Hakkapeliitta nelosessa ei pysy nastat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Pertti K, 13.4.2004.

  1. Beauville

    Beauville 1st gear

    Eihän ne nastat ole pysyneet kunnolla aikaisemmissakaan hakkapeliitoissa.
    Kannattais ehkä vaihtaa merkkiä. Saattaa tuloksena saada halvemman hankintahinnan lisäksi paremmin toimivan ja kestävämmän renkaan.
    Itse käytän nokialaista vain polkupyörässä.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vaihdoin viime viikonloppuna HP4 pois alta ja oma havaintoni oli vastaavanlainen. 7000km ajetuista renkaista jopa 1/4 osa nastoista oli irronnut. Enpa tieda mita Nokian rengasinsinoorit ovat kehitystoissaan puuhanneet, silla vanhoissa Hakkapeliitoissa samanlaista poistumaa oli havaittavissa vasta usean talven ajon jalkeen. Itse aion tehda Nokialle asiasta kirjallisen reklamaation, johtipa se sitten mihinkaan tai ei. Lisaksi voisi olla paikallaan informoida Tekniikan maailmaan jotta osaavat varoittaa kuluttajia HP4 liittyvista ongelmista. Nastarenkaan jarkevyys kitkaan verrattuna on kyseenalainen mikali nastat eivat pysy kiinni renkaassa!
     
  3. MRKM

    MRKM Gearhead

     
  4. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Halpakumeissa ei tosiaan kannata ihmetellä jos nastat tuppaa irtoilemaan. Vielä nykyäänkin halvimmat talvikumit (esim. Hankookit tai Nokian Nordmanit) nastoitetaan vasta rengasliikkeessä ja silloin tulos on ihan nastoista ja nastoittajasta kiinni. Jotkut halvat tusinanastat on aivan paskoja menemään ja pysymään renkaassa. Ja monesti on nastoja isketty renkaaseen vielä silloin kuin ostaja on jo tiskillä maksamassa...
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Näitä renkaita on myynnissä Vahinkopalvelussa ainakin Läyliäisissä ja Tikkurilassa. VP näköjään rahastaa niiltä jotka ovat valmiit tinkimään turvallisuudesta.
    Kävin uteliaisuuttani tutkimassa ja onhan ne renkaat vähän ajettuja mutta nastoja tosiaan oli lähtenyt siihen malliin että :soosoo:

    Jos niistä nykii loputkin nastat irti niin saa niistä vähän ajetut kitkat alle.. :odroll:
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niissä Hakkapeliitta 4sissa on tosiaan ollu viime talvena viallinen erä nastojen puolesta. Itsellekkin sattui sellaiset renkaat. Puoli talvea/7 tkm niin yli kymmenen nastaa oli parista renkaasta lähtenyt. Kuukausi sitten kävin näyttämässä niitä Vianorilla mistä olin ne ostanutkin ja vaihtoivat ne uusiin. :D
    Kyllä palvelu pelaa kunnon rengaskaupoissa ja -merkeissä....
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    nasta renkaat

    niin tiesittekö että uudet nastarenkaat pitää ajaa "sisään" eli ensimmäiset
    200 kilometriä nopeus ei saa ylittää 80 km/h. näin nastat hakevat paikkansa ja pysyvät paremmin.
     
  9. jykä

    jykä 1st gear

    ajotapa ei vissiin vaikuta nastojen pysymiseen,muijan primerassa ei yhtään nastaa irti 04:sta,omassa 535i bemussa kahdesta renkaasta kadonnut kymmeniä nastoja ja lähes samanikäiset hkpl neloset.
    mitä raskaampi auto(kaasujalka?) sen helpommin nastat irtoaa,renkaan merkillä ei väliä.
    Oon huomannut saman merkkisiä renkaita,toisissa nastat kestää hyvin toisista tippuu kuin penskoilta maitohampaat,lähes itsestään.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    mihin sisään ?talliinko? kaikkee sitä kuulee kohta täytyy varmaan ajaa bensat/naftat sisään
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    olitko varma et se oli 535 I korostan I
     
  12. TheMan

    TheMan 1st gear

    Kaveri sai kans toissatalvena 3 uutta :eek: sarjaa hakkapeliitta 2 kun ei tahtonut kestää nastat kiinni... Ittelleni ostin viimetalveks uudet hp 2 ja keväällä kun katoin, niin 20tkm ja yhtään nastaa ei ollut irronnut eikä rengas ollut kulunust lainkaan. Ajoin kyllä kunnollisen sisäänajon niillä ja eipä tolla etuvetokäkkyrällä tule paljoa reviteltyäkään.
     
