Harraste laitteiden "arvo ikkuna".

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja marko84, 4.1.2025.

  1. marko84

    marko84 2nd gear

    Ajatus oikeestaan tuli siittä kun aloin miettimään tuon oman -05 harraste auton arvoa et milloin "arvo käy pohjalla" ja alkaa siittää pikkuhiljaa nousemaan.
    Ite syntyny 80-luvulla ja omia suosikkeja ollut 60/70-luvun taitteen jenkit sekä 80/90 luvun taitteen esim camaro/trans am yms. Näitä vanhemmat joitain poikkeuksia lukuunottamatta itelle "liian vanhoja" ja uudet liian uusia. Tai näin ainaki olen luullut. Lähivuosina kuitenki vanhojen suosikkien lisäksi esim uus tuotannon 10-> camaro/challenger alkanu kiinnostaa ja samalla sanotaan nyt karkeesti -68 vanhemmat alkanu tuntuu itelle entistä enemmän "liian vanhoilta". Tästä tulikin mieleen topicin aihe et onko olemassa joku "arvo ikkuna" joka liikkuu sitä mukaa kun vuodet vierii ja mikä se teidän mielestä on, jos on? Jos miettii vaikka 70-80 luvun takaveto Tojotia, Bemareita, Jenkkejä yms ni 20 vuotta sitten niitä sai lähes ilmaiseksi ja nyt huonompi kuntoisistakin joutuu maksamaan tuhansia.
    Miten käy tulevaisuudessa kun milleniaali sukupolvi tai sanotaan vaikka 2010-> syntyneet on ajokortti-ikäisiä, keski-iästä puhumattakaan ja nykyiset vanhanliiton harrastajat haudassa. Jos sähköautot vielä yleistyy niin miten käy vanhempien harraste ajoneuvojen arvon ja missä kohtaan menee raja ku laitteet on vaa "liian vanhoja" eikä kiinnostusta ole ja hinnat tippuu reilusti vai käykö näin? Tietty yksilöitä löytyy autoista ja ihmisistä, mut jos puhutaan yleisellä tasolla. Mietteitä?
    Nii ja nää on vaa omia mielipiteitä ja löytyy 40-luvulta hienoja rodeja yms ettei kukaa ny ota henkilökohtaisesti:) Omaan makuun vaan liian vanhoja upottaa 50k rahaa.
     
    Muokattu: 4.1.2025
    impala67 ja kerkko tykkäävät tästä.
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Ennustaminen on vaikeaa, varsinkin tulevaisuuden.
    Käytettyjen autojen hintakehitys (arvo?) menee sen kylpyammekäyrän mukaan: ensin hinta putoaa melko jyrkästi jollekin tasolle, yleensä se jää sinne pitemmäksi aikaa. Ja sitten, jos taivaankappaleet yms muut mystiset asiat ovat kohdallaan, niin jonkin automallin hinta (arvo) alkaa nousta harrastekysynnän mukaan. Ja kukaan ei tiedä mikä automalli kokee uuden nousun, uskalikot ja raharikkaat jopa ostavat uusina erikoismalleja ja toivovat niiden nostavan arvoaan.
    Ja miten mittaat sen arvon nousun? Luotettavin tapa on laskea käteensaatu euromäärä kun auto on myyty, kaikki muu on spekulaatiota.
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Suomi ei määritä millekään romulle hinta arvoa , se on maailman markkinat mitkä määrää hinnan . Maailma muuttuu mitä poliitikot säätää , jos polttoaineiden hinnat on taivaissa ja polttomoottori autojen käyttöä rajoitetaan kovasti niin ei varmasti tulevaisuudessa ole nyky camarot/challengerit mitään sijoitus esineitä niitä on tehty niin paljon .
     
  4. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Jep, maailman markkinat määrää hinnat. Tuosta valmistusmäärästä olen eri mieltä. Mietitäänpä kuinka paljon on valmistettu klassikko Mustangeja, E-koppa Mopareita tai Camaroita tuossa -70 luvun taitteessa. Valmistusmäärät hirmuisia, mutta paaliinkin on paljon mennyt.
    Jos nykyiset modernit Camarot, Mustangit tai Challengerit paalataan samalla innolla niin jäljelle jäävistä kyllä syntyy klassikoita.
    Politiikka miten polttomoottoreihin ja fossiillisiiin polttaineisiiin yhteiskunta suhtautuu vaikuttaa paljon pannaanko näitä uusio klassikoita paaliin vai säilytetäänko autotallin perukoilla.
     
  5. kerkko

    kerkko 3rd gear

    (Trabantistakin tuli reliikki ja harrasteauto.)
     
    NY4dHT tykkää tästä.
  6. karra

    karra Double Gearhead

    Olin siinä uskossa että Suomessa ei tehdä kauppaa noilla maailmanmarkkinoiden hinnoilla mutta varmaan kumminkin jonkun verran tehdään, ja ehkä joitain yksilöitä viedään ulkomaille. Ne jotka ei mee kaupaksi roikkuu myytävänä, niitähän on paljon.

    Elokuussa sain myytyä suomen poriin MB 300SEL 6.3:n ja ihan Classic Data hinnaston mukaan, kuntoluokka noin paremmassa päässä oleva kolmonen.

    Omistamani 560SEC ja 300 GE mersujen hinnat on nousseet kohisten 5 vuoden aikana mitä olen seurannut, nuo omat on kunnoltaan todella hyviä; ehkä jopa kakkosluokka. Sanoisin että jos pitäs myydä niin pistäsin yli 25k hintalapun kummallekin, en ole tosin myymässä.
     
