GM FWD TH425 Loota 4X4 versio ??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Karva, 9.1.2010.

  1. Karva

    Karva Gearhead

    Eli taas joku on saanut päähänpiston ...

    Mutta jos ei se ihan väärin männyt, niin jossain GM himmelissä oli tehty muutos jossa ilmeisesti TH 425 lootaa oli käsitelty ja siitä oli tehty, etuveto Oldssiin perustuva 4x4 alusta.

    Toinen joka tuli mieleen pieneen, oli se kun tässä joku vuos takaperin tälle Ameriikan "Disable ski-team" porukalle oli väännetty GN puolesta uusi Vani jossa oli "matala 4x4 alusta". Mitenhän se ol toteutettu. ??

    Nyt kun täällä pyörii kaiken mailman lootan korjaajaa tai mestaria, niin miten se nyt mäni. Onko noita TH325 - 425 tai mitä niitä FWD lootia oli, tehty tai muutettu 4x4 versioiksi. ??

    Tai kysytään toisin päin, tallissa seisoo yksi mätä-paise, - 74 eldo jolle pitääs saada jotain järkevää tehtyä, miten siitä saa 4x4 version. ??

    Voiko TH425 muuttaa jotenkin 4x4 versioksi, niin että saa kardaanin kiinni, muistan nähneeni jossain jonkin keskustelun asiasta. ??
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mistään mitään tiedä, mutta isän -73 Eldoa tänään viimeks nosturilla altapäin katselleena 4x4 konversio ei kauheen simppeliltä vaikuta.
    Huomioita:
    -Laatikon häntä osottaa eteenpäin ja hännän päähän liitetty perä
    -hännän ja "perän" väliin ahdasta saada jakolaatikkoa
    -vaihteisto koneen "kainalossa"
    -oikea vetari kulkee ö-pohjan kyttyröiden välistä

    Kaiken kaikkiaan aikakauteensa nähden tiiviiksi kasattu paketti.

    Jos välttämättä Eldosta 4x4 olis tehtävä, niin ajatuksissani olisi ensimmäisenä.:
    -500cid koneeseen sopiva normaali th400 ja jakolaatikko.
    -Rungon ja lattian muutos kardaanille ja joku 10 tai 12 bolt henkilöauto perä.
    -Etuperäksi 1988-> K1500 etuperä jolle sovitettaisiin vetarit
    -pari kardaania pitäis tehdä ja koneenkin vois keskittää siellä konehuoneessa. :lol:
     
  3. Karva

    Karva Gearhead

    No hyvä, mennään sitten sillä, tuossa kylillä onkin jo tarjolla yksi -88 4x4 Chevy jossa on alusta jäljellä. On näiden kanssa pelattu, mutta yleensä 4x4 värkeissä on suunta ollut ylöspäin, mitens sen matalan alustan tekeminen 4x4 versiona. ??

    Miten tuollaasen C/K-1500 alusta, on sovellettavissa -70 luvun Eldoon.

    Eli ei ruveta kuitenkaan vaihtaan koko runkoa yms, vaan sovitetaan C/K alusta Eldon org runkoon. Ei pidä mennä liian helpolla. :lol:

    Vastaavia on tehty Suomessakin oliko niistä kokemuksia ja juttuja, kuvia yms. Joista saa vähän osviittaa siitä miten se oikeasti menee.

    Yksi asia joka 4x4 alustan soveltamisessa häiritsee on niiden korkeus, toki C/K-1500 saa Drop-kittiä ja ilma pussia, kuinka tuollaisen korkeus sovitetaan, varsinkin kun autosta olisi tarkoitus saada mahdollisimman matala ilmapusseilla.
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    Äkkiseltään ajatuksena 4x4 tekniikan sovittaminen Eldon runkoon ja alkuperäisen korkeuden säilyttäminen ei tunnu mahdottomalta.
    Ajattelin sen onnistuvan karkeastri seuraavasti:
    -K1500 etuperä alkuperäisen Eldon perän kohdalle. Vetareiden sovitus ja alkuperäiset ripustukset ja jarrut säilyy
    -Kone alkuperäisellä paikalla, mutta vaihteisto tääkseppäin +jakolaatikko.
    -Etukardaani kulkisi siinä missä Eldon TH425 pötkötti ennen.
    -Lattia kokee kyllä rajun muutoksen siihen Eldon alkuperäiseen suoraan lattiaan verrattuna.
    -Eldon taka-akseli on ikäänkuin "murikaton" (suora putki) tavallinen henkilöautoperä. Siirtää alkuperäiset ripustusten korvat vaikka siihen -88 pick upin 8,5" seen 10 pulttiin.

    Haasteina tulee olemaan:
    -Rungon poikkipalkki alkuperäisen th425:sen "vetoketjukotelon" takana.
    -Rungon poikkipalkki taka-akselin etupuolella.

    Mataluus:
    Mielestäni edellämainitun pitäisi säilyttää alkuoperäinen korkeus. Madallustahan siihen saa melko helposti. Edessä alkuperäiset vääntösauvat ja takana kierrejouset, jotka voi korvata ilmapalkeilla.
     
