Grand cherokeen korotus ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja ristokakko, 8.9.2007.

  1. persus

    persus 3rd gear

    itel oli vakio korkuses gran cherokees 31x10,5 renkaat mute n viittiny ruveta edes punnertaa niitä vakio alumiini vanteille ku ne jää niin pirun sisälle...sattu olemaa onneks yhet us-wheel teräs vanteet jolle ne laitoin ja on kyllä huomattavan paljon ulompana ku vakio!eikä ottanu kiinni mihkää tankoihi...etupuskurii tarvi vaa kaluta vähä...
     
  2. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Juuri näin .Mittailin noita orkkis aluja ja sain ET :ksi 25mm .Samalla vähän kääntelin renkaita ilmassa ja totesin ,että renkaat saisivat olla min 15mm ulompana ja max 35m eli ET.ksi tulisi 10 ja -10 välillä jos vanne olisi tuo 7x16. Renkaille kävisi myös 8x16 vanne ,mutta tällöin ET:n tulisi olla-5ja -25 väliin. ja pulttijako on 5x4,5 tai 5x114,3 ja keskireikä 71,5mm. :D lisätty 3.päivä helmikuuta 2008.että tällöi nämä et-asiat eivät olleet täysin hallussa kun kirjoitin tämän edellä olevan tekstin.Siis 8x16 vanteen et voi olla sama kuin 7x16 vanteen. :oops:
     
  3. persus

    persus 3rd gear

    omani oli muistaakseni 7" leveät ja 15" halkasia...en oo varma mitä oli et mut olisko voinu olla 0!?
    oliskohan offroad tarvikkeella ton kokosia noita tml vanteita?ovat ihan edullisia!
    tai olisko offivarusteella jotaa tarjota!?jeeppii taitaa olla vähä nihkeesti vanteita myynnis!petrisimolin .com sivuil joskus näkee...
     
  4. MudMax

    MudMax Gearhead

    Hetkinen, eihän leveyden lisääntyessä ET;n tarvitse muuttua, jos ongelmana ei ole sopiminen sisäpuolella?
    Alkup. 7" ET25,4 vanteissa backspacing on 5" ja 8" leveässä ET12 on sama 5" backspacing.
     
  5. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Mud max on oikeassa et:n ei tarvitse muuttua!.Kävinpä tässä ajelemassa vähän mutelikossa,jonne aikaisemmin jäin kiinni .Nyt korotuksen jälkeen ja ruovimpien renkaiden kanssa pyörät eivät edes sutineet samassa kohtaa :eek: .Vaikutus on valtava näin maallikolle :D Laitoin muutaman kuvan lisää kuvablogiin jos se nyt ketään kiinnostaa.


    http://kuvablogi.com/nayta/713877/
     
  6. MudMax

    MudMax Gearhead

    Juu, mutta eikös se renkaan kulutuspinnan nurkka ota käännettäessä siihen vakaajaan kiinni?
    Rengashan pysyy samalla paikalla samalla ET;llä, vanteen leveydestä riippumatta.
    Tietysti jos renkaan kylki ottaa siihen vakaajaan, silloin ET;n (suurempi) muutos on
    tarpeen leveämällä vanteella, koska renkaan kokonaisleveys hieman kasvaa.

    Kyllä toi kuvien perusteella kaipaisi mielestäni ne 8" vanteet 8)
    Ittellä on (Dodgessa) juuri saman kokoiset renkaat 8" vanteilla, en
    mielellään laittaisi 7" vannetta tilalle.
    Tosin maastossahan tuuman leveämpi vanne on aina puoli tuumaa edellä saamaan kolhuja............
     
