GM 6.5td Vanit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Bomber#1, 27.12.2006.

  1. rust n loud

    rust n loud 1st gear

    Minkähän hintaiset ovat vanin etuiskarit? Ja mistä ootte ostaneet? Kulkine siis -98 6.5D.
    Ilmeisesti aika helpohko vaihdettava, ainakin alapään kiinnitysruuvit hyvin näkyvillä, mites se yläpää, onks sen irroituksessa jotain mitä tarttis ottaa huomioon?
     
  2. aesvi

    aesvi Gearhead

    rockauto.com:sta olen tilaillut varaosia, tulevat yleensä reilussa viikossa. Jos tuolta tilaa useita varaosia, niin kannattaa huomata, että 'ostoskorissa' on merkintä lähetyspaikasta eli kannattaa etsiä valikomasta semmoisia, jotka lähtevät samasta paikasta, niin säästänee lähetyskuluissa.

    Etuiskarit on helppo vaihtaa, ne tulevat pois alatukivarren reiän kautta alaspäin. Taisin laittaa vähän koroketta pyörien alle ja kaivaa maahan pienen poteron, niin mahtuivat tulemaan.
     
  3. Gerball

    Gerball Gearhead

    Hanki sitten heti eka kerralla kunnolliset iskarit. Vaniin ainoat oikeat iskarit eteen on Monroe Gas Magnum, Konit toinen vaihtoehto. Välttämättä ei ole ihan läpihuutojuttu se alapään irroitus, saattaapi napsahtaa pultit poikki ja sitten se hauskuus alkaakin kun on pultinjämät alatukivarressa.
     
  4. rust n loud

    rust n loud 1st gear

    Kiitokset kaikille hyvistä neuvoista.
    Sitten kysymys, nyt parin tankillisen verran seurattu kulutusta kaupunkiajossa, kulutus 17-18 litran paikkeilla, onkohan normikulutus?
     
  5. Rockapina

    Rockapina 1st gear

    Kesällä olen päässyt 14 litraa mutta kun kohta laittaa talvipyörät niin menee kyllä lähelle 20. Tosin tulee aina pakkasella pidettyä autoa käynnissä 5-10min.
     
  6. Mr. El Maco

    Mr. El Maco 3rd gear

    Mistähän tämmöseen -99 vaniin kannattais kysellä saranoita sivuoveen. Eli ton taaemman parioven alempi sarana on poikki. Yhdestä puodista löytyisi GM:n oma korvaussarana, mutta hintaa n. 200€. Autosta alkaa olemaan kaupat sovittu ja tuo pitäisi jollain aikataululla laittaa kuntoon mun toimesta.

    Autosta yleensä, tämä on ensimmäinen ajokki, jonka myyn siksi että vaan täytyy tehdä niin, ensimmäinen, jota ei haluttaisi myydä. Erittäin hyvä kuva jäi autosta n. 2v kokemuksella. Kulutus on toki korkeampi kuin transportterilla (tuplat :) mutta mukavuutta ja voimaakin on tuplat.
     
  7. Panze

    Panze 3rd gear

    Oletko kysäissyt southwest tradesta? Hämeenlinnan pisteestä voisi hyvällä tuurilla saada ehjän käytetynkin.
     
  8. Mr. El Maco

    Mr. El Maco 3rd gear

    Kyselin juu ja kävi heppu pihalla kattomassa onko saranoita. Nyt en tosin muista, oliko vai eikö, mutta kun ovat hitsattuja niin irroitus tietty vaatii laikkaamista. Sieltä juuri sain myös tuon pultattavan saranan hinnan. Sen vaihto vaan taitaapi olla melko työläs kun väliseinä haittaa verhoilun irroittelua, jotta pääsee taustapuolelle käsiksi.
     
  9. rust n loud

    rust n loud 1st gear

    Kokeilin cruisen toimintaa matka-ajossa, eipä toiminut. Osaiskos joku neuvoa mistäpäin alkais vikaa etsiä?
    Kulkine on -98 vani 6.5 riisselillä
     
  10. wql

    wql 1st gear

    Tein paluun amerikkalaiseen!

