GMC Typhoon '91 !

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja arrakis, 15.4.2005.

  1. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    off topic, mutta miten Voyagerista saa nelivedon paskaksi?
    Ja toinen kysymys sulle MadMike ja edelleen out topi, sä kirjoitit joskus että Astron ABS menee paskaksi jos jarruttaa jäällä ja tulee yhtäkkiä pitävää asfalttia alle. Helpostihan sitten menee ja tuommoista olosuhdetta ei voi Suomen talvessa välttää. Tuli tossa mieleen muutaman kerran viime talvena kun jarruttelin. Neliveto Voyagerin ABS en ainakaan ole moksiskaan..
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    GMC Typhoon ja GMC Syclone olivat todellakin 90-luvun alussa todellinen voimakaksikko.

    General Motorsin "truck"puoli rupesi kehittelemään ZR 1 Corvette:n tappajaa eli GMC Syclonea ikään kuin pienennä yhtiön sisäisenä pilana...vain Pontiac Firehawk oli nopeampi kuin ZR 1..jos nyt unohdetaan pois se ainut kappale ZR 2 isolohkolla...niin täytyy sanoa että onnistuivat.

    Pian S-15 pick up:n perustuva muskeliavolava sai rinnalleen vielä pidemmälle kehitetyn S-15 "Jimmy":n perustuvan GMC Typhoonin...siinä hyödynnettiin hauskasti yhtiön kaikia muita komponentteja...neliveto otettiin Astro/Safari:sta...sisusta Pontiac Sunbird:sta...kuorman mukaan säätyvä takajousitus muistaakseni myös siitä...alusta/jarrut GTA:sta.
    Keskikonsoli ja penkit oli myös lainattu jostakin toisesta...Corvette/GTA ?? tms.
    Koko auto oli kasattu hyödyntäen osakokonaisuuksia tehtaan muista malleista...jonkinlaista kustomointia siis...hot roddingin peruskäsitteitä.

    Minua on aina kiinnostanut Typhoon/Syclone voimakaksikko ja erityisesti Typhoon,koska se on todellinen tehdas Hot Rod...kehitetty vain ja ainoastaan huvin vuoksi ja hauskan pitoon.

    Etenkin sen huima suorituskyky...kiihtyvyys paikaltaan on kiehtonut...onhan toki nopeampiakin autoja olemassa,mutta montako suoraan kaupasta ostettavaa on...ei monta...huippunopeudelle en aseta suurtakaan arvoa,koska jokainenhan tietää Drag Racin:n perusteen eli se joka irtoaa viivalta nopeasti yleensä myös voittaa... 8)

    Jos haluaa auton joka kulkee isoa kovaa,niin silloin kannattaa hankkia Ferrari tai muu "pitsalapio",mutta jos haluaa pitää hauskaa,niin Typhoon tai Syclone on silloin paikallaan.

    Ainahan jenkkejä on parjattu huonoista ajo-ominaisuuksista...eikä välttämättä syyttä,mutta jos kaikki ostaisivat auton pelkästään niiden takia,niin eipä olisi jenkit kovin suosittuja,kumma juttu kun meitä harrastajia on silti näin paljon... :eek:
    Omakohtaista kokemusta minulla ei ole Typhoonista,mutta väittäisin että se eroaa melkoisesti S-15 "Jimmy"/Blazer:sta...toiset ovat maastoautoja ja toinen katupeli...olihan niissä jopa varoitus koelaudassa,ettei sillä saa mennä maastoon...eihän siinä ole edes maastovaihteistoa !

    Sama idea muuten uudemmassa Chevy C3 pikkarissa..jatkuva neliveto,ei maastovaihteistoa,madallettualusta jopa nelipyöräohjaus ja kone huoneessa Vortech 6000 pata.

    Kyllä minulle Typhoon/Syclone kelpaisi mieluusti,vaikken noista turbo-häksättimistä olekaan koskaan pitänyt,mutta katsonkin autoa kokonaisuutena.
    En osta autoa sen takia,että perässä lukee "TURBO" tai se kulkee 250 km/h...