  13. jimsgarage

    jimsgarage Gearhead

    Kannattaa katsoa niistä HP4:sista semmoista juttua, että onko kumi haljennut nastojen ympäriltä. Kyseenlainen ilmiö viittaa yleensä itse renkaan kumiseoksessa olevaan vikaan. Harvemmin nastoissa varsinaisesti on mitään vikaa, jonka vuoksi ne irtoaisivat renkaista..

    HP4 -nastassa on nelikulmainen kanta, vastaavasti renkaan reijän pohjastakin löytyy vastaavanlainen kolo. Kyseinen "kikka" parantaa nastan pysyvyyttä ja asemointin huomattavasti, verrattuna esim. HP2:seen.

    Kannattaa hieman tarkkailla myös omaa ajotyyliä, sekä muistaa kunnollinen sisäänajo renkaille. Eihän ne nastat siellä läpipulteilla ole..

    -- Jim --
     
  14. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Jos HKPL4sta puuttuu nastoja, kokeile meisselin kärjellä onko nastanreiiän pohjalla nastanlaippa vai ei. Jos on ja kato on runsas, yhtetys myyjään ja jos ei ole laippoja muuta ajotapaasi.
     
  15. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Tuolla Läyliäisten vahinkopalvelussa oli monta lavallista vähän ajettuja nelosia ja kyltti jossa luki vapaasti muistaen "nastojen valmistusvian takia takuupalautuksia" eli ymmärsin että juuri nastoissa vika = katkeaa rungostaan.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    joo kattelin samaa eli nastoissa se vika oli ei pysy kiinni renkaassa.oli muuten halpoja sarjoja pitäisköhän ostaa ei noi nykynastat nyt niin paljon sentään auta :lol: .

    t:miekkonen
     
  17. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Päivitys tähän asiaan omalta kohdalta. Eli kun vein renkaat keväällä takaisin liikkeeseen, niin kaveri ensimmäiseksi kokeili ruuvarilla nastanreiästä että löytyykö kantaa. Löytyi, ja sanoi ettei mitään epäselvää, saat uudet renkaat tilalle tms. hyvityksen. Jos ei olisi nastan kantoja ollut rei'issä, olisi tulkinta ilmeisesti ollut, että nastakato on itseaiheutettua. Nyt syynä kuulemma karkaisuvirhe nastoissa, palautuksia oli tullut "jonkin verran".

    Uusien renkaiden saaminen kesti aika pitkään, mutta kuitenkin hyvissä ajoin ennen liukkaita ne sain. Auto kyllä oli jo myyty ja uudet renkaat ovat nyt isäni autossa. Täytyy seurata miten nastat pysyy, ajotyyli on ainakin (jos mahdollista) vielä rauhallisempi kuin itselläni.
     
  18. jimsgarage

    jimsgarage Gearhead

    Jeps.. Kyseistö vikaa esiintyi nastoissa, joiden "varsi" oli suora eikä pyöristetty kuin venttilin varsi kohti istukkaa.. Kyseisiä renkaita, joissa on viallien nasta on vaihdettu uusiin. Viallista nasta mallia ei pitäisi olla enään tuotannossa.

    -- Jim --
     
  19. juuresfani45

    juuresfani45 1st gear

    Voi Pertti minkä teit! :eek:

    Tässä pari päivää sitten kunnostin upouutta turbo bemariani roiskekuntoon. Noo.. sitten seuraavana päivänä lähdin ajelemaan sillä - testaamaan siis renkaita. Kytkin lähti ja jarrupolkimet tirisi. Kannattaisiko vaihtaa pidempi jarru?
     

Kerro tästä muillekin!