GM:n radioon parilliset taajuudet?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja impala67, 21.10.2010.

  1. impala67

    impala67 Double Gearhead

    Onko edelleen niin että ilman kolvia ei gm:n digitaali radioihin saa parillisia asemia kuten mopareihin?
    (moppeihinhan ne saa painamalla set-sel-1,1,1,1,1)

    en haluaisi vaihtaa orggis konetta pois moisen ominaisuuden takia.
    löysin vanhan keskustelupätkän tästä aiheesta, mutta siinä mainittiin että pitää muuttaa kolvaamalla joitain piirejä tms. sähkömystistä askartelua.
     
  2. jaakkor

    jaakkor Gearhead

    Ainakaan 80/90-luvun taitteen radioihin ei taida onnistua millään näppäinyhdistelmällä, mutta taannoin tuli vastaan netissä ohjeet millä ainakin johkin radioihin muutos onnistuu. Tosin taajuudet loppuu tuolloin sitten 104MHz:iin.

    Ohje alunperin kirjotettu saksan murteella:
    http://www.fieros.de/de/articles/radio.html

    Googlen käännös saksasta englanniksi valasee asiaa hieman enemmän:
    http://translate.google.com/translate?j ... radio.html

    Aikoinaan mulla oli '90 caprice, Metroauton maahantuoma export-malli, jonka radio osasi parilliset taajuudet muttei myöskään päässyt yli 104MHz:n..
     
  3. caprice307

    caprice307 Gearhead

    Entäs toinen radio johonkin piiloisaan paikkaan, jos ei näkyville halua? CD:t sois samalla ja ehkä sais muistitikunkin, jos moisia ominaisuuksia arvostaa. Omaan Capriceen laitoin siihen perinteiseen kohtaan, eli kojelaudan puoliväliin tuhkiksen kohdalle. Itekään en ruvennu sorvaamaan Delcon paikalle toista radioa, koska on se Delco kuitenki tyylikäs ja siinä näkyy kellonaika :)
     
  4. impala67

    impala67 Double Gearhead

    jep toinen mankka tarttee sijoitella varmaan jonnekin. höh. ei vaan innosta noiden sähköviritysten tekeminen.
     
  5. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

    [​IMG]

    [​IMG]

    mulla oli tollaset pontiacis ja samat menee chevroletin kunhan päällystetää sinisel. toi keskikonsoli kestää paikoillaa itestää.
     
  6. rauta ja romu

    rauta ja romu 3rd gear

    Mulle tuohon silveraatoon laittoi Espoossa Michaels caragessa parilliset mukaan, nyt menee kaikki taajuudet.
    Ei muuten ameriikan mies kauaan miettinyt mitä teki.

    Huollon loppusummaan ei ihmeempiä lisääntynyt, joten hinta oli mielestäni sopiva.
     
  7. jarzaaa

    jarzaaa 1st gear

    GM radion taajuudet

    Mulla on sama pulma Subbessa. Googlekääntäjä väänsi saksankielisen sepustuksen allaolevaan muotoon, osaako joku hieman selventää?

    Radio Siirtyminen € passi verkkoon
    Oliver Scholz

    Alkuperäinen GM radiot ovat amerikkalais-taajuus verkkoon, mutta voi radiot yleensä € kaista 0,05 MHz rasteri muuttuu, ylempi taajuusalue, kun 104 MHz on rajoitettu, mutta (et voi saada kaikkea). Tämä opas ei kuuluttava Delco-Bose malli 16041551 radio, mutta koska GM radioita on modulaarinen rakenne on sama radiomoduulilla luultavasti myös muissa radioissa asennettu. Joissakin radioita on kuitenkin valitettavasti erilainen radio moduuli on asennettu niin, että ensin on Asiat Open MU, ennen muita, onko tämä muutos voi durchfhren. Who's ilman elektroniikka-ja haavan käyttäytyminen tuttu, se pitäisi muuttaa jos joku voi tehdä jokainen tähän luottaa teihin!

    Ensinnäkin, mu avata radion. Fr ruuveja tarvitset valitettavasti 1/4-inch Nu, mutta pihdeillä se on tarpeen myös. Ensinnäkin päällyskantta on MU, ja sitten 5 ruuvia, jotka pitävät ensimmäisen hallituksen. Jos joku herättää hallitus, näet toisen piirilevyn myös Groes IC merkintä "DM 246". Välillä 28 pin IC ja näyttö on kaksi diodia (1N4148), ja siellä on tilaa vielä 2 diodia läsnä. Täällä mu asentaa diodi, nimittäin kantaa lähinnä IC on groen päälle (kuvassa yllä).

