GM 10 bolt pinion preload?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Concarne, 25.7.2021.

  1. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Minkä verran pitäisi olla preloadia -91 pickupin 10 pulttisessa 8.5" akselissa? Haynesin korjauskäsikirjassa ei ole aiheesta mitään. Netistä löysin pätevän oloisen videon missä näytetään koko perän remontti ja vaikuttaa siltä, että tuossa on työn alla samanlainen akseli. Tällä videolla hemmo lukee jostain manuaalista arvoksi 20 - 25 in lbs. Toisaalla netissä on paljon taulukoita missä sanotaan 14 - 19 in lbs. Tähtäsin itse tasan 20:iin mutta lopussa ote herpaantui ja lipsahti 30:iin. Tietääkö joku mitä GM:n ohjearvot on tälle? Mikäli meni liian tiukalle niin onko jollain kokemusta tasoittuuko tuo tuosta sisäänajolla vai onko liikaa? Eli onko joku tehnyt saman virheeen ja kokeillut mitä tapahtuu.
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mitä siinä korjaussarjassa tuli vierintävastusarvoksi, vai eikö sieltä löytynyt oikeaa arvoa?
    Ja onhan kyseessä uudet laakerit, käytetyille vierintävastus syytä laittaa hieman pienemmäksi.

    Voithan vielä antaa kuminuijaa pinionille molemmista suunnista ja mitata uusiksi, mutta jos se edelleen jää yli 25 in lbs:n(uusilla laakereilla puhuttaessa) niin avaisin mutterin ja pistäisin uudet Loctitet ja kiristäisin mutterin uudestaan että oikea vierintävastus saavutetaan.

    Krymppiholkin vaihtoa en pitäisi välttämättömänä, kunhan se vielä tarjoaa kunnon vastuksen mutteria uudestaan kiristettäessä. Tästä on varmaan montaa mielipidettä mutta näin koen itse, välillä on joutunut jättämään syystä tai toisesta vanhan holkin ja menestyneet ovat kunhan mutteria kiristettäessä vielä reilu vastus on löytynyt.
     
  3. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Ei ole mitään korjaussarjaa. Vaihdoin vain uudet laakerit ja välitys on vanha. Kiinnostaisi kyllä mikä on "virallinen" valmistajan ilmoittama lukema tuolle kun netissä on ristiriitaista tietoa. En ala kyllä pinionia nuijimaan, mikäli sillä preload pienenee niin se tarkoittaa, että johonkin on tullut välystä. Voi hyvinkin toimia niinkin mutta tässä tapauksessa joko vaihdan krymppiholkin tai sitten en.
     
  4. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Pikaisella perehtymisellä, meni tiukaksi.
    Pieni harmi vielä tuossa kohtaa, vaihtaa krymppi, tai shimmata vähän ja kiristää uudelleen.
     
  5. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Ehkäpä näin on tehtävä. Laiskuudestahan tässä vain on kyse, ei viitsisi purkaa kun on backlash ja poskilaakereiden preload säädetty ja homma muuten valmiina. Toisaalta tekisi mieli kokeilla toimiiko näin niin olisi vähän viisaampi. Laakereiden hajoaminen ei nyt kovin iso harmi ole. Sitten joutuu tekemään saman purkamisen. On tietysti riski, että tulee enemmän romua. On myös mahdollista, että kaikki toimii.
     
  6. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    kympin shimmi holkin kaveriksi ja uudelleen kiristys.
     
    Concarne tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!