    Pystyttekö heittään vahvaa arvausta minkä mallin webastoa on asennettu -00 mallin starcraftiin? Löytyy kojelaudasta kello jossa alareunassa neljä nappia rinnakkain ja yks oikeassa reunassa näiden yläpuolella. Itse webasto on kuitenkin revitty jostain syystä irti. Letkut ja liittimiet sielä vielä on. Ja tuossa kojelaudan kellossa virrat!
     
  11. Rockapina

    Rockapina 1st gear

    Toimiiko cruise jos valot ei oo päällä. Mulla oli tällainen ja vika löytyi takavaloista. Lamppu oikosessa ja maadoitus hukassa. Mut kantsii koittaa miten pelaa jos ajovalot ei oo päällä.
     
  12. Mr. El Maco

    Mr. El Maco 3rd gear

    Mitä kautta näissä menee takasumarille johdot. Mun ex vanissa on vaihdettu sumarin tilalle toinen peruutusvalo. Nyt pitäis kuitenkin löytää sumareiden piuha että sais perävaunun töpselin kytkettyä loppuun.


    Mulla oli vanissa 5kW eberi, muistaakseni sisäisellä vesipumpulla. Saman kuulonen näyttö siinä moottorikopan yläpuolella jossain, tais olla neljä nappia. Mutta mun mielestä mulla oli eber. Itse laite oli apparin puolella runkopalkin ja vaihteiston välissä.


    Cruisemurheissa kannattaa juu syynätä takavalot, erityisesti jarruvalot. Mulla pätki perävaunun liittimen sähköt, niin nakkeli cruisea pois päältä ajoittain kärryn kanssa ajellessa.
     
  13. Timmo

    Timmo 1st gear

    Siinä ei todennäköisesti ole montaa piuhaa kytkettäväksi. Virrat tulee suoraan akulta/sulakeboksilta ja esim. eberissä kytketään muistaakseni kellon ja eberin väliltä vain kaksi piuhaa, jos ei halua ohjausta puhaltimelle.

    Tuommoinen pelkkä Webasto ilman kelloa maksaa Saksasta 575 e + postikulut. Jos ei pelaa tuolla autossa olevalla kellolla niin sitten tilaa kellon perään. Kytkentäkaavio tulee varmaan tuon apparaatin mukana, tai sitten sen löytää netistä.
     
  14. Rotche

    Rotche 1st gear

    Vani -99 oiri perättäisinä päivinä seuraavaa.

    Lämpimällä moottorilla muutama kilometri hidasta ajoa (50km/h) hiekkatiellä.
    Rupesi ryntäävät eli nosti kierrokset tappiin itsekseen.
    Auto sammuksiin jonka jälkeen käy vain tyhjäkäyntiä, tukehtuu jos antaa vähänkään kierroksia.
    Virrat päälle niin hehkuttaa myös jälkihehkutukset.
    Kun antaa jäähtyä 10minuuttia niin alkaa toimia normaalisti ja hehkuttaa vain kerran ilman jälkihehkuja.

    Edellisen kerran jälkeen on ajettu vain kilometrin verran kotipihaan. Tämän jälkeen oon siirtänyt fsd:n pumpun kyljestä viileämpään paikkaan johtoja jatkamalla.

    Ei käynnisty enää ollenkaan!
    Kokeiltu myös uudella fsd:llä.
    Siirtopumppu antaa 5-7 psi.

    Mikä vikana?
    Voiko käyntiongelmat johtua ecm boksista kun hehkutkin sekosi?
     
  15. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Tuo sun FSD:n siirto? :eek:
    Miten johtojen jatkokset on toteutettu? Tinattu hyvin ja liimasukalla kiinni, vai biltsun apikoilla.. :roll
     
  16. Rotche

    Rotche 1st gear

    Tinattu hyvin mutta liitosten päällä biltsun teippiä...
     
