Gm 8,5“ räjäytti pinionin hampaat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja wiwwe, 18.9.2017.

  1. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Okei, en vaan ite noita paksuja shimmeiks miellä. Aina oppii jotain uutta :lol:
     
  2. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Lukitusruuvi oli ehjä
     
  3. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Noissa kuvissa näkyy myös hemmetin hienosti "korjattu" abs kehä, messingillä juotettu vissiin
     
  4. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Jotenkin osa murtumista näyttää vanhoilta, löytyikö perän sisältä kaikki puuttuvat hampaat? Vai onko vaan kasattu perä tuhon jäljiltä pinionilla josta osasta hampaita paloja pois.

    Mutta vaikka kaikki olisikin tallella niin melko varmasti on joskus tullu joku tuho ja ollu jo murtumia kasaus vaiheessa ja nyt sitten lohjennu ja irtopala tuhonnu viereisetkin.
     
  5. peltsi

    peltsi Gearhead

    ainaki joskus hammaskosketus ollu ihan ok näkönen.
    tosiaan ring gearin sisäreuna ottanu damakee.. mutta todennäköisesti johtuu rikkoutuneesta pinionista.
    olisko siellä pyöriny pinionin kappaleita ja aiheuttanu lisää vaurioita.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  6. hantta

    hantta Double Gearhead

    Rikkinäinen takanivel voi saada pahaa jälkeä aikaiseksi, varsinkin, jos pinionin mutteri ei ole momentissa ;)
     
    peltsi tykkää tästä.
  7. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Eipä tuu tuohon murikkaan kasattua uutta perää, löyty käytetty kohtuu hintaan ja kiirekkin olis saada käyttis ajoon.

    Toivottavasti se kestää.

    Tuosta varmaan joutaa edukkaasti tuo perän raato jos jollain tarvetta.. Jarruosat pidän muu joutaa tähän tietoon.
     
  8. Puikkoneuvos

    Puikkoneuvos 1st gear

    Onko toi akseli mistä autosta peräisin?
     
  9. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Sämpyläkorinen roadmaster
     
  10. Puikkoneuvos

    Puikkoneuvos 1st gear

    Okei, taitaa mennä ihan liian leveäksi g bodyyn.
     
  11. DX

    DX Double Gearhead

    4,9 senttiä banjon putkien ulkopäästä veke ja siirtää iskarin korvat aksilan etupuolelta taakse ja vaihtaa tai lyhentää ylätukivarsia sen mukaan mihin kulmaan pinjonin haluaa ja pistää tilaten esmes -87 GN buikin 30 booriset vetarit sillä oletuksella, että sämpylöissä on jo kaikissa 30 booriset, voi olla kakskasikin, sitten käy vanhemman geeännän,

    ja ottaa vanhasta aksilasta jarrukilkkeet ja kartaanin kanssa todnäk tulee jotain jumppaa.
    niin sitten se passaa, eli melkiin heittämällä,

    ite lyhensin putkia ulkopäästä, vaikka laakerin linjaaminen aihauttaakin pikkasen lisävaivaa, mutta silleen ei tarvinnut siirrellä jousilautasia eikä alatukivarren kiinnityskorvakkeita,
    tosin sämpylän asetuksilla aksila siirtyy ehkä sentin eteenpäin jos ei siirrä alatukivarsien pultinreikiä,
    mutta suoraanajoautossa toivottava ominaisuus eikä silmä hoksaa fillarissa lokariin nähden vielä mitään outoa.
     
    cutlass cruiser ja 4d sedan tykkäävät tästä.
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Aattelinkin jo että G-bodyyn, rodiin yms. oiva akseli-aihio, "cut to lenght"- vetareilla säätää leveyden kohilleen, kuortahan on helppo muokata.
    Tosi hyvä akseli kyllä, kevyt ja kestää tehoa, vaikka ketjun aloittajalla onkin jostain syystä välitys särkynyt....
     
  13. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Laittelen tuon tonne markettiin myyntiin kun saan vaihdettua toisen akselin tilalle. Sit kun sille keksii jonkun nimellisen hinnan että sen saa pois tallista pyörimästä
     
  14. Puikkoneuvos

    Puikkoneuvos 1st gear

    Täältähän tulikin heti ohjeet g bodyyn istuttamisesta joten laita mulle vaikka yv kun keksit akselille hinnan.
     
  15. DX

    DX Double Gearhead

    itte laitoin -90 astron kardaanin, se on suht vahva jötikkä alkuperäiseen nähden,
    oldsitekniikalla 200 sarjan plootan kanssa kartaani oli siinä ja siinä että onko se pikkasen pitkä, muistaakseni valmiiksi lyhyempi kuitenkin kuin 4ovisen g-ruhon orkkis, huom oldstekniikalla, en muista plootan pituutta, mutta 200 sarjassa se on kaikissa sama.

    sitten muistaakseni kävisi ihan sellaisenaan jos asemoi akselin alkuperäiseen kohtaan pituussuunnassa ja jää pieni väljäkin,
    tosin ite lyhensin hieman lyhtypylvääseenajovaraakin kun tuli jätettyä se akselikin pikkasen eteen,

    astron kardaanissa on iso ristikko, sama kuin vanissa,
    kun taas roadmasterissa todnäk pienempi, joten muunnosristikon tai yoken koneistusta/vaihdon kaivannee tuo swappi.
     
  16. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ja sit jos se tiemestari on farkku niin todennäköisesti jousen ja tukivarsien korvakkeet on neljä senttiä per puoli leveemmällä...ja akselit on paksummat ja samalla laakerit.....
     
  17. DX

    DX Double Gearhead

    niijuu, siinähän oli sellainenkin optio, olis pitänyt muistaa.
     
  18. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Kaikenlaista, akselijumppa suoritettu niin olis vanha jouten jos joku tarvihtee.

    Noutamaan joutuu, en ala postittamaan. Hintaa on sen verran mitä siitä suostutte maksamaan. Pyöränlaakerit, pinionin etummainen laakeri+sisemmän ulkokooli, paikallaan.

    Jyväskylästä löytyy.
     

Kerro tästä muillekin!