GM 6.5td Vanit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Bomber#1, 27.12.2006.

  1. Panze

    Panze 3rd gear

    Lukko starttiasentoon ja lukitusnastaa painaa alas sitten se putkahtaa sieltä.
     
  2. JakeOutlaw

    JakeOutlaw 1st gear

    6.5td VANin osia + kilkkeitä *tarvitaan-ostetaan*

    Eli hakusessa -98 vankkuriin käypää tavaraa:
    PELTIOSIA:
    lokarit, sisäloksut, etukehikko, konepelti
    MUUTA:
    paisuntasäiliö, tuulitunneli, ilmastoinninkenno+putket, kaikki syylärit(vesi+öljy)
    maski (OLISKOHAN JOLLAIN HAJUA SELLASESTA SUBURBANIN MASKISTA MINKÄ SAA ISTUMAAN VANIIN ???)

    Jos jollakulla ois tietoa mistä noita keulan pelti, -ym osia sais kohtuu rahalla niin kertokaa vaikka yv:llä... jookos...
     
  3. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    puhutko kojo kokemuksesta 99-> vaneista?

    mun kokemus muutamasta on, että lähtevät pakkasesta käyntiin v..a...i..v..a.ll..oi..semm....al.ak..in pyö..ri..tyk.sel..lä, kuin vanhemmat, mikäli hommat muuten kunnossa :odroll:
    lähtevät helpommin, vaikka hehkutkaan eivät kaikki olisi pelissä (toki silloin alkurötäämisen ja sinisen savun saattelemina).. pumpuissa on joku ero?, että eivät tartte enää niin suurta pyöritysnopeutta, että suuttimet lykkii soppa ja alkaa rokki soimaan :odroll:?
     
  4. kojo

    kojo Gearhead

    Joo se sama pumppu jota käytetään 94:sta alkaen nykyään muuttuu erilaiseks kun se tajuu olevansa tarpeeks uudessa vanissa ja alkaa toimimaan eritavalla :poff:

    Suunnilleen joka vuosimallien tehdas softissa on kyllä eroja ja sanottakoon nyt että siellä on jopa ihan oma parametri sille kuin paljon tarttee jengaa ennenkuin polttoaineen syöttö alotetaan....

    Pitäsköhän alkaa tuoda suomeen 99-> vanien käytettyjä pumppuja jos niillä kerran lähtee helpommin käyntiin? vai johtuuko se kuitenkin siitä kopasta siinä tekniikan ympärillä että on käyntihalusempi'?
     
  5. Panze

    Panze 3rd gear

  6. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    hehehehe jne..
    onko tämäkin vain heheheheheh
    http://flashoffroad.com/Diesel/GM99Dies ... atures.htm

    oliko ne keraamiset rolleritkin jo 94 alkaen jne. :odroll: tyhmänä vaan kyselen? kerro nyt viisaampana kun olet fiksumpi? mikä toi oste-päivitys on? oliko se jo 94? oliko toi white smoke elimination/exhaust pressure regulation jo 94? oliko 94 puristussuhde 19,5 vai oliko päälle 21, pyöriikö kone muuten kivemmin pienemmällä puristussuhteella jne.. heheheheheheh jne.. sivistä nyt saatana tyhmempiä, kun ainakin minä haluan oppia enkä vain hihitellä lämpimikseni :odroll:

    ps. joo ja ei ollu mikään vanisivu, mutta ethän sä mikään vanimies ole niin laitoin sulle tollasen pickup sivun, jossa on -99 6.5td "tietoja" :odroll:
     
  7. Panze

    Panze 3rd gear

    Niin siis siellä älyssä on ohjelmoituna tietty kierrosluku mikä vaaditaan ennen polttoaineen syöttöä. Siihen ei pumppumalli vaikuta.
    Eli jos startti pyörittää heikosti jostain syystä niin pumpulta ei tule naftaa.
    Tämä liittynee saastejuttuihin ettei auto savuttaisi niin paljon käynnistettäessä ja savu menisi kenenkään piimään (lainaus kummeli)

    Kaikki nuo pumput korvataan viimeisimmällä päivitysversiolla poislukien harvinainen 1994 mallisissa käytetty 5068 jossa on erilainen cam ring mikä vaatii myös uuden prommin toimiakseen kun pumppu vaihdetaan uusimpaan versioon.
     
  8. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    auttaiskohan siihen sun vaniin kuumemmat hehkut (9g / 11g?) :odroll:

    ja akut ja kaikki kaapelit sulla on kanssa "timmissä kunnossa"..:odroll:
     
  9. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    ok tämä selvä, mutta subbarin -99 esitteenkin mukaan moottoriin tehtiin kylmäkäynnistyvyyttä parantavia muutoksia...

    onko noissa korvauspumpuissa keraamilla pinnoitetut rolleripötkylät vai perinteisemmät lastuava työstö -mallin rollerit :rotfl:
     
  10. kojo

    kojo Gearhead

    Kyl niis korvauspumpuis on keramiikkapötkylät.
    Muuttuks se flashoffroadin sivu nyt sun päässäs subbarin esitteeks vai mistä sä höpiset?

