Halvat hyvät jarrut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Iiro, 29.3.2021.

  1. Iiro

    Iiro Gearhead

    Uusissa autoissa näkee välillä hienoja nelimäntäisiä satuloita, jotkut jopa Brembon valmistamia, kuten Seat Cuprasta bongaamani. Löytyisikö listaa merkeistä ja malleista joissa on alumiiniset isot jarrusatulat, niin vois niitä koittaa romiksilta bongailla.
    Porsche nyt on ainakin yksi, Audin S malleissa on, samoin BMW:n M-malleista, mutta onko joissain "tavallisemmissa" autoissa jolloin ei tarttisi itseään ihan kipeäksi maksaa.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  2. rodhot

    rodhot Gearhead

    Kannattaa huomioida myös levyn paksuus/halkaisija, satulan mäntien sopivuus jarrupääsylinterille.
     
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tämä riippuu autosta yms, monessa autossa on paremmat jarrut saatavilla.
     
  4. leemu

    leemu 3rd gear

    W211 Mersuissa on ainakin alkupään malleissa 6 pyttyisissä dieseleissä 4 mäntäiset satulat edessä.
     
  5. Joo ja ensimmäinen pohdittava asia on vanteen koko, mikä määrittää maksimin levyn koon suhteen..

    Satuloita voi katella melkein mistä vain, kun tietää ensin, mitä etsii. Esim. Alfa-Romeo, isot Sitikat ja Päsöt jne.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  6. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Suuri osa noista 4-mäntäisistä on kiinteillä kiinnityskorvilla eli saattaa olla aika paha rasti sovittaa järkevästi olka-akseliin jos pulttijako ei passaa. Harvemmat on sitten radiaalikiinnitteisiä (fiksumman sanan puutteessa) eli pultit on auton pituussuunnassa. Näissä aika usein on 130 mm pulttijako. Esim. Porsche, Seat Cupra R vuodelta miekka ja kivi. Itsellä on kevyt auto joten ekat 4-mäntäiset oli Porschen takasatulat ja sittemmin nuo Seat Cupra R:t. Yhdet Renault Meganen Sport version satulat oli, ne vain oli hopeiset ja niissä oli rellun logo joten tehokin varmaan oli mitä sattui :).

    Ison ja raskaan sedanin normi 1-mäntäiset ovat ihan fiksu valinta jos ne laittaa kevyempään kotteroon. Ei tietenkään niin race kuin useampimäntäiset mutta löytää helpommin.

    Vanteen koko ja etenkin sen sisäprofiili sanelee paljon mikä sopii ja mikä ei. 4-mäntäinen on tossa suhteessa vähän hankalampi tapaus.
     
  7. Alfoissa on noita radiaalikiinnitteisiä Bremboja. Esim:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Budjetti jos on pieni en lähtisi etsimään jotain monimäntäisiä jarruja, jostain harvinaisesta erikois autoista.

    Kerro mikä pulttijako sinulla on eka. Siitä lähtisin, että mitä jarrulevyjä sillä pulttijaolla on. Jos jossain on parempia alkuperäisenä. Esim. itsellä 4x108 pulttijako.

    Alunperin itsellä on edessä 247mm jäähdyttämättämät levyt, joten aika heikko lähtäkohta.Isoin ja ns halvin paras levy tuolla pulttijaolla on MK1 RS Focus siinä on 324mm levyt. Itselle nuo kävisi ns. suoraan paikalle. Ongelmaksi kuitenkin nousee että taitaa vaatia 18" vanteet.

    Sitten seuraava on, että etsii kyseisen auton levyistä rei-itetyn version, joka on ns katukäytössä paras. Radalla uritetut on parhaat, vesisateella ja talvella todella huonot....

    Sitten etsimään kyseisille levyillä parhaita satuloita. Huollon puolesta yksi mäntäinen 60mm männällä oleva satula on paras. Mutta jos haetaan ns paras rata jarru ominaisuutta useampi mäntäiset ovat useasti paremmat, mutta niissä tuppaa jarrujen männät jäävän jumiin. Juuri tästä syystä esim määrätyissä Toyota malleissa oli 2000 luvun alussa nelimäntäiset satulat josta siirtyivät takaisin yksi mäntäiseen. Katsastuksissa kun oli suurin ongelma nelimäntäisten jumittaminen suolavedessä/sonnassa ajettaessa ympäri vuoden.