  7. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Tänään oli jeeppi sitten näytillä ja muuten meni hyvin,mutta nää uudet gummit oli liian korkeat siis 81mm korkeammat kuin alkuperäiset.muutosta joutuu hakemaan AKE:lta.siis mulla rekisteriotteeseen merkattu 225x70x15 halkaisija 697mm ja uusi rengas on 265x70x16 halkaisija 778mm .Katsastusmies sanoi ,että jos kielteinen päätös tulee ,voidaan muutoskatsastus suorittaa loppuun 235x70x16 renkailla.PÖH! Mitenkäs te muut olette hoitaneet tämmöisen asian kun noita isorenkaisia autoja näkyy liikkuvan pilvin pimein maanteillä????? Vai onko hommattava erikseen katsastusrenkaat. :-?
     
  8. persus

    persus 3rd gear

    katsastus renkaat eriksee!
     
  9. persus

    persus 3rd gear

    ja se ake myöntää aika nihkeästi noit lupii...ja tarvis joku pirun hyvä syy olla ja lisäks se on tosi kallista se poikkeusluvan hakeminen...ja se maksaa sen ,meni syteen tai saveen!
     
  10. Rivi

    Rivi Gearhead


    Alkuperäisestä ohjekirjasta lainattuna:

    rengaskoot:

    215/75R15
    225/75R15
    225/70R16
    245/70R15

    Eli korkein rengas on tuo 225/75R15 (718,31mm) ja tuo 265/70R16 on (777,24) eli erotusta vain 58,93 joten ei pitäisi olla ongelma leimata noilla renkailla. 799,31 korkea rengas on siis suurin mikä tulee hyväksyä muutoskatsastuksella.

    Tällä laskurilla:

    http://www.1010tires.com/TireSizeCalcul ... &reset=yes

    On helppo etsiä suurimmat renkaat jotka menee läpi muutoskatsastuksella.

    Eli 31x10.50R15 pitäisi onnistua (786.63)
     
  11. sub

    sub 1st gear

    kattelin tota laskurii ja sen tietoje perusteel ei ainakaa kannat suunnitteleen mitään, mitat on ihan puutaheinää... konttorilla lukevat STROnormikirjasta rengaskoot, ja siellä on toi 31x10.5R15 halkaisija 775mm... suurin koko oli toi 245/70R15 leveys 248mm halkaisija 725mm ja leveyttä muutoskatsastuksella sai lisätä 102mm ja halkaisijaa 51mm eli halkaisijaltaan suurin on 776mm. 31x10.50R15 on leveys 268mm halkaisija 775mm. eli tohon verraten saa laittaa noi 31" alle, mut ei noit 265/70-16, menee halkaisija 2mm yli...
     
  12. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Suurin mahdollinen korkeuden muutos on aken mukaan 51mm ja 58,93 mm ylittää tuon. mullahan oli tuo ylitys 81mm.Eipä taida tuo poikkeuslupa-anomus AKElle kannattaa jos ne hinnat ovat tähtitieteellisiä vielä ilman takeita :mad: Sillä hinnalla maksan kyllä muutaman sakon mieluusti :D Joopa joo, taidan ruveta tässä kaljan juontiin . HAUSKAA JOULUA ! kaikille jo näin etukäteen. :D
     
  13. sub

    sub 1st gear

    se on muuten YLEENSÄ niin et ne poliisit ei ymmärrä noist renkaide korkeuksist mitään, kunhan ottees oleva leveys vaan on kohillaan... ja 30mm saa ol leveempi ilman muutoskatsastusta.. ja mul o ainaki yleensä vaan käsketty men suoraa kotii ja vaihtaan enne seuraavaa liikenteessä käyttöö.. ja ainahan mä oon sit vaihtanu :wink:
     
  14. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Tässä päivän yli mietittyäni päätin kokeilla kepillä jäätä ja pistin poikkeuslupa-anomukseen postiin.kyllähän se vähän otti sydänlihakseen kun 340€ tipahti laatikkoon.Nyt sitten ootellaan myönteistä päätöstä. :D
     
  15. persus

    persus 3rd gear

    milläs perustelit akelle niitä isompia renkaita!
     
  16. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Metsänhoito/huoltoajo.
     
