haluatko koko auton sitruunahappokylpyyn?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Remmiveto, 3.10.2010.

  1. WBBC

    WBBC Double Gearhead

  2. Omat projektit joita olen uitellut tuossa sitruunaliemessä , ovat olleet 20-30luvun miinoja joista maalit ja rasvat yms on luontoäiti jo nauttinut aikoja sitten antaen pelleille kauniin rusottavan pinnan kauttaaltaan... tälläisiin kohteisiin tuo aine on parhaimmillaan ja ihan halpispainepesuria olen käyttänyt putsaukseen. Siinä on joku semmonen pyörivä "turbosuutin" joka tuntuu pieksävän jäänteet tehokkaasti irti.

    Vuorokauden liotuksen jälkeen painepesurin jäljiltä ei jää eden sitä mustaa oksidia pintaan vaan aivan puhdas pelti. Ja aivan puhdas pelti on todekka innokas ruostumaan jos sitä ei heti kuivata ja suojata pohjamaalilla tai kotelosuojalla tms. Öljy/rasva ja käsittääkseni myös juuri tuollainen kotelosuoja neutraloi hapon niin että enempi syöpyminen estyy.

    Maalia ,jos se on kunnolla korissa tai palkeissa kiinni , sitruunahappo ei juurikaan syö , tai se on ainakin niin hidasta että se vaatii muita konsteja.
     
  3. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    On mahdollista maksua vastaa järjestää hiekkapuhallus ja/tai korkeapaine vesipesu.

    Itse ajattelin kevyesti hiekkapuhalluttaa korini ennen kylpyä. Kaverini firma jonka halliin päästäs niin heillä on toissa pihassa hiekkapuhallushalli :D

    Vesipesuja tekee toinen kaverini työkseen ja kalusto on kuorma-auton lavalla. Saadaan pihaan parilla puhelinsoitolla jos ei työt taas sotke harrastuksi.

    Oma kori on sekoitus ruostetta, bondoa ja maalia. Joku on joskus aloittanut hiomaan pintaa puhtaaks mut on jääny homma kesken ja päässyt mukavasti pintaruoste valloilleen. Ensin ruosteet pois ja sit tää projekti vasta alkaa.

    Mutta tää happokylpy hommaa suunnittelen siksi että sais ruosteen pois palkkien, katto/tippakouru peltien ja pilareiden sisältä ja muistakin paikoista minne ei hiekkapuhalluksella/korkeapesulla pääse. Ja hommana suht helppo toteuttaa ja halpa ottaen huomioon kokoluokan jossa hommaa toteutetaan.

    Lipeät, elektrolyysit ja muut paremmat tavat saa tehdä joku kellä on enemmän massia ja kiinnostusta tehdä niin.

    Esim. sitruunahappo ei ole yhtä vaikeaa/kallista hävittää kuin samamäärä (esim. 5-8 kuutiota) fosforihappoa.
     
  4. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Mitenkä olet ajatellut toteuttaa ruostesuojauksen/maalauksen, happokylvyn jälkeen palkkien ja pilareiden sisältä?
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  5. Nuo kotelot täytyy ensin pestä painepesuriin liitettävällä viemärien avaukseen tarkoitetulla "myyrällä" ja kuivatuksen jälkeen sitten kotelosuojaa perinteisellä massaruisku-letku-ympäriinsä levittävällä suuttimella....
     
  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Akseli tos kerkes jos selventämään asian. Tosin minäkin kerroin sen tuolla jo aiemmin.

    Mut meikkällä menee auto NIIN palasiksi et eturunkopalkit ovat varmaan ainuut joihin tarvii letkun kanssa ruiskuttaa.

