Gmc syclone/typhoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kape, 17.12.2005.

  1. Karra3600

    Karra3600 3rd gear

    Turbovika?

    Olisikohan turbovika, kun ahtopaineen ylärajalla pätkii, kolisee ja tehot katoaa. Turbo on juuri vaihdettu peruskunnostettuun. Olisiko joku hukkaporttiasia?
     
  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Paljonko on max. ahtopaine? Vakio muistaakseni 15 psi, jos on kovin paljon yli tuon niin hyvinkin voi pätkiä. Alkuperäisellä ahtomittarilla ei kyllä ole mitään virkaa, tarvii lainata kunnollista mittaria jos ei ole jo. Onko siinä siis vakioturbo, eikös se alunperin ole Mitsun peruja?

    Mahdollisia syitä on läjäpäin: liian korkea ahtopaine, alhainen bensanpaine tai muuten vain bensapula, sytytyspuolen ongelmat, jne. Antaako mitään vikakoodia (eli syttyykö Check engine -valo kun tekee tuota)? Jos ajat tavan bensalla, niin kokeilepa V-Poweria, oma pelaa ainakin paljon paremmin sillä. Milloin bensansuodatin vaihdettu?

    Ainiin, jos et ehdi tekemään mitään, niin ajele varovasti. Kannattaa ottaa hukkaportin solenoidin pistoke irti, niin ei pitäisi ahtaa kuin n. 8 psi. Ja jos kokeilet jotain muuttaa, niin höllää HETI, jos edelleen pätkii. Jottei tule isompaa vahinkoa.
     
  3. buick8791

    buick8791 1st gear

    Pätkiminen saattaa johtua viallisesta puolapaketista, mutta toisaalta sitten tuo kolina: tuntuis siltä, että se ahtopaineet eivät nyt rajoitu 14-15 PSI:hin koska hukkaporttipiirissä on ongelma. tarkista, että alipaineletkut ovat oiken laitettu ja ehjät ja kiinni siinä ahdinsysteemissä: ahdin, solenoidi hukkaportin alipainekello. Mikäli alipaineletkusysteemissä on semmoinen muovinen Y-haaroitin, niin senkin kuuluu olla mukana ja oikenpäin asennettuna.
     
  4. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Joo nimenomaan tuo ylipaineletkuhässäkkä on yksi yleisimpiä syitä mahdolliseen overboostiin. Kyselin tarkemmin oireista, niin voisi arvailla lisää. Mutta Typykän ahtopaineen säätdön vakiosysteemihän toimii seuraavasti: jostain välijäähdyttimen jälkeen (muistaakseni, kumminkin painepuolelta) lähtee sellainen n. 6 mm kumiletku, mikä menee hukkaportin solenoidille (sijaitsee lähellä kompuran hihnapyörää). Solenoidissa on reikä josta se tietyissä tilanteissa päästää enimmät paineet harakoille. Solenoidilta edelleen menee letku hukkaportin kellolle, joka operoi itse hukkaporttia siellä jossain turbon alapuolella.

    Systeemin toimintaa voi arvioida seuraavin toimenpitein:
    - Tarkista, että kaikki letkut on paikoillaan ja ehjiä eikä kovettuneita
    - Kun irrottaa hukkaportin vivun (onnistunee mitään purkamatta pyöränaukon kautta), voi kokeilla että hukkaportti liikkuu takertelematta ja samoin, että säätökello tuntuu suht normaalille - eli pistää hanttiin, mutta liikkuu kuitenkin käsivoimin
    - Tehdassäätö hukkaportille on seuraava: kun vipu on irrallaan, niin sen pituus säädetään siten, että se juuri ja juuri menee hukkaportin akselille kelloa liikuttamatta. Aiemmin ohje oli muistaakseni, että overläppiä piti olla pikkuisen, mutta siihen tuli jossain vaiheessa uudet ohjeet. Näin lueskelin jenkkien syty-tarinoista. Tuo on ainakin varman päälle. Vipua kun lyhetää niin ahdot nousee ja päinvastoin.
    - Systeemin mekaanisen toiminnan voi testata siten, että ottaa solenoidin pistokkeen irti, jolloin se ei päästä ahtopainetta karkuun. Tällöin tehdassäädöissä oleva systeemi pitäisi muistaakseni ahtaa 8 psi. Jos ahtaa enemmän, on letkuissa vuoto, säätö on väärä tai hukkaportti/säätökello jumittaa. Kun tuo on kunnossa ja kytkee solenoidin takaisin toimintaan, niin pitäisi ahtaa 15 psi. Jos ei, niin sitten on solenoidissa tai älypuolella jotain vikaa (esim. joku virilastu voi sekoittaa systeemiä).

    Aihetta on sivuttu "pariin" otteeseen myös tuolla: http://www.syty.net/forums/?

