Haljenneen moottorilohkon korjaushitsaus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Vestbacka, 11.2.2016.

  1. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Osaako GS perustella miksi se puikko on tigiä parempi? Siis jos tigilläkinkäytetään samaa nikkeli lisäainetta.
     
  2. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Itse kyselin muutama vuosi sitten erään venemoottorin hitsausta. Täällä Kangasalla toimi sellainen kuin Petkos erikoishitsaus ja lupasivat työn tehdä, ilmeisesti kokemusta oli aika paljonkin, no kone ei ollut omani ja meni sitten Tammer dieseliin, jossa korjasivat jollain paikkausmassalla... Nykyään Petkoksen tiloissa toimii Kangasalan metallityö oy, jotenkin on käsitys, että samaa väkeä vieläkin ko. firmassa tekemässä, kuin Petkoksellakin, joten tuoltakin saattaisi kannattaa kysyä.
     
  3. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Toi tig vs puikko on vähän semmonen, kylmänä jos tehään niin tig tuo enemmän lämpöä kohteeseeen kuin puikko.

    Kuumana jos tehään niin ei liene paljon merkitystä.
     
  4. auburn

    auburn Gearhead

    Osatohtori / Tigger noita ainakin on tehnyt, itsellä ei kokemusta, mutta
    moottoripyörien lohkojen korjauksesta olen positiivisia kommentteja kuullut.

    http://www.tigger.fi/OSATOHTORI.html
     
  5. GS

    GS Gearhead

    Nikkeli pystyy imemään itseensä ympäröivästä perusaineesta todella paljon hiiltä muuttamatta omia sitkeysominaisuuksiaan. Nikkelin ja valuraudan lämpölaajenemiset ovat käytännössä samanlaiset ja samalla nikkeli on sitkeämpi kuin muut valuraudan lisäaineet .
    Tigillä hitsattaessa hitsattu lisäaine jäähtyy nopeammin kuin puikolla vedettäessä, kun taas puikolla hitsattaessa kuonakerroksen alle jäävä nikkeli ja näin säröytymisen riski vähenee. Siis mikäli ympäröivä perusaine on kylmää ja ei siis uunista otettua.
    Ihan omiin kokemuksiin perustuen tuo nikkelipuikolla hitsaus on kyllä selvästi helpompi ja varmempi kuin Tig, varsinkin jos hitsattavaa tulee ns.pitkään railoon.
    Tigillä menee valurauta todella hienosti mikäli vetäminen on sallittua, eli vaikkapa jonkin valuakselin tai levyn korjaus, lohko vain on eri juttu jossa jännityksiltä ei voi välttyä.
    Näissä kannattaa käyttää ihan puhdasta nikkeliä, eli Esabin OK 92.18 puikkoa, eikä ottaa sitä 92.58 nikkeli/rautapuikkoa vaikka kaupan setä sitä suosittelisikin (nyt ei tarvita sitä hirvittävää mekaanista lujuutta, eikä varsinkaan kulutuksenkestävyyttä, jos ja kun ei kerran hitsata sylinteriputkia).