  17. Antti P

    Antti P Gearhead

    Sanovat vielä että osta traktori.. :D Ei vaineskaan, hyvä että joku uskaltaa lupia kysellä. On omissa välillä menny omalla luvalla..
     
  18. pantera

    pantera Double Gearhead

    Tuskin lupia heruu jos ei paivita jarruja suuremmiksi vastaamaan pienentynytta laikkojen kehanopeutta , ja nopeusmittarikin olisi saatava nayttaan oikein.,
    Nain ihan mutu tuntumalta ................
    Vai onkohan toikin hehtaareista kiinni :eek:
     
  19. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Päätös tupsahti AKE:lta ja siinä lukeepi seuraavaa:

    JEEP 5D GRAND CHEROKEE LIMITED 4X4.
    Autoon asennetaan kokoa 265/70R16 renkaat.

    lupa haettuun muutokseen myönnetään seuraavin erityisehdoin.

    1.Asennettavien renkaiden kantavuuden tulee olla riittävät

    2.Asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuna auton alkuperäisiin vanteisiin Vanteiden vaihdon seurauksena auton kunkin akseliston muutoksen tulee olla mahdollisimman pieni.Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat.vanteita ,joissa on soikeat ,eri jakoympyröille sopivat pultinreiät.ei saa käyttää.vanteiden tulee olla auton akselimassoille ja teholle sopivat.Auton pyörännavan ja vanteen väliin ei saa asentaa sellaisia sovituskappaleita, joita auton tai vanteiden valmistaja ei ole tarkoittanut ko.vanteiden yhteydessä yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi.


    3. Muutoksen jälkeen auton valaisimien ja heijastimien sijoituksen ja näkyvyyden sekä roiskesuojien mitoituksen tulee täyttää auton käyttöönottoajankohtana voimassa olleet tai myöhemmät vaatimukset.

    4. Rengaskoon muutoksen sekä mahdollisten alustan muutosten ja korin runkoon nähden korottamisen yhteisvaikutuksesta auton kokonaiskorkeus saa lisääntyä alkuperäisen korin korkeuteen nahden enintään 150mm


    5. muutoksen jälkeen on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.

    6.Auton tulee olla varustettu ohjausiskunvaimentimella.


    7.auton jarrutehon tulee olla riittävä ,mikä tarkastetaan katsastuksessa.



    muutostyön jälkeen auto on esitettävä rekisteröinti-tai muutoskatsastukseen,jossa myös tämä päätös on esitettävä.Rekisteritietoihin tulee merkitä tarpeelliset tiedot muutoksen yksilöimiseksi.

    Tämä päätös ei vapautamahdollisen autoveron maksuunpanosta.

    No niin tässä tämä nyt sitten oli .Eli myöntävä päätös.
    Kävin näyttämässä autoani tän lapun kanssa konttorilla ja hetihän siellä keksittiin lisää laitettavaa. Orkkisvanteiden alla olevat adapterit pitää ottaa pois .Kuraläpät pitää laittaa eteen ja taakse ja raideleveys ei saa kasvaa 30mm enempää. siinä hylkäysperusteet.Autoani siis ei ole edelleenkään muutoskatsastettu hyväksyttävästi. Nuo adapterit ,jotka siellä oli ,estivät renkaan kiinniottamisen kallistuksenvakaajaan.Nyt joudun kuitenkin hommaamaan uudet vanteet jossa tuo max 30mm raideleveyden lisäys täyttyy.Tai vaihtoehtona on katsastaa auto orkkis renkailla ja ajella niillä ihan oikeasti
    :p siihen asti kun saan sopivat vanteet hommattua :D
     
  20. MudMax

    MudMax Gearhead

    Hieno homma, ja mie kun jo meinasin ehdottaa, että osta vaan 65-sarjan renkaat suosiolla :)

    Nyt tarkkana sen raideleveyden kanssa, etteivät hylkää 0.4 millin takia: +25.4 - 15 = +10.4, eli jos ovat pilkuntarkkoja ET10 ei enää kelpaakaan :(
     

Kerro tästä muillekin!