Happopohjaväri, mitä h...ttiä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Rockmaple, 13.10.2008.

  1. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Nyt on projekti siinä vaiheessa, että osiks puretun auton kaikki pellit on ympäriinsä maalattu PPG D831 2K-happopohjamaalilla. Happomaaleja on eri lähteissä paljon hehkutettu tyyliin "sillä kun vedät, niin ikinä ei auto ruostu". Sen tiedän, että suoraan happomaalin päälle ei voi kitata, mut tänään maalikaupassa sanottiin, ettei myöskään pintamaalia saa vetää päälle, ei muka pysy. :eek: Pitäis laittaa hiontaväri tai joku muu pohjamaali väliin. Mulle myytiin suhtkoht edullista hiontaväriä, mitä olin ajatellut laittaa happovärin ja kitin väliin, sekä kitin päälle tottakai. Mikä näissä hiontaväreissä on niin erikoista, että ne tarttuvat happoväriin, jos mikään muu ei muka tartu? Joitain pikkuosia olen jo maalannut suoraan pintamaalilla, ja äsken niitä tuossa raaputtelin ja koputtelin, ja kyllä maali tuntuis olvan ihan kunnolla kiinni. Pintamaalina olen käyttänyt PPG Delfleet- raskaankaluston mitälie uretaani- tai akryylimaalia. Tuote-esitteessä puhutaan uretaanista, mut kaupassa taas akryylistä, jos sillä nyt on väliä. Vähemmän näkyvät osien takapuolet ajattelin maalata edullisemalla Temadurilla. Onko kokemusta, pysyvätkö nämä happovärin päällä? Ei houkuttele ajatus vetää ylimääräinen kierros jotain muuta välimaalia kaikkiin osiin, kun niitä on sentään aika paljon. Nyt kun tähän aiheeseen on paremmin perehtynyt, niin jättäisin happovärin pois. Kai hiekkapuhalletussa pinnassa olis hapotonkin maali pysynyt. Happomaalin pitäis parantaa maalin tarttumista, mut nyt tuntuu siltä, että ne mahdollist tarttumisongelmat siirtyy vaan seuraavaan kerrokseen. :cry:
     
  2. kapa

    kapa 3rd gear

    kyllähän hapon päälle voi vetää pintamaalin vaikka heti perään kun pinta on kuivunu senverran ettei tartu sormeen, mutta ilmeisesti ovat kaupassa tarkoittaneet että jos pelkkä happo on pitkään vedettynä ennen seuraavaa maalikerrosta ni sitte tarvii hiukan karhentaa pintaa että tarttuu kunnolla. ei oo ainakaan mulla ollu ikinä ongelmia siitä ettei happovärin päälle olis maali tarttunu.
     
  3. sakemanni

    sakemanni 1st gear

    Raskaankaluston happovärin Ppg Delfleet F379:n päälle voi maalata pintavärin ilman välivärejä. Eihän jälkiviisaus toki auta kun olet jo maalit ostanut :)
     
  4. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Juu ei. Mulla nää projektit kestää. Pari vuotta takaperin ensimmäiset osat jo pohjamaalasin, ja silloin mulle myytiin tuota D 831-happoa. Raskaan kaluston maalisysteemi on sen jälkeen vaihtunut toiseksi, ehkä toi oli paremminkin vanhaan systeemiin tarkoitettu maali. Esitteessä sen sanotaan parantavan seuraavien maalikerrosten tarttumista, ja soveltuvan myös märkää-märälle menetelmään. Lisäksi se tuntee lisänimen "Universel". Näistä vois päätellä, että sen päälle voi maalata erilaisilla maaleilla myös läpikuivan kerroksen päälle. Tietysti maalikauppiaat mielellään myy aineet moneen kerrokseen, mut mä aion noissa vähemmän näkyvissä kohdissa kyllä edelleen vetää pintavärin suoraan happovärin päälle. Ovia tuossa jo työstin eteen päin, ja kokeilin kittiäkin vetää suoraan päälle. En kyllä huomannut mitään oireita, jotka viittais siihen, ettei kitti tarttuis. Toki pinta pitää kevyesti hiomalla karhentaa ennen kittausta tai maalausta jo siitäkin syystä, että pohjaväri on ruiskutettu tavallisessa roskaisessa verstaassa, niin lähtee roskat samalla pinnasta. Tinaan tuo happoväri ei muuten ollut tarttunut, vaan kevyesti karhunkielellä pyyhkäisemällä lähti kaikki pois. :eek:
     

Kerro tästä muillekin!