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    On paljon ihan tavisautoja, jotka maksavat nyt hyvässä peruskunnossa enemmän, kuin uutena, tähtiperä gt Cortina, Mexico Escort, Datsun 100 a, Fiat 600, Corolla ke 20, jopa kupla, taas osa tuon ajan kulkineista ovat romuhinnan arvoissa.
     
  8. NY4dHT

    NY4dHT 3rd gear

    Tuon ”arvo ikkunan” sijainti riippuu ensisijassa harrastajaporukan ikäluokasta - tämä harrastus perustuu nostalgiaan, ja arvostuksen kohteet omaksutaan lapsuudessa - ja toissijaisesti harrastajien lompsan paksuudesta. Kaverit, jotka oli syntyneet 1920-luvulla, ihaili lapsuutensa eli 1930-luvun laitteita. 1940-luvulla syntyneet ihaili 1950-luvun laitteita. Ja niin edelleen. Aikuisiällä se, mihin on varaa sanelee konkreettisesti ne harrastuksen kohteet. Eli kaikki muuttuu.
     
    matti R tykkää tästä.
  9. tapsah

    tapsah 2nd gear

    kyllä se ikkuna on metsään päin..
     
  10. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Silloin kun "harrastaja" alkaa katselee noita hintoja ja seuraa nousuja harrastus on kuollut...

    Hänestä on tullut tylsä "kapitalisti!"

    Juu, itsekin sorruin siihen usein. "Bisnes edellä" tuli mentyä että sai uutta romua alle. Aina oli "pitäisi saada omistaa ja ajaa" lista pitkä. Voitollinen harrastus piti asian vireillä vuosikymmeniä.

    Malmilla sai nähdä oikeita harrastajia; ajoivat suunnilleen saman kuntoisena miittinkiin joka vuosi. Ja se kunto voi olla lähes romusta patinoituneeseen helmeen!
     
    JYR ja Majestic tykkäävät tästä.
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Magnumeissa on hinnat noussu jenkeissä, tästä oli taas puhetta yhdessä Magnum ryhmässä. Ennen koronaa perus 5.7 Hemi RT versioita oli myynnissä 2000-4000 hintaan, nyt hinnat järestään 7000-10000$. Ei mitään järkeä lähteä jenkeistä tuomaan. Edullisiakin vielä löytää, mutta teetättää työtä ja ne kiinnittää myös muidenkin huomion. Varsinkin vähällä km lukemalla, erikoismallit SRT, 29R, AWD kysyntä on noussut. Ja ikä, ne on kummiskin jo 20v vanhoja, eli poistumaakin on ollut.
    4 vuotta sit porukka nauro kippurassa jos joku pyyti vaikka SRT mallista yli 20k $, ei enää. Porukka vertailee hinta vs kunto, että onko toi vaikka 30k $ arvoinen.
    Charger/Challenger kehitystä en ole seurannut.
    Suomessa taas tuntuu, että edullisia (5000-6000€) Hemejä on ruvennut silloin tällöin tulemaan markkinoille, mutta siihen on syynsä. Eli vaatii sit laittoa ja hitsaamista.
    Tuleeko noista 300C/Magnum tulevaisuudessa "arvokohteita", kuka tietää.
     
  12. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Isamu tykkää tästä.
  14. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Pitäisköhän itsekin jo nostaa hintaa pari kolme tonnia niin pysyis linjassa :rolleyes:
     
    Fuselage tykkää tästä.
  15. Impala 69

    Impala 69 1st gear


    Tuo on totta. Mie näen tämmösenä varttiruottalaisena poikkeuksen vanhojen Volvojen osalta. Niissä tuo aloittajan mainittema aikaikkuna on pelannu justiin sillain mitä hän meinasi. Elikkä siinä vähän kaikki mallit rupeaa nostamaan aikojen päästä arvoaan. Siinäki aikaikkunan liukumassa saattaa nyt tämä takavetosista etuvetäviin siirtyminen aiheuttaa jonku sortin kynnyksen. Viimeiset 940 nostaa jo hintoja. Ensimmäisistä 850 malleista en tiä? Vanhemmista 300 ja 400 sarjat ei ole oikein arvoa nostaneet.
    Näissähän arvo määräytyy Ruottivetosesti ja ei ne kauhean arvokkaiksi hinnat pääse nousemaankaan. Mutta vanhojen Volvojen hinnat on aina olleet täälä Nuuskakairassa ikuinen puheenaihe yllättävän laajasti 10-90 vuotihailla miehenpuolilla.
     
    impala67 tykkää tästä.
  16. impala67

    impala67 Double Gearhead

    Edullisinta on keskittyä yli 15v ikäiseen kalustoon, ja niiden parhaimmistoon- niiden arvo laskee enää vain vähän, ja joidenkin (ainakin toistaiseksi takavetoisten) hinnat voivat alkaa nousemaankin.

    Wanhemman harrastekaluston osalta näyttäis hulluimpien ylihintojen pyytäminen vähän tulleen alaspäin, ainakin täällä meillä... mutta niiden arvostukset ei tunnu noudattavan muuta kuin avo/coupe-sääntöä.
     
    Impala 69 tykkää tästä.
  17. Impala 69

    Impala 69 1st gear

    Semmoinen vielä tuli mieleen, nämä 60-lukuiset Usa-autot pitää minun käsityksen mukaan jo sen takia arvoa ja niitä moni haluaa, että ovat niin yksinkertaisia ja on suurimmalla valinnaismoottorilla olleet hyvin tehokkaita. Omia rassauksia ko muistelee niin tuo minun kuvan 67 Ford Ranchero ja 1969 Impala, nyt kappaleina pitkin tallia, kuitenkin etenee, ovat tosi yksinkertaisia vekottimia. 70- luvulla on jo hiukan erilaista saatikka 80-90 luvulla.
     
    impala67 ja TopyCa tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!