H - putken merkitys?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Impalala, 11.4.2011.

  1. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Elikkä oon rakentamassa tuplaputkistoa -73 Impalaan, org. pakosarjat korvataan samalla Hookerin sarjoilla.

    Nyt kiinnostais tietää, että mikä ton yhdysputken merkitys käytännössä on? Eli kannattaako vai ei moisen laittaminen?

    Kaikki mielipiteet on tervetulleita! :)
     
  2. BigMonsterBlock

    BigMonsterBlock 3rd gear

    Noista putkien yhdistämisistä on aika paljon ristiriitasta tietoo lähteestä riippuen. Sitten jos teet x-putkea, jota pidetään lähteestä riippuen h-putkea kehittyneempänä versiona, nii sit vasta onkin erilaista tietoa että minkä kokonen sen yhdyskolon pitäis olla ja pitäiskö x:n sijaita mahdollisimman lähellä vai mahdollisimman kaukana kollektoreista.
    Täällä aiheesta lisää useamman sivun verran
     
  3. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Pakokaasuvirtaus pytyistä ei ole tasaista vaan sykkivää. H- tai X-putken kautta tämä virtaus pääsee jakautumaan molempiin pakoputkiin. Jos ajatellaan että vaikka kuskin puolen jossain pytyssä pakoventtiili avautuu, virtaus haarautuu kuskin puoleisesta putkesta yhdysputken kautta molempiin pakoputkiin ja sitä kautta vaimentajiin. Eli tällä yksittäisellä pulssilla on tuplamäärin virtauskapasiteettia käytettävissä. Samoin yhdelle pulssille on tuplamäärin vaimentajan absorptiomateriaalia käytettävissä, mihin ääni hukkuu. Lisäksi virtauksen nopeus puolittuu.

    Hyöty on sitä suurempi, mitä huonommin virtaavat vaimentajat/putket ovat.

    Hyödyt:

    -Pienempi virtausvastus/vastapaine -> enemmän tehoa/vääntöä
    -Vähemmän ääntä

    Haitat:

    -Enemmän työtä
    -Hiukan kalliimpi
    -Hiukan painavampi
    -Tilakysymykset?
    -Vaikeampi kasata/purkaa?

    Periaatteessa tuohonkin on olemassa mitoitusjutut, mikä noille yhdysjutuille on optimisijainti, mutta käytännössä ne kannattaa laittaa perinteisessä etumoottorisessa takavetoisessa niin eteen kuin saa, niin niistä saa parhaimman hyödyn. Käytännön asiat yleensä rajoittaa, ettei niitä saa liian eteen.

    Käytännössä huonokin yhdysputki on parempi kuin ei mitään.

    H-putki kannattaa tehdä yhtä isoksi kuin pakoputki. H-putken pituudella ei käytännössä ole mitään merkitystä.

    X- ja H-putken eroa virtaukseltaan on helppo miettiä mielessään, kun ajattelee, että H-putkessa haarautuva virtaus joutuu menemään kahden nollasäteisen 90 asteen kurvin kautta.

    Paras X-putki tulee varmaankin kahdesta yhteenhitsatusta kurvista, mistä on kyljet puhkaistu riittävältä matkalta (esim. kaksi akselinylitystä). Ihan puhdas X-putkikin on varmasti ihan toimiva, missä kaksi suoraa putkea "leikkaa" toistensa läpi. Siinäkin jää ainoastaa yksi terävä nurkka, mistä virtauksen pitää kääntyä vs. H-putken kaksi 90 asteen "nurkkaa".

    Jokatapauksessa useimmissa jutuissa H-putkikin on vähintäänkin toimiva. Ja aina huomattavasti parempi kuin ei mitään.

    Toki yksittäisetkin putket ilman toimii, jos putket vaimentimineen on riittävän hyvin virtaavia. Ainakin tehokkaisiin moottoreihin on vaan vaikea sellaisia vaimentajia löytää, mitkä vielä jotain vaimentaisikin. Ja sittenkin jonkinlainen yhdysputki on hiljaisempi.

    "Oikeissa" kilpa-autoissa harvemmin mitään yhdysputkivirityksiä käytetään, kun melujutut on vähemmän merkityksellisiä ja paino on kaikki kaikessa. Lisäksi vaimentimina käytetään niitä mitkä mieluummin virtaa, kuin vaimentaa. Drag Race-autoista puhumattakaan, kun pakokaasut voidaan viedä ulos heti vaikka etuloksun jälkeen mahdollisesti nimellisen "vaimentajan" kautta.

    Jos katuautoon haluaa ääntä väkisin, niin nakkaa ne halppis cherry bombit kankaalle ja tekee sittenkin sen H:n tai X:n ja vie pakokaasut läpivirtaavien vaimentajien kautta, niin saa vähän enemmän tehoa, eikä ehkä sittenkään vielä veri valu tärykalvoista.

