Harrasteauto saapunut Suomeen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja BigOJS, 22.2.2010.

  1. BigOJS

    BigOJS 3rd gear

    Nyt olisi 2Gen Pontiac Trans Am saapunut Suomeen ja käydään hakemassa uuteen kotiin keskiviikkona. Hieman mietityttää, että mitä tuli ostettua kun ei ole nähnyt kuin kuvatukset laitteesta ja vanhoja jenkkejä ei ole ennen tullut harrasteltua. Hinta oli kohtuullisen kallis paikallisen mittapuun mukaan (ja sitä myöten ALV myös) joten toivotaan, että on hintansa arvoinen. Jos löydätte edullisen 2Gen Ponun myyntipalstalta piakkoin niin tiedätte että saattoi tulla vikaostos :D

    Mitäs seuraavaksi kun auto on haettu? Kuinka katsastus, rekisteröinti, autovero ja ajolupa? Voisiko joku kerrata että missä järjestyksessä ja kuinka tapahtuu.
     
  2. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

  3. hoge

    hoge 1st gear

    Joo-o. Vähän samaa tässä itse ihmettelen. Hain auton joulukuussa tullista, omilla siirtokilvillä. Laitoin viime viikolla veroilmoituksen sisään, koska luulin että lähtisi vireille vaikka meinaan vasta huhtikuussa, tai koska nyt lumet on poissa, rekisteröidä auton. No nyt tuli vastapallona lisäselvityspyyntö jossa halutaan suomalainen rekisteröintikatsastustodistus ja määräaika on 5.3 asti aikaa toimittaa. Kai se pitää ensin käydä sitten konttorilla, ja laittaa vasta sitten verolaput eteenpäin. Kaikkein huvittavinta on että soitin tuohon tullin autoverotus puhelinpalveluun tammikuussa, ja naishenkilö neuvoi laittaamaan verolaput sisään hyvissä ajoin ennen leimaa. No eka kerta kun tuottaa itselleen ulkomailta auton, joten kai se menee harjoittelun piikkiin.
     
  4. Riuska-Petteri

    Riuska-Petteri 3rd gear

    Tämä sama aihe minuakin kiinnosti kun kyselin täällä käyttöönottoilmoituksen tekoa, että kannattaako ottaa päivän siirtokilvet ja tehdä myöhemmin veropaprut.
    Eipä paljon innosta näillä keleillä lähteä ajelemaan konttorille. Oma auto tulee ensiviikolla satamaan, saas nähdä venyykö haku lakon takia?
     
  5. dodge71

    dodge71 Gearhead

    eiks se mee niin että jos ottaa 3 kuukauden puuhakilvet niin 5 päivän kuluessa on lähetettävä veropaprut tulliin?ja katsastus olis hyvä olla alotettu tai jo suoritettu.mä ite tein niin et eka kun hain tullista otin yheks päiväks kilvet koska oli jo syksy.seuraavana keväänä hain ne 3kk laput ja painelin kats.konttorille ja sen jälkeen lähetin veroanomukset.ja pari kuukautta meni veropäätöksessä.
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jos ottaa 3kk kilvet heti pitää tosiaan aloittaa verotus 5 päivän sisällä, siihen taas tarvii punnitustodistuksen tai mielummin lapun rekisteröinnistä. Veropäätös tulee kun tulee ja sitte saa kilvet autoon.

    Helpompi tapa on ehkä se että ottaa 3kk laput keväällä, aloittaa rekisteröinnin ja verottaa ja saa alkaa ajaa saman tien. Kevättä odotellessa ehtii laittaa autonkin kuntoon niin että menee laakista kilpiin.
     
  7. musse67

    musse67 3rd gear

    Saakos kuorma-autoon näitä kolmen kuukauden lappuja?
     
  8. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ei saa
     
  9. Ämbee

    Ämbee 3rd gear

    Mitenkäs, kun mulla on tuollainen -78 mb ameriikan tuontina ja olis tarkoitus pistää se kesäksi ajoon, niin:

    kannattaako laittaa tiptop kuntoon ennen kuin menee konttorille, vai voiko sitä käyttää nykyisessä kunnossa (ei mene laakista läpi) ja laittaa paperisodan käyntiin? Voiko verotuksen pistää vireille/hommata 3kk kilpiä, vaikkei auto menisi katsastuksesta läpi? Saako siitä sen normaalin 1 kk korjausajan, jonka aikana täytyy käydä näyttämässä (mutta ei saa ajaa)?

    jos nyt laittaa systeemit pyörimään, niin eikös sitä ehdi saamaan kunnon kilvet vielä ennen kesää?
     
  10. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Korjausaika on normaali 1kk, verot saa hakuun kun saa rekisteröintitodistuksen.
     
  11. BigOJS

    BigOJS 3rd gear

    Summailua

    Eli lyhyesti siis:

    1. Auton rekisteröintikatsastus käyntiin
    2. Autoveroliput sisään
    3. 3kk ajolupa laput sisään

    Jos tarvitsen päiväksi siirtolupaa katsastusta varten mistä saan sen ja pitääkö silloin olla joku ylläolevista täytetty (esim. 1 tai 2)?

    Olenko jäljillä?
     
  12. dodge71

    dodge71 Gearhead

    tullista saa niitä puuhakilpiä.paperit mukaan.ei tartte olla leimalla käytetty.Mutta sitten kun haet ne 3kk laput niin muista ottaa siihen autoon vakuutus ennen sitä.Tullista niitä ei enää saa otettua.

    eli esim.
    1.ota vakuutus
    2.mee tulliin hakeen 3kk kilvet
    3.vie katsastukseen meni läpi tai ei.
    4.lähetä veropaperit .

    noin mä tein.
     
