Haastavaa matematiikkaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja C.charger, 23.3.2014.

  1. C.charger

    C.charger 1st gear

    Fakta
    100kmh vauhdissa kone kiertää 3000rpm
    Perävälitys on 373:1

    Voikohan noilla faktoilla laskea karkeasti paljonko kierrokset putoaa jos laittaa esim. 291:1 välitykset?
     
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    ..menikö oikein jos sain vastaukseksi tuolla 2,91 välityksellä 100 kmh vauhdissa olis 2340 rpm ? :)...


    eli: 3000rpm / 3,73 = x rpm / 2,91

    x rpm = (3000 x 2,91) / 3,73 = 2340 rpm :)
     
  3. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

  4. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Sain saman tuloksen.

    Laskukaavalla 3000 / 3.73 = 804.3 x 2.91 = 2340
     
  5. C.charger

    C.charger 1st gear

    Oho, tuolla saa kierrokset putoamaan merkittävästi, 80kmh kiertäny 2500rpm ja 100:lla 3000rpm. Ja nämä putoaisi tohon 1940rpm ja 2340rpm 291 välityksellä. Maantie ajossa paljon mukavampia kilometrejä.
    Aavikkoperähän on about 1:271 jaksaakohan 440 moppe enää sutia jos homma menee överiksi?
     
  6. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Se voi olla jo raketti-insinöörimatematiikkaa jos edellinen oli haastavaa matematiikkaa :rotfl:

    Miks pitää vetää överiks?Eikö tuolla 2.91 välityksellä jo pärjäis,vai onko tarkoituksena rakentaa "pisaralla pisimmälle" laite?
     
  7. C.charger

    C.charger 1st gear

    Se "pisaralla pitemmälle"on plussaa, mutta en tiedä johtuuko se iästä kun autolla on mukavampi ajaa kun kone ei huuda hoosiannaa.. Toki Chargerihan ei ole mikään hiljainen auto muutenkaan.
     
  8. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Voihan se sutia jaksaa, mutta terän se vie vehkeestä.

    Saattaa tuntua ihan mopolta, kun ei kiihdy enää läheskään samaan malliin. "eihän tää mee mihinkään" :rotfl:
     
  9. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Ylivaihde lootalla saat WIN/WIN tilanteen, suorituskyky pysyy hyvänä nykyisellä perällä ja OD:lla soppa säästyy maantiellä.
     
  10. C.charger

    C.charger 1st gear

    Tuo oli mainio kommentti, en ollu ajatellu tota tolla lailla, eiku osia katteleen...
     
  11. peltsi

    peltsi Gearhead

    2.91/3.73*3000=2340 :)
     
  12. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Juu ja sillä ylivaihdelootalla, olettaen että suurin vaihde on 0,7 välityksellä, tulisi lopulliseksi välityssuhteeksi 2.611 , joka olisi siis tuota 2,71 aavikkoperääkin matalampi. Suorastaan ilimasta kyytiä olis :lol: ja kaiken kukkuraks sais pitää sen 3,73 välityksen..
     

Kerro tästä muillekin!