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Rajun kuuloinen projekti ja lienee toteutettavissa jos on tarpeeksi intoa, mutta pakko kysyä että sitte kun toi olis valmis niin mitä nelivetoisella madalletulla eldolla sitte tehdään? talviajoon vai suurajoihin vai mäkikisoihin? :) Siis senverran iso projekti että mietityttää mikä on hyöty tai edes käyttötarkoitus tollasella?

    Ei silti, ihan tyhmiä nää munkin projektit on mutta askarrutti vaan mikä on ton projektin juju!
     
  6. Karva

    Karva Gearhead

    Jep, eli mitkä on ne GM 4x4 palikat joita kannatta käyttää, entä miten sitten soveltaa...

    Siitä vääntösauva jousituksesta olen eri mieltä, jos alustasta tehdään 4x4 versio, niin samalla heittää sen vääntösauvakasan roskiin ja vaihtaa koko 4x4 alustan osat kerralla. Siihen saa sitten drop-kittiä ja ilma-pussia.

    Lähinnä ihmetyttää, se että mitä osia ja mistä valmiista GM mallista, oli sitten C/K-1500 tai S-10 kannattaa käyttää. Vai oliko ne samat, entäs muut. ??

    Miksi juuri tämä tietty alusta tai osat, pelittääkö tai kestääkö jos org 500 cid kone pultataan kiinni ja joku kaunis päivä viritetään pilalle. ??

    Vulva : Käyttöauto on mukavampa 4x4 versiona talvella, ja kun nyt sattuu olemaan 4x4 romua nurkissa.
     
  7. Hai

    Hai Double Gearhead

    Vääntösauva jousitus niissä K1500-3500 (C=2wd ja K=4wd) ja S-10 4x4 autoissakin on. Eli sinäänsä jousitus ratkaisu säilyisi samana.
    Vääntösauva systeemin muuttaminen muuksi on aika usein hankala homma kun tukivarsien yläpuolella ei ole mitään "vahvaa". Samaan aikaan etuvetarit vie sen tilan tukivarsien välistä.
    Toisaalta jo vakio korkuinenkin Eldo on kokonsa takia välillä hankalan matala. Että madalluksen tarve lienee vähäinen.

    K1500-3500 (tai vaikka s10) etuperää ehdotin, koska ne on esimmäiset erillisjousitetut GM 4x4 etuperät ja kohtuu edullisesti saatavilla.

    Kestävyyttä saanee valitsemalla vaikka sen K3500:Sen perän.
    Vaihteiston osalta 400selle tuskin on kestävyydessä saman hintaista vastinetta.

    Takaperänä 8,5" 10 pultti kestää pitkälle ja 12 pulttisella pidemmälle.

    Jakolaatikkona olis varmasti henkilöautosssa kiva olla sellainen missä on keskitasauspyörästö, ettei olsi niin "rautakanki" ajaa nelivedolla, kun noi truckien nelivedot.
     
  8. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mielenkiintoinen projekti mutta koska alustaa pitää muuttaa edessä, takaa, keskellä ja vielä sisällä ja koska mä en ole Eldoista tykännyt koskaan niiden etuvetoisuuden takia niin mä tyytyisin vain tekemään siitä takavetoisen niin pääsisi pelkilla kardaanitunnelin ja tulipellin modauksilla. Hyvällä tuurilla eteen sopisi vielä jotkut takavetoisen spindelit... ihan noin ajatuksena.

    Muutama vuosi sitten näin Ebay:llä myynnissä jonkun´66 Olds Toronadon johon oli laitettu toinen etuakselisto 500 koneella takakonttiin eli tehty siten nelivetoinen ja kaksimoottorinen...

    [​IMG]
    http://www.autoblog.com/2007/05/01/ebay ... -toronado/

    On näköjään uudemmasta Eldostakin tehty vastaava mutta ilman tyylitajua:
    [​IMG]
    [​IMG]

    http://www.supercars.net/cars/286.html


    http://forums.vwvortex.com/zerothread?c ... id=2546978
    - Jani -
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

  10. Karva

    Karva Gearhead

    Aika komea, osas ne jo -60 luvulla, mahtaa olla härski vehjes ajaa. :lol:

    Nämä replica veikot on tehneet TH325-425 avulla niitä keskimoottori autoja jo vaikka kuinka.

    Ilmeisesti se TH425 muutos niin että siitä saa kardaanin ulosoton pitää unohtaa, pelkkänä satuna.

    Täytyy ruveta soveltaan 4x4 alustaa. Löytyykö jostain hyviä kuvia, piirustuksia jne, että pääsis vähän etukäteen mittaan.

    Näitä "matalia 4x4 alustoja" on tehty Suomessakin, oliko niistä hyviä esimerkkejä. ??
     
  11. ford59

    ford59 1st gear

    Olisiko 4wd Astrosta apuja tossa projektissa, sehän on melko matala valmiiksi ja varmaan halvempi osaluovuttaja kuin pick-upit.
     

Kerro tästä muillekin!