GMC service engine soon-valo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja rokkaaja, 10.2.2006.

  1. rokkaaja

    rokkaaja 1st gear

    ostin tuossa eilenä tollattisen GMC Sierra Sportside 4x4 vm.88.Siinä ompi näin aluksi semmottinen onkelma että syttyypi kojelautaan service engine soon-merkkivalo ja palaa siihen asti (koko ajan ei vilku) kunnes sammuttaa moottorin,kun starttaa uudelleen ni sitten se ei pala kunnes taas kun on ajellut jonkin aikaa ni sitte syttyy uudelleen (öljyt on ok,jäähd.nesteet ok ja kaikki muukin ainakin koneen käyntiäänestä päätellen ok....missä vika ja miten se korjaantuu?
     
  2. rrauta

    rrauta 3rd gear

    mahdoton sanoo mitaan varmaa, pitäisi tarkistaa vikakoodit mitä antaa voi tehdä itsekkin mut mulla ei oo koodien selityksiä. mutuna sanoisin että lambada anturi ei toimi, eli käynnistyksen jälkeen menee vähän aikaa tietokoneen ohjelmalla ja kun vaihtaa anturin ohjaamaksi sytyttää valon. eli seokset on pielessä. saastelaitteet saattaa kyllä tehä saman.kai siinä on bensakone? jos diisseli niin liittyy kai saastelaitteisiin.
     
  3. Nal65

    Nal65 1st gear

    Mulla auttoi Astroon happitunnistimen vaihto kun samainen valo syttyi palamaan pienen ajon jälkeen. Eli tutkippa oisko vika siellä.....
     
  4. rokkaaja

    rokkaaja 1st gear

    kiitoskia! tuossa eräs kaverini lupasikin auttaa purkamaan koodin...lueskelin eilenä tuossa tätä foorumia ja sain aika hyviä ohjeita ko koodin purkamiseen! tää on aikasen cool foorum


    p.s en osta muuta enää ku ameriikkalaisia!
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    Onko se bensakoneella ja tekee sitä silloin kun on ajanut pidempään tasavauhtia pintakaasulla? Toi että se ei sammu muuten kuin auton sammuttamalla viittaisi siihen.

    Jos oireet sopii, niin siitä on todennäköisesti egr venttiili tukittu (tsekkaapa että onko siellä letkun päässä joku ruuvi tms. ) ja se herjaa tietokoneelle vikaa, kun tietokone luulee että venttiili ei toimi. Jos näin on, niin ajat vaan ja unohdat koko valon.
     
  6. rokkaaja

    rokkaaja 1st gear

    no jopas alko tuleen jelppii...mitäköhän tää ko. egr-valve mahtaa duunata...liittyy kaiketi tohon ruisku->katti->ilmapumppu?
     
  7. Jza

    Jza Double Gearhead

    EGR = Exhaust Gas Recirculation. Elikäs pakokaasun takaisinkierrätys. Pitäs vähentää typen oksideja kierrättämällä tosiaan osa pakokaasuista takaisin moottoriin.

    Tossa on joku kuva siitä venttiilistä... http://home.sprynet.com/~dale02/egrvalve.htm
     
  8. rokkaaja

    rokkaaja 1st gear

    työ ootta kyl tosi kelpo sakkii! Mää tulin kertaheitol viissaammaks... :D
     
  9. Mothertrucker

    Mothertrucker 3rd gear

    Samaan aiheeseen liittyen.. Mulla rupes herjaamaan SES-valoa tänään ja koodi 32 napsahti tauluun. Kyseessä taulukkojen mukaan EGR-venttiilin vika.
    Pari päivää sitten nyppäsin katin pois putkea ahdistamasta, liittyneekö vikaan, vai selviäiskö uudella egr-venttiilillä?!
    Koneena siis 350tbi -89
     
  10. Jza

    Jza Double Gearhead

    Viisaammat voi kertoa lisää, mutta väittäisin että liittyy juurikin siihen. Elikäs todennäköisesti putkiston vastapaine on muuttunut sen verran että happianturi (lambda) luulee jotain omiaan ja siksi alkaa huutamaan tuosta egr:stä kun arvot ei täsmää tietokoneen parametrien kanssa... Tai sitten jotain muuta. :D
     
  11. Mothertrucker

    Mothertrucker 3rd gear

    Tarkka haisti sillä! Onse kätevää kun emännän hiuspinnillä selvitettiin tämäkin vikamysteeri diagnostiikkapistokkeesta. Seuraavaksi läppäri kiinni autoon ja arvot kohilleen, vankalla ammattitaidolla :eek:
     
  12. Jza

    Jza Double Gearhead

    Noh. Tää oli vaan veikkaus kuten arvata saattaa, ammattitaidosta ei tietoakaan :oops: Toivottavasti selviää...
     
  13. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    Ängen tähän topikkiin, mulla kans palelee toi ses-valo uudessa ajokissa eli -89 leetsidessa, kone 350 tbi. Mitä veikkaatte, missä olis vika kun tyhjäkäynti soutaa, oisko joku anturivika? Ei oo vielä ehtiny tutkii, kai se voi imuvuotoki olla vaan? Muuten toimii ihan hyvin mut ehkä bensaa hörppii aikalailla, mut tiedä sit kun aika paljon tyhjäkäyntiä ja lyhyitä pakkasajoja ollu että mikä on normaalikulutus.
     
  14. Jza

    Jza Double Gearhead

    Enhän mä näistä mitään tiedä, mutta ootko kattonut vikakoodit? Ne saattaa joskus jopa yllättää sen suhteen että vika löytyy... Mutta tohon soutamiseen sopisi kyllä joku tivarivuotokin... Tsekkaa mitä tietokone kertoo, niin siitä ainaskin selviää jotain.
     
  15. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Täältä lisää:

    http://www.handen.us/caprice/first.html

    Kannattaa lukea KAIKKI SIVUT.

    koodi 32:een vinkki. Uusi kaikki piskuiset alipaineletkut konehuoneesta. Tarkista erityisellä huolella tehtaan mutkapalat ja y-haarat. Ne muoviosat, kuten myös letkut, voi olla hapertuneita ja aiheuttaa vuotoa. Egr-venttiilin kunto on helppo tarkistaa. Venttiili irti ja reipas imaisu alipaineletkusta pitäisi liikuttaa mäntää. Jos näin ei tapahdu on mäntäjumissa tahi kalvo puhki. Egr-venttiiliä ohjaavan solenoidin kunnon/toiminnan voi tarkistaa yleismittarilla/hyppylangoilla. Arvoja en muista, joten googlea kehiin.

    Tyhjäkäynnin vaeltamiseen tahi liian korkeaan tyhjäkäyntiin vinkkinä TBI yksikön ja imusarjan välisen tiivisteen vaihto. Samalla kun TBI yksikkö on irti, kannattaa putsata se IAC-venttiili ja mahdollisesti "opettaa" ECM:lle uusi perusasetus. Ohjeet yllä linkissä.

    Nuo on sitten omakohtaisia kokemuksia/tältä palstalta saatuja vinkkejä. Hakua vaan kehiin, niin lisää löytyy... :D
     

Kerro tästä muillekin!