    Lisäboonuksena ainakin hyvä äksä kuulostaa tosi nätiltä, varsinkin kun kierroksia on railakkaasti. Makuasioita tietysti. :D
     
  4. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Tasaa paine-eroja kun sytytysjärjestyksessä on kaksi työtahtia peräsin samalta puolelta lohkoa.
    Jos et halua hipistellä sitä viimeistä kahta hevoista niin mielestäni komeemman äänen saa erillisistä putkista, juuri sen kasin höpötyksen kun posahtaa väliin kaksi kertaa peräsin samaan putkeen. Jos soinnilla on merkitystä.
     
  5. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Eipä se nyt ihan siihen perustu, jos nyt luit noi aiemmat jutut. Lisäksi kysymys ei ole "kahden viimeisimmän hepan hipistelystä" ellei ole pirun hyvin virtaavat putket ja vitun tehoton pannu. Äänistä makuasiat on sitten jotain vähemmän teknistä keskustelua. Itse en kauheasti mistään putputuksista perusta. :D
     
  6. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    ^No ei sitten.
    Tosin tolla sun logiikalla kannattais laittaa nelisylinteriseen rivimoottoriin yksi putki haarautumaan kahdeksi niin sitten olisi -suora lainaus- "yksittäiselle pulssille tuplamäärin virtauskapasiteettia käytössä".
     
  7. ilu

    ilu 1st gear

    Juuri näin, hyviä ääniä ei kannata pilata H-putkella.
     
  8. tabs

    tabs Gearhead

    Viimeksi rakentelin tollasen äksä hässäkän flowtechin valmissarjasta(us-parts) oli 3", mukana lähdöt kollektorilta,äksä ja pätkät putkea.
    Oli ihan ok sarja ainakin B-body moppeen. Hintakin oli jossain satkun kieppeillä, vähän päälle.
    Saundi on tosiaan erilainen kierroksilla (jotku raptor vaimentimet)
    aika räyhä? Tyhjäkäynti äänistä vaikea sanoa, kun se ei suostu käymään alle tonnin kierroksilla :wink:
    Mutta jos tykkää tollasista lossi/lautta saundeista niin tekisin ilman X/H hässäkkää...
     
  9. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Jos on riittävän kuristava putki ja vaimennin, niin näinhän se menee. Nelarissa harvemmin tähän tarvitsee kuitenkaan mennä. Jos siitä nelarin kollektorista sopivan matkan päästä haaroitetaan kahteen putkeen, niin itseäni lainatakseni, kas: "yksittäiselle pulssille tuplamäärin virtauskapasiteettia käytössä", mutta tässä tapauksessa virtauskapasiteetti tuplaantuisi muutenkin kaikkiaan.

    Auttaahan se yhdysputki niihin V8:n yhden puoliskon vierekkäisiin pulsseihinkin tietenkin, mutta ei se ole ainoa syy.

    Voi V8:ssakin käyttää yhtä putkea, jos se virtaa hyvin. Välttämättä se ei ole edes huono ratkaisu kahteen huonosti virtaavaan putkeen ilman yhdysputkea. Mutta sen yhden putken täytyy todellakin virrata kaikkineen vaimentajineen todella hyvin, jos koneessa on yhtään reilummin tehoa.
     
  10. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    ^Ehdit muokata kirjoitustasi. Olin nopee kun aina ei jaksa töissä nukkua tai kuunnella iskelmäradiota.
    No mennään sitten tällä.

    En ole mitään väittänyt ainoaksi syyksi. Lisäsin vain yhden asian joka puuttui kattavasta kirjoituksestasi. En ole moottoriasiantuntija mutta noin kansakoulupohjalta olen ostanut tuon selityksen yhdeksi tärkeimmistä asioista muiden muassa kyseessä olevassa aiheessa.
    Edelleen olen sitä mieltä että jos perusasiat on kunnossa kysymys on sen viimeisen hevoisen hipistelystä.

    Tuolla pidemmässä osiossa aiheesta on nimim. Vipottajan empiiriseen kokemukseen perustuva näkemys asiasta, oliko toiseksi viimeisellä sivulla. Vaikkakin kirjoitus ilmeisesti koskee jonkunasteisia kilpa-autoja.
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo noi soundit on tässä tärkein asia mutta mun mielestä se on juuri päin vastoin eli H-putki parantaa äänimaisemaa. Ilman H-putkea kuuluu äänet terävämmin siitä putkesta joka on lähempänä korvaa vähän niin kuin stereoita kuuntelisi mono-asennossa eli äänet kuuluu vain lähimmästä kaiuttimesta.
    H-putkella saa sitten Stereovaikutelman eli ne toisen puolen soundit tulee vaimeampana vastakkaisen puolen putkesta ja kovempaa putken päästä.
    Mieettikääpäs sitä.
    :wink:
    - Jani -
     
  12. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Putket tuli väsättyy, tosin ilman yhdysputkea. Kuullostaa matalilla kierroksilla jotenki jännästi helikopterilta :D Muuten kylläkin aika miehekkäät soinnut 8)
     
  13. saresks

    saresks Gearhead

    No onko tuollaiseen maamoottoriin mahdotonta saada ferrarisoundit ilman, että tunkee ultra-hirvi-pelottimet pakareihin?
    Tässähän tulee kampuran geometria vastaan, mutta jos jollain olisi vahingossa onnistunut jollain ihme putkistoviritelmällä.

