Gm 8,5“ räjäytti pinionin hampaat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja wiwwe, 18.9.2017.

  1. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Tosiaan alko paukkumaan ja perä kopan aukastessa paljastui syylliseksi pinioni mistä puuttu muutama hammas.

    Kumia en oo polttanu ja muutenkin kohtuu rauhallista ajoa ollut, alko kauppareissulla yhtäkkiä paukkumaan ja vauhtia oli n40km/h...

    Perän kun purin niin laakerit sinne on joskus vaihdettu ja shimmilevyjä ei ollut kuin yks oikeanpuolen poskilaakerin ja murikan välissä, liekkö joltain jääny hammaskosketus säätämättä kun ei luulis ton 350tbin niin tehokas olevan että perän räjäyttää vai mikähän tuon on aiheuttanut?
     
  2. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Melkoista!
    Shimmejähän on myös pinionilaakerin alla, eli näiden kombinaatiolla hammaskosketus haetaan kohdilleen. Jos hammaskosketus ei ole kohdillaan, pitää perä vonkumista jonka kuulee kyllä selkeästi. Oliko sellaista ilmiötä havaittavissa aiemmin?
     
  3. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Auton kun ostin about vuosi sitten niin sillon piti ulinaa mutta on hiljentyny tuossa ajan kuluessa, ajattelin silloin että on kilometrit tehny perälle tehtävänsä ja ulisee sen takia.

    Taiskin käydä niin että tyyntä myrskyn edellä.

    Täytyypä laittaa pari kuvaa perästä johonkin niin että saa tänne näkymään niin voi analysoida.
     
  4. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

  5. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Näyttäis että hammaskosketus on ollut ihan hampaan päässä ja sit näyttäs siltä, että noi murtumat on tullut eri aikaan, eli siellä on lähtenyt paloja jo aiemmin....ja nyt sitten "vähän" enemmän kerralla....
    Tai siltä se ainakin mun silmiin näyttää....
     
  6. peltsi

    peltsi Gearhead

    nappaa kuva isomman rattaan hampaista molemmin puolin, niistä näkyy jos on ollut kosketusongelma..
     
  7. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Oliko pinionin mutteri kireellä? Tai kokeilitko oliko pinionin laakereissa isokin välys vai ihan timmi, jos vaikka se mutteri ois alkanu pyörii auki?
     
  8. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Pinionin mutterin otin pulttipyssyllä auki ja lähti aika köykäsesti auki ettei hirveemmin hakkuuttanu. Ne laakerit on nyt ainakin entiset, kartiolaakeri rohisee ja etummainen on saatanan väljä. Pieni välys siellä tuntu ennen purkua.

    Toki ristikkokin on paskana.

    Ja laatikon hännän tukikumi.

    Nuo kaksi oli vielä kesällä ehjiä.

    Tiedä noista laakereista sitten onko menny tossa samalla vai millon.
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Onkohan välitys ja carrier eri paria jos ei vasemmalla puolella ollut ollenkaan shimmiä, vai käsitinkö oikein?
     
  10. Hai

    Hai Double Gearhead

    En oikein pidä mahdollisena väärän carrierin asennusta shimmit pois jättämällä tällaisessa C-clippiperässä.
    Vetarihommat menis niin perseelleen väärän carrierin kanssa.
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Joo, vähän ihmeellehän se tuntuis, mut ootellaan wiwwen selvitystä.
     
  12. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Vasemmalla ei ollu shimmiä tosiaan ainut mistä löyty oli oikealta puolelta.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Katkennut ristitapin lukituspultti on alkusyy moneen vaivaan.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  14. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tuo on outoa, simmin puuttuminen..
     
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja jos aiot niputtaa saman perän, katso, paljonko on metallia, pääsee pyörimään aika pitkälle öljyn mukana.
     
  16. Weijari

    Weijari Gearhead

    Olisko joku käyttänyt shimmaamiseen jotain muuta kuin siihen tarkoitettua shimmilevyä (esim sahattua putkenpätkää) ja Materiaali on liian pehmeänä ajan saatossa kulunut olemattomiin?
     
  17. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

  18. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Se on tosiaan gmn perissä semmonen perisynti se ristitapin lukitusruuvin katkeaminen, että onkos se päässy pyörähtelemään jonnekin väliin?
     
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Kuvittelenko mää vaan vai onko ollu liian tiukka hammaskosketus? Kun mun silmään kuvan perusteella olis ottanu ihan tonne ison lautaspyörän sisälaitaan? o_O

    Kuvista tietysti paha sanoa mutta just my 2 cents...
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Shimmit näyttää ihan normaaleille, molemmilla puolillahan siis olikin paksut shimmit ja toisella lisäksi ohut. Ihan ok.
     

Kerro tästä muillekin!