Gmc syclone/typhoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kape, 17.12.2005.

  1. buick8791

    buick8791 1st gear

    Nii, siitä vikakoodista:
    voisi olla nyös MAF menossa, eli se mittaa pienempää ilmamäärää, mitä sen läpi tosiasiassa menee. Ei anna Maf välttämättä vikakoodia.

    Toiseksi, mikä happisensori siinä on?

    Kolmanneksi, tsekkaa tosiaan ne ECM:n johdot ja ota siitä EPROM pois ja paina takasi samalla kun tsekkaat, että sen pinnit ovat ok.

    Onko siinä muuten vakio EPROM tai muuten semmonen, joka on tehty just siihen auton kombinaatioon?
     
  2. -ari p-

    -ari p- 1st gear

    Ok! Miten tuota pystyy tarkistaa?

    On kaksi kertaa vaihdettu ja siis ihan "varaosa" mallia eli ei alkuperäinen. Pistin juuri hakuun alkuperäisen jos se olisi kuitenkin siinä niinkuin jenkit epäilee tuolla syty sivuilla.

    Tämä on tsekattu samalla kun vaihdettiin lämppärin kenno.

    Nyt en tajua :-?

    Niin ja tosiaan sen verran vielä lisäinfoa että engine check valo alkoi vilkkua nyt tiheämmin ja veikkaisin että se johtuu nyt siitä että autoon vaihdettiin äsken uusi katti(Us-partsin dynaflow joka on 6 litraiseen asti)
    Eli ihan sama millä vaihteella ajelee niin auto alkaa nykimään sattuman varaisesti ja kun engine check valo syttyy toimii taas auto täydellisesti mutta sen jälkeen on päästöt viturallaan. Kun sammutat koneen ja käynnistät niin päästöt menee läpi heittämällä. Eli tämä kyllä viittaisi tuohon happisensorin sekoiluun eli antaisi väärää infoa aivoille ja aivot pistää "vikatilaa" eli käyttää konetta liian rikkaalla että se toimisi paremmin ja sen takia muunmuassa päästöarvot nousevat.
     
  3. buick8791

    buick8791 1st gear

    Tuosta katista en tiedä, miten se vaikuttais auton käyntiin muuta kuin siinä tapauksessa, että se on tukossa. Päästöihin sen muu toimimattomuus tietty vaikuttaa. Siis tarkoitan, että happisensori on kai ennen kattia vai miten se on tuossa?


    EPPROM- asialla tarkoitan sitä, että siellä ohjauslootan(ECM)sisällä avattavan luukun alla on se muistimokkula EPROM(se isompi, pienempi on calpack), johon on ohjelmoitu moottorin toimintojen ohjauslogiikka. Se on mallia irrotettava/vaihdettava. Jos tuo Eprom on sopimaton(väärin ohjelmoitu/väärillä tiedoilla tilattu virimokkula esim.) auton ahtimen, nokan, ruiskusuuttimien jne. kanssa, niin eipä toimi auto ei. Jos siellä on tehdasasennusmokkula, niin homma lienee niiltä osin ok.

    Siis tsekattiinko tääkin asia:

    Jos sen EPPROMIN nastat/pinnit(jolla se kiinnittyy asennusjalkaan) ovat hapettuneet tai niissä on kosteutta, niin taaskaan ei pelaa. Eli irrottamalla se(varovasti!) näkyy tilanne. Saman tempun voi tehdä sille calpackillekin.
    Takasinlaitossa on sitten oltava myös tarkkana, että ne nastat tai pinnit eivät väänny vaan menevät oikeisiin reikiinsä. Oltava tarkkana myös, että ne mokkulat tulevat samoin päin kuin olivatkin. Joo, en tarkoita että laskisit ne ylösalaisin asennusjalan päälle.

    Toisaalta, kosteus/hapettumajutut näkee jollakin lailla jo päällekin päin irrottamatta EPROMIA ja Calpackia kun on sen luukun avannut. samalla näkee mahdollisen kosteuden pääsyn sinne sisäosiin laajemmallekin.

    Mutta jos nää on tosiaan tehty, niin unohda ja sorry jaarittelusta(en ollut ihan varma vastauksestasi).

    Mafin voi mitata autotesterillä, joka pystyy mittaamaan myöskin tuon asian.

    Joo, happisensorin on syytä olla saman valmistajan, kuin mikä oli alkuperäisenkin.
     
  4. -ari p-

    -ari p- 1st gear

    Ok, tuosta en tiedä katsoivatko liikkeesä noin tarkasti boksiin sisälle.

    Luulin että happisensori voisi jotenkin sekoilla enemmän kun on uusi katti kun vanha katti päästi kaiken läpi. En ole näissä mikään kovin hyvä joten siksi tulee tälläistä mutu tietoa vaan.

    Kiitoksia paljon kaikesta informaatiosta jälleen kerran. On se hienoa että jaksatte auttaa ihmistä "mäessä":)

    Jatketaan näillä tutkimuksilla, kuitenkin niin että hankin sen alkuperäisen happisensorin ja kokeillaan sillä. Sitten jos ei auta niin liikkeen testerit kiinni ja boksi auki!
     