  17. Rotche

    Rotche 1st gear

    Tänään hinasin vanin Jari Mäelle testeriin.
    Ei vikakoodeja.
    Pumpun ennakkoarvoja startatessa ei näkynyt ollenkaan ja aukioloajat heitteli mihin sattuu.
    Suuttimille ei tule ainetta.
     
  18. aesvi

    aesvi Gearhead

    Ruiskutuspumpussa on annostelusolenoidin ohjaama luistiventtiili. Kun solenoidi saa sähköä, niin venttiili sulkeutuu ja annostelumäntä nostaa painetta, kun se pumpun akselin pyöriessä kohtaa nokkakehän nokan. Kun haluttu polttoainemäärä on ruiskutettu, avataan venttiili katkaisemalla solenoidin sähkö, tällöin loppu männän työntämästä polttoaineesta palautuu paluukiertoon.

    FSD:n tehtävänä on syöttää solenoidille noin 12 A virta, kun moottorinohjaukselta tulee käsky (vihreä johto +12V).

    FSD on tunnetusti ongelmallinen ja hajoaa tietyin välein. Pumpun valmistaja on vuosien varrella tehnyt siitä useita versioita ja nyt taitaa olla toinenkin valmistaja sille.

    Omassa Vanissa -98 se on mennyt kaksi kertaa eri oireilla:

    1. meni 2003 liekkö n. 100 tkm kohdalla. Oireena oli 'lämpöherkkyys' eli lopulta sammui kuumana ja jäähdyttyäänn taas toimi. Yhtenä 'vioittumismekanismina' on mainittu se, että lämpölaajeneminen 'nitkuttaa' piirilevyllä olevia pintaliitoskomponentteja ja juotos voi irrota ts. mikään komponentti ei varsinaisesti hajoa.

    2. meni 2012 ja n. 240 tkm. Silloin lähti, onneksi moottoritiellä, täydellä kaasulla vauhtiin. No meno hyytyi jonkin matkan jälkeen eikä enää käynnistynyt. FSDstä oli toinen päätetransistori oikosulussa ts. koko ajan johtavana, jolloin solenoidi sai koko ajan täydet +12 V, jolloin sen virta oli moninkertaisesti tuon sallitun 12 A. No tämä taas kuumentaa solenoidin käämin nopeasti ja sen eristelakka sulaa. Solenoidi on 'polttoainevoideltu' ja käämin sulanutta 'eristehöttöä' näytti olevan siellä pumpun polttoainetilassakin. Solenoidin vaihto ja pumpun purku/tarkastus olisi tullut aika kalliiksi, joten ostin käytetyn toimivan pumpun ja vaihdoin sen.
     
  19. aesvi

    aesvi Gearhead

    KAUKO-OHJAIMEN NAPPULAT 'TAKKUILEE'

    Minulla on Chevy Vanin -98 kaukosäätölaite temppuillut jo pidemmpn aikaa. Siinä on tuommoinen tavanomainen kumilätkänäppis, jossa on alapuolella nuo mustat kontaktipinnat. Useamman kerran olen puhditanut niitä, mutta se on tuonut vain lyhytaikaisen avun, jos sitäkään - eli nuo mustat pinnat ovat kertakaikkiaan "lopussa".

    Googlettamalla ongelmaan löytyi useampikin vaihtoehto: 1.uudet mustat kontaktipinnat, 2. johtava maali ja 3. piirilevylle kiinnittyvä kontakti. Valitsin tuon viimeisen ja tilasin http://p1repair.com/universal-button-repair:lta "korjausarkin", joka tulikin kirjeenä vajaassa viikossa. Korjaus oli helppo ja nyt tuntuu toimivan kunnolla.

    [​IMG]

    Nyt viikon käytön jälkeen kaukosäätölaite toimii niin kuin kuuluukin.
     
    Muokattu: 11.4.2017
  20. Masinisti

    Masinisti 3rd gear

    Moi, oletteko tilanneet jostain noita moottoriöljyn lauhduttimen putkia, hyviä vinkkejä hankintaan kaivataan.
     

Kerro tästä muillekin!