Harrasteautojen vakuutusmaksut eri yhtiöissä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja nuc-64, 23.6.2015.

  1. BBC

    BBC Guest

    Kyllä kannatti käydä omassa vak.yhtiössä kaffeella. Käyttödiesel, käyttömustang, 4 rodia. Kaikkien liikennevak. vuosimaksu rapiat 200e per auto.

    Toki kaikki ei ole ympärivuoden liikenteessä, mutta nyt on hinnat kohdallaan vaikka eipä tuo ole konkurssi tullut ennemminkään.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Samantein kävin siirtelemässä 3/6 ajokeista, vanhat ja pienillä bonareilla, POP ja lähi-Tapiola -yhtiöihin. Säästöä syntyi > kahden moottoripyörän vero ja lisäoptiona sain autovanhukseen lisää vakuutusturvaa. Tuoreempien ja hyvissä bonuksissa olevien siirtelyihin ei tullut taloudellista perustetta joten jätin sinne missä olivatkin.
     
  3. pataatti

    pataatti Gearhead

    Itse heräsin kanssa kyselemään autovakuutuksia. Nyt käyttö audin (ikää autolla 26v) liikennevakuutus IFissä 75% bonuksella 87 euroa vuosi. Lähitapiolassa 80% bonuksella tarjos 202 euroa ja POP vakuutuksessa 83% bonuksella hieman yli 200 euroa. Jenkin vakuutuksissa lähes sama homma. Että se niistä hinnotteluista ja bonuksista.
     
  4. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    :):):) Soittelin joulukuussa if:iin ja kyselin heidän käytäntöä autojen bonuksista. Ei kuulemma tule max bonuksia kaikkiin kuten pop ja tapiola on suunnitellut. Tuumasin sitten että täytyypä kysäistä tarjousta noilta muilta yhtiöiltä :p .Kaveri puhelimessa selitti jotain ja lupas ottaa yhteyttä seuraavalla viikolla. Meni viikko ja puhelin soi. Kyseli että onko mulla jossain muussa yhtiössä bonnuksia kun sellaisia kuulemma näkyy jossain o_O .Kerroin että kaikki vakuutukset on if:issä. Ainakin vielä ;) Lupasi tutkia asiaa ja taas meni noin viikko kun puhelin soi seuraavan kerran. Oli kuulemma löytynyt jostain mulle kolme käyttämätöntä 75 bonusta ja emännälle kaksi käyttämätöntä 75 bonusta :eek: o_O :confused: .Mistähän noi ilmestyi kun niitä ei varmastikkaan ole ollu missään muussa yhtiössä o_O . Nyt on lähes joka autossa IF 75% bonukset. Kannatti soitella..... Eihän tosta nyt oikeesti oo muuta hyötyä kuin se ettei tartte siirrellä bonuksia autosta toiseen kun laittaa seisontaan tai ottaa käyttöön mutta helpottaa ainakin siinä asiassa :)
     
  5. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Sama kokemus mullakin. Soittelin Sannalle Ifiin niin 'löytyi' kahdelle autolle 75% bonukset. Vielä kolmannelle 30%. Liikennevakuutukset on nyt satasen nurkilla per auto. Joskus jotain hyvääkin...
     
  6. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Onko kokemuksia, miten vakuutusyhtiöt määrittelee esim. yli 40 vuotta vanhan auton arvon täystuho- tai katoamistilanteessa, jos autoa ei ole erikseen vakuutettu jostain tietystä summasta?
     
  7. Elky70

    Elky70 Gearhead

    hahahha, juttelin lähitapiolan kanssa tosta Caminon vakuutuksesta, niin uuden systeemin mukaan ois ollu edelleen samat 50% mitä olin jo keränny, mutta 10€ kalliimpi ois uusi vakuutus tullut. Noh, totesin että keväällä vaihtuu firma kun pop vakuutuksesta tulis 75% ja 273 ja rapiat maksettavaa. Eli puolet mitä tapiolassa ois ollu.

    Edit: Iffi anto samat 50% mitä jo on ja 327 ja rapiat.
     