    Usealla pienellä männällä saadaan toki matalampi satula. Arvio on että matalalla satulalla saadaan noin 1" vanne alle, mutta monesti jarrusatula on jopa painavampi jos se ei ole alumiinia.

    Huomioisin myös jarrupalojen saatavuuden esim, josku BMW 530d vs Porsche niin kumpaakohan on saatavissa helpommin jarrupaloja?
     
  9. Tämä lienee murheista pienimpiä. Samat valmistajat tekee moniin autoihin jarruosia, niin niitä samoja paloja voi olla vaikka missä. Itse huomasin tässä talvella sen taas, kun mun Mazdan jarrupaloissa luki, että Opel Vectra C..
     
  10. Weijari

    Weijari Gearhead

    Jossain välissä ainakin PKS-romiksilla oli noi jarrusatulat sen verran hinnoissaan, että rockautosta vanhemmat corveten useampimäntäiset jarrut olisivat tulleet halvemmaksi.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  11. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

  12. Iiro

    Iiro Gearhead

    Kiitos vastauksista. Vähän lisätietoa:
    1. Kesäauto = suolajumitus ei ole ongelma
    2. Jarrulevyt kun laittaa navan "päälle" ei sillä pulttijaolla ole väliä. Poralla saa uuden jaon ja sorvilla hoitaa keskityksen napaan. Tietysti levy + satula + vanne pitää toimia yhdessä.
    3. Jarrupääsylinterin voi tarvittaessa vaihtaa
    4. Satulan kiinnittäminen onnistuu sopivalla välipalalla = ei ole ensimmäinen huolenaihe, toki radiaali voisi olla helpompi

    Kiitokset tuosta Alfan vihjeestä, ja samoin mersun. Onko mersun satulat alumiinia vai valurautaa? Ja juu, mahdollisimman yleiset satulat haussa hinnan ja palojen saatavuuden takia = mieluusti ei Porsche, se oli tässä vain esimerkkinä.
     
  13. minorv8

    minorv8 Gearhead

  14. leemu

    leemu 3rd gear

    En nyt ihan käsi kirjalla mene vannomaan, mutta muistelisin niiden olevan alumiinia:odroll:
     
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Just Noi Seat, VW R, Audi S/RS, Possut yms löytyy Bremboja tai niihin saa aika halvalla päivityksiä. Esim its ostin 10v sit isot Brembon jarrut omaan 3 Gen Golperoon 400e...
    Ja noissa Bremboissa se helpous on, että sitä soviterautaa voi muokata helposti tai tehdä omansa.
     
  16. Iiro

    Iiro Gearhead

    Laitoin kyselyn yhdelle saksalaiselle myyjälle E-mersun satuloista (W211) ja sain moisen vastauksen:
    der Mittelkörper ist magnetisch (also Metall) und beide Seitenteile (Bremskolbenaufnahmen) sind nicht magnetisch.
    Diese könnten aus Alu sein.

    Eli "posket" (ehkä) alumiinia ja keskiosa (joka on levyn "päällä") olis rautaa / terästä. Sama kai se mitä ovat kunhan eivät tolkuttomasti painaisi....
     
  17. MJF

    MJF Double Gearhead

    Mulla on Valiantissa ollut jo 10 vuotta W124 Mersun nelimäntäiset satulat. Ne ovat ainakin umpiterästä. Suht nätti oli tehdä adapterilevy omiin olka-akseleihin, levyn halkasijakin oli liki sama.
     
  18. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Mitä ne jarrut sitten saa maksaa ja minkä kokoiset on haussa?

    Esim. tuossa:
    [​IMG]
    Alumiinisatulat, 32x302mm levyt, 4.75" jaolla, mutta sitähän sai mulkattua mieleiseksi.:odroll:
    Nuo menee joidenkin 16" vanteiden sisään.
    Hintaa paketille 250€
    Osat edullisia Rockautossa..
     
  19. Näin offropic, niin onko sun Vallu-projekti ollut tauolla, kun sulla ollut kiireitä B-bodyhen kanssa?
     
  20. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Halvimmat jarruthan on mitä löytyy jo.
    Mulla hyllyssä kunnostettavat hp2 satulat.
    Vag pulttijako levyt 112 sopii hyvin 58 tbirdiin jossa 114,3.
    Levyt halpoja, paljon eri offia.
     

Kerro tästä muillekin!