"HARRASTE"lehti. yleisesti.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja juro the dog, 26.6.2011.

  1. juro the dog

    juro the dog 1st gear

    aiheeseen liittyvää keskustelua kun käydään jokaisen valtakunnassa esiintyvän lehden omissa topiceissa ja valitetaan sitä ja tätä, niin miten olis keskustelu aiheesta, millainen olisi täydellinen lehti?

    mun mielestä esmes. gearhead magazinen ja kotoisen ridin&drivinin jonkinlainen ristisiitos?

    mä en ainakaan ole ollut oikein tyytyväinen mihinkään kotimaiseen....

    tilattuna on/on ollut kopteri, v8, mobla, kromi&poweri(joka tais olla se kaikkein toimivin), mobla senior, ridin&drivin, vm ja divareista kannettuna ainakin suomen wheels, car trend, hotrod special ja ties mitä kaikkea muuta. (tässä vaan nää kotomaiset)

    eli mitä se täydellinen lehti sisältää ja miltä se näyttää?
     
  2. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    täydellisiä ei ole kuin oman merkin kerholehdet ja varaosa- ja tarvikeluettelot.
    muut on kompromissejä kun kaikkia ei voi miellyttää tai loppuu lehden tilaus.
     
  3. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    aivan, tääle fordfriikille paras oli
    legendary ford magazine, joka meni konkkaan 2 v siien..
     
  4. kaierkki

    kaierkki Gearhead

    Bilteman luettelon kanssa vaan aamu "kyykylle". Se vasta on elämää :)
     
  5. ata

    ata Gearhead

    Ei täydellistä lehteä olekaan eikä edes voi olla. Edes oman merkin kerholehti ei ole täydellinen, se kun keskittyy vain siihen tai niihin kerhon "omiin" merkkeihin. Ja minä sentään olen itse yhden merkkikerhon kerholehden päätoimittaja... se itse tehty lehtikään ei ole täydellinen, mutta pakko sitä on tehdä, koska kaupalliset lehdet usein skippaavat monet kyseisen merkkiset autot ja johonkin lehteen pitää saada dokumentoitua mm. kerhon näyttelyosastot ja kerrankin saa kaikki kyseisen merkin edustajat näyttelyjuttuihin, joista silti tulee laajempia kuin kaupallisten lehtien koko näyttelyn kattavat jutut...

    Itse tosiaan teen itse yhden kerhon lehteä, lisäksi on tullut kirjoitettua useampaankin lehteen juttuja ja omia autojakin on esitelty eri lehdissä, kyllä suurimmalle osalle on tarvetta, tosin aina en itse ymmärrä lehtien linjauksia...

    Itse seuraan kotimaisista harrasteautolehdistä lähes kaikkia, paitsi tuning.fi-lehteä ei ole tullut kuin satunnaisia numeroita katsottua, se ei ollut ihan täysin omaan makuuni, vaikka siinäkin on kyllä esitelty muutamia hienoja autoja, tällöin on tullut irtonumeroita siitäkin ostettua.

    Mutta listataan nyt tähän joitain hyviä ja huonoja puolia eri lehdistä, joita säännöllisemmin tulee seurattua tai tilattua:

    V8-Magazine
    Tätä on tullut luettua tuolta jostain vuodesta 1981 lähtien ja tuolloin tuli hommattua toimituksesta tilaamalla myös sitä aiemmin ilmestyneet numerot 4/1979 lähtien, eli 3 ekaa vain jäi puuttumaan. Tullut vähän tavaksi, tosin Sanoma Magazinesin "profiloimana" nykyään vähän kliseinen kun lehden "linjaksi" on tehty niin tiukasti tietynlainen, eli lehdessä on vissiin "pakko" esitellä näitä Mustangeja ja E-bodyjä ja muita suosittuja malleja aina, muuten lehden numero ei täytä lehden "linjaa"? Joskus menee vähän pakkopullaksi, mutta kyllä tuota ihan mielellään silti on edelleenkin lukenut. Näyttelyraportit ovat valitettavan suppeita, kun moni kerho kuitenkin haluaisi, että osasto tulisi ikuistettua myös johonkin "oikeaan" lehteen. Häiritsee itseäni liika "tontinjako" GTi-Magazine-"sisarlehden" kanssa, noista näkyy aivan liikaa yhtäläisyydet, eli sama formaatti, vain eri kohderyhmä. Muuten lehdet ovat vähän liiankin samanlaisia, osin varmaan kustannussyistä. Tilauksessa raivostuttaa vanhojen tilaajien sortaminen ja uusien tilaajien houkuttelut vanhojen kustannuksella.