    Edit: korostin tuossa tuota ylipainetta. Mutta tarkemmin ajatellen, onhan siellä letkuissa alipainettakin pienellä kaasulla. Sovitaan sitten, että puhutaan paineletkusta :wink:
     
  5. Karra3600

    Karra3600 3rd gear

    Turbovika

    Kiitoksia nopeille vastauksille. Vakiomittarin mukaan maksimipaine on 15 psi, turbo on vakio Mitsu, vaikkakin siis vaihdettu hiljan peruskorjattuun. Yksi merkittävä asia on, että vaihtoturbo toimi aluksi moitteetta ja vika ilmeni myöhemmin. Jotain on siis tapahtunut. Samoin muuten toimii moitteetta, ei ääntele tai muutakaan, eikä tule vikavaloja. Chattasin aiheesta myös Detroit Turboon, josta tuli samansuuntaista koodia kuin tässä.

    Aloitellaan näillä, kirjoittelen miten edistyy. Jos tulee vielä jotain mieleen, niin kiitokset etukäteen.
     
    jukka1 tykkää tästä.
  6. Karra3600

    Karra3600 3rd gear

    Väliaikatietoa. Kun otti solenoidin liittimen irti, ei ahtanut yhtä paljon, eikä häiriötä esiintynyt. Liitin kiinni ahtaa "liikaa", joka aiheuttanee ongelman. Nyt siis etsimään solenoidia. Mahtaako olla sama osa esim. Buick turbon kanssa tai löytyykö valmistajan (Mitsu) muista tuotteista?
     
  7. buick8791

    buick8791 1st gear

    Joo, noin se tekee, eli se rajoittaa max ahtopaineen 8 PSI:hin. Se solkku ei välttämättä ole rikki, vaan sen johdotuksessa saattaa olla ongelma. Tai sitten ECM:ssä.

    Tarkista tuo solkun johdotus.

    Tarkista kaikki ne pikkuset vakuumiletkut huolellisesti, että ovat varmasti ehjät ja oikein kytketyt.

    Tarkista ettei hukkaportti(läppä siellä sisällä) ole jämähtänyt kiinniasentoon ja eli se tanko liikkuu vapaasti välillä kiinni-auki.
     
  8. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Niin, vaikka ahtaa liikaa solenoidin kanssa ja vähemmän ilman, niin se ei automaattisesti tarkoita viallista solenoidia. Jos pistoke irroitettuna ahtaa enemmän kuin 8 psi, niin tod.näk. ahtaa liikaa toimivallakin säädöllä, koska hukkaportin säätö on silloin liian tiukalla tai paineletkuissa on vuoto.

    Mutta jos ahtaa ilman solenoidia 8 psi ja solenoidin kanssa yli 15 psi, niin silloin on syytä epäillä älypuolen toimivuutta ja vaihtoehtoja on ainakin se solenoidi, ecm tai joku harakirivirilastu. Sinuna tsekkaisin vielä sen hukkaportin säädön ennenkuin teen muuta. Ja tankkaisin pari tankillista V-Poweria.

    Itsekin vaihdoin turhaan tuon solenoidin, joten minulla on yksi toimiva vanha, saa kympillä + lähetyskuluilla. Mutta ei se uusikaan mahdottomia maksa, omani hankin varaosaliikkeestä, taisi vissiin olla ainakin jossain GM:n turbodieselissä sama mokkula. Mutta asiansa osaava varaosaliike sen sinulle löytää.
     
  9. Karra3600

    Karra3600 3rd gear

    Okei, alkaa hahmottua. Ahtaa kyllä solenoidi ohitettuna huomattavasti yli sen 8 psi. Voisin kuitenkin sen solenoidin ottaa, niin voi sitten ainakin eliminoida sen suhteen vian pois. Huomasin myös, että sisällä puhaltimen läppien toiminta on lakannut ja nehän toimii alipaineella. Olisiko siis siinä järjestelmässä vika/vuoto vai onko ylipäätään samaa systeemiä?

    Laitatko tilitiedot mailina karra@netti fi ja laske summa lähetyskulujen kanssa Turkuun, niin laitan rahat tulemaan.

    Kiitokset jälleen ja hommahan jatkuu (tai ei ainakaan lopu).

    Nyt on kuulemma Cyclone tulossa Suomeen, mahtaako olla ensimmäinen?
     
  10. Karra3600

    Karra3600 3rd gear

    Siis Syclone. Normaalisti olen hyvin tarkka näissä ninijutuiss.
     
  11. Karra3600

    Karra3600 3rd gear

    Vielä noista. Onkohan SyTyjen helmasarjan muovit täysin mahdottomia osia hankkia. Pari kertaa ollut pikku kontakti aika lähellä ja tullut mieleen tuokin. Hankalaksi menee, jos jonkun muovisepän täytyy alkaa leipomaan niitä uusiksi. Materiaali on abs-muovia. Yhden sarjan näin japanilaisella SyTy-saitilla myytävänä, olisi kannattanut ehkä ostaa?
     