    Kaikki diodeja käytetään tiettyjä ominaisuuksia tai sulkea radion toimintoja. 4 diodit ovat seuraavat:

    * Diodi 1 asennettu: FM taajuusalueen 87.5-104.0 MHz 0,05 MHz: n välein
    * Diodi 2 asennettu: FM taajuusalueen 76.0-90.0 MHz 0,1 MHz: n välein
    * Diodi 3 ei ole asennettu: o Seek ja Scan (viritys), mutta kuten tavallista kellonajan asetus
    * Diodi 4 ei ole asennettu: o aika näyttää radiossa pois päältä

    Huom: verhlt asentaa diodi 1 ja 2, radio asennetaan niin Wren diodi 1 ja 2, EI!
     
  8. janiluo

    janiluo Gearhead

    Re: GM radion taajuudet

    [​IMG]

    Mä en ymmärtänyt tuosta ohjeesta mitään mutta kun olen muutoksen kymmenisen vuotta sitten omaani tehnyt niin muistellaanpa hiukan:

    Kun nuo 80-luvun digimankat eli ne joissa on digitaalikello ja ruuvattava volumenuppi (huom! tuo ohje ei koske uudempia tai muita GM mankkoja!) hyppivät parittomia taajuuksia voi niiden taajuusväliä kasvattaa 0,5 tarkkuuteen lisäämällä diodi sinne toiseen niistä vapaista paikoista. Samalla koko taajuusalue myös kapenee eli kanavat yli 104 Mhz jälkeen eivät enää kuulu eli haku menee siinä kohtaa ympäri. Itse kaivoin vaan jonkun diodin jostain piirilevystä joka tuli ensimmäisenä vastaan ja juotin kiinni mutten muista kumpaan noistä vapaista paikoista.
    Saattoi olla sen edellisen diodin viereen josta katsoin myös asennussuunnan.
    Kokeilemalla selviää. Muistaakseni oli vielä niin että jos lisää molemmat diodit niin tulee Japanimalli eli hyppii 0,25 välein mikä on Suomessa jo turhan tarkka.

    - Jani -
     
  9. Piilofarkku

    Piilofarkku 1st gear

    caprice radio

    Tää menee ny pikkasen ohi alkuperäisen aiheen, mut Capriceen normi DIN-radio? Onnistuu! Vaatii DIN-aukolla olevan kehyksen kojelautaan, joka voi löytyykki purkaamoilt? Olettaisin (yhtä pelottavaa kuin ajatteliminen) et noit löytyis etenkin Ruotsin malleis... Omassa tuon mallinen löyty, Kanadan-malli kai, ainaki tehty siel...
     
  10. jarzaaa

    jarzaaa 1st gear

    GM radion taajuudet

    Janiluo:lle BIGit thanksit muisteloista.
    Kattelen diodimestoja. Olisihan se hienompaa kuunnella GM:n alkuperäistä radiota, kuin jotain nykypäivän RDS:ää, joka vaihtelee taajuutta "paremman kuuluvuuden" nimissä esim. Lahdesta H:kiin, tai jonnekin ihan muualle, vaikka kuljettaja haluaisi kunnella juuri sitä valitsemaansa, vaikka sieltä tulisikin hieman rosoista ääntä...

    4x4 4ever
     
  11. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Vaikuttaako ton diodin lisääminen AM-puolen virittämiseen?

    Suuret kiitokset tuosta linkistä, pyörinyt jo kauan mielessä tuo radion "eurooppalaistaminen" muttei mistään oo löytynyt ohjeita.