  8. BBC

    BBC Guest

    Näin se menee. Joka yhtiössä on erilainen hinnoittelu asiakkaskohtaisesti, näköjään.
    Itse olen huudattanut 2v välein kiinteistöt, irtaimistot, firman vakuutukset, tapaturmat ja tietenkin nuo 7 liikennevakuutusta ja 2 halpakaskoa.

    Ei vaan minulle ole tullut yhtä matalia hintoja kuin tapiolassa, mutta tämä on näköjään tapauskohtaista. Nyt vielä itse ehdottivat että sitä mukaa kun otat käyttöön kevään mittaan autoja, kaikkien "bonukseksi" tulee 80% ja minä tietenkin vaadein nähdä tuon laskukaavan mukaiset nettohinnat, koska vain nettohinta ratkaisee eikä mitkään alennukset tai boonukset.

    Shit Happens ja köyhä kansa maksaa jos ei pidä puoliaan.

    Sen verran tuossa nyt on tuttujen kanssa näitä kyselty että kyllä nämä vanhemmat jenkki harrasteautot (v8 moottoriset) ainakin menee monellakin yhtiöllä tuonne 200-260euron haarukkaan per vuosi ja sen enempää ei tarvi maksaa.

    ah
     
  9. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Lähitapiolasta soittelivat ja halusivat tehdä vakuutustarjouksen. Käytiin sitten eilen vaimon kanssa konttorilla kuuntelemassa ja mun osuus vakuutuksista (3 autoa joissa kaikissa liikennevakuutus ja osakasko; lisäksi kotivakuutus, henki- ja tapaturmavakuutus ja jotain muuta pienempää) ois Lähitapiolassa nykyistä vakuutusfirmaa (Pohjola) vuositasolla n.400€ halvempi. Laittelin sitten Turvaan myös tarjouspyynnön ja If pitää kilpailuttaa myös.

    Lähitapiolasta lätkäsivät kaikille meidän viidelle autolle kättelyssä 80% bonukset, mutta silti mun käyttöauton (Volvo) vakuutus olis ollu vuodessa 138€ kalliimpi ku Pohjolassa, jossa bonuksia 70%. Eli kuten sanottu, noihin bonuksiinhan ei kannata tuijottaa, vaan nettohintahan se ratkaisee. Toisaalta sitten molemmat Chevroletit ois Lähitapiolassa n.200€/auto halvempia vakuuttaa vuodessa, mutta nehän ei vuosittain ole liikenteessä ku sen 4-6kk joten kokonaissäästö niiden osalta jää selvästi pienemmäksi.

    Täytyy mainita sekin, että Lähitapiolassa pitäis vm.1970 Novan kohdalla täyttää erillinen kaavake ja lähettää autosta kuvia ennen kuin tuo osakaskon myöntäminen hintoineen on varma. Vm.1985 Capricen kanssa eivät moista vaadi, tosin sen markkinahinta on helpommin määriteltävissä ja lunastushintakin paljon pienempi.

    Toihan se edelleen askarruttaa, että miten se sitten käytännössä menis jos 47 vuotta vanha auto vaikka katoaisi tai muuttuisi tuhkaksi, että kuinka se auton arvo silloin määritellään. Pohjolasta asiaa kyselin niin vastasivat että "ota harrasteautokasko, siihen voi määrittää auton arvon" mutta silti ko. vakuutuksen tuoteselosteessa lukee, että "lunastushinta on päivän markkinahinta, ja enintään se mikä auton arvoksi on sopimukseen määritelty." (ei sanantarkka lainaus).

    Noi koti- henki- ym. autoilun ulkopuoliset vakuutukset oli Lähitapiolassa yli 40% (~150€/v) halvempia, joten sieltä tulee vielä yks liikkuva osa kun laskee tota koko pakettia auki että kannattaako vaihtaa...sisältökäänhän ei ole täysin sama eri yhtiöissä.

    Katsellaan mitä Turva ja If tarjoavat, laittelen tänne sitten yhteenvetoa.
     