    Spinneri Magazine
    Tätäkin on tullut seurattua pitkään, aluksi irtonumeroina, sittemmin tilaamalla ja tässä hyvä puoli on se, että tämä on riippumattomamman oloinen kuin ison konsernin "brändituote" kasimakasiini. Lehti on enemmän "itse tehdyn" oloinen eli harrastajamaisempi ja omasta mielestäni on myös hyvä, että valmistusmaa ei rajaa autoja pois lehdestä, itsekin kun olen pitänyt aina eri maissa ja maanosissa tehdyistä autoista enkä vain yhdestä ja tietystä. Lisäksi on tämän lehden myötä päässyt hieman "lähemmäksi" tuota lehtimaailmaa, kun Jari itse edustaa lehteä tällä foorumeillakin sekä tapahtumissa ja itsekin on tullut lehteen kirjoitettua ja oltua autoa esittelemässä. Myös kerhoalennukset tilauksista ovat positiivinen seikka. Tätä tilaa mielellään. Positiivista on myös se, ettei lehdessä ole mitään ikärajaa siinä esitellyille autoille.

    Mobilisti
    Toinen "veteraanilehti" Kasin lisäksi, aikoinaan se tuntui vieraammalta, mutta nykyään entistäkin paremmalta, tästä tuli pitkään ostettua irtonumeroita, kunnes lopulta huomasin että ostin jokaisen irtonumeron ja totesin järkevämmäksi tilata lehden. Ja tilaajiahan tässä lehdessä palkitaan lisäsivuilla, eli tämä on positiivista. Ei tule tilaajana eli kanta-asiakkaana sellainen kusetuksen maku niinkuin Sanoma Magazinesin lehdissä. Jutut ovat erinomaisia, aiheet monipuolisia ja eihän tätä voi kehua ollenkaan tarpeeksi. Tosin tietysti lehden linjassa on keskittyminen vain vanhoihin autoihin, joka on sinänsä ihan ok. Senioriversioon en ole vielä tutustunut. Tätä tilasin yhdessä vaiheessa kahtakin kappaletta, toista itselleni ja toista nyt jo edesmenneelle isälleni joka oli vanha automies ja tämä lehti meni hänellekin hyvin.

    GTi-magazine
    Tätäkin on tullut seurattua, vaikka tässä häiritsee kaikki sama kuin V8:ssa, lehti on niin samanlainen sen kanssa, vain keskittyneenä usein tyhmästi muutettuihin japseihin ja euroihin. Mutta kun euroautot kiinnostavat ja itsellänikin on parikin jotenkin modifioitua euroautoa, niin joskus tässäkin on hyviä esittelyitä. Tässä vain häiritsee se, että lehti keskittyy vain yleensä pilattuihin (=tuunattuihin) autoihin ja alkuperäisiä ei lehdessä näy, eikä aina oman maun mukaan muutettujakaan, mutta poikkeuksiakin on, joiden takia lehteä edelleen tulee seurattua. Suunnattu tosin selkeästi aika lailla itseäni nuoremmalle lukijakunnalle.

    Klassikot
    Uusi lehti, joka keskittyy youngtimer-ikäisiin autoihin, mutta vain ns. "Suomessa tavallisiin" malleihin, muutamissa poikkeuksissa tästä on jopa mainittu, että tämä auto ei kuulu lehden normaaliin linjaan (mm. uusimmassa oleva BMW M1). Tässä on paljon hyvää ja lehdessä on esitelty paljon hienoa kalustoa, tosin kun linja on pääosin alkuperäiset "tavalliset" 20-40-vuotiaat autot niin paljon jää ulkopuolellekin.

    Ridin & Drivin
    Erikoisempi tapaus. Erikoinen koko, erikoinen tyyli, erikoinen yhdistelmä autoja ja musiikkia ym. Muutamia ihan hyviä ja hauskoja juttuja, mutta olen vielä pitäytynyt irtonumeroasiakkaana, vaikka melkein kaikki numerot on tullutkin ostettua. Kyllä tämä varmaan meille n. 4-5-kymppisille menee, nuoremmista en tiedä?

