Harrasteajoneuvojen lakialoiteadressi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja oolanti, 5.2.2010.

  1. oolanti

    oolanti Gearhead

    Nyt kaikki kynnelle kykenevät ajoneuvoharrastajat laittamaan joukolla puumerkkinsä tuiki tarpeelliseen adressiin.

    http://www.adressit.com/harrasteajoneuv ... 58_2009_vp

    Vaikka et juuri tällä hetkellä omistaisikaan harrasteajoneuvoa, käy silti antamassa tukesi harrasteajoneuvojen saamiseksi lain kautta siihen asemaan, jossa niiden olisi pitänyt olla jo vuosikymmeniä! Lisää infoa asiasta adressisivulla...

    Vain suurella volyymilla on vaikutusta, joten nyt on tarjolla yksinkertainen ja helppo tapa vaikuttaa välillisesti TODELLA tärkeään asiaan!
     
  2. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Jokainen tuon allekirjoittaja voisi myös käydä täällä: www.shal.fi ;)
     
  3. rane58

    rane58 Double Gearhead

    -Kuittailtu.... 8)
     
  4. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Samoin. 8)
     
  5. Frösä

    Frösä 2nd gear

    Lapa jäähän ja nimi lehteen.. 8)
     
  6. 660

    660 1st gear

    jep! kuten aiemmin myös SHAL mutta pidetään se topic asiassa eikä tyhjänpäiväisessä ilmoittautumisessa, ei jaksa lukee viittä sivua että "osallistuin"
     
  7. oolanti

    oolanti Gearhead

    Voisiko ystävällisesti ne henkilöt, jotka käyvät muillakin vastaavilla keskustelupalstoilla, laittaa linkkitiedon myös muihin palstoihin tästä adressista, jotta noita nimiä tosiaan saadaan adressiin ja PALJON!

    Periaatteessa jos kaikki ajoneuvoharrastajat Suomessa osallistuvat adressitalkoisiin, niin puhutaan jo useista tuhansista kannattajista! Ja jos saadaan mukaan myös ne harrasteajoneuvojen ystävät (eli ne, joilla ei ole omaa silmäterää, mutta ihailevat harrasteajoneuvoja), niin puhutaan jo kymmenistä tuhansista kannattajista. Miettikääpä vaikka, kuinka paljon osallistuu ns. harrasteajoneuvoja diggaavaa rivikansaa esim. keväisin järjestettävään American Car Showhun, silloin puhutaan tosiaan jo kymmenistä tuhansista ihmisistä eli heidätkin olisi hyvä saada mukaan talkoisiin. Siksi linkityksiä kannattaa laittaa mahdollisimman moneen foorumiin...

    Lähetelkää myös sähköpostitse vinkkiä tutuille ja vähemmänkin tutuille, jos vain osoitteita löytyy sähköpostiohjelmienne ns. osoitekirjasta. Eikä kukaan ota nokkiinsa, jos samasta asiasta tulee useampia vinkki e-maileja :)
     
  8. Carburetor

    Carburetor 1st gear

    täältä yksi nimi lisää. Tuo vanhojen harrasreautojen verotus on kyllä todella väärin. Niille kuuluu sama asema kuin museoautoille.
     
  9. VANIKKA 62

    VANIKKA 62 1st gear

    Osaisko joku yhyttää meijänkylän (ent. Anjalankoski)Markku Pakkasen ja Heikin Shal:lista koska näyttäis olevan hyvin pitkälti samoja ajatuksia. olen myös ymmärtänyt että Markku olis menossa vielä eduskuntaan. Vois saada alan harrastajiltakin muutaman lisäpojon. Olis sitte sielläkin edes 1 asian kannattaja.
    Ei mut olihan siinä aloitteessa muitakin nimiä!
     
  10. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Sen verran realisti ja ilon pilaaja olen, että vuonna 2003 keräsimme yli 16.000 nimen adressin harrasteautoasioissa ja vaikka se oli nettiadressia "vakuuttavampi" perinteinen paperiadressi ja kävimme sen Fyyran pj:n Tapio Väljän ja SA-HK:n pj:n Veikko Karjalaisen kanssa luovuttamassa valtiovarainministeri Antti Kalliomäelle niin ei sillä adressilla sinänsä ollut kauheasti merkitystä.