  10. cuda69

    cuda69 Gearhead

    mulla ois ollu Classicin vakuutus muualla vähä halvempi,mutta skodan ja jeepin taas halvempi tapiolassa ja kaikkiin 5 autoon 80€ bonuksia
     
  11. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Oma käsitys aiheesta on, että vakuutusyhtiöiden kanssa ei voi enää hinnasta neuvotella. Kaikki hinnat voi tarkastaa netistä ja niistä eivät poikkea. Kaikki vakuutukset olleet Pohjolassa, nyt olen kilpailuttanut kun autoja pihaan lisää hankkinut. If:iin olen ajoneuvojen vakuutuksia siirtänyt ja luultavasti siirrän tulevaisuudessa myös muut vakuutukset. Lähes kaikissa pihassa olevissa autoissa vakuutusmaksut puolet Pohjolan vastaavista. Vertailee sitten pelkkää liikennevakuutusta tai osakaskolla.

    Tutuilta ja ystäviltä kysellyt aiheesta. If:ssä asioineet ovat saaneet vahinkopäätökset nopeasti, mitä ei Pohjolasta usein saa, vaikka olisit pitkäaikainen keskittäjäasiakas. Uutena asiakkaana sain If:stä puhelinsoiton aikana korvauspäätöksen 25 vuotta vanhan auton hinaukselle. Tyytyväinen uusi asiakas olen ollut ja kilpailutan loputkin vakuutukset.

    Miksi höpötän vain If:stä ja Pohjolasta. Syystä, että heillä on vakuutukset, mitkä ovat vertailukelpoisia. Osakasko rakenteeltaan samanlainen, eivätkä erottele onko auto vuoden vai 30 vuotta vanha. Ajoneuvon ikä näkyy varmasti osakaskon hinnassa, mutta useilla vakuutusyhtiöillä on osakasko oj rajattu niin, ettei vanhempaan autoon sovellu lainkaan ikärajan puolesta. Omistuksessa uusin auto 2002 vanhin 1986.

    Kilpailuttakaa se kannattaa.
     
  12. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Ja vakuutusten keskittäminen ei myöskään aina kannata, tietty vaivaa siinä säästyy mutta ei välttämättä rahaa
     
    RAL9005 tykkää tästä.
  13. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Noniin, nyt ois Pohjolalle haettu vaihtoehtoja Turvasta, Lähitapiolsta ja IFfistä.

    Kun nyt puhutaan harrasteajoneuvoista niin esittelen tässä mitä mistäkin yhtiöstä tarjotaan vm.1970 Novalle. Nämä on siis hinnat koko vuodelle sis. liikennevakuutus ja osakasko, tai joku muu vastaava kasko joka sisältää hirvi-, palo-, varkaus- ja ilkivaltaturvan.

    - Pohjola, liikennevakuutus 458€ + osakasko 111€ = 569€
    - Lähitapiola, liikennevakuutus 141,64€ + osakasko 137,10€ = 278,74€***
    - If, liikennevakuutus 241,43€ + osakasko 117,11€ = 358,54€
    - Turva, liikennevakuutus 139,76€ + "hirvi- palo- varkaus ja ilkivalta" 325,07€ = 464,83€

    ***Lähitapiolan osakasko vaatii Novan osalta erillisen hyväksynnän, eli pitää täyttää kaavake ja lähettää se kuvineen jonnekin etelään.

    Turva olis ollu halvin jos luopuis ilkivaltavakuutuksesta, se olis silloin 67,59€ eli yhteensä Novan vakuutukset vuodessa vain 207,17€.

    Vm.1985 sedan Capricelle vakuutukset noin satkun kalliimmat kuin Novassa, kai nuita jokunen kolaritilastoissa näkyy.

