Gm 4.3 täysremppa kysymyksiä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja marko84, 1.8.2017.

  1. marko84

    marko84 2nd gear

    Eli yksi nokkaakselin laakeripesä on löysä uusilla laakereilla, onko mitään kikkaa jolla sais pysymään paikallaan kun ylikoon laakereita ei varmaan myydä? Kone gm 4.3 -89
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos se ei ole kovin paha, niin lukitteellahan se helpoiten vois hoitua.

    Pitää vaan muistaa että voitelu kampiakselille kulkee nokkalaakerin selkäpuolta pitkin, joten sinne jääneet kovettumattomat lukitejäämät täytyis saada huuhdeltua hyvin pois.
     
  3. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Varmaan olet jo tarkistanut, että onhan se oikea laakeri siihen pesään, pikkulohkossa on 3 eri ulkohalkaisijalla olevaa laakeria, onko sama v6:ssa?

    [​IMG]
     
  4. marko84

    marko84 2nd gear

    En ole tarkistanut mut ihmetyttää kun koneeseen menee 4 laakeria ja paketissa tuli 5. Kaikki muuten samanlaisia mut yhdessä 2reikää öljyuran kohdalla muissa 1reikä.
     
  5. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Eli myydäänköhän siihen noi samat laakerit kun pikkulohkoon, mittaa ne laakerit, ne tais olla 2,00", 2,01" ja 2,02" halkaisijat
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Sulla on SBC:n laakerisarja.

    Se 2-reikäinen tulee etummaiseksi, eikä ne loputkaan ole kaikki samanlaisia keskenään kuten tuosta Timon kuvasta näkyy.

    4.3:seen on omaakin satsia, jotka on selkeempi laittaa, mutta käy nuokin.

    En muista varmasti mutta kakkoseen ja takimmaiseen tais tulla ne samanlaiset (CH4-2) kuten SBC:sakin, ja kolmoseen CH4-3, joita siis jää yksi yli.
     
  7. marko84

    marko84 2nd gear

    Kyllä siellä näköjään 3 kokoa on, huh
    Etummainen 2reikäinen 21.
    Toinen 22
    Takimmainen 22
    Ja keskelle 23.
    Ihmeellisesti vain merkattu kun 23 on väljä 22 reikään.
    Luulis et olis just tousinpäin.
     
  8. marko84

    marko84 2nd gear

    Onko koneessa jotain muutakin erikoisuuksia jota ei nyt ihan heti tule mieleen?
    Aika outo homma et jos on 4 laakeria niin miksi niistä 3 on erikokoisia...
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En nyt erikoisuudesta tiedä mutta runkolaakeritkin on samat kuin kasissa ja kasin satsi on halvempi kuin kutvosen. Männänrengassatsikin on halvempi kasiin vaikka niitä on enemmän. Veivinlaakerit on isolohkokokoa mutta isolohkon ei sovi kun ovat leveämmät.
     
  10. marko84

    marko84 2nd gear

    Onko noilla nostajien kyljissä olevilla öljyreiillä merkitystä kumpaan suuntaan laittaa? Laitoin nyt kaikista ulospäin kuten kuvassa.
    [​IMG]

    Nokan laakereohin en mitään lukitteita laittanut kun ei löysään jääneet, se kai ihan ok?

    Veneen nokassa etupäässä oli ylimääräinen patti auton nokkaan verrattuna, joku tasapaino hässäkkä? Molemmat koneet -89. Veneen nokka alempi.
    Edit: Taitaakin olla polttoainepumppua varten.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 1.8.2017
  11. Tweety-81

    Tweety-81 Gearhead

    Oliko noissa kutosissa vielä niin että niistä löytyy kahta erilaista versiota nokkalaakerien suhteen, toisessa 2- & 4-kaulat samankokoiset ja toisessa 2- & 3-kaulat... Ja laakerit ei niiden välillä käy ristiin. Tämä sitten ihan ulkomuistista, molemman tyyppiset laakerisarjat tilanneena, kun ensimmäinen oli just se väärä...
     
  12. marko84

    marko84 2nd gear

    Taas vastustaa. Lohko porattiin 030 ylikokoon ja nyt pitäis uudet männät saada vanhoihin kankiin.
    Tottunut et männäntapin päissä on sokat joiden irroittamusen jälkeen tappi irtoaa mut tässä mäntä liikkuu tapissa mut kangessa se on oikeasti piukassa. Kuuluuko toi kangenpää kuumentaa että sen saa sieltä ehjänä ulos vai mikä on tekniikka?
    Jotenkin ei vain kuulosta hyvältä aökaa kankia toholla lämmittämään...
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Männät prässätään irki veiveistä ja sen jälkeen yläpää kuumaksi ja tapit sormin paikalleen, sillee vitun nopeasti. Kannattaa tehdä toppari jolla tappi menee oikeaan paikkaan laakista. Niin ja muistaa myös ne männät laittaa eikä pelkkiä tappeja.
     
  14. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Tossa on se virallinen veiviuuni ja stoppari:



    Ja tässä kotitallikonstein:

     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joskus 30v takaperin kattelin R-koneistuksessa kun ne laitto kaverin stroukkikoneen veivit mäntiin. Veivit oli helakan punaset yläpäästään:rotfl:. Toikin ukko vain jostain tietää koska on oikean väri, eiku lämpöset.
     
  16. marko84

    marko84 2nd gear

    Kiitos vastauksista, tarviu rakennella tuollainen pukki.
    Soitin koneistamoon ja kuumentamisesta kyselin niin sanoi et pitää vetää punahehkuun, muuten ei mene tappi paikalleen.
    Tuo tapin pakastaminen voi kyllä vähentää jonkinverran kuumentamisen tarvetta.
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ja vielä jos männän kankeen oikein päin laittaa, niin on jo aika hyvin mennyt.
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Juu se unohtu kertoa, eikä muuten tarvii lämmittää punaiseksi!
     
  19. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Myöntääkö kukaan painaneensa ne sillä samalla prässillä takaisin millä ne lähtikin?
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä mä yhteen Rotkeen painoin, mut ei sillä ollu niin väliä. Taitaa se vieläkin liikkua näin parinkymmenen vuoden jälkeen.
     

Kerro tästä muillekin!