GM 3800; camsensor-jakopään magneetti?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja impala67, 1.3.2011.

  1. impala67

    impala67 Double Gearhead

    eli 80-luvun keksintö, geeämmän 3.8 veekutvonen. käytössä 2000luvulle saakka.
    näissä on nokka-akselin asennontunnistimen vastakappaleena magneetti, joka pyörii jakopään rattaassa- muovisessa pikkukiinnikkeessä.
    noh multa on se magneetti lähtenyt moottoria kiertävälle radalle.

    onko kellään sattunut vastaavaa, ja erityisesti- tietäiskö joku voiko tuohon korvata sen magneetin jollain sopivan kokoisella magneetin palalla liimaamalla se (paikoillaan olevaan) pidikkeeseen. siis siihen joka on kiinni siinä jakopään rattaassa.

    OIKEA tapa olisi avata jakopää, eli irroittaa dampperi ja vesipumppu ja samalla vaihtaa jakopään ketju... muta eipä motivoi moinen tämmösen vian takia, varsinkin kun auto muilta osin pelittää, ei vain pääse alle kympin sadalla niinkuin pitäisi.

    linkki aiheeseen:
    http://bellsouthpwp.net/p/a/padgett46/cammag.htm
     
  2. ahonkivi

    ahonkivi 1st gear

    Ei oo kokemusta kyseisestä moottorista, eli mutuksi menee.
    Perjaatteessa pitäis toimia, kunhan magneetin saa oikeaan asentoon (napaisuus) ja riittävän lähelle.
    Pistä anturin johto kiinni (ja virrat tietysti päälle) ja mittaa signaalijohdosta, muuttuuko jännite kun liikutat magneettia anturin edessä eri asennoissa/etäisyyksillä.
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eikös tuon pitäisi lakata käymästä, jos nokalta ei tule pulssia?
     
  4. impala67

    impala67 Double Gearhead

    ei lakkaa, koska gm:n systeemi on niiiin nerokas että tietsikka arpoo viimeksi käytetyistä pulsseista sopivan... 1:6 todennäköisyydellä arvaus menee nappiin. näin lukee tehtaan korjauskäsikirjassa.
     
  5. buick8791

    buick8791 1st gear

    Juu ei estä koneen käymistä, mutta saattaa sammahdella kaupunkiliikenteen tilanteissa. Ite sensorinhan on helppo uusia, mutta magneetin uusiminen nokkarattaan silmään vaatiikin sit jakokopan irrottamista tai sit tälleen:

    http://bellsouthpwp.net/p/a/padgett46/cammag.htm
     
  6. impala67

    impala67 Double Gearhead

    jepjep. tiedossa on kuten aiheen aloitusviestistä voi lukea, taidetaan surffata samoja bonnevillefoorumeja. heh.

    ei oo sammunut edes ruuhkissa vaikka olen ajellut hyvän aikaa vikakoodia selvitellessä.
    ei auttanut sensorin vaihdot eikä sytkä modulit tulpat tai johdot. moottorissa pitää olla sisällä tarvittavat osat... koitan varmaan tehdä tuon jb-weld fiksin ensin kun ei olis motivaatiota availla jakopäätä moisen takia.
     
  7. buick8791

    buick8791 1st gear

    joo sorry, olihan siellä linkki jo olemassa. Itellä kävi tuuri tossa, kun oli vain sensori mykkänä. Kyllä siis mielestäni lähtee pelittämään magneetin palan liimaamisella. Kuha vaan tulee rakennelma suurinpiirtein yhtä lähelle sensoria kuin orggiksena, jotta saa pulssin. Ei noi kai mitään hirveen tarkkoja sinänsä ole...
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Vähän tässä ihmetellyt tuon muijan Bonnevillen lisääntynyttä kulutusta ja
    huonontunutta käynnistyvyyttä tänä talvena... Mutta vikavalo ei pala.
    Taitaa mennä eco-bensan piikkiin. Muuten kyllä toimii hyvin.
     

Kerro tästä muillekin!