GM 8.5 10 bolt perään lukko ja tiheämpi välitys.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Imusihti, 24.10.2016.

  1. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Talven aikana Camaron perä on tarkoitus uudistaa. Avoin perä ja 2.73:1 välitys saa vaihtua lukolliseen 3.42 tai 3.73 välitteiseen. Alustavasti olen katsellut tällaista vaihtoehtoa:

    http://www.ebay.com/itm/CHEVY-GM-8-...ash=item3f624bb722:g:jzAAAOSwn9lXKg71&vxp=mtr

    http://www.ebay.com/itm/NEW-GM-8-5-...ash=item1a1e65d124:g:vagAAOSwKIpWEd9w&vxp=mtr

    http://www.ebay.com/itm/GM-8-5-CHEV...ash=item3f457ee946:g:VbAAAOSwYGFUvTv6&vxp=mtr

    http://www.ebay.com/itm/NEW-GM-8-5-...ash=item1a1d0a7c02:g:vagAAOSwKIpWEd9w&vxp=mtr

    Eikö Summitin luettelossa ole vastaavia comboja, vai enkö vaan osaa hakea ?


    IS
     
  2. jakulepi

    jakulepi Gearhead

    Kyllä Summitilta löytyy.

    Minä tein vastaavan peräremontin omaan Camarooni näillä eväillä.
    Lukko tosin löytyi jo valmiiksi, joten sitä ei ollut tarpeen hankkia.

    https://www.summitracing.com/int/parts/rmg-gm85342/overview/
    https://www.summitracing.com/int/parts/sum-g7816/overview/

    Vaihdoin siis 2.73 --> 3.42 ja se on ihan mukava ja taloudellinen välitys TH350:n kanssa.

    Edit: Tosin taisitkin etsiskellä nimenomaan pakettina jossa kaikki tarpeellinen samassa. Siihen en osaakkaan vastata... :/
     
  3. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Kysäse jostain firmasta joka erikoistunu periin, osaa ne paketin kasata kun kertoo mitä vaille.
    Ilmotuksista pisti ainakin silmään Rear Parts Directin ilmotukset, missä ei mainittu ollenkaan minkä valmistajan lukko, laakerit yms..

    Itellä odottaa töiden loppumista Eaton TrueTrac + GM orig 3.42 +asennussarja +perän laakerit ja stefat. Timkeniä ja Koyoa.

    Jos on mielenkiintoa niin kannattaa tutkia nuita eri lukkotyyppejäkin, että mikä sattuisi eniten miellyttämään itseään. Itelle siis TrueTrac näitten tutkimusten jälkeen. Kavereilla jotain spartan lockereita, "valittavat" kun paukkuu mutkissa ja parkkiksilla, omaan en sellaista ominaisuutta tahtonu.
     
  4. max

    max Gearhead

    Itse vaihdoin -79 camaroon 2.41 välityksen 3.73 välitykseen ja lukkoon.
    Jos vähänkään meinaat käyttää Camaroa pidempiin taipaleisiin,niin ehdottomasti valitse se 3.42 välitys.
    Jos taas nakkikioskin kulmalla kumin polttoa,niin sit tietty se tiuhempi.

    Nim.kokemusta on nimittäin toi 3.73 on varsin vittumainen kun vähänkään yrittää matkaa tehdä ja pysyä muun liikenteen mukana.Motti parkuu jo perkeleesti 120km/h moottoritienopeuksissa.
     
    Muokattu: 24.10.2016
  5. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Noi välityspähkäilyt on aika yleisiä 3-vaihteisilla ajavilla, ja myös muilla kenellä lootan suurin pykälä on 1:1. Joko ei kiihy tai kone huutaa hoosiannaa "siirtymillä".
     
    Petri R. tykkää tästä.
  6. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Jep, tuo 3.42:1 lienee käytännöllisin vaihtoehto. Loota on TH350, jolloin välityksen kanssa joutuu arpomaan aika tarkkaan. Laatikkokin on kyllä aikomus huollattaa kenties jo talven aikana, joten olisiko syytä alkaa harkita jotain muutakin vaihtohtoa ? Koko voimalinjan päivityskin on ollut mielessä jo jonkin aikaa.

    Alkuperäiseen aiheeseen liittyen; onko vinkkiä pätevästä peränkasaajasta, jolle voisi ulkoistaa sekä tarvittavien osien valinnan että perän kasaamisen ? Onko noista ebay-vaihtoehdoista mihinkään ? Suurin mielenkiinto kohdistuu Auburniin ja Eatoniin.

    IS
     
  7. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Loikkaritomaatilla OD:lla kokonaisvälitys 3.9:1 peräruuvilla on sama kuin 3-pykäläisellä kolosella 2.73:1 ruuvilla. Loikkariplootalla siis tapetaan niitä kärpäsiä urakalla.
     
    12345678910 tykkää tästä.
  8. max

    max Gearhead

    Imusihti,laitoin sulle YV:n eteläsuomalaisesta tekijästä Tuusulasta(Puhelin numero),jolle voit huoletta antaa perän työn alle,ja työn laatu on A1.
     
