GM A-body alapallon takaisin laitto, tekniikka irti.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja niclas, 3.2.2014.

  1. niclas

    niclas Gearhead

    Typerä kysymys, mutta onnistuuko alatukivarren tunkkaaminen olka-akseliin takaisin kun A-body Oldsista tekniikka veke? Lähinnä mietin että lähteekö kori nousemaan ennen kuin saan tukivarren tarpeeksi ylös?? Sen verran järeet nuo jouset kumminkin... :lol:
     
  2. Hautamäki

    Hautamäki 2nd gear

    Kyllä se vakio mittasilla jousilla lähtee nouseen ennenku saa kiinni pallon. Pari kiekkaa jousist veke tai kuustoist jannuu istumaa pääl tai koita vaik jollai liinal puristaa ylätukivarre ja alatukivarre ympäri jos vaik sais sen verra koppaa pysyyn paikal. Toi homma o ain vakiojousil paskamainen saatikka uusil vakiojousil vielä jämäkämpi..
     
  3. niclas

    niclas Gearhead

    Joo, siltä se vähän vaikuttikin, onneks en ehtinyt vielä irroittamaan niveltä. Pitää mennä katsomaan että kumpi rajoittaa joustoa ylätukivarsi vai iskari. Olka-akseleiden vaihto menossa, niin ei tarvitse ihan hirveästi pelivaraa...
     
  4. Jupe

    Jupe Gearhead

    Jos laittais helv%/in tukevan liinan solmuun ja lenkille runkopalkin yli ja tunkin ali, silloinhan niiden etäisyys ei pääsisi muuttumaan?
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tunkin ympäri en kyllä liinaa laittaisi, että tuo pääsee liikkumaan vapaasti.

    Hantta
     
  6. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Tuttu tilanne, muutama noita on tullu tehtyä; jousen saa puristettua laittamalla iskarin tilalle pätkän kunnollista kierretankoa. Mutterien lisäksi alapäähän tarvitaan tietysti tukeva laippa, joka sopii tukivarteen.

    Jousi kannatta sitoa kettingillä tai jollain tukivarteen, ettei jousi tuu silmille, jos joku kuitenkin helppaa :odroll:
     
  7. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    IKH:lta sisältä päin puristavat jousipuristimet ja iskari välistä pois niin sen olka-akselin saa hallitusti sieltä :)
     
  8. Hautamäki

    Hautamäki 2nd gear

    Nii juu on Us partsillakin sisältä runttaava jousivinka. Ylätukivarren on kai se pohjaus kumi eli se ottaa tod.näk ekaks kii. Mut joo homma helpottuu paljo jos otat iskarin pois ja pistät 12 mm jenkatangon siit läpi tai nii iso ku mahtuu ja alas jousen välii laipast toine pää läpi ja nii perk... Piukkaa sillai jouseen vähä pännii pääl. Mut varo sit!!! Sattuu jos tulee jaloille tai muualle. Se tulee sit vauhdil se jousi sieltä. On vaa kerra lipsahtanu....
     
  9. niclas

    niclas Gearhead

    Kyllä sitä vielä arvostaa omaa terveyttä sen verran, että taidan sijoittaa sen muutaman kympin siihen sisältä tarraavaan puristimeen. Eipähän tartte sitten kikkailla, kun ei tuota ballastia ihan heti keulille viellä saa. Kitosh.
     
  10. Jupe

    Jupe Gearhead

    Tuo on se kaikista fiksuin päätös. Taistelin joskus 10 vuotta sitten kun tuohon allekirjoituksen Buickkiin vaihdoin uudet jouset. Ei ole kuvan palasta kuinka mä ne silloin sinne paikoilleen ähelsin, mutta nykyään meikälaisenkin autotallista löytyy ne, yllätys yllätys, sisäpuolelta tarraavat puristimet. Tuo mun idis oli sellainen "hätä hätä idis" ja vähän riskaabeli sellainen, yleensä liikaa sählätessä tulee vaan pahemmat vauriot.
     
  11. Qjet

    Qjet 1st gear

    Joskus tein harrasteeseen vastaavaa remonttia ja minkäänlaiset saatavilla olleista jousipuristimista eivät käyneet riittävän hyvin, että olisi tuntenut olonsa turvalliseksi. Vaihtoehdoksi jäi juuri tuo "iskari irti ja kierretanko tilalle "-metodi. Toimi hyvin, mutta täytyy muistaa kierretankoon riittävä lujuusluokka, vahvat laipat ja vielä varmistavat mutterit, jos ne rasitukselle joutuvat korkkaavat.Sekin turvakerroin tulee extrana, kun jousen sisällä olevan iskarin paikalle asennettu kierretanko ei salli jousen kimpoilla pitkin tallia.
     
  12. kanafarmari hh

    kanafarmari hh 1st gear

    jos jousi käy irti asti muista laittaa jousilangan pää siihen kuoppaansa alatukivarres, ja tarkista että yläpää on oikias kohorassansa. paskamainen rakennelma, juuri taistelin kaverin -70 chevellen jousien kans puslaremontis. kerran piti väistellä jousta vaikka oli nosturilla ja hyvät vermeet. joku tuallaanen self made kierretanko mysteeri + 2 viputaljaa ym. ym.
    ymmärsin miksi autoissani on vääntösauvajousitukset eressä
     

Kerro tästä muillekin!