HÄLYTYS! Jenkki dieselin uudet rekisteröinti vaikeudet 1.7.2018 alkaen.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja budweiser, 9.7.2018.

  1. mcmies

    mcmies Gearhead

    Noei...

    Konttorimittaus on aivan eri sisältöinen kuin tyyppihyväksyntätesti. Konttorimittaus ei kerro päästötasosta paljon mitään, mutta sellaisissa vehkeissä, jotka ovat tyyppihyväksyttyjä, hyväksytty konttorimittaus antaa aiheen olettaa, että kone ja siihen liittyvät kikkareet ovat kondiksessa. Se on käytönaikaista valvontaa, joka on eri asia kuin hyväksyntä. Uusimpien vehkeiden osalta konttorimittauksesta ollaan käsittääkseni luopumassa kokonaan ja karsastaja tsekkaa vain OBD:sta vikakoodit. Se on järkevää se.

    Amerikassa(kin) on kilvissä semmoista kalustoa, joka ei täytä sen enempää CARB- kuin EPA-tasoakaan. Saati sitten kehitysmaihin viedyt amerikanvehkeet. Ellei hyväksyntämerkintää autossa ole, sen enempää katsastaja kuin Trafikaan ei tiedä, minkä vaatimuksen auto täyttää. Mistäpä se sen voisi tietää? Suomessa vaaditaan CARB tai EPA, joten jostain se on voitava todeta. Se tarra on siihen aika yksinkertainen menettely. Vaihtoehto on, että ostetaan paperi joltain tutkimuslaitokselta tai valmistajalta.

    Tältä osin Suomessa taitaa olla USA-vehkeisiin nähden koko Euroopan paras lainsäädäntö. Muualla ostetaan edelleen niitä papereita, joita joko saa tai ei saa ja jos saakin, ne joko perustuvat johonkin ihan oikeaan testitulokseen tai sitten eivät.

    Mutta eihän tämäkään tietenkään Suomalaisille autoharrastajille kelpaa...:D
     
  2. kpj

    kpj Gearhead

    Ei kai sillä ole väliä kelpaako vai ei, kun muut sen kuitenkin päättää kuin minä :D

    Kirjoitinhan jo aiemmin, että mielestäni oli järkevöitynyt hommat, kun viimeisimmän bensan rekisteröin nyt syksyllä. Edelleen jos joku tyyppihyväksyntä tarvitaan, niin ihmettelen suuresti miksi se epa ei nyt kelpaa dieselin osalta. Kuitenkin se on tyyppihyväksytetty, jonka mukaan siis voidaan tehdä sitä käytönaikaista valvontaa o_O . Mut tää onkin enempi asiaan vihkiytymättömän ääneen ajattelua.

    edit: Ja miten tosiaan sitä carb hyväksyntää voidaan vaatia jo vanhoilta autoilta, vaikka se vanha keksintö jo onkin, kuten tuo 2005 GMC aiemmin topickissa. Toki onneks vielä tarpeeks vanhat jää ilman. Ymmärtäisin koko homman paremmin, jos vuodesta -18 eteenpäin ensirekisteröidyt autot pitäisi mennä tuohon carb-hyväksyntään
     
    Muokattu: 11.10.2018
  3. mcmies

    mcmies Gearhead

    Sitä sopii kysyä, miksei EPA kelpaa kiisseleissä. Syy noin niinqu paperilla on se, että EPA on aika paljon kevyempi vaatimus kuin Euro 6. Mutta onko sillä mitään merkitystä - se on toinen juttu. Myös CARB-taso on dieselkoneissa selvästi kevyempi vaatimus kuin Euronormit.

    Käyttöönottoajankohdan vaatimuksia voi siis edelleen soveltaa. Jos auto on tarpeeksi vanha (muistaakseni 2001 tai vanhempi), EPA kelpaa dieselmoottoriinkin. Siitä eteenpäin oli aika, jolloin edellytettiin käytännössä Euronormien mukaisesti mitattuja päästöjä, eli piti ostaa paperia jostakin. Tähän tilanteeseen nähden CARB tarkoittaa, että sääntöjä on kevennetty.
     
  4. Juuri näin! Tänään leimasin oman F-150 Bensa Roush pick upin (2007). EPA kelpasi ja riitti , mutta dieselissä ei riitä, näin sanoivat kun asioita keskusteltiin.

    A
     
  5. mcmies

    mcmies Gearhead

    Off topikkina mainittakoon, että Aulikselle tuli hieno Roush F-150. Vielä kun keksisi keinon saada se peräkärri kilpiin...;)
     
  6. fishbone

    fishbone Gearhead

    lauantaina sitte Teivoon niin saadaan ihmetellä Foordia?
     
  7. kpj

    kpj Gearhead

    Aina hyvä kun joku on innostunut tuomaan erikoisempia Foordejakin maahan :). Mahtaa olla aika liukasliikkeinen peli?
    Itse aiheesta sen verran, että ei tuo nyt tainnutkaan mennä huonompaan dieselinkään osalta. On kuitenkin kaksi tapaa saada uudemmat kilpiin aiemman yhden sijasta. Alkuun kun luulin, että se ois koskenut kaikkia vuosimalleja. Tosin ei taida tuo carb osuus olla kovin tyypillinen lisäteksti päästötarrassa Kalifornian ulkopuolella, joten se vähentää helpomman/halvemman rekisteröinnin tarjontaa jonkun verran. Olisivat vaan kaikkiin laittaneet kerralla pelkän EPA vaatimuksen, mutta jospa tulevaisuudessa sitten...
     
  8. Gmc sierra 2002

    Gmc sierra 2002 1st gear

    Moikka!
    Minulla on Gmc Sierra 3500 vm.2002
    Ja sama ongelma.. saitko mitenkään selvitettyä CARB tarra ongelmaa?
     

Kerro tästä muillekin!