Gm:305 nostimet naputtaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ponu84, 23.12.2017.

  1. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Elikkä ponissa on alkanu muutama nostin valittamaan,ei niinkään tyhjäkäynnillä vaan kun antaa kierroksia,uskaltaako "moottorin"pesuaineita käyttää vai viisaampi vaihtaa nostimet?ja millainen homma se on?
     
  2. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Vois ensin kokeilla säätämällä ja jos ei auta sitten miettii jatkoa.En itse rupeaisi noitten ihmeaineitten kanssa mihinkään,mutta omalleen saa tehdä mitä huvittaa.
     
  3. Jsp

    Jsp Gearhead

    Venakopat auki ja eikun säätämään. Tule sit päivittää tilannetta jos edelleen naputtaa säätöjen jälkeen.
     
  4. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Nyt on ihan pakko kysyä miten noi säädetään?on siis ensimmäinen ameriikan tekele minkä omistan,eikös noissa oo hyrauliset nostimet? Tuosta moottoripesuaineesta sainkin kaverilta jo vihiä aiemmin ettei tointas lyyä...
     
  5. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Ja siis vm84 poni 305 koneella
     
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    [​IMG]

    Tolla ohjeella ja preloadia 1/2-3/4 kierrosta siitä kun tönäristä häviää välys :)
     
  7. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Vielä jos pökkelö olis ymmärtäny tuon
     
  8. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Eli tolla ohjeella siinä ilmotetaan kun 1nen on ylhäällä puristustahdissa ni mitkä venat säädetään ja sit kun 6nen on yläällä. Eli ei tarvii montaa kierrosta vemputtaa konetta :)

    Venakopat auki, katot sen 1sen tai 6sen ylös ja sit ton ohjeen mukaan katot mitkä venat säädetään.
    Säätöhän tapahtuu keinuvivun mutterista eli otat sen verran auki että tulee selvä välys jonka jälkeen lähdet kirimään ja kun välys häviää ni siitä sit vielä se 1/2 - 3/4 kierrosta tiukemmalle ns. Preloadia.

    Sitä välyksen nollakohtaa voi hakea monellakin tavalla mutta työntötangon pyörittäminen on aika hyvä. Eli kun ei pyöri enää kevyesti sormin ni sillon on välys pois ja voi kääntää preloadin ;)
     
  9. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Helpoimmalla pääsee kun ottaa venakopan veks, kone käymään ja vipan mutskua auki kunnes alkaa lätkyttämään, sit kireelle et ääni häviää ja vielä puoli kiekkaa kiinni. Vähän voi tulla öljyä pakosarjalle mutta se nyt ei maata kaada...
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  10. max

    max Double Gearhead

    Toinen ehkä vähän helpommin ymmärrettävä konsti säätää venat olis tämä:
    Molemmat kopat tietty auki.Kun liikutat damperia edes takaisin timing lätkän kohdalla,jolloin damperin koneistettu viiru pitäis sulla olla liikkeessä lätkän alla.
    Kun 6 pytyn keinut liikkuvat edes takaisin tehdessäsi tätä,on paukku 1 pytyssä.

    Tämän jälkeen säädät 1 pytyn molemmat venat/nostajat.Sit vaan käännät mottia 90 astetta ja seuraavaksi 8 pytty ja näin etenet,kun olet täyden työkierroksen päässyt läpi.Hikihän siinä tietty tulee.Järkkä on 18436572.
    Laita damperiin 4 merkkiä 90 asteen välein,niin pysyt laskuissa ja suurin piirtein kohdalla.
     
    Morbidelli tykkää tästä.
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Juu ei huono säätää käynnissäkään paitsi jos on apulaitteita niinku laturia tai sen rautoja otettava irti ni sit tietty vähän tympeämpi mutta onnistuu kyllä säätää sammuksissakin :)
    Eikä tuu sitä sotkua :D
     
  12. max

    max Double Gearhead

    En tiedä kuinka olet diagnosoinut,että kuinka nostajat ovat alkaneet valittamaan.Lähtökohtahan on se että hydrauliset eivät kaipaa mitään säätöä.No,jos tilanne olis se että muutama nokka ja nostaja ovat ruvenneet syömään toisiaan matalaksi(yleistä Chevyssä jos on öljynvaihdot päässeet unohtumaan).,niin siinähän ei sit enää paljon säädöt auta,vaan sulla on mahdollinen vika.
     
  13. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Alkanu sellanen nostajan naputus kuulumaan,ei niinkään tyhjäkäynnillä kuulu sitä,mutta kierroksia kun antaa niin sellanen terävä naputus kuuluu,ja minusta se on nostaja mikä siellä naputtas,alkuun se teki kylmänä ja hävis kun vähän lämpeni,mutta nyt se tuntuu ettei vaikuta vaikka lämpiäiskin,auto on siis vielä projekti asteella,mutta venakopat on käytettävä jokatapauksessa auki kun tiivisteet falskaa niin samalla sit tsekkaa nuo välykset.
     
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Kiertokangen laakerit? Jos kerran kierrosta annettaessa ääntää? o_O

    Toki helpoin tutkia ensin yläkerta mutta kannattaa pienellä varauksella suhtautua siihen :rolleyes:
     
    rane58 ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  15. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Pitää tutkia ensin nuo välykset,kun se nyt tuli vähän yks kaks tuo ääni...
     
  16. B-66

    B-66 Gearhead

    En ole itse kokeillut, mutta tulpanjohdon irroitus laakerivaurioisesta sylinteristä pitäisi hiljentää kolinaa ??
     
  17. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Ja tosiaan tuntuu kuuluvan juuri venakoppien alta...kone kyllä tuntus muutevan olevan suht tikissään,mutta seisoi tuossa muutaman viikon ettei tullu käytettyä niin se "vika"ilmeni
     
  18. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Stetoskooppi on kätevä peli juu. Mutta naputtavat äänet sillä tuntuu vähän hukkuvan ellei pääse suoraan komponenttiin kiinni, mutta laakereiden (laturit, ohj.tehostimet ym) ulinoita on tullu tutkittua onnistuneesti kymmeniä :)
     
  20. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Kuulosuojaimet päähän ja ohut puukeppi kuulosuojaimen kopan ja kuunneltavan kohteen välille toimii kans mukavasti.
     

Kerro tästä muillekin!