    Eli ilman muuta tuo 92.18 puhdas nikkelipuikko ja suhteellisen kovalla virralla, ”kärki kiinni" ja pienellä puikolla=muodostuu paljon suojaavaa ja jäähtymistä hidastavaa kuonaa: eli tässä kriittistä on se välinen aika kun sula hitsi jäähtyy pariinsataan asteeseen.
    Hitsiä voi vasartaa, mutta sitten pitää huolehtia siitä että ei vasarreta itse perusainetta tai lopputulos muistuttaa näkkileipää hitsin ympäristön säröytyessä. Vasartaminen vasta sitten kun kuonan alta ei enään näy hehkua.
    Eli vain silloin vasarrusta mikäli varmasti sadaan vasarrettua vain hitsattua lisäainetta eikä rikota sitä lohkoa lisää.
    Kannattaa valmistaa/hioa siis vaikka kuonavasarasta sellainen kapearunkoinen ”täsmävasara” jolla pääsee nakuttamaan varmasti itse lisäainetta.
    Kunnollinen kuonanpuhdistus+avaus ennen jatkoa, jne,jne.
    Näin onnistuu kyllä pitkäkin lohkosärö ja jopa kokonaisen ison palan luotettava uudelleen liittäminen kylmänä.
    Voi olla että tänä päivänä tähän löytyy jo helppo+luotettava TIG menetelmäkin, mutta aikoinaan kun tuota yritettiin, ei ollut puikon voittanutta jos korjaus tehtiin ilman uunitusta.
    Sitten kun puhutaan vaikkapa runkopukkien alueen korjauksesta ja/tai hitsiltä vaaditaan vähintään perusaineen kestävää rasituslujuutta, mennään ”uunittajan” luokse ”tikkaamaan”.
    Tätä ei kuitenkaan pidä tulkita niin että tuo nikkelipalko lohkossa olisi jotenkin heikko, vaan sehän itsessään kestää enemmän kuin ympäröivä lisäaine, mutta toki kylmänä vedettäessä ympärille syntyy mikroskooppista säröä jolloin jos ratkeaa, ratkeaa vierestä.
    Tuollaiseen lohkon kylkeen tarvitaan mekaanista lujuutta vain juuri tuota jäätymistä varten, ei oikeastaan mitään muuten, jolloin nikkelipuikko on se ainoa ja oikea tapa korjata ”lopullisesti” nämä alueet.
     
    Seevu tykkää tästä.
  6. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    On muuten hyvät sivut, vaikka tekeekin myös teollisuudelle, niin kuvasivulta löytyy mukavaa antia tavallisille ihmisille tehdyistä korjauksista. Poikkeuksellisesti yrittäjä näkyy olevan nainen, ehkä siksi nettisivuihinkin on panostettu :eek:
     
    Seevu tykkää tästä.
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Lempäälässäkin on tietääkseni ainoa naispuolinen Hitsaajamestari.
    Hitsaa etupäässä Happosta teollisuudelle omassa hallissaan.
     
    Seevu tykkää tästä.
  8. tapnie

    tapnie 2nd gear

    Mulle tiggeri korjas oman alumiinilohkon josta oli haljennut runkopukki tai oikeastaan hävinnyt. Työn laatu oli täyskymppi, toimitusaika nopea ja hintakin sopiva. Sinne tulee jatkossakin vietyä erikoishitsaamista vaativat osat.
     
  9. tero79

    tero79 3rd gear

    Dillon kaasuhitsaus... :) Tiukanpaikan tullen ok48 esabilta ja rosteri puikko myös.. Mut kylmä hitsaus valurautapuikolla ekana ja huomiona se että valupuikkoja on kahta sorttia.. Kahta eri valumetallia kun on lohkoissa käytetty.. Ja jos valu on lohkossa huokonen ja paskanen ni mitään ei oo tehtävissä!! :D On jokunen kikkare tullu hitsattua... Laitahan viestiä jos kiinnostaa tieto enemmän... Turku/Raisio akselille.. Ja toi GS vastasikin tos ihan loistavasti hitsauksesta!!! :D :D
     
  10. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Kunnioitan suuresti näitä hitsausalan ammattilaisia,eri materiaaleille,mutta,tämä kyseinen tapaus(Chevy SB)ja halki vesiroppujen välistä kyljestä,ei tarvii hitsiä.
    Tämä kohta lokista kestää hyvin korjata kemiallisella metallilla,jokunen loki tullut aikoinaan korjattua ja kestää,tietysti tarvii tehdä jenkareijät halkeaman päihin ja sopivat "seevaukset" itse halkeamaan.
    Toki jokainen saa tietysti tehdä omilleen mitä haluaa,vaikka sitten hitsata :odroll:
     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Itellä kävi viimetalvena kanssa että 302 halkes vetolevyn alta vesitilasta.

    Kävin paikkalliselta metallikurssilta hakee puikkokoneen lainaan ja 48 puikkoja millä vetäsin kylmiltään lohkosta n. 10-15cm halkeaman umpeen eikä ole vuotanut siten.

