Harmittavan korkea HC

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Camembert, 22.5.2022.

  1. Camembert

    Camembert 1st gear

    Kuinka paljon RE85:ttä arvaa sekoittaa normibensaan että HC:stä saisi helposti, ilman voimistelua katsastuskelpoisen lukeman?
    Moottori on kunnossa, ei ohivuotoja ja puristukset OK, mutta repsikan puolen HC tuppaa aina olemaan korkealla. SBC 350 + Holley
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    50/50, mutta vähempikin voi riittää jos rajat ei kovin kaukana ole.
     
  3. Eikö sitäkin kannata miettiä, mistä se korkea HC johtuu? Onko siellä joku ilmavuoto?
     
  4. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Omien kokemusten mukaan e85 ei juurikaan auta hc lukemaan, Aluksi luulin rttä sen käyttö olisi se miksi tuon mun 1.3 carinan päästö arvot menisi melkei vähäpäästöisen arvoihin , mutta kerran kävin mittaamassa bensalla ja ihan samaa noin 100 hc arvoa tuli silläkin.
     
  5. fmila

    fmila Gearhead

    Myös sytytyksen säätö myöhäisemmälle voi auttaa. Jos vain tyhjäkäynti päästöissä ongelma, tee keskipakosäädöstä pidempi, jolloin menee tyhjäkäynnillä helposti myöhemmäksi tai käyt väin leimalla sytkä myöhäsellä. Myös alipainesäädön voi poistaa käytöstä jos se on imusarjan alipaineessa kiinni. Ulosotto pitää tietty tukkia.

    t. AM
     
  6. proffa

    proffa Gearhead

    Korkea hc tarkoittaa palamatonta polttoainetta ja viittaa sytytyskatkoksiin
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tulppavika yms muuten muuttamattomassa voi aiheuttaa tommosta. Mutta jos on ”viritelty omavalmiste”, niin se voi olla mitä vaan ja vielä usemmasta syystä. Tarpeeksi raju viritysnokka-akseli ja ”et voi asialle mitään”. Esimerkki.
     
  8. fenix

    fenix 2nd gear

    Miten paljon se hc oli ja paljonko raja?
    Omalla kokemuksella mikään 1/3 E85 seossuhde ruiskumoottorin pakokaasutestissä ei paljoa näkynyt.
    Ennakkoa kokeilin muuttaa samalla, mutta ei se tainut juurikaan mitään auttaa.
    Lopulta auttoi kun sai seoksen 14.3 > 14.5-14.7 ihan bensalla.
    Vähäpäästöinen viri-sbc.

    Joku fiksumpi varmaan osaa sanoa, johtuuko virinokan ja isojen imukanavienkanssa huonosta täytöksestä alle 1000rpm.
    Mutta oma kikka ollut lisätä kuormaa.
    Vaihde päälle, rpm <1000 jarrua vasten.
    Hc tippuu pian roimasti.
     
    Muokattu: 23.5.2022
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Hieman viilattu kaasari-sbc reagoi varmaan vähän eri tavalla e85:een kuin vakio toyota tai mikään ruiskukone jossa ehkä vielä katitkin.

    Esimerkiksi tuollanen vähän piristetty vajaa 10 puristeinen 350 xe262 nokalla, peltisarjoilla ja edelin imarilla ja kaasarilla on mennyt kevyesti alle 100 hc-arvoihin 95/e85 seoksilla ilman mitään säätökikkailuja tai katteja.
     
    Vermilion ja Ponu84 tykkäävät tästä.
  10. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Ja tollanen se minunkin pata on likipitäen ja pikkasen valskaava peltisarja eikä päästöjen kanssa ole ongelmia ollu,tai ainakin tyhjäkäyntiseoksilla saanu pelattua,käy vaan jossain korjaamolla missä on pakokaasumittari ja säätää kohalleen ja ottaa lapun niin inssi ei enään takerru siihen asiaan
     
  11. buick87gnbl

    buick87gnbl 1st gear

    Noin on, mutta mites se polttoaine, onko vanhaa talven tai muuten vaan kuukausia tankissa seisonutta ilman tankkauksia?
     

Kerro tästä muillekin!