    Adressit (ja etenkin nettiadressit) ja mielenosoitukset ovat varsin tehottomia tapoja vaikuttaa asioihin. Todellista vaikutusta on vaan tehokkaalla ja faktoihin perustuvalla lobbauksella ja sitä varten tässä ollaan taas tuota etujärjestöä nostamassa jaloilleen, jotta meillä olisi käytössämme tehokas lobbaustyökalu ja yhteistyökumppani viranomaisille.
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mutta eikös tämä kaikki ole osaltaan sitä lobbausta? Jos SHAL ja muut kerhot ovat laittaneet lumipallon pyörimään niin siihen tarttuu lisää lunta kun tieto lisääntyy ja paine kasvaa. Moni harrastaja saattaa herätä vasta tämän adressin ansiosta ja huomata myöhemmin että SHAL:ia pitää tukea jos tästä addressista ei ole ollut näkyvää hyötyä. Eikö lobbaus ole silloin toiminut halutulla tavalla ja lumipallo kasvanut?
    :D
    - Jani -
     
  12. rane58

    rane58 Double Gearhead

    -Olispahan topikki aktiivisessa käytössä, eikä tarviis "nostetaas taas" kikkailua... :poff:
     
  13. oolanti

    oolanti Gearhead

    Tämä oli juuri sen laatuista kannustusta, mitä tämäkin adressi kaipasi! Kiitoksia!

    Kaikella kunnioituksella, tällainen ns. "realistinen asenne" oli takuuvarmasti juuri sitä, mitä ajoneuvoharrastaminen kaipasi, vai kaipasiko! Mielestäni toivoa on niin kauan kuin on elämääkin!!!

    Itselläni ei ole mitään osaa eikä arpaa valloilla olevaan adressiin, eikä lakialoitteeseenkaan, mutta en mistään hinnasta lähtisi mollaamaan/mustamaalaamaan tälläisella tyylillä nyt asialla olevien tahojen toimintaa. Enkä edes kuulu ns. tämän lakialoitteen piiriin, sillä omassa hallissani on museorekisteröity auto, mutta kannatan ehdottomasti silti lakialoitetta. Kyllähän sitä ketä tahansa voi lähteä viljelemään esimerkkejä vastaavanlaisista epäonnistumisista, mutta on paljon viisampaa pitää ne mölyt omassa mahassaan...

    Se, että ehkä tunnet epäonnistuneesi itse seitsemän vuotta sitten ei varmastikaan tarkoita sitä, etteikö nyt seitsemän vuotta myöhemmin liikkeellä oleva taho voisi asioissaan onnistua! Ei todellakaan mikään ihme, jos edes nimiä ei viitsitä käydä laittamassa adressiin, kun tällaista negatiivista/vähättelevää ilmapiiriä luodaan ilmoille tälläkin foorumilla!

    Kuten edellä mainittiin, kaikenlainen lobbaus on varmasti tarpeen, myös adressimuotoinen. Kyllä ne asiat jonakin päivänä huomioidaan valtakunnankin tasolla. Se, että onko näissä harrasteajoneuvoasioissa ollut aina juuri ne oikeat henkilöt liikekannalla, en ota mitään kantaa...

    Harvoin muuten ketään sahaa näin julkisesti omaa oksaansa :oops:

    Tsemppiä ja onnea niille, jotka tällä kertaa ajavat ajoneuvoharrastajien asioita! Laitoin ilolla nimeni adressiin!
     
  14. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Tarkoitukseni ei ollut mustamaalata ketään vaan tuoda esille se ajatus, että pelkkä adressien keruu ei riitä jos halutaan saada jotain aikaan eikä siis pitäisi vahingossa tuudittautua siihen ajatukseen, että laittamalla nimen nettiadressiin kaikki asiat ratkeaa ja joku muu hoitaa asioita eteenpäin. Tottakai adressia saa mainostaa ja siihen on hyvä laittaa nimensä, mutta kannattaa silti olla realisti.

