GMT400 Jarru probleemaa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Jenkki Jesse, 24.7.2021.

  1. Jenkki Jesse

    Jenkki Jesse 1st gear

    Moikka,

    Isolohko swapattu c1500 ei halua pysähtyä varsinkaan kylmänä. Pedaali tuntuma on kova ja autossa uusia linjoja, uudet sylinterit + levyt + palat edessä ja takana uudet sylinterit + palat. Myös juuri vaihdettu uuden mallinen jarrupääsylinteri ja ilmattu resetoiden proportion valve. Ja tietenkin penkissä ilmasin pääsylinterin.
    Onko se sitten pakko olla tehostin vai onko jokin muu? Pedaali laskee about 1-3cm käynnistäessä ja alipaine koneelta on hyvä. Tehostaja on orkkis 5.7 koneelle. Kiitos!
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuliko jarruongelma kone swapin jälkeen vai jarrurempan tms myötä ?
    Vaihdoitko isolohkoa varten F44 koodin HD-jarrut ?

    F44 Heavy Duty jarruissa on erikokoiset etu ja takasylinterit versus STD jarrut...myös pääsylinteri on omansa...onko osia sekaisin ?
    Pääsylinteri on vaihdettu "erilaiseen", siis F44 koodilliseenko ?

    Tuo ettei pysähdy "kylmänä", tarkoitatko kylmiä jarruja...voisiko jarrupalojen materiaali olla syynä ?
    Vai tarkoitatko että tehostus on huonompi koneen ollessa kylmä ?
     
  3. Jenkki Jesse

    Jenkki Jesse 1st gear

    Jarrulevyt / sylinterit / palat on std tyyppiset paitsi levyt rihloitetut/rei’itetyt ja pääsylinteri on 2003-luvun gmt800 pickapista.

    Ajattelin että uudet jarrukomponentit kokonaan olisi riittävät isolohkolle sillä autosta revitty painoa mahdollisimman paljon pois vaihdon yhteydessä.

    Kylmällä tarkoitan konetta tms. Periaatteessa kaikkea. Tehostus tuntuisi olevan kylmänä huono ja ylipäätänsä jarrut kokonaisuudessaan.
     
  4. Jenkki Jesse

    Jenkki Jesse 1st gear

    Jarruongelmat ilmeni koneenvaihdon jälkeen hieman heikompana mutta nyt tällä kaudella jostain syystä ihan surkeat. Vaikken oletakkaan että kauhean hyvät jarrut näissä on, mutta silti tällä hetkellä aivan surkeat.
     
  5. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    GMT800 pääsylinteri..o_O Oliko tämän valintaan joku erityinen syy?
    Onko vastaavilla jarruilla olevasta? Eli levy/levy tai levy/rumpu?
    Onko pääsylkkä samalla halkaisijalla kuin alkuperäinen? Jos on isommalla halkaisijalla kuin allkuperäinen, niin tehostus ei välttämättä riitä.
    Onhan pääsylinteri alipainetehosteisesta? Ettei ole hydroboost-jarruista?

    Jarrut on muuten hyvät, mutta voima puuttuu?
    Ettei poljin painu liikaa?
     
  6. onneton

    onneton Gearhead

    Mitä vuosimallia autosi on? Kun lähdet autolla liikkeelle ja joudut jarruttaan niin auto ei stoppaa? Jos painat jarrupoljinta esmes nosturilla koneen käydessä, kaveri tarkistaa että kaikki pyörät jarruttaa, jarruttaako? Mitä tarkoittaa "tällä kaudella ihan surkeat"? Onko auto katsastettu joka vuosi ja jarrut toimineet katsastuksessa ? Onko jarrujen tehostaja ruostunut puhki ja kalvo paskana, alipaineet karkaa? Millainen putki imusarjasta/kaasarista jarrutehostajaan, onko putken takaisku kunnossa, onko ehjä, kunnolla paikallaan? Toivotaan että vika selviää.
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Erikoista jos yleensä hyväksytty leimalla isolohko swappi pienillä STD jarruilla...pitäisi olla jarruiltaan ja alustaltaan F44 vastaava.
    Käsittäen järeämmät HD spindlet + isommat pyöränlaakerit, F44 koodin HD etulevyt/-sylinterit, pääsylinteri ja takasylkät.

