Grand Cherokee voimansiirto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja Ahti, 10.11.2006.

  1. Ahti

    Ahti 3rd gear

    Tuossa koeajoin -96 5.2 Grandia ja takaperä antoi ääntä. Onko ominaisuus vai mahd. vika? Toinen homma että hidasta nelivetoa ei meinannu saada pysymään päällä ellei käsin samalla vetäny kahvaa taaksepäin. Mitä osia kaipaa?
     
  2. Fireball

    Fireball Gearhead

    Vika, ellei jopa tyyppivika. Mulla ei menny hidas puoli päälle ollenkaan, ennenkuin jakolaatikon viskokytkin vaihdettiin. Ja tuo oli vain yksi vika minkä se pulikka aiheutti. Kumpikaan ei ole halpa eikä helppo remontti, ei perä eikä jakoloora, pelkkä viskokytkin pitkästi toistadonaa kotimaan kaupoisa
     
  3. Ahti

    Ahti 3rd gear

    Thanks!
    Autoa myyvä liike vähätteli koko hommaa ja sanoi että heidän mielestään auto pitäs olla ok ja että eihän se uusi ole. No ei ole uusi mutta kyllä vähän vajaa 13teurolla pitäs mun mielestä pitäs saada suunnilleen ehjä auto.
     
  4. Fireball

    Fireball Gearhead

    Totta, niin pitää ja saa kans, aika mukavastihan noita on myynnissä tossa ikäluokassa. On siellä helmiäkin seassa. Se viskon toiminta on helppo testata, tai siis vika huomata. Ajaa vaan kunnolla paikat kuumaks esim. 20 min motarinopeutta. Sitten vaan kuivalle seis, renkaat linkkuun ja hidasta ympyrää, jos pykii ja nypyttää ja pyrkii puskemaan on ongelmia tulossa. Jamant joka noita työkseen korjaa sano että olikohan neljästä ton ikäsestä jo tälle vuodelle vaihtanut viskon. Niissä on öljy sisällä jota ei voi vaihtaa ja siitä vaan loppuu ominaisuudet ajan myötä
     
  5. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Asiasta lisää tietoa:

    http://www.jamant.fi/information.php?os ... info_id=15
     
  6. Ahti

    Ahti 3rd gear

    Kiitos Jamant! Sivustolla oli muutakin hyödyllistä tietoa mm. peristä.
    Viittasit sivullasi luistonrajoittimella varustettuihin periin. Onko kaikissa Grandeissa takaperässä jonkinlainen kitkalukko? Onko yleistä että perä "huutaa"? Onko poskilaakerit menny tai välitys pilalla?
     
  7. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Kaikki mitä olen nähnyt on olleet lukollisia, mutta kyllävarmaan ilmankin on.
    Helppohan se lukon olemassaolo on todeta, renkaat ilmaan vaihde vapaalla ja pyörittää toista rengasta ja jos toinen rengas pyörii samaan suuntaan, on lukko (ja jos pyöri erisuuntaan ei ole lukkoa tai se lukko on rikki)!!!
     
  8. Ahti

    Ahti 3rd gear

    Lisää perävammaisia...

    Tänään ajoin yhtä -96 mallia jossa huusi vaihteeksi etuperä ja oikein huolella! Huvittavinta hommassa oli että ensin myyjä selitti että hiljenee kun ajaa yli 60km/h. No eihän se tietenkään hiljenny vaan meteli otti korviin motarilla niin että en viittiny ajaa kuin yhen rampinvälin. Terveisiä vaan Vantaan suuntaan :mad:
    Ko. autoon oli alkuvuodesta vaihdettu etutasauspyörästö mutta ei ilmeisesti vetopyöräparia. Oli kuitit ja kaikki...

    No iltapäivällä koeajoin -97 mallin jossa oli hiljaiset perät ja muutenkin suht ok mutta hidas neliveto päällä asvaltilla kun ajoin ympyrää niin kyllä se nypytti ja pyki. Nopeella en huomannu ainakaan niin selvänä.
    Onko toi nypytys hitaalla ominaisuus vai mahdollisesti viskovikaa kuten edellä oli puhetta?
    Toinen mikä siinä oli niin sellanen pieni tärinä koko ajan, myös suoraan ajaessa. Vähän tuntu kardaanivialta, toisaalta motarivauhdissa ei tuntunu enää oikeestaan yhtään.
    Ois mukava koittaa varmasti ehjää yksilöä :odroll:
     
  9. kaiveri

    kaiveri 1st gear

    mitä missä ?