    Imusihti tykkää tästä.
  9. Turnn

    Turnn Gearhead

    Tilasin aikoinaan 2gen. camaroon e-baysta käytetyn lukon ja 3,73 välityksen,jostain uudemmasta pick upista. Hiljaista OEM kamaa. Asennussarja summitista.
     
  10. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Homma etenee, US-partsista haettu lukko (eaton) + välitys 3.42:1 (Yukon Gear) + täydellinen asennussarja + uudet puslat lehtijousiin ja lukkoperäöljyt. Ameriikan Yhdysvalloista olisi tullut alle satasen edullisemmaksi.

    Ei jaksa jännittää ja odottaa tuolla rahasummalla. Lisäksi postitus ja huolinta olisi maksanut jotain kymppejä lisää. Partsilla oli kaikki suoraan hyllyssä ja oli muutenkin tänään luonnollista liikehdintää tuolla suunnalla. Ei huono, sanoisi Jormakin.

    Seuraavaksi perä irralleen ja laiton alle. Pitää ensin tehdä vähän tilaa auton taakse, talliin ajautuu syksyn tullessa ihmeellistä tavaraa säältä suojaan....

    IS
     
  11. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Paljos kustansi välitys+lukko, (mikä tyyppi?) plus asennussarja? ( Tuliko ulommaiset laakerit ja stefat akseleille? )
     
  12. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Lukko on levymallinen ja ihan kaikki hilut yhteensä 1300 ja risat, tässä myös lehtijousen puslat sekä öljyt. US-parts on ollut omalla kohdallani aina hyvä vaihtoehto, niin myös tälläkin kertaa.

    IS
     
  13. max

    max Gearhead

    Omassa aivan samanlaisessa rakennelmassa laitoin lisäksi Superiorin tekemät paksummat teräsvetarit.Eivät muistaakseni olleet aivan hirveän kalliit,mut varmaan orgiksetkin riittävät jos käyttö ei ihan hurjaa ole.
    Tosin, jos se vetari poikki napsahtaa,niin jälki voi olla sit hyvinkin rumaa.
     
  14. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Kuulemani mukaan katurenkailla kestävät kaiken, mitä on tarjolla. Vetarit luonnollisesti tarkastetaan ja jos niistä sanomista löytyy niin sitten vaihdellaan nekin. Nykymoottorilla meno tuskin menee niin hurjaksi, ettei vetarit kestäisi :D

    IS
     
  15. max

    max Gearhead

    Imusihti,näin se on kuin sanot.Vetarien vaihto jälkeenpäin on "ominpäinkin" ihan helppo juttu;siis kun minäkin siihen pystyn.Jos siis haluaa jämäkämmät.

    Tehdäänkö sun perä Tuusulassa vai onko mahdollisesti Plan B?
     
  16. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Tuusulassa tapahtuu kaikki merkittävä, kiitoksia vinkistä ;) !

    IS
     
  17. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    Tässä vaiheessahan ei vielä ole myöhäistä hakea c-clip eliminatoreita pakettiin mukaan. Saa mielenrauhan vetarin katkeamistilanteesta, mahdollistaa paremmin levyjarrut tulevaisuudessa kun akselin päittäisvalys katoaa ja jos autolla ajaakin joskus kilpaa, niin eikös ne vaadita? Voi olla turhaa varmuuden maksimointia, mutta tässä vaiheessa vielä helppo lisätä soppaan. Voi toki asentaa myöhemminkin :)
     
  18. max

    max Gearhead

    C-clip kuluu vaan toiselta puolelta,ja kun oman välitys ja lukko-operaation tein,niin käänsin ne vaan toisin päin,ja taas oli kuin tehtaalta lähtiessä.
    Olen kyllä muistanut retuuttaa omaa 8.5 10 bolt perää ja on se kestänyt sikamaisen käytökseni.
    Omassani on GM-levylukko,Richmondin välitys 3.73 sekä nämä Superiorin akselit.Lisäksi mulla olis vielä alumiininen peräkoppa(en muista valmistajaa) ja siinä on pari stagaa,jotka tukevat kaiketi välitystä/lukkoa (asentamatta).
     
    Muokattu: 2.11.2016
  19. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Kyllähän nuokin ovat mielessä käyneet. Amerikan foorumeitakin lukeneena, levyjarruista takana eivät ainankaan siellä olleet älyttömän tohkeissaan. Etujarruja olivat kyllä parannelleet monasti, mutta vasta mutkaradalle tarvitaan (kuulemma) parempia takajarruja. C-clip eliminaattorit ja vahvemmat vetarit astukoot kuvioon vasta moottoripäivityksen jälkeen.

    IS
     
  20. max

    max Gearhead

    Imusihti,oletan että olet jo osat ja perän toimittanut Tuusulaan?
    Mitäs mestari tuumas osavalinnoista,ja olisiko hän valinnut jotain muuta?
     

Kerro tästä muillekin!