  13. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Re: Summailua

    Hae ekaks kilvet, sitte konttorin kautta verottamaan. Ja juu, liikennevakuutus pitää ottaa omasta vakuutusyhtiöstä etukäteen. Ja kannattaa ottaa vakuutuspaperit mukaan, saattaa olla että vakkutustiedot ei aina näy tietokoneelta.
     
  14. Hezuz

    Hezuz 3rd gear

    Jos et ota autoa ajoon niin ei kannata ottaa tullin käyttööönoottoilmoituksella ns. 3kk siirtolupaa koska siihen tarvii olla jatkuva liikennevakuutus ja vakuutusyhtiöt eivät myönnä seisonta-aikaa tai katkaise vakuutusta siitoluvasta. Eli vakuutusmaksut juoksee koko ajan.
    Tämä lähinnä talvella tai jos kärry ei ole ajokunnossa.

    Tullin autoverotuksen lomakkeet:
    http://www.tulli.fi/fi/yrityksille/sahk ... /index.jsp

    Niinkuin tossa jo oli aikaisemmin kirjoitelukin:

    Case 1. auto otetaan ajoon.
    1. ajoneuvon käyttööottoilmoitus, lomake 83s

    2. Tullin leimalla varustetun lomakkeen (kelpaa nyt myös faksattuna trafille :D eli ei tarvi odotella itellan kulkua) kanssa rekisteröintejä suorittavalla katsastusasemalle. Liikennevakuutus pitää laittaa voimaa, se kannataa tehdä omassa yhtiössä niin saa myös tarvittavat kaskot oikein. Ja sitten täytetään siirtolupahakemus ja saat tarrat, 17e

    3. 5vrk kuluessa tehtävä tulliin autoveroilmoitus, lomakeet 72s ja 27As

    4. Rekisteröintikatsastuksen aloitus, ei tarvi mennä läpi kerralla.
    Tulli pyytää rekisteröintikatsastustodistusta mistä ilmenee auton kokonaismassa, EI siis punnittu omamassa. Välillä ovat hyväksyneet katsastusaseman kirjoittaman todistuksen kokonaismassasta jos rekisteröintikatsastusta ei ole tehty...

    Case 2 autoa ei oteta ajoon.
    1. tullista tai konttorilta päiväkohtainen siirtolupa ja siitovakuutus 17+10e jotta auto saadaan ns. pihaan. Siis jos viet ajamalla tai hinaamalla.

    2.kun auto sitten tarkoitus ottaa ajoon: siirry case 1 kohta 2 ja siitä eteenpäin.
    :rotfl:

    savolainen ohjeistus, vastuu siirtyy lukijalle :oops:
    siirtolupa-asiat voi hoitaa vissiin myös tullissa, en tiiä kun meillä päin ei tullata :rotfl:
     
  15. rakkari

    rakkari 3rd gear

    elikkä näin-

    1-haet katsastus asemalta kokonais massa todistuksen

    2-otat vakuutusen vakuutusyhtiöstä

    3-painat tulliin otat kaikki liput ja laput mukaan mitä löydät + 20e rahaa ja täytät kaikki laput (tullivirkailia kyllä auttaa jos ei osaa) siellä täytetään samalla se vero hakemus (päätös tulee sitten postilaatikkoon) ja lopuksi virkailia antaa ne 3kk tarra kilvet maksaa noin sen pari kymppiä

    4-lättäät kotona tarrat laseihin ja lähet baanalle.. :rotfl:


    5- rekisteröinti katsastat (huom mukaan kuitti maksetusta autoverosta) sitten kun saa auton kuosiin et menee läpi, vaikka 10vuoden päästä jos huvittaa..


    ps, eikä sitä tullia tartte pelätä vaikka onkin valtion putiikki 20 miinuutissa sieltä pois pääsee ja hymyillen minä olen ainaskin parikertaa ovesta ulos astunu tarra kilvet kainalossa.. 8)
     
  16. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Muuten hyvin mutta kohta 3; aika monessa paikassa haluavat nähdä auton kun jättää verohakemuksen.
     
  17. dodge71

    dodge71 Gearhead

    ei kai se oo muuttunu. mut mäkin kirjotin silleesti et jos haluu heti koko ruljanssista eroon ja auton kilpiin.
     
  18. DD6

    DD6 Gearhead

    Tuossa näyttövaiheessa kannattaa kuvauttaa kaikki narinanaiheet, joista haluaa kitistä yrittäessään alentaa tulevaa autoveroa.
    Auttoihan se itselläkin peräti 1,5%.
     
  19. rakkari

    rakkari 3rd gear

    eivät täällä turun tullissa ole kiinnostunu kattelemaan vanhoja romuja.. muutenkin mukavan rentoa meininkiä ja asiallista palvelua... :)
     
  20. BigOJS

    BigOJS 3rd gear

    Auto haettu

    Noniin. Nyt on auto haettu eikä pettymystäkään tullut. Oikein siisti laite ja puutteet ovat ainoastaan ne mitkä jo etukäteen tiesinkin.

    Tullia ei autosta mennyt vain alvi. Autoverohan noista ei sitten paria sataa enempää menekään.

    Nyt vain kevättä odotellessa... :)
     

Kerro tästä muillekin!