Goodwrench 350 piristystä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rampe92, 4.7.2018.

  1. fmila

    fmila Gearhead

    No just sillä, plastigaugella. Pähkäily jatkuu...,ehkä ens viikolla saadaan tohon jotain tolkkua. Eikä ois eka kerta (edes mun elämässä), et laatikossa on jotain muuta ku pitäis. Nyt kuitenkin mikrometri näyttäis et laakerin paksuun ois just oikea???
    Juu, ollaan mielenkiinnolla seurattu mihin sun tapaus päättyy ja päätyy. Katotaan kumpi ehtii ensin. Kerrotaan kyllä kun ratkaisu löytyy...

    t. AM
     
  2. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Kokeilun kautta jos mittailuihin ole luottoa. Plastigage ja mikrometri, niistä tuloksista arvailun mukaan kasaan.
     
  3. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Työtömitta ei ole riittävän tarkka laakerivälysten tarkistamiseen.
    Mikrometrin voi tarkistaa mittapalaan.
    Sillä voi mitata kaulan ja siihen voi nollata kellomitan. Sillä voi todeta veivin tai kammen pesästä välyksen.
     
  4. Concarne

    Concarne Gearhead

    Ei olekaan, se on lähinnä suuntaa antava ja kuten sanoin käytössä on myös mikrometrit. Digitaalinen työntömitta on noista kuitenkin helppokäyttöisin ja jos se antaa muihin mittauksiin verrattuna tuloksia mitkä on aivan metsässä niin sitten kyllä mittaan uudestaan mikrometreillä varmuuden vuoksi. Sylinterimikrometrillä olen itse mitannut laakeripesän. Pukit kiristettynä momenttiin ja liuskat paikoillaan. Kaulat mikrometrillä. Erotuksena tulee laakerin välys.
     
    Muokattu: 6.9.2024 klo 07:51
  5. Concarne

    Concarne Gearhead

    Eikö se mikrometri ole kuitenkin tarkempi? Tai pitäisi olla. Sylinterimikrometrin nollaaminen on kylläkin tuskaa ja siinä on virheen mahdollisuutta jos ei ole tarkkana. Minulla voi olla aavistuksen tiukalla puolella välykset mutta näkee sitten kun palautuu osat koneistamolta.
     
  6. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Kyllä siinä jonkin verran virhettä tulee. Asiaa voi helpottaa kun laittaa kaarimikron johonkin tellinkiin.
    Reikämikrot on vähän arvokkaita harrastetouhuihin.
    Minä karttaisin piukkaa välystä.
    Tehtaan speksit antaa aika reilusti välystä.
     
  7. Concarne

    Concarne Gearhead

    Ruuvipenkissa on kaari ollut kiinni kun reikämikroa nollaan. Tarkkaa hommaa on kun painaa nollausnappia ettei liikahda samalla ja kymmeneen kertaan varmistettava että näyttää nollaa. Vaikeaa mutta tehtävissä. Tehtaan speksi esim. ykköskaulalle on 0.0008 alarajalla. Näin tiukkaan en laita.
     
    Muokattu: 6.9.2024 klo 09:06
  8. fmila

    fmila Gearhead

    En minäkään. Tähän asti oon voinut plastigauge tarkastuksen jälkeenkin koneistamon arvoihin luottaa. Yli 40 vuotta oon Yunickin kirjaan luottanut ja sopivan suurilla välyksillä ja HV-pumpulla menty. Yhtään alakerran laakeri vauriota ei oo vielä tullut "silmille". Mutta nyt oli "liian uusi" lähtökohta, jota yritettiin ilman koneistamon apua saada nippuun ihan 0-koon laakereilla, vaan kuinkas sitten kävikään. Ihan niinku tuolla toisen topicin puolella. Kunhan jänkhältä kotiin tullaan niin jatketaan "syyllisen" etsimistä. Sehän pitää saada selville ja kertoa kaikille. Vaihtoehdot tällä hetkellä; laakerit, mikrometrit tai kaverin peili ja juu tietty, plastigauge???

    t.AM
     

Kerro tästä muillekin!