goodwrench 350 päästöt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mopo-ukko, 22.6.2014.

  1. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Pitäis -82 autoon kehittää moottori,mitä tuollainen US-Partsin kone puhaltaa putkesta ulos noin päästömielessä.Kun taitaa mennä vanhan koneen koneistamiseen ja uusilla osilla kasaamiseen tuollaisen tarvike moottorin hinta.Nykyisessä koneessa niin pahat ohivuodot ettei enää mennyt päästöistä läpi katsastuksessa,eli kesäautosta tuli nyt todellinen harrasteauto.
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Täh?!? No varmaan uusi kone menee päästöistä läpi, noin vanhassa autossa.
     
  3. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Autohan on liian uusi kun päästöt mitataan.Lähinnä kysymys siitä että mikä on tuon moottorin lähtötaso päästöissä vakiokunnossa.Koska pientä jatkojalostusta tuo kuitenkin vaatii.
     
  4. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Häh? Eikös tuo ole sellainen muuten kokonainen moottori mutta ilman apulaitteita? Päästötaso riippuu ihan siitä miten siihen onnistutaan syöttämään sopivasti bensaa ja sytyttämään se sopivaan aikaan.
     
  5. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Ei se ihan noin yksinkertaista ole,mm nokka-akselilla on suuri vaikutus päästöihin.

    Vois kyllä väittää että ton motin saa helposti tohon alle 1000hc rajaan
     
  6. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Entinen kone kunnossa ollessaan vakio nokalla Hc 300,Compin 268 nokalla Hc 800,kaasari ja ei kattia.Eli sitä lähinnä haen mikä tolla koneella on lähtötaso Hc:n suhteen.On kai nyt noita katsastettu,tai muuten testattu testerillä kaasaritekniikalla vakio kunnossaan.
     
  7. Mutku

    Mutku Gearhead

    Sinänsä erittäin mielenkiintoinen aihe.

    Topicin aloittajan tapauksessa todennäköisesti onnistuu päästä päästöistä läpi silleen, että hommaa Goodwrenchin koneen, vaihtaa sen orkkismoottorin orkkisnokan Goodwrenchiin (uuden tommosen orkkisnokan jos joutuu hommaamaan, ni just eikä melkein vastaava, ei mikään "sinnepäin korvaava") ja lätkii alkuperäsestä koneesta kaikki apulaitteet, letkut ja piuhat ja kaasarit ja kannut jne. tuon Goodwrenchin päälle.

    Vaan sitten jos (KUN) haluaa lisää ruutia kulkuun, niin se vaatii jo perehtymistä joka kerta kun osia vaihtuu suorituskykyisempiin. Siis ei se itse lisäpotkun saaminen (joka alussa on helppoa, edullista ja hauskaa) ole ongelma, vaan niistä päästöistä selviäminen alkaa jossain vaiheessa olla se kynnys mihin joonaan bootsi tökkää.

    Noilla entiseen koneeseen jo tehdyillä virityksillä uusi Goodwrenchkin voi päästä läpi. Tai sitten ei. Eli päästöihin vaikuttaa (tuossa osien swapissa vanhasta väsyneestä koneesta siihen Goodwrenchiin) mm. jo koneitten tilavuusero(?), palotilojen erot, puristussuhde jne. Sinänsä perin kiinnostavaa, kun meinaan, että asiaan perehtymällä ja vaivaa näkemällä vois mun mielestä hyvinkin saada potkua lisää JA päästöt pienemmäks.

    Asiaa liipaten, mutta jo ohi topicin lillasti: joskus annoin itseni ymmärtää, että ´77 ja vanhemmat autot ei joudu kummoiseenkaan saastesyyniin konttorilla. Uudemmat taas sitten joo. Eli kun hommaa vanhan kiulun (´77 tai vanhempi), ni eipä mene elämä hankalaksi konttorilla viritysten/saastepäästöjen vuoksi.




    (EDIT: olin näemmä vuodella väärässä tuon saastehomman kanssa, korjasin siis tuon).
     
  8. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Sepä se kun on hyväkuntoinen ja siisti itseä miellyttävä, -82 koppa,jota ei kehtaisi nostaa tunkion päälle.-77 on uusin mistä ei mitata päästöjä.
     
  9. Roc

    Roc Gearhead

    Mitäs us-partsille joutuu köyhtymään 350 goodwrenchistä?
     
  10. 383

    383 Gearhead

  11. Holley

    Holley Gearhead

    Kuulkaas, mulla oli '79:ssä ihan normaali Chevyn 350 - "330 hp" Goodwrench ( noin 5200 rpm huipputeho) - eikä siinä tarvinnut yhtään mitään muuttaa! Rochesterin Quadrajet oli alkuperäiskoneesta siinä (tarvikeosana siis peltisarjat pakoputkistossa ) ja tietenkin kaasutin vaati pientä säätelyä, että lopulta toimi kylmänä, puolikylmänä ja lämpimänä, mutta se oli lähes vähäpäästöisen tasoinen kone!
    Siis '78 - '87 eikös ole kaikissa ihan samat päästöarvot.

    Sitten kun aiemmin tein "ihan itte" RPM Performer-tyylillä konetta ja XE268 -nokalla ja 650 dp Holleyllä, siinä oli aina hyvin rajoilla kaikki,mutta '84 vuoden Camino sekin meni silti päästöistä läpi.

    Nyt myin auton kaikkine papereineen, joten tarkkoja arvoja ei enää ole tässä käsillä.
     

Kerro tästä muillekin!