    Tuo mainittu lakialoite on muuten jo käsitelty eduskunnassa ja laitettu sieltä eteenpäin valtiovarainvaliokuntaan, joka on lähettänyt asian eteenpäin valiokunnan verojaostolle pohdittavaksi.

    Enkä muuten tunne epäonnistuneeni seitsemän vuotta sitten, se ei ollut viestini pointti enkä ole mistään katkera. Vaikka tuon käyttömaksuadressin vaatimukset eivät menneetkään läpi, niin monia muita juttuja saatiin alkuun. Siitä huolimatta, että adressiin saatiin 16.000 nimeä ja jäätiin jonkin verran tavoitteesta, oli se kampanjana onnistunut juttu. Se miksi adressin vaatimukset eivät vieläkään ole toteutuneet johtuu siitä ettei toimivaa edunvalvontakoneistoa tällä alalla ole olemassa.

    Asiat ja hankkeet on hajallaan eikä ole olemassa mitään selkeää tavoitetta tai strategiaa sen saavuttamiseksi, joten edunvalvonta on hajallaan ja niin kauan kuin nämä "työkalut" puuttuu, on asioiden läpimenon mahdollisuus pieni.

    Ehkä mä olen väärä ihminen kommentoimaan tai pohtimaan harrasteautoilun edunvalvontaa, toivottavasti löytyy oikeita ihmisiä, jotka saa jotain hyödyllistä aikaan.
     
  15. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Onhan se hienoo että porukka innostuu kirjoittamaan nimiä nettiadresseihin mutta onko niillä koskaan saatu vaikutettua mihinkään poliittiseen asiaan?

    Kyllä tässä hommassa tarvittaisiin face to face keskusteluja ja pitkän tähtäimen suunnitelmia. Joku asiantunteva taho tekemään tuota työtä niin ehkä 5-10 vuoden päästä meillä on jotain konkreettista tapahtunut.
     
  16. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Heikki jos kukaan on oikea mies kommentoimaan tätä juttua. En häntä henk.koht. tunne, mut luulen, että hän on viimeisiä, ketä voi syyttä oman oksan sahaamisesta tässä asiassa. Pelkästään Overdriveä pyörittämällä hän on edistänyt harasteautolijoiden asiaa enemmän kuin kovinkaan moni tässä maassa.

    Itse aion tässä nyt syyllistyä mollaamiseen. Mun mielestä toi lakialoite vaikuttaa hetken mielijohteesta ja ilman valmisteluja pystyyn kyhätyltä. Helpommin saisi varmaankin kannatusta, jos olisi enemmän pohjatietoja asia tueksi. Ja 100 päivän ajo-oikeus ajoneuvoverosta vapautetulle autolle on liikaa pyydetty. Sama juttu ton adressin kohdalla. Ois ollut hyvä kertoa, jos todella on tarkoitus nimilistan kanssa lähteä asiaa ajamaan eteenpäin tai edes saattamaan päättäjien tietoon että adressia on kerätty. En jaksa vaivautua allekirjoittamaan. Sen sijaan SHAL:lle laitoin viestin ja kerroin, miten olen valmis edesauttamaan sen toimintaa.

    Toki lakialoitteen ja adressin alullepanijat ovat tehneet asian eteen enemmän kuin useimmat meistä, kaikki kunnia heille siitä. Mut kyllä tässä tarvitaan lisäksi jotain ammattimaisempaa tahoa ajamaan asiaa.
     
  17. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Onko siitä yhteisymmärrystä, mikä on harrasteauto? Harrasteauto on vähän samanlainen käsite kuin urheiluauto, eli vaikuttaa ensin selvältä asialta, mutta silti hankala laittaa yksiselitteinen määritelmä paperille. Lakialoitteen mukaan valtakunnallinen harrasteajoneuvojärjestö antaa lausunnon ja katsastustoimipaikka hyväksyy. Millä perusteilla? Mitä tarkoittaa käytännössä "merkittävästi muunneltu tai uudelleen rakennettu"? Voiko uudesta autosta tulla harrasteauto, jos sitä tarpeeksi muuntaa? Jos minulla on 3 harrasteautoa, niin voinko ajaa vuoden ympäri ilman että tarvitsee maksaa ajoneuvoveroa. 100 päivää per auto.