    Ei se ole rakettitiedettä nykyvehkeillä.
     
  12. palontie

    palontie Double Gearhead

    Meinaatko että metallikurssin kone on fiksumpi kuin muut koneet?
     
  13. f34

    f34 Double Gearhead

    On puikkoja, jolla voi ensin polttaa öljyt pois ja sitten vetää nikkelipuikolla tai ebaystä tilaamalla saa ammattikäyttöön tarkoitettua Loctiten Hysol steel epoxyä.
     
  14. xarper

    xarper Gearhead

    No itellä kun ei puikkoa ole ni jostain se oli lainattava :poff:

    Hyvin toimi ja onnistu vaikka joutu pystynä hitsaamaan vitun ahtaassa paikassa kun ei jaksanut purkaa peltisarjoja pois...
     
  15. Ville L

    Ville L 3rd gear

    Mikäs on vuonna 2020 tilanne valurautalohkojen hitsauksessa?

    Hyviä ohjeita ja puikkojen tyyppejä jo kerrottukkin niin miksei tuo saattaisi itselläkin onnistua,,, mutta saa ilmoittaa itsestään tai tuttavastaan joka noita on Uudenmaan alueella korjannut menestyksekkäästi

    Kyseessä mopar 413 lohko ja pari senttiä pitkä halkeama jäätymisen takia niin että vedet ja öljyt saattaa mennä sekaisin kun halkeama on kampiakseli "laakson" puolella ja ulottuu vesitilaan

    #0449756205
     
  16. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Kirjoitin tästä jo tuonne Cadillacin 472 rakenteluun mutta laitan nyt vielä tähänkin kun on sopiva aihe. Lohko on siis halki nostajalaakson puolelta yhden sylinterin kohdalta useammasta kohdasta ja pitäisi yrittää hitsata kuntoon. Löytyykö tälle osaavaa tekijää? Mielellään pääkaupunkiseudun lähistöltä mutta tarvittaessa kuljetan kaummaksikin. Tigger Oy oli tiedossa mutta ei ole toiminnassa enää.
     
  17. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Ei kai tuo niin hankalaa ole, huonommallekin lohkolle?

     
    SK-, kma68 ja Concarne tykkäävät tästä.
  18. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Aloittajalle;
    Kun olen nuuka ja tykkään tehdä kaiken itse tekisin näin;
    Lohko täyttö pohjalta epoxy sementillä. Rutiini juttu drag koneisiin.

    http://www.hardblok.com/product-info/

    Eikä maksa paljoa.
    Jos ei kestä ota uusi ehjä lohko ja lyö samat numerot kuin oikeassa alkuperäisessä.
    Samaa rautaa ne ovat...
     
    Concarne tykkää tästä.
  19. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Ottaisin tai ostaisin uuden mutta ei ole liikaa noita Cadillacin lohkoja tarjolla. Saa tarjota jos ehjä joltain löytyy. Voi myös ilmoittautua jos pystyy tuon hitsauksen tekemään. Ymmärrän homman haastavuuden enkä ole työlle takuuta vaatimassa.

    Sekin on tiedossa, että epoksillakin noita on korjattu. Täytyy perehtyä noihin vähän tarkemmin josko vaikka sellaista kokeilisi. Tai sitten lainaan puikkokoneen ja kokeilen hitsata itse. Parempi olisi jos kokeilijana olisi joku joka osaa hitsata mutta aika vähän tässä on menetettävääkään.
     
  20. Joka kuukausi hitsaan valurauta vaihdelaatikoita, vaihdemoottorien runkoja tuonne teollisuuteen. Ei urakalla, mutta sillälailla sopivasti, jos on aikaa ja siitä saa rahaa.. Viime syksynä yhden deutz lohkon ja toinen taisi olla catepillar.

    TIG.llä teen. Pesty osa toimitettuna tallilleni, teen sen tuntitöinä. Lisäaine vähän kallista (n. 200e kg) ja kaasuakin menee. Työhän on melkein ilmaista, tai riippuu kuka sitäkin ajattelee.

    Aulis
     

Kerro tästä muillekin!