    Kerholehdet
    Näitä tarvitaan, koska kaupalliset lehdet eivät koskaan kata sitä omaa merkkiä tai autotyyppiä tarpeeksi persoonallisesti ja kaupallisista lehdistä ei löydy eikä tule löytymään samalla tavalla tilaa matkakertomuksille, tekniikkajutuille tai tapahtumaraporteille etenkin sen oman kerhon näkökulmasta. Itse kuulun kolmeen autoaiheiseen kerhoon ja jokaisella on oma kerholehtensä, jotka ovat omasta mielestäni erittäin tärkeitä osia kerhotoimintaa, olenhan yhden niistä itse perustenutkin ja sitä ollut tekemässä jo 10 vuotta... Näihin myös kynnys kirjoittaa juttuja on monille matalampi.

    Lisäksi itse tulee luettua ulkomaisia lehtiä, joista osaa myös tilaan kotiin kun niitä ei kaikkia Suomesta saa ostaa irtonumeroina. Ulkomaisissa lehdissä on mahdollista keskittyä eri merkkehin tai rakentelutyyleihin tarkemmin kun lukijakunta on suurempi. Suomessa ei merkkikohtaiset lehdet varmaankaan menestyisi kaupallisesti muuten kuin kerhojen julkaisemina ja suppeampina ja harvemmin ilmestyvinä.

    Varmaan unohdinkin jotain, mutta sellainen lehti olisi kiva, jossa olisi sekä jenkkejä, euroja ja etenkin ausseja, mutta japseja ei tarvitsisi olla ellei olisi joku erityisen hieno laite, samassa lehdessä voisi olla vuosimallit jostain kanttiautoja edeltäneistä häkkyröistä uusiin mielenkiintoisiin autoihin asti, eksoottisempia urheiluautoja unohtamatta, rakentelutyyleinä alkuperäisistä radikaalisti muutettuihin, mutta ei mitään tylsiä autoja eikä linttoja. Ja kilpa-autojakin voisi esitellä ja näyttelyraportit laajoja ja paljon tapahtumakuvia. Kisaraportteja ei tartte olla ollenkaan, mutta matkakertomuksia autoihin liittyen voisi olla kyllä.

    Ei ole vielä näkynyt... :) (tosin täytyy todeta, että Ridin & Drivinissä on kyllä hieman yritystä tuohon suuntaan...)
     
  6. ido59

    ido59 Gearhead

    Hyvä kirjoitus 8)
     
  7. TeeJii

    TeeJii 1st gear

    Tämän allekirjoitan: tilaajana, lehden luettuani toimitan läpyskän isälleni (74 v.), joka tallentaa joka numeron... Meillä on aina harrastettu kaikkea konevoimalla toimivaa.
     
  8. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Luen vain Mobilistia uskollisesti. Olen iloinen että nuori polvi jatkaa KLBn linjaa. He tuskin koskaan rikastuvat mutta elämän rikkaus ei ole pelkästään raha.
    Alkuperäinen V8 oli rautaista tavaraa! Samoin oli VM ennen överiksi mennyttä F1 linjaa :( Kun suuri julkaisija otti yli molemmista hävisi lehden sielu... Ostettiin täytteeksi maailmalta paskaa.
    Ulkomaisista paras oli Brittilehti "Cars and Car Convertions" ja maailman suurin "Car & Driver". CCC meni konkkaan ja C&D on nykyisin kuiva kun värikkäät ja parhaat toimittajat erotettiin ja/tai lähtivät uuden omistajan luovan linjan takia.
     
  9. Miksu.1g

    Miksu.1g Gearhead

    Itse olen tilannut "kaikki" harrasteautolehdet mitä on saatavilla. :eek:
    Monet lehdet ovat tulleet kymmeniä vuosia.
    Ehkä myöskin olen eräänlainen keräilijä luonne, koska kaikista alla olevista lehdistä löytyy joka ikinen numero ja ne on myöskin kansioissa tallessa :)

    Allaolevissa lehdissä on voimassa oleva tilaus täyteen hintaan (Spinneri lehti ainut jolta saan kerho alennuksen)
    -Mobilisti
    -Senior Mobilisti
    -V8 Magazine
    -Spinneri Magazine
    -Retro Auto Moto
    -Klassikot
    -Ridin & Drivin
    -Primer
    -Tuning.fi
    -Gti Magazine


    Tuolla tilaus määrällä löytyy aina mielenkiintoita luettavaa koska uusi lehti tulee melkein joka viikko laatikkoon :wink:


    Allaolevista suomalaisista kuollesta merkeistä löytyy myös joka ikinen lehti. :oops:

    -Suomen Wheels
    -Street & race
    -Kromi & Power
    -Hot Rod Special
    -Roadline
    -Car Trend

    -Sekä lukematon määrä ulkolaisia lehtiä ja suomalaisia kerhojulkasuja.
    Tuplanumeroita löytyy myös läjä päin.
    Ulkolaisista lehdistä tuli viimeksi Chevy HighPerformance sekä HotRod

    -Jäsen lehdistä tulee Takaluukusta(FHRA) ,Roddari Magazine (FHRA Tre) ja Genneri (F-Body Club)

    VM,TM ja Tuulilasi tyyppiset pysyy poissa tältä tontilta.Koska ne eivät ole harraste autolehtiä.