    GMT800 sarjassa oli jo pääsääntöisesti levyjarruja taka-akselilla, joten onko se varmasti rumpujarrullisen pääsylinteri, ettei vain ole levyjarrullisen ?

    Autoon kuuluva pääsylinteri maksaa AC Delco:na n.30 - 40 eur RockAutossa.

    https://www.rockauto.com/en/catalog...031230,brake+&+wheel+hub,master+cylinder,1836
     
  8. Jenkki Jesse

    Jenkki Jesse 1st gear

    Autohan jätettiin papereiltaan 5.7 ksi juurikin tuon takia ettei tarvitse alustan osia vaihtaa F44 seen. Gmt800 sen pääsylinterin vaihto näihin on suhteellisen yleistä jenkeissä ja sieltä sain sen idean. Ns. Pehmeän jarrupolkimen fixi.

    auto on -88 vuoden. Autoa nosteltu ja todettu ettei perusmiehen voimilla renkaita liikuteta kun jarrupoljin pohjassa.

    Tehostajassa ei visuaalisia vikoja ole. Mietin että voiko tälläiset vuotaa kabiiniin mutta siitä varmaankin tulisi selkeä ääni… Takaisku venttiili uusi ja letku mikä tulee imarilta on about 6 mm sisähalkaisijaltaan.

    Selvitän että pääsylinteri on levy+rumpu, mutta näidenhän jarrut on edessä pääsääntöisesti eli takajarrut pois ja silti pitäisi olla kohtuulliset jarrut, eikö?
     
  9. tero79

    tero79 3rd gear

    pistäs Jesse soitellen ku sopiva väli..
    Tero
     
  10. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Eikö tuo alipaineletku nyt ole aika onnetun jos on 6mm sisähalkaisijaltaan? Mistä kohtaa se alipaine on otettu?
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Vuotava tehostin suhisee, eikä pidä alipaineita.

    Tehostimen vuodon voi kokeilla käyttämällä konetta ensin hetki ja sammuttaa, sitten odottaa vaikka puolituntia ja menee painamaan sitten jarrupoljinta...polkimen pitäisi painua helposti eka polkaisulla jos tehostimessa oli vielä alipainetta jäljellä ja toisella polkaisulla tuntua puolta kovemmalta...jos molemmat polkaisut tuntuivat yhtä kovilta, niin alipainetta ei ollut ja tehostin vuotaa jostain.

    Tuo 6mm letkun sisähalkaisija kuulostaa tosiaan aika pieneltä, luulisi olevan jotain 10mm, mutta en usko että suurta merkitystä tehostukseen siinä vaiheessa kun jarrutus alkaa....seuraavilla polkaisuilla se alkaa vasta vaikuttamaan.
    Kone on kyllä imenyt tehostimeen max. alipaineet ajossa...tehostushan tapahtuu kun poljinta painamalla päästetään ilmaa ulkoa sinne kalvon toiselle puolen.
    Tiedä sitten voisiko ne ilmareiät olla tukossa siellä ?

    Pääsylinteristä vielä...onhan se polkimelta/tehostimelta tuleva tappi oikean pituinen, joka painaa pääsylinterin mäntiä ?
    Jos sen liike ei ole riittävä, se on lyhyt tai jotain, niin männät eivät liiku tarpeeksi, eikä siten jarrumännätkään työsylintereissä...
     
  12. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Ootko koittanu otta letkua irti tehostimen päästä kun kone käy? Imeekö? Voisko olla takaisku jumissa tai väärin päin?
    Pedaali laskee about 1-3cm käynnistäessä!!! Jarrupoljin liikkuu vaikka et koske siihen kun käynnistät koneen?
     
  13. Jenkki Jesse

    Jenkki Jesse 1st gear

    Pistän testaukseen tuon alipaine letkun koon kasvattamista ja kerron tulokset sitten.

    Painamalla se laskee sen 1-3 cm .

    Vedin takaiskun irti n. 40 min sammuttamisen jälkeen ja suhahti ihan huolella eli vuotoa ei taida olla.

    Testaan vielä pääsylinteriä painavan tapin pituuden että varmasti riittää.

    Kiitos paljon avusta jo tässä vaiheessa!
     
  14. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kirjoitit että autossa on uusia linjoja mutta onko varmistettu että neste liikkuu? Ettei ole tukoksia vanhoissa linjoissa tai sitten linjat vaan on niin pienet.
     

Kerro tästä muillekin!