haluatko koko auton sitruunahappokylpyyn?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Remmiveto, 3.10.2010.

  1. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Siis tarkoitus olisi jossain lähitulevaisuudessa tehdä seuraavan projektini happokylpy, haluan varmistaa että auto on sit todellakin ruostevapaa.

    En tiedä onko se jo tänä syksynä,ens talvella vai vasta keväällä/kesällä mutta kuitenkin alan näin kyselemään ajoissa onko kellään muulla tarvetta/halua tehdä samoin niin saatas kuluja pienemmäksi.
    Asiat etenee muiden omien projektieni, perheeni ja yhteistyökumppaneiden kiireiden ehdoilla.

    Itsellä jo tiedossa "allas", mitat "noin" leveys 3m, pituus 7m ja korkeus 70cm, en ole vielä käynyt mittaamassa. Eli auto käytetään kylvyssä kahteen kertaan, alapuoli ja yläpuoli.

    Olisi mahdollisuus tehdä kylpy/kylvyt viikonloppuaikaan lämpimässä teollisuushallissa jossa on 5 T raananosturi eli jos autoon laittais esimerkiksi grillin kiinnikkeet eteen ja taakse kiinni niin sais autoa nosteltua, käänneltyä ja tietenkin siirettyä esim. kärrystä kylpyyn jne

    Ja tarvittava vesipesu onnistuu myös, toki vähän pitää vedestä ja tilasta maksaa...

    Toki tarvitaan auton ja nosturin väliin nostokehikko josta saadaan liinat autoon pystysuoraan ettei tule vedätystä ja heikompi auto väänny mutkalle.

    Asiasta kiinnostuneet voi keskustella täällä, soittaa tai paiskata yv:tä.
     
  2. Kyllähän tuo Huppmobile pitäis uittaa hapossa , vaatii vaan aikapaljon työtä ennenkuin saan korin otettua rungolta , pidetäänhän yhtetyttä niin vois koittaa samoissa lilluissa uitella korit.

    Painepesuria täytyy päästä käyttämään liuotuksen jälkeen ,onko ongelma tuossa hallissa?
     
  3. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Ei tietääkseni ole ongelma.
    Asiahan voidaan tarkistaa.
    Jos ei muuta niin tilataan mein oma 3000bar JET-mies tontille :rotfl: :D :rotfl:
     
  4. pvi

    pvi 1st gear

    Tuo ideahan on kerrassaan hyvä mutta oletko laskenu mitä sille liemelle tulee hintaa? Seos pitää olla n.4% ja tuohon vesimäärään menee n.600kg happoa. Saako liuoksen pidettyä lämpimänä koko hapotuksen ajan? Motskarin tankin ja ruostuneita pultteja oon hapotellut ja hyvin se aine toimii. Ite pidin peltiämpärin siirrettävän patterin päällä niin pysyi hyvin lämpösenä. Kylmällä nesteellä ei oikein toimi.
     
  5. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Uskon että tarvetta löytyisi ainakin runkojen kylvettämisille.
     
  6. sbf

    sbf Gearhead

    Mites kun luin jostain entisöintikirjasta että olivat volkkarin korin hapottaneet ja oli yritetty hyvin huuhdellakkin mutta silti oli parin vuoden sisään kopan kaikki limisaumat mätiny.
     
  7. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    happo

    ...ja oliko sulla joku parempi idea noiden limisaumojen putsaukseen/eristämiseen?
     
  8. sbf

    sbf Gearhead

    Muuta ei tule mieleen kuin kopan dippaus lipeäaltaaseen hapotuksen jälkeen.
    Enkä silleen tarkoittanu arvostella hapotusta.Kunhan kerroin ettei kävis muille samaa ikävää hommaa.
     
  9. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Tais volkkarimiehiltä unohtua laittaa (ruosteesta puhdistettuihin) limisaumoihin maali tms tökötti. Vaikeahan se on kyllä joka rakoon saada mitään menemään. Joku kotelosuoja-tyyppinen liemi sinne ehkä parhaiten imeytyy. Jos laittais toisen ammeen täyteen dinitrolia ja uittais kopan siinä maalauksen jälkeen? Sitten vaan rätillä kuivaa ylimääräiset pois. 8)
     
  10. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Mukavastihan on ollut asialle kiinnostusta.
    Meneeköhän tuhat lukukertaa rikki ennen kun tulee 24h täyteen ilmoituksen jätöstä?

    En ole laskenu kun en ole käyny vielä mittaamassa altaa tarkkaa kokoa. Ja ei kai sitä täyteen laiteta, pitäs tietää millaisia vehkeitä kylvettää ettei tule tavarat yli laitojen. Itsellä tarkoitus kylvettää b-body Mopar, joten ihan pikkuseen lasten uimaaltaaseen ei mahdu mut jos tekee niin et ensin puoleen väliin oikeinpäin ja sit ympäri ja kattopuoli erikseen niin ei tarvii koko 9 kuutiota tehdä/ostaa. Olis mahdollista myös tehdä niin et tekee kapean pitkän altaan ja kylvetää autot sivuttain kyljellään puolet ja puolet.

    Määrästä en ole aivan varma, pitäs selvittää et paljonko menee tavaraa litraan kun tekee sen noin 4%, ei välttämättä mene suoraan painon mukaan vaan voi olla eri sekotussuhde. Jos tarkkoja ollaan niin eri kylmälle ja eri lämpimälle vedelle. Lämmitystä ei olla ajateltu, kyseessä kuitenkin aika iso allas ja paljon nestettä.