    Tämä ei ollut myynti ilmoitus vaan lapset saa periä lehdet kun minusta aika jättää.
     
  10. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Miksu.1g...VM,TM ja Tuulilasi tyyppiset pysyy poissa tältä tontilta.Koska ne eivät ole harraste autolehtiä.[/quote]

    :soosoo: Täältä tulee eriävä mielipide!
    Olen myös "tietysti"haukkunut TM:n alimpaan helevettiin uskollisesti,mutta tietysti nyt on tämän harrastuksen tiimoilta monenlainen keräily harrastus myös paisunut jonniin verran,nuo vanhat TM numerot jostain-75:sta vanhempaan aina -50 luvulle(on hyllyssä)on täynnä vanhoja hienoja mainoksia testejä monista laitteista joita tulee kerättyä ja tietysti ajoneuvojutut.
    lisäksi vanhat Moottori/Moottoriurheilu lehdet-50-60 luvulta on myös täynnänsä uskomattoman hienoja mainoksia ym rekvisiittaa,ostakaa jos sattuu kohdalle,niin mikäli tuollaiset vanhat jutut kiinnostaa.

    Muuten kyllä samaa mieltä noista nyky VM,TM ym :wc: (kunnes joku päivä huomaan että kerään niitäkin :D )
     
  11. starcraft

    starcraft Gearhead

    Mobilisti ja V8 tulee tilattuna, muita ostellaan tapauskohtaisesti irtonumeroina.

    Mobilisti painuu jatkuvasti syvemmälle marginaaliin. Senverran pahasti olen vain autoihin kallellaan että rupeaa olemaan melko paljon ei kiinnostavia juttuja mobilistissä. Jotain 8 sivun juttua harriet lentokoneista ei vain jaksa lukea. Saattaa jäädä katkolle tilaus ensi talvena.

    V8 on aihepiiriltään lähimpänä omia kiinnostuksen kohteita mutta vähän lennokkuutta juttuihin välillä kaipaisi. Välillä voisi kirjoitella harrastuksen vaikeuksista tai helppouksista kuin vain osaluetteloita. Myös ajoreissuista voisi kirjoitella. Toisaalta V8 lukee meillä muutkin kuin minä. Välillä joutuu jonottamaan omaa vuoroa.

    Ridin & drivin uusinta numeroa tuli selailtua marketissa ja lähellä oli ettei tullut ostettua. Hyvin tehtyjä juttuja joissa paljon projektikuvia. Kyllä hvs edelleen osaa kirjoittaa hyvin. Harmi vain kun lehden aihepiiri on niin laaja ettei osu kiinnostavia artikkeleita yleensä yhtä enempää kohdalle. Ehkä tuon uusimman numeron vielä haen kun tulee seuraava sadepäivä.

    Klassikot lehti ois hyvä myös jos aihepiiri osuisi kohdalle. Iso plussa runsaasta tapahtumien kiertämisestä.
     
  12. juro the dog

    juro the dog 1st gear

    en minäkään tmmää ja tuulilasia ole koskaan pitänyt minään, mutta lapsuudessa (jostain 70-luvun loppupuolelta ALKAEN! :D ) muistan kyllä VMän olleen paikoitellen ihan "roddarin" asialla.

    kutakuinkin joka numerossa oli jotain hottentottimeininkiä. oli erikoismaalauksista, ulkomaan näyttelyistä ja olipa jopa bolt on viri-viri opastusta. ja juttujen takana oli useimmiten sellanen heppu ku j.fyrkkanen, josta sittemmin on kasvanut jonkinlainen m¤#aton yleispäätoimittaja. :-?

    veeämmä katosi meiltäkin joskus sillon kun f1 hepuli alkoi, mutta nyttemmin pari läpyskää selattuani on lehti muuttunut mielenkiintosemmaksi. tosin rottentottia ei ole juur tarjolla, mutta lehti on jok.tap. parantunut.

