Griffin syyläri purskauttaa vettä ajon jälkeen korkista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Slant Sickness, 17.8.2016.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    66 a-koppa moparissa on Griffinin alusyyläri. Kuuman tulo kuskinpuolella ylhäällä ja jäähtynyt lähtö hantin puolella alhaalla, jolla puolella myös on korkki. On sähköflekti, 88C termostaatti, alavesiletkussa toimiva flektin kytkin. Lämmöt pysyy termostaatin säädössä ja kurissa niin kaupungissa kuin moottoritielläkin. On pullosta tehty paisuntasäiliö, jonne menee letku pohjaan saakka. Säiliön pinta seuraa lämpötilan muutoksia eikä vettä ole tarvinnut lisätä "kulutuksen mukaan".

    Mutta heti uutena tämä järjestelmä mielellään purskautti vettä ulos ajon päätyttyä. Mulla oli syyläriin 16PSI:n korkki. Aikansa nosti seisotuksessa painetta, sitten korkki aukesi ja sen jälkeen paineen alentuessa ulos pyrkivää vettä tuli niin nopsaan, että vain pieni osa ehti mennä paisuntasäiliön letkuun. Olen nähnyt suorituksen vierestä. Sitä ennen saatoin vain todeta syyläriin kuivaneista jäljistä/glykolitipoista, että kyllä se on sylkenyt korkista.

    Nakkasin 16PSI:n korkin pois ja ruuvasin tallista löytyneen 13PSI korkin tilalle. Käytetyn. Ja rauhoittui. Kunnes pari vuotta myöhemmin alkoi taas tehdä noita geyshirtemppujaan. Mikähän tuohon on syy.
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Vaihda vielä löysempi korkki. Mulla on joku 7PSI (tarkistan kunhan pääsen kotiin). Ja hyvin pärjäsi ne hellepäivät, kun lämmöt nousi sen "säädetyn" 82 C:n yli. Tosin, mulla voi olla vaan tuuriakin, joskus.

    Mulla siis kasin vakiojäähdytin ja painesäiliö, kaksi 10" sähköflektiä, anturisysteemi on mallia katso-lämpömittaria-totea-82-raja-ylittyneeksi-ojenna-vasen-etusormi-kytkimelle-ja-kytke virta. Toimiva systeemi, voi ennakoida. Anturi ei näe turkulaisia liikennevaloja ja tietöitä.
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mihin se vedenmäärä asettuu sen jälkeen kun antaa sen purskautella muutaman kerran vettä ulos, siis ilman että lisää sinne uutta vettä?
    Ajattelin että jos se vaan vaatii enemmän paisuntatilaa.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    En ole kokeillut. Vaakasuuntaiset syylärit sisältävät ylävesireserviä vähän ja jos puuttuu litra, niin se alkaa olla kannen tasalla veden pinta.

    Niin kauan kuin letkunpää on paisuntapullossa pinnan alla, syyläri on täynnä täyttöaukon yläpintaa myöten. Samalla lailla toimii kun mun parikymmentä vuotta uudemman F-150 vastaava systeemi.

    Noilla paineilla kiehumapiste nousee liki 120 asteeseen ja ... sit kun korkki aukeaa niin jossakin kohtaa vesitilavuutta riittää paisunta-aktiivista höyryä. Ehkäpä mä haen semmoisen matala-aktiivisen korkin niin hönkii sinne pulloon vähän aiemmin jo.
     
  5. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Onkohan tuo termostaatti tarpeeksi viileä tuolle moottorille ? Mikäli termostaatin ilmoitettu aukeamislämpötila ei pidä paikkaansa, moottoriin varastoituu lämpöä. Mikäli kierrossa on ilmaa, myös tämän tilavuus pyrkii laajenemaan paineen laskiessa ja se työntää nestettä edellään. Itse saattaisin kokeilla vaihtaa termostaatin pykälän viileämpään. Poraan aina uuden termostaatin kehälle muutaman ylimääräisen 3mm reiän, jolloin mahdolliset kaasut pääsevät termostaatin läpi vaivatta ja samalla järjestyy myös pieni nestekierto syylärille päin. Termostaatti pysyy näin tasalämpöisenä ja moottorissa ei ole ilmaa haittaamassa lämmönjakoa.

