Gm 4l60E vs.th700r4

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja c-h-e-v-y, 21.7.2012.

  1. c-h-e-v-y

    c-h-e-v-y 2nd gear

    Mikä näitten laatikoitten erot on?
    Mitä tossa sähkölootassa ohjataan sähkösesti?(kikkari?)
    Tai asia toisinpäin mitä tietoa tuo 4l60E loota kaipaa toimiakseen?
    Tps,nopeus?
    Käykö noitten kyseisten lootien osat ristiin?

    Miksikö?Tarvis tollasen sähkösen,mutta tässä maassa tuntuu rempat menevän enemmän ja vähemmän vituksi kyseisten lootien kohdalla kun taas th700 remppaa anoppiki
    Ja toisekseen haluaisin valmiin lootan muuta ku vaihtas paikalleen samoilla tulilla ilman puolen vuoden odotusta :odroll:
     
  2. sbf

    sbf Gearhead

    Pyörivät osat lootissa on käytännössä samat.
    seiskasatanen ei tartte kuin vaijerin kaasuvivustolta toimiakseen.
    4l60e tarvii sit erillisen ohjainlaitteen eli tcm:än ja se ohjainboxi tarvitsee sitten ainakin tps tiedon.Pyörimisnopeustiedot se purkki saa lootan antureilta.
    Lootien kuorissa on samat pulttijaot mutta itse kuoret on erilaisia.
     
  3. c-h-e-v-y

    c-h-e-v-y 2nd gear

    Kiitos!
    Onkohan ne laatikon anturit samat ku isoveljessä (4L80)
    Tai edes samalla tavalla vaihtokelposet keskenään...
    Mikälie tekee tuosta lootasta niin ylivoimasen korjattavan tässä maassa?
    Samoin ku tuon isoveljenki...Onko jollain kokemuksia että olis saanu korjautettua,eikä mitään tyyliin 7-kertaa takuuseen parsittu ja 3-vaihteinen tuli.
     
  4. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    osta jenkeistä gm uusi.1600€ merirahtina suomeen.
     
  5. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Mike´s Garage Ruotsinkylä osaa korjata automaattilootat ja muistaakseni GM-kapulalla pystyy lukemaan OBD:stä myös laatikon tiedot.
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Oma suositus on Kauno Koskinen Oy Hartola. Samat jutut tuossa on kuin uudemmissa th700:ssa, poislukien se elektroniikka. Jos auto on alkuperäinen, niin ei kai tuossa mitään ihmeellistä ole.
     
  7. c-h-e-v-y

    c-h-e-v-y 2nd gear

    Jep auto on kyllä alkuperäinen.
    Tuohon jenkkilän uuteen lootaan kallistuu vaaka täällä,onko kokemuksia kenen kautta kannattas ostaa jos haaveilee jopa jonkunlaisesta takuustakin?
    Entisessäkään välttämättä suurta murhetta oo,mutta joskus koitin kysellä täälläkin asiaa saamatta oikeestaan muuta ku vittuilua.
    En jaksa pyöriä auton alla nyrkit mustana kokoajan siksi meinasin vaihtaa.
    Turbiininlukkoa lyö päälle toisinaan aivan liian aikasin,lähtee reilummalla kaasun käytöllä kyllä ja jarrulla heti.Ei luista millään vaihteella ym.
    Kokemuksesta nämä ei kyllä korjaannu itsekseen:)Ja koska ei oo paikkaa vaihtaa lootaa itte niin ei houkuta vaihtaa esim.turbiinia ja toivoa parasta.
    Niin koko paskalla ajettu 200tkm toisista se on paljo toisista vähän...Ja yrittää palvella vm.2000 gmc savanaa :wink:
     
  8. JCE

    JCE 2nd gear

    No eipä toi 4L60 tai 4L80 mitään rakettitiedettä ole. 2 solenoidia ohjaa vaihtamista, 1 painetta, 1 turbiinilukkoa.
    Jos kerran vaihtaa hyvin, ei luista, lukko toimii/pitää.
    Niin silloin vika on jossain muualla kuin mekaanisissa osissa ja uusi laatikko ei asiaa paranna.
    Missä vauhdeissa se laittaa sitä lukkoa päälle sitten ?
     
