GM 3800 kiehuu...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja markos, 27.2.2004.

  1. markos

    markos Gearhead

    Mistäköhän kannattaisi aloittaa vianhaku.?
    -90 Bonneville keittää pakkasellakin jo muutaman ajetun mailin jälkeen. Nestettä on riittävästi ja lämpömittari näyttää n.120 f astetta (n.50c ast.), mutta ylilämpövalo ja SES- valo syttyvät ja kone sammuu... kuuluu selvästi ku keittää...
    Paisuntasäiliössä nesteen pinta nousee ja laskee normaalisti lämmön mukaan.
     
  2. Granaatu

    Granaatu Gearhead

    Mulla ei ole kokemusta noista uudemmista missä on noita varotusvaloja ym. hienouksia, mut viime kevättalvella painiskelin jäähdytysongelmien kanssa mazdalla. Syitä voi olla esim. ilmaa jäähdytysjärjestelmässä, tukkeutunu jäähdytin, kannentiiviste palanut jne. Kokeile vaikka seuraanvanlaista: Laita kone käymään, ota jäähdyttimen korkki pois. Puristele vesiletkuja, varsinkin sitä yläletkua. Tuleeko ilmakuplia, lupsuttaako jossain? Kun lämpötila nousee, alkaako vesi virrata kun vesipumppu käynnistyy. Häviääkö jäähdytin nestettä? Näkyykö öljymäistä väriä nesteessä, haiseeko pakokaasu nesteessä kun kone käy tai tuntuuko korkin sisäpinnassa liukkautta? Onko pakokaasu valkoisempaa kuin tavallisesti( talvella vaikea sanoa)? Itellä oli suunilleen noi kaikki oireet kun oli huomaamatta jäähdytin alkanu vuotaa ja sitten jo keittikin ja kansipahvi paloi.

    Jaa no jos tarkemmin tota sun viestiäs katson niin varmaan parempi kun odottelet jonkun sellaisen neuvoa joka noista SES-valoista ym. jotain ymmärtää tai kysyt GM-huollosta.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Granaatu 2004-02-27 20:35 ]</font>
     
  3. markos

    markos Gearhead

    Täytyy kokeilla noilla ohjeita (kiitoksia!!)
    Jäähdytinnestettä ei häviä, eikä näyttäs kovin erikoisen väriselle.
    ALCL näytti koodia 14 (Coolant sensor circuit, high temperature) ja 45 (rich exhaust)
    Pakokaasu on ollu aina aika valkosta (auto on ollu mulla n. 4kk) en tiiä millasta on kesällä..
     
  4. hurri kojo

    hurri kojo 1st gear

    Jäähdytin täysin tukossa, kokeile kädellä kun kone lämpenee ja termostaatti aukeaa, jäähdyttäjän edestä, kuumeneeko se, koko alueelta, sekä ylhäältä ja alhaalta !

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: hurri kojo 2004-02-27 21:24 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: hurri kojo 2004-02-27 21:25 ]</font>
     
  5. shaft

    shaft 1st gear

    Tuo rich exhaust + valkoinen savu + nopea ylikuumeneminen saattaisivat kyllä viitata kansipahvivikaan.
     
  6. V8 aspen

    V8 aspen 1st gear

    Kansipahvivian saa helposti kiinni seuraavalla testillä:
    -auto kylmänä käyntiin
    -reipasta joutokäyntiä (n.2000 rpm) n. minuutti
    -sammuta kone ja avaa paisuntasäiliön korkki
    jos tuossa ajassa on tullut säiliöön painetta ja korkin avatessa kuuluu pihahdus on kannessa melko varmasti vikaa.
     
  7. hurri kojo

    hurri kojo 1st gear

    eI PIDÄ PAIKKAANSA, JOKAISEEN AUTON MOOTTORIIN TULEE PAINETTA SYYLÄRIIN, KUN SE LÄMPEÄÄ, JOPA 0.9 KG YLIPAINETTA, NÄMÄ ON TAAS NIITÄ PAKOPUTKEN KUUNTELIOITA, ELIKKÄ LADAN KUSKEJA JA KOTIPIIRIN VÄÄNTÄJÄ TIUKKAPIPO/FIKSAAJA !
     
  8. shaft

    shaft 1st gear

    Huh. Jos käynnistät kylmänä koneen ja minuutin käytön jälkeen termostaatti on jo auki ja jäähdyttimessä kilon paine niin pahalta näyttää, oli sitten kysymyksessä kansipahvi tai joku muu..

    Eli niitä kuplia/painetta yleensä muodostuu aika nopeasti, jos kannentiivisteessä on vikaa. Normaalisti jäähdyttäjässä paine nousee vasta koneen lämmettyä.

    Vaikka eihän me "tiukkapipot ladakuskit" oikeesti mitään tiietä.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: shaft 2004-03-01 14:57 ]</font>
     
  9. KajS

    KajS Gearhead

    Vesipumppu? Tuleeko lämmityslaitteen suuttimista kabiiniin lämmintä? Ovatko lämmityslaitteen kennolle menevät ja tulevat letkut lämpimiä, kuumia vai kylmiä?

    Jos lämppärin kenno on kylmä ja kone keittää, on vesipumppuun tullut se vika mikä moparin slant sixiin tulee heti 40 vuoden ajon jälkeen.

    Ja vielä: onko siinä koneessa ns. serpentine belt? Jos on ja hihnan "selkäpuoli" pyörittää vesipumppua, voi hihnapyörä olla kiillottunut ja luistaa, jolloin vesi ei kierrä (Chrysler-vika).

    Ei sitä Bonnevilleä kannata rääkätä, sillä pidemmän experimentaalisen autoilun jälkeen siitä tulee ooppeli kun se kansipahvi menee...
     
  10. markos

    markos Gearhead

    Kyllä siellä vesi kiertää, hyttikin lämpenee hyvin...
    Hinataan perjantaina korjaamolle ku taitaa olla muunmuassa myös sähköpuolella jotai hässäkkää.

    ( Kohta ilmestyy myydään osastolle "hyväkuntoinen bon evil halvalla" :smile: )
     
  11. Caprice86_lintta

    Caprice86_lintta 1st gear

    Mulla teki Capri tänään näin:

    Akku vajaa, piuhoilla käyntiin. Latausta tyhjäkäynnillä. Laturi toimii. Kaffelle ja takasin niin kone keitti perkeleesti.

    Vaaleeta savua kylmänä. En vielä tsekannut nesteitä, eli onko öljyä seassa. Jos niin, varmaan sitten kansipahvit..ko???

    Onko termarin ohittaminen viisasta??? silleen kuulemma pystyy estämään keittämisen...

    Jos jollain kokemusta C:n kanssa, laittakaa infoa...

    (ja Bonnen alle ilmestyy; myydään halavalla Caprice...)

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Caprice86_lintta 2004-03-24 10:52 ]</font>
     
  12. hagle

    hagle Gearhead

    Onkos se muovisella imusarjalla??
    Tuleeko pakoputkesta vaaleaa höyryä??
    Noissa muovisissa imusarjoissa syöpyy imusarjan etuosa ja oireet ovat hyvin samat kansitiivistevaurion kanssa. Syöpyminen johtuu egr kanavan kaasuista ja kuumuudesta.
    Vika on yleinen GM 3800 1995-2004 moottoreissa.
     
  13. tuomitee

    tuomitee 3rd gear

    mulla oli sama vika toyota dx:ssä.. sen jälkeen kansipahvi palo.. syy oli vesipumpussa..
     

Kerro tästä muillekin!