    moblan tyylikkyyttä on pakko digata! kuvauksiin on satsattu jne. ulkoasu/taitto on aivan ykköstä. varsinkin kun vertaa klassikkoon ja kopteriin, joita tylsempiä ei ulkoasultaan taida olla koskaan ollut?

    r&d:n jatkuvat asia/kirjoitusvirheet rassaa, mutta hyvinkirjotettuja juttuja lukee ihan mielikseen, vaikkei aihepiiri varsinaisesti kiinnostaisikaan.

    kasi on nykyään päätoimittajansa näköinen. harmaa kaveri on kustantajalla töissä. intohimo ja näyttämisen halu puuttuu...

    mutta mikä on se mikä eniten mättää?

    HINTA!

    kyllä se meikäläisellä ainakin kipuraja menee tuossa 7 egee/numero. eli eipä tule moblaa (eikä muitakaan) osteltua kun kirpparilta/divarista...
     
  13. Hd-hippi

    Hd-hippi Gearhead

    Minulle henk.koht paras autolehti olisi Ridin-Drivin/Mobilistin sekoitus.

    Lisäksi pitäisi pitää Kopterin tilaus ehdottomasti voimassa joka on numerosta 2 lähtien tullutkin kestotilauksena...
     
  14. Holley

    Holley Gearhead

    Tuhoon tuomittu topic...
    mutta osallistutaan.
    Täydellinen lehti? Mobilisti!!
    No ok, Moblassa ei esitellä niitä laitteita, mitä Primerissä. Eli Senior Mobilistin sisar/lisälehtenä voisi olla vielä niin mikäs se olisi? Customobilisti? Sporttouringisti? Tai Classicbilisti, koska olisi kuitenkin kiva lukea juttuja Bentleystä, Aston Martineista ja esim. Monteverdeistäkin ainakin jutun verran silloin tällöin, siis suomeksi.
    Ehkä siksi tilaan ja luen monia lehtiä. Primeriäkin lukisin, jos joskus ilmestyisikin.
    Itsekin muuttuu vuosien mittaan, ei vain lehdet!! Kun lukee 27 vuotta V8 Magia, sitä skippaa tai pikalukee minkä tahansa Challenger- tai Mustang-jutun, jonka '80-luvun alussa olisin tenavana lukenut kymmeneen kertaan.
    Tahtoisin juttua piilofarmareista, tai Impala SS '94-'96:sta, tai vaikkapa Tatra 613:sta! Onhan noita esiteltäviä autoja ja lisää pukkaa, joten ehkä lehdillä, useammallakin, riittää kysyntää. Rakentelutyylejäkin kun on jo varsin monia. Tähän kun ottaa vielä erilaiset tapahtuma- ja matkaraportit.
     
  15. tuiremc

    tuiremc Gearhead

    Ruåtsinkieltä huonostikin taitavana naapurimaan Nostalgia-lehti on lähellä täydellistä. Juttuja monesta aihepiiristä, autoista, moottoripyöristä, lentokoneista, keräilyesineistä ja paljon tapahtumista kuvia. Tästä kun saisi Suomi-version!
     
  16. jknR

    jknR Gearhead

    No jos Auto Italia, TM, VM, Mobilisti, Spinneri, Klasikko, GTI, Tuning, Car & Driver, Top Gear ja Hot Rod olisi samoissa kansissa, niin tilaisin heti!
     
  17. auburn

    auburn Gearhead

    Aika vähälle huomiolle on jäänyt Retro Auto Moto ( http://www.retro-lehti.fi/fi/etusivu.html ) lehti tässä keskustelussa. No omat puutteensa siinäkin on, mopoja ja saksalaisia kevareita joka numerossa ainakin riittävästi.
    Uusimmassa numerossa mm. :
    - esittelyssä ruotsalainen Futurliner ( siis tämä http://www.classicmotor.se/artiklar/art ... -i-sverige ), jutussa sanotaan että laite on esillä syksyllä suomessa Extreme Car Showssa
    - Työpaja - osio jossa johtosarjan kunnostus
    - E-typen jaguareista monen sivun juttu

    Mutta ihan monipuolinen harrasteajoneuvolehti tämäkin, toisaalta sopivan "kotikutoinen"
     
  18. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Sano yksikin HYVÄ syy :x
     
  19. rane58

    rane58 Double Gearhead

    +Playboy :pinup: ... :wink:
     
  20. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    hot rod, popular hot rodding, kustoms illustrated....
     

Kerro tästä muillekin!