    Akselin kanssa tänään juteltiin asiasta ja tuli ilmi et ihan hyvin on puolet laimeammallakin puhdistunut ruosteet ja ilman lämmitystä.

    Toki korit/rungot/whatever pitää olla mahdollisimman rasva vapaat et aineen tehot ei häviä rasvaan.

    Ei riitä et vedellä huuhtoo vaan pitää kunnolla pestä painepesurilla. Mahdollisimman puhtaaksi pitää saada ja ennen kuin kerkee kuivamaan.
    Ei se happojäämä hyvää tee jos kerkee kuivaan ja sit kun auto on valmis ja kosteus pääsee kuivaneisiin happojämiin kiinni ni johan alkaa pelti häviämään. Pitää kysyä kaverilta sellaista viemäri"rottaa" jolla pestään putkistoja/ avataan viemäreitä lainaan jolla saadaan palkkien sisältä pestyä paineella.
     
  11. Olen muutaman korin hapottanut ihan kotioloissa, 800litraan vettä 25kg puhdasta sitruunahappoa ja hyvin toimii 18 asteen lämmössä , toki lämmitys tehostaisi reaktiota/lyhentäisi tarvittavaa aikaa.

    Altaasta voisi tehdä muunneltavan esim vanerisilla väliseinillä (siis altaan sisällä pohjalla paksu pressu) jolloin saataisiin minimoitua tarvittava happomäärä ,mut tosiaan tuo remmivedon kori on sitä kokoluokkaa että aika iso pintala pitää olla käytössä ,oli kyljellään tai katollaan..

    Tuon liemen säilyvyys on yksi ongelma , alkaa kasvamaan jotain ihme sammalta aika pian ,oisko jollakulla tietoa turvallisesta ja tehokkaasta kasvunestoaineesta jota tuohon voi lisätä pilaamatta muita ominaisuuksia?
     
  12. B 50

    B 50 Gearhead

    Toimiskohan sellainen vesisängyissä käytettaävä aine?
     
  13. lordC

    lordC Gearhead

     
  14. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Huomasin saman ilmiön kun hapotin yhdet kromivanteet. Hapotuksen jälkeen pesin ja jynssäsin vanteet harjalla ja pesuaineella (fairy).
    Jätin vanteen muutamaksi päiväksi ulos niin se oli kauttaaltaan taas ruosteessa.
    Eli se hapokkuus ei sitten poistu noin vain vedellä ja harjalla. Suurtalouspuolen pesuaineista löytyy voimakkaasti emäksisiä pesuaineita, ehkä niillä kannattaa neutralisoida, eli jättää pesuaine muhimaan pinnalle ennen painepesua.

    Eikös se kemia mennyt niin, että; happo + emäs = suola :)
     
  15. Macho

    Macho Gearhead

    Mites olette ratkaisseet sen ongelman että pintaa pitäisi mekaanisesti harjata välillä jotta hapon muuntama ruoste lähtee irti? Sitruunahappohan ei mitenkään räjäytä sitä ruostetta irti. Pelkän hapotuksen ja huuhtelun jäljiltähän pinta on mustan möhnäinen ja muutenkin normaali rungon ruostekerros vaatii useamman väliharjauksen jotta se saadaan kokonaan pois. Nostatteko raadon välillä ylös ja sitten taas takaisin liemeen?
    Miksei tehokas painepesurikin kävisi siihen hommaan.
     
  16. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Sitruunahappo toimii hyvin ruosteenpoistossa, mutta maalia se ei irroita, eli korin/rungon pitää jokatapauksessa olla täysin puhtaita maalista ja rasvasta.
    Eli olisiko joku toinen aine parempi. Sellainen joka poistaa myös maalit ja rasvat.

    Moottorinlohkoja kylvetetään lipeässä hyvällä menestyksellä. Se voisi olla parempi aine, sillä lähtee ihan kaikki puhtaaksi.

    Sitruunahappokylvyn jälkeen osa olisi myös uitettava emäksisessä nesteessä jotta kaikki happo saadaan pois.
     
  17. sepi-ukko

    sepi-ukko Gearhead

    Vastataan nyt aluksi, etten halua autoani sitruunahappokylpyyn. . .
    kun ei ole sopivaa projektia.

    Mun mielestä sitruunahappo on hyvä kromattujen osien puhdistusaine, kun osat on ruosteessa.

    Peltiosien ruosteenpoiston hoidan minä fosforihapolla, sillä se on minun mielestä parempi siinä. Hinta eroahan noissa hapoissa kyllä on, joka saattaa ajaa sitruunahapon käyttöön.

    Mutta itse pohdin, että miksi sitruunhapolla?

    Mutta vink vink Laspekissa on nyt kuulemma myynnissä vahvempaa fosforihappoa. Pekka mainosteli tota Haviksen romppeilla
    http://www.laspek.com/tuotteet.html?id=2/
     
  18. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Paitsi ruoste ei lähtenyt ainakaan mun lohkosta.
     
  19. transport01

    transport01 3rd gear

    Kannattaa varmaan pestä kohtuu tehokkaalla painepesurilla jo ennen hapotusta. Kyllähän mitei kaikki irtoruoste lähtee jo pelkällä painepesurilla. Mitä nyt olen pessyt tuolla omalla pesurilla, niin ei sillä huolellisen pesun jälkeen paksua irtoruostetta enää kiinni jää. Pesuri on 150 bar, 600 l/h, eli ei mikään tykki, jos ei mikään satasen lelukaan. Tuon pesun jälkeen saattaisi kertahapotus hyvinkin riittää.
     
  20. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

Kerro tästä muillekin!