    IS
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ihan normaali kesätermostaatti. Syylärissä riittää kapasiteettia kuumemmallekin, eikä lämmöt seilaa missään olosuhteissa. Pätee myös flektin toimintaan, joka käy omia aikojaan mutta mittarista ei sitä huomaa.

    Ainoa, minkä voisi lisätä, on flektin jälkipuhallus moottorin sammutuksen jälkeen. Siinä voisikin olla kehittymisalue. Toinen anturi syylärin päätyyn ja ajastin sille, ettei kuitenkaan iänkaiken jää puhaltamaan.

    Viinalla käyvässä moottorissa lämmöstä ei ole haittaa. Vähemmän oikuttelee lämpöisenä.

    Olen joskus poraillut noita apureikiä silloin kun on ollut jäähdytys kintaalla. Tämän syylärin kanssa ei ole ollut tarvetta.
     
  7. Weijari

    Weijari Gearhead

    Jos sulla on siinä syylärin korkin yhteydessä olevassa nipassa kiinni letkulal se sun paisunta, niin se ei toimi paisuntana, vaan ylivuotoastiana kun oletettu yhteys astiaan on väärällä puolella painekorkkia. Eli tilanne on se, että neste ei pääse nyt paisumaan mihinkään laajetessaan.

    Yleensä letku varsinaiselle paisunnalle lähtee jostain ala-, ylä-, tai lämppärin letkusta ja paisarissa on painekorkki. Lämppärin letkuun laittaisin vain silloin, kun lämppärissä ei ole venttiiliä.

    Ylipurskahdus tulee siitä, että kun vesipumppu pysähtyy, nousee nesteen lämpötila korkeammaksi kuin koneen käyntilämpötila. Tällöin nesteen tilavuus on isompi kuin järjestelmään mahtuu ja pai painekorkki päästää läpi. Jos et täytä järjestelmää piripintaan kylmänä, vaan jätät nestepinnan korkin alle kuumana, ylipurskahdusta ei tapahdu.

    Tulee se muuten modernistakin henkilöautosta ylimääräiset nesteet pihalle jos pistät paisunta-astian täyteen jäähdytysnestettä kylmänä.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vääräoppinenhan tuo on. Mutta sadat kerrat se on osannut pistää liiat vedet siihen paisuntapulloon, se hengittää ulos vapaasti. Ja sitten ne muutamat kerrat on päästellyt sellaisella paineella, että menee maahankin asti.

    Ei löydy paisuntasäiliölle paikkaa syyläriä korkeammalta.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi voi olla ihan normaali "hotspot" ilmiö. Pakokanavista siirtyy koneen sammuessa nopeasti lämpöä veteen ja sen takia tulee pari kuplaa ulos.
     
  10. KajS

    KajS Gearhead

    Menee taas sarjaan kokemuksia slantin kanssa elämisestä, mutta olen havainnut, että mun slantissa 82 C termostaatti on paras. Alunperin oli 92 C ja välillä kokeilin 88 C. Tänä kesänä on hyvin pysynyt lämmöt siinä "82-viivalla" paria poikkeusta lukuunottamatta. Kerran lämpes toiselle viivalle Kupittalla, kun etsin parkkipaikkaa, onneksi löytyi niiden matalien pikkuisten japanilaisten vierestä...