    Oonks mä kussut sun aamiaismuroihin vai mikä sua siellä ahistaa?
     
  11. amaz

    amaz 2nd gear

    Rupesin vaihtamaan venakopan tiivisteitä omaan vaniin, ei sitten ollutkaan niin nopsa homma kun alkuun kuvittelin... ei ihan lauantai-päivä riittänyt rojektiin, täytyy huomenissa jatkaa loppuun.

    Äkkiseltään kuvittelisi että mukavahan se on kabiinin puolella istuskella pehmeällä matolla ja näprätä, mutta todellisuus olikin vähän toista. Tuntuu että jokaikinen nivel ja lihas on jumissa yläkropasta. Samalla kun oli imusarjat irti, katselin että pumpun moduli on kyllä vaihdettu joskus, mutta eipä ollut sitä vastuspalikkaa modulin liittimessä. Onko tällä mahdollisesti jotain merkitystä? Haittaa? Hyötyä? Mistä löytäis sinne satiaisen?
     
  12. Hemiva

    Hemiva 3rd gear

  13. Panze

    Panze 3rd gear

    Olikos sulla siellä ihan tiivisteet? Yleensä ne on liimalla/liimamassalla kiinni.
    Ne korkkitiivisteet vuotaa aina.
    Mulla on noita resistoreja.
     
  14. amaz

    amaz 2nd gear

    Liimalla ne oli kiinni (tai RTV:llä). Oisko huomenna mahdollista tulla koppaa vastus jostain?
     
  15. Panze

    Panze 3rd gear

    Laitoin yv,n
     
  16. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    kysyin, että puhutko kokemuksesta 99 ja uudemmista vaneista käynnistyvyyteen liittyen (”saa sahata akut halki” jne.)

    kerroin omista kokemuksista ja ihmettelin, että mielestäni 99 ja uudemmat käynnistyvät helpommin kylmästä kuin vanhemmat ja hitaammallakin pyörityksellä..

    kyselin, että onko esim. pumpuissa joku ero?, että eivät tartte esim. niin suurta pyöritysnopeutta, että suuttimet lykkii soppaa tms.?

    mulle vittuiltiin, että ”joo se sama pumppu jota käytetään 94:sta alkaen nykyään muuttuu erilaiseks kun se tajuu olevansa tarpeeks uudessa vanissa ja alkaa toimimaan eritavalla”

    ja kerrottiin asiallisesti, että ”Suunnilleen joka vuosimallien tehdas softissa on kyllä eroja ja sanottakoon nyt että siellä on jopa ihan oma parametri sille kuin paljon tarttee jengaa ennenkuin polttoaineen syöttö alotetaan....”

    ja jatkettiin vittuilulla, että ”Pitäsköhän alkaa tuoda suomeen 99-> vanien käytettyjä pumppuja jos niillä kerran lähtee helpommin käyntiin? vai johtuuko se kuitenkin siitä kopasta siinä tekniikan ympärillä että on käyntihalusempi'?”

    käsittääkseni 6.5td moottoreissa, pumpuissa ja softissa on kuitenkin tehty joitain muutoksia ja kylmäkäynnistyvyyteenkin vaikuttavia muutoksia välillä 94-99, ja tämän voi mielestäni kokemusperäisestikin havaita, vai onko kyse vain sattumasta?

    tämä on se kysymys :odroll:

    mikäli mielestäsi softaan piirretty ruiskutuksen aloituskierrosluku on olennaisin asia mikä vaikuttaa kylmäkäynnistyvyyteen (tilanteessa: v…ou..v..ou..vou..jne.) niin ok. olisi kyllä mukavaa, mikäli voisit valaista, että onko 99-> malleissa sinne softaan piirretty kierrosluku eri kuin vanhemmissa 6.5td-koneissa ja mikäli eroa on niin mihin suuntaan?

    ps. äläkä huoli, et oo juonu mun pikkujouluboolin viinoja etukäteen :rotfl: , janoisena (tiedonkin) vain vituttaa, kun ei saa heti tietää kaikkea mitä haluaisi :rotfl:
     
  17. kojo

    kojo Gearhead

    Ei kai tolla oo mitään väliä kun sähän näyt kuitenkin olevan sitä mieltä että se pyörimisnopeus ei vaikuta käynnistyvyyteen. Ota lisää boolia ja urputa jotain :poff:
     
  18. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    tottakai sillä on vaikutusta. olen vain kokemusperäisesti sitä mieltä, että 99-> antaa enemmän anteeksi pyöritysnopeuden suhteen kuin vanhemmat. ihmettelen vain mikset voi kertoa niitä rpm-lukuja mikäli ne kerran ovat tiedossasi :odroll:
     
  19. beetu

    beetu 1st gear

    -jatkan vielä tuosta chevyn huonosta käynnistyvyydestä kylmänä,minkä kokoiset akut tuossa kuuluisi olla?
     
  20. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    mulla on 900+900 eli 1800a kylmäkäynnistysvirtaa. pienemmilläkin pärjännee esim. 1400-1500a :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!