  5. buick8791

    buick8791 1st gear

    Siis, onko se happisensori ennen vai jälkeen katin vai missä? Toinen kysymys: onko auton rekisteriotteessa auto merkitty vähäpäästöiseksi(en alkanut lukemaan koko viestiketjua)?
     
  6. -ari p-

    -ari p- 1st gear

    Minulla on sellainen käsitys että se tulisi katin jälkeen kerta sen vaihto parempaan vaikuttaisi tuohon vikaan niin että se ilmenee useammin. Auto on merkitty vähäpäästöiseksi.
     
  7. Karra3600

    Karra3600 3rd gear

    Typh muoviosat

    Onkohan noita korin helmojen muoviosia missään, jos niikseen tulee..?
     
  8. carkoivi

    carkoivi 3rd gear

    Typhoon

    Tervehdys!
    Ohi topikin mutta,oisko kellään tarvetta -93 Typhoonille johon on upotettu hilloa suht hyvin.ATR-palikkaan koneesssa.
    Mulle soitettiin jenkeistä tosta.
    Olis jollain Suomalaisella jenkeissä ja on muuttamassa.
    Pääsisin kattoon pirssin mun jenkkireisussani tos loppukuusta.
    Jos ketään sattuis kiinnostamaan.
    8)
    Terv.Kari
     
  9. buick8791

    buick8791 1st gear

    Voisiko olla vuoto pakoputkistossa kuitenkin, siis jossain ennen happisensoria. Eli putkisto horii ilmaa kaasun sekaan ja happisensori tunnistaa liian laihan seoksen ja ECM alkaa tyrkyttämään lisää bensaa ja kone alkaa tukehtumaan.

    Sitä en osaa sanoa, voiko "vääräntyyppinen" katti aiheuttaa myös ongelmia silloin kun mennään tietyn sietorajan yli ja silloin kun happisensori on katin jälkeen/katissa? Esmes sensori käy liian kylmänä ja tukkeentuu.
     
  10. -ari p-

    -ari p- 1st gear

    Hyvä pointti, täytyy tämäkin selvittää. Se edellinen katti oli nimittäin joku bilteman hirvitys josta tuli käytännössä suoraan kaikki läpi;) Oli edellinen omistaja käyttänyt sitä kuulemma vain katsastuksessa ja ottanut sitten pois että sai sen pari hevosta lisää käyttöön...
     
  11. Karra3600

    Karra3600 3rd gear

    lohkolämppäri

    saako noihin (Typhoon) jonkun GM:n lohkolämppärin mahtumaan?
     
  12. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Re: Typh muoviosat

    Vähän hakusessahan nuo taitaa olla, kun niitä ei missään muissa autoissa ole, enkä tiedä onko minkäänlaista uustuotantoa olemassa. Etsinnät voinee aloittaa esim. eBaystä tai syty-forumilta http://www.syty.net/forums/?

    Jos ei ihan päreinä ole, niin korjauttaminen kannattanee.
     
  13. JPN73

    JPN73 1st gear

    Re: lohkolämppäri

    Paa sinne alavesiletkuun lämppäri. On yksinkertainen asentaakkin. Mulla on tossa omassa harrasteessa sellanan alavesiletkuun asennettava lämppäri ja kyllä se ainakin toimii!!! Kai niitä saa ihan tuolta tavallisista varaosaliikkeistä ostaa, kunhan vaan tietää, että minkä kokoiseen letkuun se se laitetaan.
     
  14. Karra3600

    Karra3600 3rd gear

    Kiitokset infoista. Kun pääsee noihin detaljeihin, alkaakin automaatti krenkkaamaan. Huomenna kuulee lisää aiheesta...
     
  15. RS_2

    RS_2 1st gear

    Astron (4,3 l.)lohkolämppäri käy mainiosti. Letkulämmitin on lähinnä vitsi.

    Vaihtoehdoksi sitten mieluummin Eberi tai Webasto.
     
  16. moilas.tuning

    moilas.tuning 1st gear

    moottorin kiristys arvot?

    terve mistä löydän moottoriin kirstysarvot? sais vihdoin moottorin nippuun kun lähetys jenkeistä saapui...
     
  17. RS_2

    RS_2 1st gear

    Katsos Pertti K:n linkki pari viestiä ylempää.
    Eiköhän sieltä tietoo löydy, kun viitsii hakea.
     
  18. -ari p-

    -ari p- 1st gear

  19. RS_2

    RS_2 1st gear

    Hmmm...valmistusmäärä on jäänyt puutteelliseksi:) lähes 2500 yksilöä unohtui mainita.
     
  20. Jasca

    Jasca 1st gear

    Noh, puolitotuuden lipsauttanu, jos kato on kertonu vaan vuosimallin 1993 valmistusmäärän :wink:
     

Kerro tästä muillekin!