    Ja se manuaaliflekti syntyi ihan tämän aiheen aloittajan vinkistä, kun viime vuonna kesällä pähkäilin noiden lämpöpiikkien kanssa. Yli 20 C lämmöissä kun ajan Lidlin pihaan, sammutan auton, jätän flektit pyörimään, kuuntelen biisin loppuun ja menen sit kauppaan. Ja kun tulee kaupasta, ensi flektit päälle, sitten startti, niin ei viisari nouse niin korkealle.

    Moottorille kun ei ole kuin kaksi kuolinsyytä: overheating and oil neglect. Siksi näitten oldskoolmoottoreiden kanssa on seurattava lämpöjä.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    http://www.startax.net/?mid=10&pid=...=214&category=229&search_brand=&search_model= Joku aikahidastettu katkaisurele voisi olla hienostunut ratkaisu vähäiseen ongelmaan. Jäis flekti halutessaan kauhomaan biisin mittaiseksi ajaksi. Ja jos hetken seisottuaan termostaatti toimiskin, niin sitten lähtis flekti vielä hetkiseksi huutamaan. Noi valmisreleet on kymppejä vaan tai sitten itse kolvaa jonkun hidastimen kasalle. Mun applikaatiossa ei tosin oo tuota kaasuttimen kiehumista mutta voishan sen muuten kuuman rautakasan puhaltaa viileämmäksi.
     
    Muokattu: 17.8.2016
  12. KajS

    KajS Gearhead

    Slanttivanin jäähdyttimen korkki on se 7 lbs. Ja letku lähtee siitä "korkin kaulasta" paisuntasäiliöön ja systeemi toimii. Ei keitä, jäähdyttimessä nesteet pysyy "hyvällä" tasolla, ei liikaa ilmaa. Syksymmällä vaihdan Gatesin 82 C termostaatin Stantin 82 C termostaattiin. Ostin niitä Stanteja, kun SlantSixDan Kanadasta niitä suositteli.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Dodii, on tutkittu. Korjattiin tänään juniorin 2004 VW:tä ja kun jouduin pistämään tenu-Dartin pihalle, niin jätin käydä raksuttelemaan jotta lämpiää. Eikä tipan tippaa missään vaikka meni sinne alueelle, missä flekti huutaa. Vesiletkut olivat "lötköt" eli ei painetta. Iltapäivemmällä kun kampe oli volkkaria korjatessa jäähtynyt, avasin syylärin korkin ja totesin, että korkin tiivisteissä on ruosteroskaa. Siivosin pois ja ajoin kamppeen talliin. Korkista tuli vissiin oikein tiivis koska taas laski alleen. Illemmalla ajelin Kallvikiin uimarannalle ja taas rupesin silmä kädessä vahtimaan, että mistä sitä vettä tulee. HEUREKA! Alavesiletkuna oleva yleismallin taipuisa, sukuaan Biltema, oli pisara päällä. Mistäs se tippuu siihen? Kuivaan tipan ja tulee uusi. Paineen alla toi kampe saa ruotsalaiskaupan edullisen letkun vuotamaan saumasta. Syksy saa mennä tollaviisiin ja talvella kun on muutakin viritystä tulossa, uutta parempaa letkua tilalle. Taipuisa letku on muottiin valettu ja se voi näköjänsä vuotaa saumakohdasta. Ainakin Bilteman letku.
     
  14. lyly

    lyly 3rd gear

    Mulla teki moparin 318 joskus samaa. Syyksi selvisi väärä kannentiiviste, toimi koneen etupäässä mutta tukki takaosan kierron. Aina kun pysäytti koneen lämpö nousi ja puhalsi vedet pihalle. Paine oli niin kova että vuoti ulostuloletkulta vaikka kuinka kiristi. Eli, voisko siellä olla paikallinen tukos joka luo painetta vasta kierroksilla????
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Saattaa olla mikroskooppinen särö jossakin. Toisinaan ikään kuin tekis painetta käydessään. Ja välillä taas ei. Mut nyt se on selkeästi letkuvika.
     

Kerro tästä muillekin!