    Tuon ohjeen mä ymmärsin niin, että lähimpänä tota IC-piiriä oleva diodi on numero 1 ja kauimmainen on numero 4. Samalla ku radio on auki niin voisi laittaa C-kasetti dekin kuntoon. :D

    EDIT: Jaahas, olishan se pitäny arvata että mulla on radiossa eri IC-piiri. :( Ei kukaan sattusi tietämään miten DM 223 piirillä varustettua radiota modataan? Koitin jo vähän tehdä onnellisia kytkentöjä ja sainkin melkeen koko mankan hajalle, mutta onneksi tuntuis olevan kestäviä nää Delcon rammarit. :rotfl:
     
  12. jarzaaa

    jarzaaa 1st gear

    AM-puolesta en tiedä, miksi muuten joku haluaisikaan :rotfl:
    FM-puolesta oletan kuitenkin, että juuri kuvan osoittamaa IC-piiriä lähinnä olevalle vapaalle paikalle olisi puuttuva diodi kolvattava. Saatan olla väärässä, kuten varsin usein, joten kannattaa miettiä ja harkita asiaa kolmannenkin kerran. Itse en ole vielä testannut, mutta jos useita harjoituskappaleita olisi pöydälllä, kokeilisin.
    Niin tai näin, haluaisin ostaa (tai vaihtaa johonkin sopivaan) -95 mallisen Subun radion säätönuppeja kojelaudan kaunistukseksi, saanpa sitten kanavahaun tarkennettua tai en.
    Yksi radiokasettiyhdistelmän pikkunupeista puuttuu, joko balanssi/basso/diskantti-säätimen nuppi, nehän ovat samanlaisia. Em. pikkunupin lisäksi kaipaan isointa eli päälle/pois/voluuminsäätöpyörylää.
    Muuten, oman GM:ni c-kasettisoitin toistaa oivallisesti molempiin suuntiin, mikä olikin mukava yllätys, kun muinaisjäännettä vast'ikään vanhalla kasetilla testattiin. Kasettisoittimien sielunelämän hallitsevan kaverin tiedot saa yv:nä minulta, jos jotakuta kiinnostaa... :p
    4x4 4ever
     
  13. V202039

    V202039 Gearhead

    Minkä ikäinen auto kysessä?
     
  14. jarzaaa

    jarzaaa 1st gear

    GM radiotaajuudet

    Tulokas kysyi minkä ikäinen auto on kyseessä. Suburbanini on vm. 1995.
     
  15. V202039

    V202039 Gearhead

    -95 mallin radiosta en tiedä. Kysyin koska vm.2000 nuorempien radion pystyy ohjelmoimaan OBD-pistokkeen kautta tietokoneella uudelleen myös parillisille taajuuksille. On tehty omaan Avalancheen.
    Tehtiin ihan paikallisella Metroautolla ns iltatöinä.
    Suomea ei tietysti Ameriikanpoika tunne. Maaksi piti valita Saudi Arabia, siellä kun on käytössä samat radiotaajuudet kuin meillä.

    Pidin ensin itsekin vitsinä kun asentaja rupesi puhelemaan tällaisia, mutta tuntui tietävän mistä puhui.
     
  16. jarzaaa

    jarzaaa 1st gear

    GM:n radiotaajuudet

    Radion päivitys OBD-pistokken kautta, ok. Onhan toki -95 Subussakin OBD-pistoke, ei kuitenkaan OBD2, vaan sitä edeltävä... Harjoitus/varaosaradioita odotellessa kuuntelen siis vanhoja ---ah, niin nostalgisia c-kasetteja :lol:

    4x4 4ever
     
  17. jarzaaa

    jarzaaa 1st gear

    Hello, hello!
    Mikä on Avalanchesi vuosimalli? Tarkemmin viestisi luettuani tajusin, että onhan oma Subunikin tehty ennen vuotta 2000 :oops:
    Radiokasettiyhdistelmän voisi ehkä ohjelmoida autossa olevan OBD1-liittimen kautta :eek:
    Ken tietää?

    4x4 4ever
     
  18. BBC-Bome

    BBC-Bome 3rd gear


    Sama tahtoo määkii! -04 silverado ja parilliset puuttuu. Ratio Rockia kun pitäisi juuri meilläpäin kuunnella parillisilla.. :pinup:
     
  19. V202039

    V202039 Gearhead

    Avalanche on 2007 syntynyt.

    Epäilen kovasti OBD-1 pistokkeellisten autojen radioiden ohjelmointimahdollisuutta tätä kautta.

    Kaveri joka minulle ohjelmoinnin teki sai Metrosta "kenkää", oli kait liian pätevä siihen firmaan. En tiedä missä hän on hommissa nykyään.
     
  20. kojo

    kojo Gearhead

    Ei voi.
     

Kerro tästä muillekin!