Harjoitellaanhan vähän KA:n katsastusmääräyksiä

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja ihka, 8.1.2020.

  1. GULF

    GULF Gearhead

     
  2. mcmies

    mcmies 3rd gear

    Tähän piti vielä lisäämäni, että puolen metrin kontissa vaatimus 6 kiinnityslenkistä on tietenkin ihan spedeilyä. Mutta se ei ole katsastajan syytä se, vaan lainsäätäjän. Kuormakoripäätös, johon vaatimus perustuu, on vuodelta 1982. Se on parhaillaan muuttumassa Traficomin määräykseksi, joka tullee tämän vuoden kuluessa voimaan. Ehkäpä uudessa määräyksessä otetaan huomioon paremmin myös pienet kuormatilat.
     
    isalmela ja kapa73 tykkäävät tästä.
  3. GULF

    GULF Gearhead

    Ja uudessa autoverolaissa veronkierto:):)
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Nettiauto on pullollaan esim 1500 chevy expressiä kuorkkina jotka on 7 hengen vaikka kantavuus ei riitä millään, eikä omapaino ole niissä yli 3500kg paitsi Explorer pajan 4x4 vaneissa. Loput on tarrapajan tekeleitä.
    Paskaa pukkaa putkeen kun joku katsuri huomaa.
    Sama juttu Expeditionin kanssa, kantavuus on liian pieni 8 hengen autoksi, yks meni muistaakseni 6 hengen autoksi kun jätti kaikki tunkit ja varapyörät pois ja purki äänieristeetkin maton alta niin sai punnittua omapainon niin pieneksi että riitti
     
  5. impala1968

    impala1968 Gearhead

    JA niistä kuormankiinnityslenkeistä:
    Kiinnityspisteitä on oltava vähintään kuusi. Kiinnityspisteiden tulee sijaita symmetrisesti kuormatilan molemmilla reunoilla sisä- tai ulkopuolella taikka sisä- ja ulkopuolella siten, että niiden avulla kuorma voidaan turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti sitoa. Kiinnityspisteiden välinen etäisyys pituussuunnassa saa olla enintään 1,2 m, erityisestä syystä kuitenkin enin tään 1,5 m. Etummainen ja takimmainen kiinnityspiste saa olla enintään 0,25 m:n etäisyydellä etu- ja vastaavasti takapäädyn sisäpinnasta. Umpinaisen kuormakorin seinään sijoitetut alimmat kiinnityspisteet saavat olla enintään 1,0 m:n korkeudella kuormatilan lattiasta sekä erilliset kiinnityspisteet vähintään 0,6 m:n etäisyydellä toisistaan.
     
  6. Ranee

    Ranee Gearhead

    Miksi omapaino pitäisi olla yli 3500kg?
     
  7. fishbone

    fishbone 3rd gear

    kokonaispaino yli 3500kg
     
  8. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Juurikin näin, ei omapaino
     
    isalmela tykkää tästä.
  9. Nämä Suomen säännöthän on pelkkää kyykytystä verojen takia , samat autot aivan turvallisia ilman väliseiniä , nopeusrajoittimia jne muualla maailmassa.

    Jospa laittasit ne kiinnityspisteet lattian nurkkiin , yhdet väliseinään irti lattiasta ja käyt näyttämässä ne pyydetyt muutokset ja nielet kiukkus , siitä ei kellekkään oo hyötyä jos aletaan Trafille itkemään että joku joskus saanu jonkun katsastettua , kyllä sitä kyttäystä on ihan tarpeeks ilman näitä vinkumisiakin.

    Järjenkäyttöhän on tääl rikollista ,mut koitetaan nyt kuiteski?
     
    isalmela ja Bukero tykkäävät tästä.
  10. HV

    HV 3rd gear

    Aikanaan yksi Ford kevennettiin ja painon puolesta ois saanut 8 hengen autoksi, mutta soittivat Trafille ja se siitä sitten 5 hengen autoksi. No sitten keskipenkki riviltä keskimmäinen vyö pois ja takimaiselta toinen vyö pois. Saatiin kolme riviä penkkejä siihen tällä tavalla. Polttoainetankin pohjapanssari painoi 56 kg, se jäi mieleen kun otettiin kaikenlaista irti siitä ja punnittiin irrotettuja, on tämä säädöksienmaa....
     
  11. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Juurikin sama tapaus....
     
  12. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

    Kaks kevytkuorkkia tuonu jenkeistä ja toi väliseinä + kolme lenkkiä on ollut ihan perusjuttu. Itse katsastanut Porissa paikassa, missä tiedän että homma sujuu ja katsastusmies osaa pykälät. Kaikille parempi että on heti kunnossa.

    Siksi itsekin ihmetellyt noita nettiautossa olevia kuorkkeja, että millä ihmeellä ne on kilvitetty.

    Kuka muistaa sitä aikaa, kun pehmeän penkin lisääminen pakettiautoon toi liki kymppitonnin verot ja joku oli Volkkariin laittanu eteen yhen penkin ja kasuri mätkäs heti verot liki 8000,-
    Sitten laki onneks muuttui mutta sille kuskille tais verot jäädä maksettavaksi.

    Eikös sama koske kuorkkia... Jos se ei tien päällä ole kuorkki vaan henkilöauto niin eikös siitä pitäisi sitten mätkähtää verot maksuun....?
     
    jariha tykkää tästä.
  13. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Saisi ne ihan normaaliin rekisteriin henkilöautoksi jos maksaisi autoveron eikä tarvitsisi noita edellämainittuja.
     
  14. Aukustus

    Aukustus 2nd gear

    Miten tosiaan nykyään tällainen kuvitteellinen tilanne, jossa 5 (vai olisikohan se 2+3:confused:) henkilön k-a vanista on takapenkit vaihdettu alkuperäisistä kovista penkeistä pehmeisiin? Onko se sallittua vai ei?
     
  15. leemu

    leemu 2nd gear

    Kyllä maar kuorma-autossa saa olla juur niin paljon pehmikettä penkissä kun huvittaa laittaa.
     
    Akseli von Gardan ja Aukustus tykkäävät tästä.
  16. Aukustus

    Aukustus 2nd gear

    Hyvä tietää! Onko joskus lainsäädäntö ollut eri, kun noita kovia penkkejä on ylipäänsä asennettu uutena?
     
  17. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Ne on olleet pakettiautoja...
     
  18. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Eivät välttämättä, myös kuorkkivanehin/pikkareihin laitettiin kovat penkit 90 luvulla, jopa metro-auton toimesta. Nykyään saa olla pehmeät.
     
  19. downtown

    downtown 3rd gear

    juu kyllä 90-luvun puolivälis ja 2000 luvun alus kun haki kaupasta uuden kuorkki vanin niin kovat jakkarat oli takana
     
  20. HV

    HV 3rd gear

    Itse muutin 1994 kovat takepenkit pehmeisiin tila-auton jakkaroihin nyt lukee, istuimien lukumäärä 5 ja kuormatilassa on lokasuojien päällä "laatikot" eli kolmen henkilön tilapäiseen kuljetukseen soveltuvat lisäistuimet. 8 paikkanen tuli muutos katsastuksella.
     

Kerro tästä muillekin!