    Sekin on totta,että jo pikkulohko S-10/S-15 pikkarin tai Blazerin keulilla saa liikettä aikaan ihan samalla tavoin...
    Tunkihan tehdaskin samoihin aikoihin 90-luvun alussa yhteen Blazeriin ZR 1:n 400 hp LT-5 pannun keulille,mutta se ei koskaan päätynyt tuotantoon...miksi...asiaan lienee omat syynsä :(

    No siinä taas riidan aihetta kerrakseen ettei aika käy pitkäksi :rotfl:
     
  3. MadMike

    MadMike Gearhead

    Rebel 58--tosissaan itsellä on omakohtaista kokemusta miten Astroon vaihdetaan ABS tuollaisen tempun jälkeen ja muutkin toistivat samaa mantraa....esim eräs GMn huoltomies.

    jaa taasen muille;
    jos GMCn Typhoon /syclone oli 90 luvun voimakaksikko niin go fuck a *uck...mihin unohtui Viper RT/10 ja ZR-1...toinen niistä ylsi yli 300 nopeuksiin jopa...
    nuo e.m. hyötyajoneuvot ei edes pystyisi vaikka takatila olisi täynnä trotyyliä tai sputnikkkia.
    *jäitä hattuun sano.
    Itse tiedän että saksan autobahnoilla mikään ei pysynyt 240+ nopeuksissa erään valkoisen 93 ZR-1 sen mukana.....Ei siis MIKÄÄN.
     
  4. kärrypoika

    kärrypoika 3rd gear

    mua toi typhoon sytyttää. Se on hienoa kun voi jättää isin gti golffilla ajavan junnun ihmettelemään, että mikäs se oli. Yleensä "normaalit" ihmiset ei tiedä, että mikä typhoon on ja mä tykkään sleepereistä. Mä en kyllä ainakaan tykkää hirveän paljon ajaa kovaa vauhtia, mutta kyllä kiihtyvyys saa adrenaliinin jylläämään. Rock!!!

    Osassa niistä jenkeissä tehdyissä testeissä oli ollut sadekeli, mutta typhoonin kiihtyvyys ei ollut huonontunut. Kyllä mun gn ainakin vaan sutii sateella.(on silti rakas kikotin)
     
    MadMike tykkää tästä.
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Täytyy tunnustaa, että ite otin turpiin aika rajusti yhdeltä Sierralta cruisingissa vuos -pari sitten. Asiallinen hemmo kertoili laitteestaan, ja arveli sen menevä jotian 11 aikoja. No Koettaahan se täyty, ja ei vaan voinut 205 radiaaleilla mitään. Ei sattunut meikäläiselle mieleen, että cossusierroja on nelivetoisiakin.
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ei ole unohtunut kumpikaan minnekään...Typhoon ja Syclone luotiin todellakin noiden molempien (ZR 1 ja Viper) "tappajiksi" ja siinä myös onnistuttiin,vieläpä kuormuri puolen GMC:llä !! 8)

    Huippunopeudesta ei ollut alun alkaenkaan kyse kun noita laitteita kehitettiin...haluttiin kehittää laite joka poistuu muttei tarvi kulkea 200 mph,siihen oli sitten nämä muut laitteet.

    Huippunopeudet ovat varsin toisarvoinen asia ainakin minulle,etenkin täällä Suomessa,riittää jos peli poistuu paikalta nopeasti... 8)
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Onneks on kuitenkin muitakin renkaita keksitty kun 205/75/15 Kellyt.
     
  8. MadMike

    MadMike Gearhead

    Jos haluaa Luoda tappajan niin pitää tehdä sellainen että se tosiaan tappaa myös eikä päästä karkuun
    Jopa vakio Vettet meni vartin jälkeen karkuun niin että vippulat vinkui Typhoonia tai Syclonea ja toisaalta kun jokainen jenkki-autoilija (poislukien minä) tuntuu ajattelevan että mitä sitä ajamaan yli 120 maantiellä täällä eteläsuomessa niin silloinhan jopa C4 Corvette tai mikä tahansa liukas kori (Camaro/Firebird) on oiva sleeper-aihio kun harva noita pelejä aidosti polkee ja normaalit tuuning terot yllättyvät kun todellakin jopa vakiopeli pistää jauhot suuhun.
    *Itse lasken kyllä moottortenopeuksista poistumisen myös kiihdyttämiseksi....
    On muutakin tekemistä kuin tuo 402 metrin nakkikioskikiihdytys.

