Hätävilkut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja elkamiina, 11.8.2007.

  1. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Mistäköhän tuollaisen ´74 caminon hätävilkut tulisi kytkeytyä? Nyt on johtosarjat pöydällä ja vuosien rakentajien tulokset korjailtu, mutta tuo kytkentä hämää.

    Vilkkujen rele siis on johdoissa kiinni, vilkut ovat toimineet ok.
    Hätävilkulle oma rele sulakekotelon nurkassa, se puuttuu, johdot kyllä kulkee vilkkuviiksen kautta ym. mutta kuuluuko sillä olla erillinen katkaisija jossakin? se nimittäin puuttuu...kaksinapainen liitin kyllä on joka liittyy tähän hazard piiriin. Kytkentäkaaviossa ei ole mainittu muuta kuin vain to the hazard switch tai to the hazard relay...

    Eli yksinkertaisesti mistä ko. vilkut pitäisi saada päälle?
     
  2. Antti P

    Antti P Gearhead

    jos punaset takavalot niin on hätävilkut suomessa poistettu. Sekoittuu jarruvaloon ku molemmat popat takana syttyy..
     
  3. SamiL

    SamiL Gearhead

    ... ja tästähän taas seuraisi se vaaratilanne, että takanatuleva AIHEETTOMASTI varoo ja hiljentää nopeutta...
     
    Blower Camino tykkää tästä.
  4. Antti P

    Antti P Gearhead

    Just näin, on se täällä suomessa niin kummallista :odroll:
     
  5. SamiL

    SamiL Gearhead

    Täällähän ajatellaankin asiat niinpäin, että on parempi, ettei pimeällä erotu ollenkaan, kuin että erottuu vääränvärisen tai ilman E-merkintää olevan valon avulla.
     
    Seevu tykkää tästä.
  6. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Ahaa, turhaa siis kytkeä niitä. Ihme juttu tääkin mutta olkoon. :rotfl:

    Toivottavasti inssi leimalla tietää, ettei ala vaatimaan niiden toimimista - jos joskus katsastukseen pääsen ikuisuusprojektiksi venähtämisen vuoksi.
     
  7. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Tää ny on taas näitä...
    Mulle inssi muotoli et hätävilkut ei oo pakollinen varuste. Nappula puuttu jo kun ostin auton ja siin ON oranssit takavilkut.
     
  8. ragor

    ragor 1st gear

    Lueskelin aken sivuilta (jos nyt oikein muistan) että hätävilkut tuli pakolliseksi vasta -85. Mulla on -84 caprice eikä siinä ainakaan ole hätävilkkuja :eek: Ja on kyllä punaset takavilkut....
     
  9. CapriceClassic

    CapriceClassic 1st gear

    Mulla ainakin ittelläni on 84´ Caprice STW, jossa alkuperäiset punaiset takavilkut tms, ja ainakin tässä meikäläisen kärryssä on hätävilkut vielä toiminnassa, ja ei niistä katsastusmieskään vielä kertaakaan ole alkanut ämittämään, vaikka ovat jopa pari kertaa muistaneet testata niiden toimivuudenkin.

    Noista etuvilkuista on sitten taasen joskus palautetta tullutkin (sekä ylävilkut/puskurissa olevat palaa aina kun valot päällä, ja molemmat näyttää oranssia valoa)
     
  10. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Itellä vm 65 fordissa onse originaali hätävilkku katkaisija hanskalokerossa ja ei sitä kylläoo löytäny kuin yksi katsastusmies, eikä sekään oo katsonu tarpeelliseksi sitä poistaa vaikka on punaiset vilkut takana.
     
  11. ViLU

    ViLU Gearhead

    Tallissa -80 camino jossa punaiset takavalot ja hätävilkkunappi rattiputkessa. Katsuri ei oo kyllä ikinä kokeillu, mutta ne toimii :)
     
  12. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Samaa pohdin juuri tänään erään uuden moottoripyörän tosiheikosti näkyneitä vilkkuja havainnoidessani viimetingassa. Niitäkään ei saisi korvata paremmilla ja näkyvemmillä, jos niissä ei olisi sitä maagista E-kirjainta.

    Jossain vaiheessa ajoneuvolainsäädännössä on päätetty järki kipata laidan yli ja siirtyä palvomaan e-kirjainta tai paperinippua, joka todistelee valon säädösten vastaavuutta ohi katsastajan aistihavaintojen tai jopa mittausten paikanpäällä. Pahkasika on jo täällä.

    Aikaisemmin sanottiin, että ohjesääntö on järjen korvike, niille, joilla järki ei riittänyt. Nyt ne ovat vaihtaneet jo paikkaa, ja virkamiehet ja kansa taputtaa käsiään tälle idiotialle.

    Tuossa Laitisen näkökantoja vähän vastaavaan: http://www.iltalehti.fi/kolumnistit/200 ... 6_ko.shtml
     
    Seevu tykkää tästä.
  13. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Mä aina mietinkin, et onko tuo edellisen omistajan asennus, kun lisäjarruvalokin vilkkuu hätävilkkujen kanssa... :rotfl: mut hyvin sa taaksepäin näkyy! :eek: eikös hätävilkun tajutessaan ole tarkoitus hiljentää... niin... nämä on taas näitä... :wc:
     
  14. derwy

    derwy 2nd gear

    Caminossani on kanssa rattiputkessa napinnysä ja kyllä siitä ainakin etuvilkut alkaa jyskätä. Eikä ole huomautuksia tullut.
     
  15. SamiL

    SamiL Gearhead

    Väärin hiljennetty, sanoisi poliisi varmaan, jos sattuisi paikalle :rotfl:
     
  16. hermorauno

    hermorauno 1st gear

    Paitsi jos tuotu muutoautona niin silloin saa erottua myöskin. Ilmeisesti keretty opettamaan lampulle matkan aikana miten e-kirjaimiset toverit valaisee.
     

Kerro tästä muillekin!