    Ja tuleva tekniikka 8) tulee varmasti asettamaan omat (kovat) 8) vaatimukset korille. :wink: :eek: 8)

    Korista vaihtuu:
    etusisälokasuojat, muutetaan, kokonaan,
    rintapelti, muutetaan, kokonaan,
    matkustamon lattia, yksosainen, kokonaan,
    kontin lattia, yksosainen, kokonaan,
    takakyljet, molemmat, kokonaan,
    ehkä, ei olis pakko mut kun uudet on tallis,
    helmat, molemmat, kokonaan, ehkä,
    peräpelti, kokonaan,
    kontinluukun vesikourut, kokonaan,
    taka-akselin ylityksen kohdalta runkopalkit muutetaan
    takasisälokasuojat muutetaan, kokonaan
    Ja sit viel olen miettiny et pitäskö tilata koko kattopelti uus ni sit ois sekin vaihdettu.
    Auto pääsee viel grilliin pyörimään et eiköhän tuo suojaus/maalaus onnistu viel.
     
  7. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Nostetaanpas tätä vähän...

    Asia on ollut tauolla muiden kiireiden takia mut nyt tos viikolla Akselin kanssa pyöräytettiin asiaa aimo harppaus eteenpäin.

    Näyttäs siltä et vielä tänä syksynä ennen lumia olisi hapotustalkoot...

    Ja asiaa hieman tutkineena voin sanoa että ei huolta sittiksen vaikutuksesta pellille.

    Ruosteenestoöljy ovat paras tapa neutralisoida sittis.
     
  8. Raananosturin asennusta vielä hieman ja alkais paikka vihdoin olla valmiina.
     
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Täällä saattaisi kiinnostaa tuollainen kylpeminen. Paljonkohan tällainen harrastus kylpy maksaisi?
    Tuollainen -63 belair wagon kaipailisi sitä.
     
  10. Pitää vähän ynnäillä mitä kulunkia tulee , ja miten pitkään pärjätään samalla liemellä. Laitetaan pähkäilyjen jälkeen remmivedon kanssa yv:nä arviota.

    AVG
     
  11. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Asia selvä. Ei tässä vielä mikään hätä ole, mutta ajattelin tarttua kun ei täällä liikaa tarjontaa tällaisesta ole.
     
  12. kuokka

    kuokka 2nd gear

    Jos kahden pistehitsatun pellin väli on ruostunut niin oman kokemukseni mukaan sitruunahappo ei sinne pysty.

    Ihmettelen suuresti, että millaiset sitruunat teillä on käytässä kun vuorokaudessa on hyvä. Omissa happokokeissa ruosteen kunnollinen irroitus on kestänyt pari kolme jopa neljä viikkoa uittamista. Vaikka olen nopeuttanut prosessia harjaamalla metalliharjalla irtoruosteita pois parin päivän välein.

    Muuten. Onko teillä ollut samanlaista ongelmaa kuin minulla, että happokylpy toimii 6-8 viikkoa hyvin, sitten siihen rupeaa tulemaan jotain vikaa. Uitettaviin osiin tulee kerros joka on aluksi pois pestävissä, mutta muutaman päivän päästä kerros on niin kova, että se ei irtoa kuin hiekkapuhaltamalla.
     
  13. Tuoreet sitruunat.

    Tuonne peltien väliin happo kyllä tunkeutuu mutta pesurissa pitää olla reilusti painetta että puskee ruosteestä jääneen moskan pois sieltä.

    Oksidi kerros joka muodotuu (musta) tuntuu johtuvan liian vahvasta seoksesta.

    Ne kappaleet on pestävä välittömästi uiton jälkeen ,ei saa kuivaa välillä!

    Vanhemmiten happoon kasvaa levämäistä kasvustoa , ruoka-aine kun on kyseessä.
     
  14. Jamppa

    Jamppa Gearhead

    Tänään katselin car sos missä pyhimys Volvon puhdistivat ruosteesta massasta ja maalista yms. Kuumensivat kopan ensin 430 asteeseen 30 min jonka jälkeen pesu ja altaaseen uimaan. Tuli puhdas kori. Onkohan Suomessa noita tekijöitä yhtään ?
     
    juko7 tykkää tästä.
  15. Eyetech

    Eyetech Gearhead

Kerro tästä muillekin!