    Siis sellainen ylärekisterinen mekaaninen sivuääni :oops:
    Niin ja tämähän ei onnistu kierroksia lisäämällä kymppitonniin :oops: :oops: :oops:
     
  14. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    jos on tilaa, ni sieltä jostain, mistä sit vaan saa mahtumaan, osa putkista "ristiin".. kai se äänimaailma muuttus suht merkittävästikin. olinko epäselvä...?
     
  15. jallu81

    jallu81 3rd gear

    ettei olis mikää -70luvun isolohkoimpala? :D
     
  16. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Tarkoittanet 180 asteen pakosarjoja? On mahdollista, mutta aika paljon joutuu kuljettamaan putkia konehuoneessa ristiin rastiin.
     
  17. saresks

    saresks Gearhead

    Kyllä niitäpä niitä, mitä toinen Mikkokin tuossa jo taannoin ehdotti. En vain ole kuullut, mitä äänimaailmaa tuollaisilla sarjoilla saa aikaiseksi, jääkö saundien haku semiturhaksi säälitelmäksi.
    Mutta onhan oldseissa vakionakin yhdysputki sarjojen välillä, joten toivoa on mahtumisen suhteen etumoottorisessakin...
    Tuossa vähän esikuvaa sinnepäin, kylläkin silinterimäärä ei täsmää, mutta startin saundi kohdallaan, no kyllä muutenkin horisonttiin kepittäessä on hyvä nuotti 8) http://www.youtube.com/watch?v=IzrXItX7DJM
     
  18. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Joo muokkasin kirjoitukseni, kun tajusin ensin puoliunessa juttusi väärin ja kirjoittelevani ihan hulluja. :)

    Toki jos perusasiat on kunnossa, niin sitten menee viimeisen hepan hipistelyksi. Pointtini vaan oli, että useassa katuautossa ei ole riittävän virtaavat putket/vaimentajat, jolloin hyöty jää suuremmaksi. Ja mitäpä pahaa viimeisen hepankaan hipistelyssä on, jos se tulee noin yksinkertaisella jutulla, jos nyt tilaongelmia ei ole. Ja boonuksena saa vähän hiljaisemmat äänet. Ei niitä yhdysputkia kukaan pakota tekemään, mutta toinpahan niitä hyötyjä esille.

    En muista olenko kyseistä kirjoitusta lukaissut, mutta täytynee vilaista.

    Kilpa-autojen tapauksessa yleensä putket on mahdollisimman hyvin virtaavia ja melukaan harvemmin on ongelma, joten kiikun kaakun onko yhdyjutuista hyötyä, kun sellaiset tuo aina painoakin sen muutaman kilon. Toisaalta on luokkia, missä saattaa tulla meluongelmia, niin X tai H saattaa mahdollistaa paremmin virtaavat, vähemmän vaimentavat ja kevyemmät pöntöt.

    Hyvin virtaavissa putkissa kuitenkin hyödyn näyttäminen toteen tehon kannalta voi olla vaikeaa, koska tollainen väliputki ja vaimentajat voi vaikuttaa moneen muuhunkin asiaan kuin virtausvastukseen. Jopa pakoputkien pituuksilla on merkitystä tehon kannalta ja pelkkä vaimennintyypin vaihto voi vaikuttaa siihen minkä "pituisena" se vaimennin systeemille näkyy, vaikka se olisi virtausvastukseltaan ja ulkoisilta mitoiltaan täysin identtinen toisen vaimentajan kanssa. Tämä on sitten mielestäni sitä hipistelyä.
     
  19. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Mielestäni juuri X-putkella ääniin tulee sellaista verrarimaisuutta. Sellainen puputus äänistä häviää ja kuulostaa niinkuin kierroksia olisi enemmänkin. Äänien kovuutta voi sitten säädellä vaimentajilla suuntaan jos toiseen.

    Maamoottorin muuttumista Ferrariksi on turha toivoa, mutta äänissä se on askel sinne suuntaan. :D

    Seuraava askel on sitten ne 180-asteen pakosarjat tai jopa flatplane-kampura. Toteutus on sitten huomattavasti hankalampi/kalliimpi :)
     
  20. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Sepä se :wink:
     

Kerro tästä muillekin!