    Onko kukaan miettinyt harrasteauton määritelmää?
     
  18. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Kriteeriksi 25-30 vuotta vanha auto. Uudemmat ovat vielä käyttiksiä,vaikka niihin kivittäisi kuinka paljon aikaa,rahaa ja tarmoa.
     
  19. SK

    SK Gearhead

    Se mikä minua jaksaa tässä harrasteautokeskustelussa vuodesta toiseen hämmästyttää on 60- ja 70-lukujen kotiryssäkäytännönkin suoraselkäiseksi pyhäkoulupoikien puuhasteluksi muuttava suomettuminen. Tämän päivän (7.2.2010) HS:ssä JSN:n uusi puheenjohtaja Risto Uimonen virnuilee, että vuoden 1968 journalistin ohjeissa oli kiellettynä vieraan valtion(=NL) arvostelu, ohjeella "Vieraan valtion omasta käsityksestä riippuu, onko kirjoituksesi loukkaava". Minulla jää valitettavasti nauru kurkkuun näitä kommentteja lukiessani.

    Miksi ihmeessä tavoitteena ei voisi olla 100 päivän verovapaa ajo-oikeus? Pitääkö todella etukäteen vellihousuna pyytää max. 30 päivää, kun "ei se Kuitunen kuitenkaan enempää anna"? Vai olisko sekin itsesensuurille liikaa ? Tai olisiko Pakkasen & co. pitänyt ymmärtää jättää ehdotuksensa tekemättä siksi että OD:n kinastelijat eivät pääse yhteisymmärrykseen harrasteauton käsitteestä? Onko todella niin että kansanedustajien tekemät lakialoitteet ovat täysin joko-tai: jos pyydät yhtään liikaa on case closed - ikuisesti?

    Ihan vaan mittakaavaksi: Ruotsissa vuotuisesta ajoneuvoverosta on vapautettu 30 v. ja sitä vanhemmat autot. Näin siitäkin huolimatta, että Wheelsissä ja Powerissa on aina silloin tällöin esittelyssä jonkun elämantapaintiaanin dieselöimä 58 Cadillac tai 68 Chevrolot Brookwood perusteluin "on niin halpaa käyttöautoilua 365 vrk/v kun se on auto- ja dieselverosta vapaa".

    Erinomainen uutinen. Vaikka laki ei tuollaisenaan kelpaisikaan, niin ehdotusta on mahdollista muuttaa kun joku on ensin saanut jotain neuvottelupyötään asti. Jos 100 verovapaata päivää on liikaa, niin sitähän voi joku "realisti" muokata 100 vapaavalintaiseksi verolliseksi päiväksi. Tai sitten vaikka siksi 30:ksi verottomaksi. Tai stten tuon simppelin ruotsalaisen 30v. säännön mallin mukaiseksi. Tai edes saksalaisen 30v. Oldtimer-säännön mukaiseksi (jossa muutoskatsastetulla autolla on käyttömaksu mutta kuitenkin selvästi tavallista alempana)

    Se on totta, että tuossa neuvotteluvaiheessa tuki olisi tarpeen, ja siinä tuskin nettiadressi auttaa. Tämän dissaamisen sijaan FHRA:n (ja juuri henkiin heräävän SHAL:lin) tulisi ottaa yhteyttä ko. kansanedustajiin ja tarjota oma-aloitteisesti asiantuntijaa (-joita) valtiovarainvaliokunnan kuultavaksi. Pekalle (P.) ne osaavat kyllä soittaa vanhasta muistista.
     
  20. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Keep it simple: Kaikille 30 vuotta vanhoille ajoneuvoille 30pv ajoaikaa ilman, että tarvitsee maksaa ajoneuvoveroa.
     

Kerro tästä muillekin!