  12. -ari p-

    -ari p- 1st gear

    Tähän liittyen onko kukaan irroitellut helmasarjoja/puskureita? Eli onko minkälainen operaatio? Olisi mukava chekata niiden alle mitä sieltä löytyy. Toivoen ettei pahasti ruostetta 8)
     
  13. RS_2

    RS_2 1st gear

    Tuolla oli jotain juttua noista:http: //www.syty.net/forums/?
    Lasikuituisia kopioita kylläkin vaan.
    Alkuperäisiä ei kaupan juurikaan ole.

    Nuo ABS muovit on ollut iskunkestäviä -90 luvulla. Eivät ole sitä enään:(
     
  14. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Karralle pistin postia. Sähkökaavio on vielä skannaamatta, kun justiinsa sitä ei tuossa Typhoonin kirjassa ollut ja muut -93 GMC kirjat ei ole justiinsa käden ulottuvilla, mutta yritetään järjestää.

    Kyllähän noita helmapaloja näytää aina silloin tällöin olevan tuolla SyTy-foorumilla olevan kaupan, tosin hintaa on jonkin verran, mutta dollarin kurssi huomioiden ei nyt ihan järkyttäviä. Sinne jos ostoilmon väsää, niin luulisi löytyvän. Eikä minusta ole välttämättä huono vaihtoehto korjauttaa, jos ei ole ihan päreinä.

    Levikkeitä on irrotettu sen verran, että voin sanoa että ainakin etukaarien takaosaan muodostuu läpireikä ennen pitkiä, jos sitä ei välillä putsaile. Kerää nimittäin aika hyvin hiekkaa. Sitten kun vika näkyy, niin on jo myöhäistä. Been there done that. Mutta etuloksutkaan ei ihan hirveitä maksa jos noin sattuu käymään. Keski- ja takakyljen panelien alle pääsee ainakin vähän kurkkimaan, että ei pääse niin silmille tulemaan. Ja oven alareunan ruostuminen alkaakin varmaan sisäpuolelta.

    Jossain aiemmassa keskustelussa täällä joku mainitsi omistavansa Syclonen Suomessa jo vuoden verran takaperin. Mutta eipä noita liiemmin ole. Suomessa harvinaisempana ja hitusen nopeampana tavallaan vielä mielenkiintoisempi kuin Typhooni, mutta itselleni sopii ainakin tuo Ty paremmin: mahtuu enemmän porukkaa kyytiin ja tavarat katon alle, eikä ole lava täynnä lunta ;-)
     
  15. RS_2

    RS_2 1st gear

    Mulla on Revon J:n PDF muodossa lähettämä raamattu sähkökaavioista.
    Ainakin minulla oli johdot kaaviossa kohdallaan, kun sain abs:it toimimaan:D

    Jos joku tarvii, niin vaikka privana e-mail osoite, niin laitan tulemaan.
    Tuskin Revolla on sitä mitään vastaan, että laitan kiertoon.
     
  16. -ari p-

    -ari p- 1st gear

    Kiitoksia taas vinkeistä!

    Onko kukaan irroittanut takapuskureita? Ajattelin paikata lasikuitukitillä toista takakulmaa kun siihen on joku antanut pienen pusun. Luulisin että siitä saa vielä ihan hyvin kun lohkeema on tosi pieni ja mitään ei ole irronnut siitä.
     
  17. RS_2

    RS_2 1st gear

    Ensin irroitellaan takakulmapalat. Kannattaa herkistellä kaarissa kiinni olevat kiinnikkeet, muuten muovi särkyy. Tai pitää kunnon pihdeillä vastaan.
    Takapuskurissa 2 kiinnikettä kulmapaloihin, näkyvät huonosti. Kulmapaloissa myös hieman piilossa alla kiinnityskohdat.

    Takapuskuri on painonastolla kiinni. Sopivalla puikolla sisätappi pois ja muovinen "niitti" irtoaa helposti. Nuo irti varovasti, jotta voi laittaa takaisin. Jokunen järeämpi pulttikin oli minulla.
    Rekisterikilven valot kannattaa irroittaa ajoissa. Itse puskuria et varmaan ole irroittamassa, vaan muovisen osan päältä?
     
  18. -ari p-

    -ari p- 1st gear

    Eli siis minun täytyisi saada irti vain vasen takakulma pala koska "Pusu" on siinä kulmakohdassa suoraan valojen alla. Onko noita kiinnikkeitä enemmän missään vai nuo vaan ja miten olisi helpointa lähteä purkamaan/irroittamaan kulmapalaa?
     
  19. RS_2

    RS_2 1st gear

  20. -ari p-

    -ari p- 1st gear

Kerro tästä muillekin!