  9. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Jorosen Simo Mäntsälästä korjas aikoinaan omaani (4L60e) kun sain siitä 4 kertaa kumipoltossa rummun poikki.
    Toimi korjauksen jälkeen joka kerta. Suosittelen.

    Jenkeistä laatikon saat vaikka meidän kautta. Sellaisen kun haluut. Mild to wild. Takuut toimii.
     
  10. c-h-e-v-y

    c-h-e-v-y 2nd gear

    Muistaakseni n.60 vauhdissa heitti lukon päälle,mieluummin allekkin.(täytyy luottaa jo huonoon muistiin ku viimeksi vuosi sitten ajoin koko autolla)Mun mielestä kuitenki liian aikasin ja aikas lailla heti perään ku vaihto neloselle.No senkin kans vielä saattas elää:)mutta kun se perkeleen lukko ei löysää niinku pitäs vaan vaatii jengaa ja välillä kun lähtee kiihdyttään että puottas lukon pois niin kuuluu just samanlainen ääni ku jos ajaa noitten nykyisten reuna/keskiviiva uritusten päällä..mutta jos hipasee jarrua niin lukko lähtee pois.
    Kaikki vaihteet vaihtaa muuten tosi nätisti ja napakasti,eikä luista.
    Mitähän vittua se kummittelee.Öljyt ei haise ja on puhtaat.No hiukan piti kyllä lisätä entisen omistajan jäliltä.En oo edes jaksanu vaihtaa vielä,pieni toivo olis että esim.suodatin ois jääny vaihtamatta lähiaikoina.
    Sellanen vika kylläkin että kässäriä ei ilmeisesti oo paljoo käytetty vaan revitty keppiä väkisin jonka vuoksi sen verran väljää(toivottavasti laatikon vivussa) ettei pakkoykköstä saa päälle.Mutta ei kyllä mun matikalla liity lukkovaivaan mitenkään.
    Auto on uinut 08/09 Viroon josta hain vuosi sitten ja siksi epäilen ettei Igori oo sutia vaihtanu.Muuten historia on selvillä.
    Ois kait tuo korkea aika laittaa kilpiin jo kun verotkin maksettu viime vuonna h-autoksi ettei tarvi postilaatikon päällä istua :lol: tämä paska maa vielä laskutti uus koppasen mukaan+yhtenä verrokkina oli 5.3l 4x4 astro :poff:että valittaakkin pitäs..ja tuntuu muita häirittevän enemmän ku seisoo joutilaana.
     
  11. JCE

    JCE 2nd gear

    Vaikuttais softa hommalta, tai kaasuasento tunnistin. Sulla tippuu kierrokset varmaan just 1000 rpm paikkeille kun lukko päällä ?
    Noissa sai muistaakseni sen pulssitetun/osittain luistavan lukon toiminnan pois päältä softan kautta ja sillon tarjoo täyttä lukkoa liian aikasin. Töpselin perään ihmettelemään....
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Onko noihin 4l60e lootiin jotain valmiita ohjelmia eri käyttötarkoituksiin vai pitääkö muutella eri parametrejä yks kerrallaan että miellyttää.

    Siis buickin loota on melko pappa vireinen ja vaihtelee isompaa tosi hanakasti ja ei pudota pienempää mielestäni ajoissa, vasta kun painaa enempi kaasua. Uskon että on ominaisuus eikä vika, mutta esim veten vastaava loota tuskin pyrkii yhtä nopeesti isommalle vaihteelle.
     
  13. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    En olekaan koskaan katsonut miltä Buickin laatikkoparametrit näyttää. Tässä alla osa 2004 Buick 5.3:n 4L60E:n säätöparamtreista. Yksi taulu (part throttle shift, normal) on avattuna alimmaisena kuvassa (Shift Speed vs. TPS vs. Shift). Jos oletetaan että ajat 100 km/h vauhdilla nelosvaihteella, niin laatikko vaihtaa alaspäin vasta kun painat kaasua reilut 70%. Motarilla taas jos nopeutta on 120 km/h, niin kaasua saa painaa 81% että vaihtaa kolmoselle.