    Ja siitä aasinsiltana niin Viperit meni järjestään 12.06-12.8 aikoja vartilla ZR-1 set 12.8-13.20 aikoja ja Typhoon 14.2/Syclone 13.6 joten menikös jokin pieleen? Vartin jälkeen niin viperit kuin ZR-1 set jatkoivat matkaa mutta nuo "tappajat ei"
    Jos Sport Truckia pitää etsiä niin tallissa on SS396 vm 70 ja tunnetusti sen alustassa on aihiota jolla ZR-1 vettekin saa niin Slalomissa kuin kaarekiihtyvyyksissä selkään ja suorilla kyllä pysyy mukana kun vähän preppaa.
    Esimerkkejä on Car Craftissa ollut pariinkiin otteseen.

    Tuo vouhotus että Syclone pystyy nöyryttämään Ferrarin oli kyse Testarossasta ja se hävisi Syclonelle vain pari kymppiä elikkä Typhoonilla ei todellakaan ollut edes stripillä mitään mahdollisuuksia tuollaista bulevardisporttia vastaan...puhumattakaan kovemmista..
     
  9. MadMike

    MadMike Gearhead

    Totta...omaan Sport Truckiin sopii heittämällä, vakiokuosiin 295/50/15...
     
  10. MadMike

    MadMike Gearhead

    No joo mutta aikaisemminhan oli jo tullut paljonkin ripeämpää kuten Callaway Twin Turbot, GNXt, Turbo Trans Amit joten sanotaan että GMC sai täyttää aukon lamavuosina ei muuta.

    No jos osalista on tuo niin eipä ole paljon joulukuusen ripustamista....JarrutGTAsta.... auto painaa jokseenkin enemmän ja jopa GTAssa on SURKEAT jarrut vakiona, 10.5 levyt kun ei paljoa naurata.
    Tulee ihan Novat mieleen.
    Ja kun puhutaan High Perf nelivedoista niin ei tule ihan heti Astron jakolaatikko ja etuperä mieleen....
    Hot Roddingin peruskäsitteet on että autoa aidosti parannetaan ja siinä sanoisin GMC ei onnistunut kun yhdellä osa-alueella varauksin.

    Siis Syclone oli kuin olikin se nopeampi noista se se Hot Rod oli.

    Jos Haluaa isoa kovaa mennä on parempi hankkia amerikkalainen urheiluauto ja virittää se....
    Hauskaa voi pitää Bonnevillessäkin....ei "pitsalapiot" ole siellä juhlinut mutta F-Bodyt kylläkin.


    No itse katson myös autona todellakin kokonaisuutena eli siinä pitää olla kunnon jarrut kunnon alusta ja sitten vasta aletaan miettimään millaista voimaa sellaisesta saa ulos...eli nuo Jimmyt ja S-15 perilliset jää kyllä itseni osalta noteeraamatta kun sellaisen selättäminen ei ole ihmeellinen temppu...pitää vaan odottaa että suora loppuu :rotfl:
     
  11. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mä katson myös autoja kokonaisuutena ja tuollainen Typhoon kiinnostaa kovasti. Siihen saa 4 henkeä, koiria tai lastenvaunut paksiin ja vetokoukun kun laitaa niin jonkinlaisen kärrinkin perään. Ja suomessa on aika monta kuukautta vuodessa sellaista keliä että tuolla voi lähteä ihan hyvin viivalle niin vetten kuin viperin kanssa jos sellaisen keskellä talvea liikennevaloissa tapaa. Noilla kriteereillä tuollainen kiinnostaa mua noin 10 kertaa enemmän kuin zr-1. Mutta kysehän on kait ihmisten erilaisista tarpeista.
    Mut katotaan, ykkösvaihtoehto käyttikseksi on vielä joku muu mutta eihän sitä tiedä mitä amerikan ihmemaasta löytyy.
     
  12. Roadmaster

    Roadmaster 3rd gear

    Typhooniin ei vain saa laittaa vetokoukkua. :)
    Tai mikä ettei, mutta tehdas ei siihen lupaa anna.
     
  13. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Tarviiks joka asiaan aina lupa..... :lol: No toi sun nimimerkkiauto kuiteskin kiinnostaakin vähän enempi.
     
  14. JKF

    JKF Gearhead

    Tiedätköhän nyt aivan varmasti mistä puhut? Mihin nyt oikein vertaat esim. S10 blazereita, johonkin viritettyyn fiatiin (ferrari) vai mihin?