    Jeep Grand Cherokeen automaattisessa nelivedossa on hydraulipumppujen paine-erolla toimiva lamellikytkin. Samanlainen yksikkö on lisäksi sekä etu- että taka-akselilla.

    Normaalisti takavetoinen Jeep muuttuu nelivetoiseksi, kun akselien välinen pyörimisnopeusero ylittää ennalta asetetun arvon. Samoin käy etu- ja taka-akseleilla, ja voimaa välitetään molemmille puolille, jos vain toinen pyörä pyrkii pyörimään. Jeep vetää siis kaikissa tilanteissa neljällä pyörällä.
    suora lainaus tuulilasin tekniikka osiosta .missä vuosimallissa ko.tekniikka .eritoten kummastuttaa etu ja takaakselin
    hydraulipumppujen paine-erolla toimiva lamellikytkin. Samanlainen yksikkö on lisäksi sekä etu- että taka-akselilla?????? pitääkö paikansa
     
  10. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Taitaapi olla näissä uusimmissa grandeissa nää automaattiset nelivedot .Ei ainakaan -94 mallissa .kun ei löydy edes lukkoja peristä.karvahattumalli nääs.Kuitenkin nämä tärinät voi sitten johtua mistä vaan .mulla hävis tärinä kun turbiini tasapainoittettiin.tosin samalla vaihdeltiin yhtä sun toista osaa ja nyt auto kulkee kuin unelma .takaperä aavistuksen verran pitää ääntä ,mutta ei häiritsevästi ja ääni häviää ajettaessa yli 90km/h.Pientä visko-ongelmaa mullakin kun jyrkkään kännettäessä nypyttää ,mutta katson sen kuuluvan asiaan .Takajarrulevyt ovat kuluneet ,mutta kelpasivat vielä katsastusmiehelle.Tuulettajan visko voi myöskin antaa tärinöitä .
     
  11. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Re: mitä missä ?

    Jep, uudemmissa (2000 ja uud.) se saattaa löytyä, ei ole kaikissa ja tosiaan edessä myös!!! Rinnan on lukotonta ja kitkalukko takana ja sitten tuo VARI-LOCK!!!
     
  12. kaiveri

    kaiveri 1st gear

  13. Ahti

    Ahti 3rd gear

    Siis minkälainen 4-vetotsydeemi tollasessa 96/97 limited grandissa on? Mä olen tainut jo tippua kärryiltä kun noita on niin monia erilaisia :oops:
    Jatkuva neliveto joo mutta onko lukkoja takana/keskellä edessä?
     
  14. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Siellä on viskolukko jakolaatikossa ja takaperässä joko on tai ei ole kitkalukkoa, etuperässä ei ole lukkoa (ei ainakaan tehtaan jäljiltä, jälkiasennettuna saattaa olla)!!
     
  15. Ahti

    Ahti 3rd gear

    Näkeekö sen jostain optiokoodeista/valmistenumerosta että onko takana kitkalukkoa? Meinaan ei tarvis alkaa tunkkaamaan perää ylös kun on jossain myytävää autoa katsomassa :lol:

    Siitä viskosta vielä että jos nopeella nelivedolla voi ajaa ympyrää ilman että pykii ja nypyttää niin onko se sillon tod.näk. kunnossa vaikka hitaalla vähän nypyttäisikin? Hidas neliveto ei kai kuitenkaan kytke keskustasauspyörästöä mitenkään lukkoon kuten noissa 2000-luvun malleissa?
     
  16. kaiveri

    kaiveri 1st gear

  17. MudMax

    MudMax Gearhead

    Lukon optiokoodi on DSA ja tuossa ikäluokassa pitäisi löytyä vielä peltinen optiokilpi (luultavasti oik. sisäloksussa?).
     
  18. Fireball

    Fireball Gearhead

    Re: Kaikki joukolla

    Noilla samoilla ohjeilla se mullekin vaihdettiin. Ei siinä ole kuin yksi ...ttumainen pultti, muuten aika suoraviivasta.
     
  19. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Re: Kaikki joukolla


    Mistähän kannattais ostaa toi viskokytkin kun on alkanut kurveissa pitää metakkaa ja meno muuttuu mutkissa jäykäksi?
     
  20. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!