    [​IMG]
     
  14. c-h-e-v-y

    c-h-e-v-y 2nd gear

    Eli tps ensi vaihtoon ja toivotaan että auttas.En kyllä muista paljo kierroksia oli vaikka vasta niitä kattelin ja tarkastin että tps arvo "eläis"suunnilleen niinku pitää.Kyllä sais huomattavasti herkemmin vaihtaa pienempää ja tiputtaa lukon pois.Oulun ympäristöstä ei vaan löydy sellasta softamiestä joka tarvittavat muutokset tekis???käsi pystyyn jos jollain tietoa tekijästä.
    Kattelin jenkeistä noita poksejakin joilla ainakin uudemmmista pystyy muokkaan vaihtokohdat ja rengaskoon..onko noista mihinkään?
    Ja mikäköhän tuohon ois sopiva?Tietenkään just tuohon sopivaa en löytäny.
    Mikäköhän sen jurinan saa aikaan kun lukko ei lähde pois päältä?
    Edellisen naku koneisen vanin kans sitä toivoi,että lukko pysyis päällä ku vedätti reilummin.Siinä se 4L80 laatikko toimi kyllä vitun hienosti..
    Väännön puute ja harvempi välityskö tuon selittäs että kaasun saa runtata etupuskuria vasten ku esim.ohittaa
     
  15. Pedro81

    Pedro81 1st gear

    Mene ja tiedä liittyykö mihinkään, mutta mulla rikkinäinen tps aiheutti sen että vaihteen vaihdot oli todella teräviä ja kaikki vaihdot huomasi todella selvästi sekä kaasupoljinta ei tarvinnu painaa ku ihan vähän ni tuntu et mennään melkein täydellä kaasulla. Anturin vaihdon jälkeen tuskin enää huomaa vaihteen vaihtoa ja kaasupolkimen liikerata tuntuu todella paljon pitemmältä. Lukon toimintaan en ehtinyt syventyä ennen anturin vaihtoa koska vaimo tuolla kulkineella lähinnä ajelee.
     
  16. Pummo

    Pummo 1st gear

    Hei. Täällä varmaan porukka tietää mitä öljyä tuohon 4L60E vaihdelaatikkoon laitetaan?

    Onko dexron 3 oikea öljy?
     
  17. Panze

    Panze 3rd gear

    On
     
  18. Concarne

    Concarne Gearhead

    Onkohan tällainen muutos jotenkin tehtävissä ja mitä osia tarvitaan? Tuli muiden osien mukana alkupään mallin 4L60e eli se missä ei ole erillistä kytkinkoppaa ja häntä on neljällä pultilla mutta kuitenkin sähköllä ohjattu. Mikäli on jotenkin kohtuullisesti tehtävissä niin laittaisin -91 pickupiin TH700:n tilalle. Kelpaakohan tuolle laatikolle auton nykyinen ECM? Ajattelin siis, että riittääkö jos hommaan jostain pari vuotta uudemmasta autosta TCM:n? Vai onko orkkisasennuksessa TCM sisäänrakennettuna ECM:ään? Netistä löytyy paljon ristiriitaista tietoa mitä kaikkea tarvitaan ja tonnin maksavia ohjausmoduleita. Löytyy myös johtosarja millä tuon 4L60e:n saa toimimaan manuaalisesti mikä voi olla yksi vaihtoehto, onkohan näistä jollain kokemusta? Parempi olisi jos saisi toimimaan automaattina.
     
    Muokattu: 7.8.2024
  19. joukoy

    joukoy 3rd gear

    Concarne tykkää tästä.
  20. jykä hyvinkää

    jykä hyvinkää Gearhead

    No mutta kertokaa tietämättömälle näiden 4l60 ja -80 askien etu verrattuna th700? Mä välillä haaveilen Dynaflown korvaamisesta jollain ”nykyaikaisemmalla” askilla. Vakio 4l60 aski ei vissiin kestä 401 nailheadin 600Nm vääntöä?
     

Kerro tästä muillekin!