    En ainakaan itse ole huomannut mitään negatiivista S10/S15 vehkeiden ajo-ominaisuuksissa verrattuna esim.GM.n full-size vehkeisiin. Koeajoin tässä hiljattain lähes kaikki suomessa myynnissä olevat s10 blazerit ja kuten arvata saattaa yksilöitä oli laidasta laitaan. Oli väljää alapalloa, apusimpukkaa... jne. Eräästä yksilöstä puuttui jopa kallistuksenvakaaja edestä, mutta kun kaikki on kunnossa on auto kyllä ihan jämäkkä peli ajaa. Kyseiset viat ovat ihan samoja mitä tavataan myös muissa vastaavissa ajoneuvoissa. Jos sinulle on sattunut koeajoon 1/2 miljoonaa ajettu ruotoinen lahna, niin ei siitä nyt kannata alkaa hirveästi messuamaan koko mallisarjan nimissä.


    Noo... eiköhän se varttimaili kuitenkin viälä ole se yleisin mittapuu, millä katsotaan kumpi on kovempi.

    Noo... eikös se pari kymppiäkin riitä voittoon?

    Mistäs tuo viper putkahti viivalle?, kun muistaakseni sen ensiesittely oli vasta vuonna -92, vai mitä tässä oikein ollaan vertailemassa?


    Sortsi, kun kiivastuin. Ei noita kommenttejani tarvii ihan todesta ottaa, mutta oli ihan pakko kostaa, kun autoa heppoisin perustein solvataan.

    :wink:
     
  15. MadMike

    MadMike Gearhead

    Verrattiin threadissä SyTyÄ super-autojen tappajiksi....no se on vaan köyhän pojan haave edelleen.
    Halvimmillaan köyhäkin pääsee tontille kun preppaa Corveten.
    ja vertasin SyTyjä viritetyksi S10 si..elikkä lähtökohdat on siinä.


    Olen koeajanut uutta 93 sport ja eniten 120th ajettua Sport& normaali blazeria..joutunut ajamaan hevoskärryllä jossa kaksi hevosta niin S-15 pickupilla kuin Blazerilla...polvilleen menivät että karahti.
    Hevosharrastus vaimolla kun jatkunut kilpa-mielessä 25v niin on tuota jonkinsorttista neliveto ja muutakin kokeiltu millä vetää millä ei....samalla tulee huomattua onko sille omien projektien veturiksi.
    Voin kertoa kokemuksesta että esim. 70 SS396 Camino kun vielä alkuperäiset ilmaiskarit alla vetää kivasti kaakkia...
    Tollasia raatoja kun sinä esität en ole edes vaivautunut koeajamaan kun vaimon tutut aina pyytävät etsimään heillekkin maasturia.
    *minä unohdin nuo pikkublazerit etc. jo 10v sitten listalta.

    Itseasassa vain noin 200th lukijan joukossa suomessa (V8 levikki siis).Eli EI.

    Syclonen osalta kyllä.

    Viper tuli kehiin tuosta alkupään Typhoon linkistä josta siteerattiin että tällä kyykytät porschet etc...No fakta on että Typhoonilla ei kyykytä lähes missään muualla kuin taajamassa hetken jotain aidosti kovaa peliä.

    Oliskin perusteltu heppoisin perustein....sanotaan että yhden tutun Typhoonin omistajan hypetys jolla ei katetta enemmänkin....
    Sama tosin koskee kaikkia miehen tekemisiä....
     
  16. micco

    micco 3rd gear

  17. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ja kuinka lujaa samalla rahalla olisi päästy jollain muulla esim Novalla?
    Kaseja helposti.
     
  18. BRC1

    BRC1 Gearhead


    Mike aivan turhaa yrittää jauhaa tuulimyllyä vastaan täällä.Sytyt ON superautoja kun Vmässä ja Veeseiskassa niin on sanottu PISTE ! Ja vaikka ne olis kuinka tehty S10 halpistötterön pohjalta ovat LOISTAVIA AJAA! Kun Vmässä ja Veeseiskassa on niin sanottu..

    Joten älä viitsi enää väittää todellista faktaa vastaan :soosoo:

    :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    Oli todella lähellä etten ostanut typhoonia viime syksynä ranskasta,koska tarvitsin käyttö nelivetoa täytyi järjelle antaa periksi.
     
  19. MadMike

    MadMike Gearhead

    Jeps Jeps-onkohan Gran Turismo nelosessa GMCt mukana ...sieltä se maine kiriää... :rotfl:
     
    Muokattu: 16.12.2020
  20. BRC1

    BRC1 Gearhead


    HYI SINUA! :soosoo:


    :rotfl: :rotfl:
     
    MadMike tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!