    Tässä ku oon vähän laskenu auki tuota pakettia silleen että Chevyt on vuosittain vain sen 4,5kk liikennevakuutuksen piirissä, ja mitä missäkin maksaa käyttöauton ja muun vakuuttaminen, niin näyttäs että IF ois mun tapauksessa se halvin.

    edit: Pohjolan hinnat korjattu
     
    Muokattu: 10.2.2017
  14. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Mielenkiinnosta, mites henkivakuutusten/sairausvakuutusten osalta sujui yhtiön vaihto (vai oletko vielä vasta miettimässä)? Ei muuten, mutta tässä lähipiiristä on moni jo kerinnyt meitä varoittelemaan, että "jos kerran johonkin yhtiöön saa nuorempana kattavan setin, niin sen vaihtaminen myöhemmällä iällä oikeasti vastaavaan, kilpailukykyisellä hinnalla on todella hankalaa ja ehdot heikkenee usein hemmetisti tai vaihtoehtoisesti hinta kummasti pompahtaa alustavista tarjouksista". Karvaita kokemuksia ilmeisesti toisilla ollut...

    Meillä on perheen vakuutukset kaikki Pohjolassa, olleet nyt 2014 alusta asti. Silloin kilpailutettiin ja kokonaispaketti jäi meille edullisimmaksi, kun laskin mukaan OP-ryhmän virtuaalibonukset, joita ropisee ihan kohtalaisesti kun asuntolainaa on satoja tuhansia vielä. Mutta pitänee harkita itsekin tuota kilpailuttamista.

    -JJ-
     
  15. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jep,tein itsekkin saman ja putosi 126euroon vuosimaksu kun bonukset sain toiseenkin 70%.ei ne tarjoo jos ei kysy
     
  16. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Tässä on vielä harkinta ja osin kilpailutuskin kesken. Täytyy tuonne Pohjolaan olla yhteydessä ja sanoa, että ovat tällä hetkellä kallein vaihtoehto, että haluavatko tehdä kilpailevan tarjouksen. En siis ole tuohon vertailuun pyytänyt heiltä tarjousta vaan selvitin ne hinnat joita tällä hetkellä maksan.

    Olen kuullut että sairaushoitokuluvakuutus on semmonen, mitä ei enää vanhemmalla iällä varsinkaan edullisesti saa jos on esim. joku perussairaus, tai sitten sinne kirjataan ehtoihin että muut sairaudet korvataan mutta tätä kyseistä ei. Mulla ei ole sairaushoitokuluvakuutusta.

    Sen sijaan mitä nuita henki- ja tapaturmavakuutuksia vertasi, niin ehdot näyttää osin jopa paremmilta muissa yhtiöissä. Esim. pysyvän tapaturmaisen haitan kertakorvaus Lähitapiolassa 100,000€ (tai ainakin näin lukee), ja Pohjolassa rapia 36,000€, IFissä 80,000€. Tapaturman hoitokulut Pohjola ja Lähitapiola 10,000€, If 30,000€.

    Mullakin on ollut vakuutukset Pohjolassa ties kuinka pitkään, varmaan yli 10 vuotta. Loikkasin sinne aikoinaan IFistä, joka oli tuolloin reilu parikymppiselle ainakin kallis vakuuttaa autoja, vanhemmilleni se taas oli silloin halvin. Muutaman kerran olen kysellyt tuona aikana muista yhtiöistä, mutta Novaan kaskon saaminen on ollut se kynnyskysymys, eli sitä ei ole myönnetty tai sitten vakuutuksen hinnassa on ollu neljä numeroa pilkun vasemmalla puolen. Nykyään näyttää meno muuttuneen.
     
  17. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    ...soitin sen Pohjolankin nyt läpi. Vähän saatiin kotivakuutusta pudettua uudella "tuotteella" ja autoihin pikkusen kikkailtiin alennuksia osakaskoihin ja nosteltiin bonuksia, mutta kalleimmaksi se näyttää edelleen jäävän. Nyt selvisi, että vaikka aiemmin pyysin kaikkien autojen vakuutusten vuosihinnat (liikenne+osakasko) sinne verkkopalveluun nähtäville tätä kilpailutusvertailua varten niin olivatki laittanee pelkät liikennevakuutukset, eli Novan liikennevakuutus ois nyt 458€/v ja osakasko siihen 111€ päälle eli 569€/v. Capricessa vastaava 465€+90€=555€, mutta HUOM! ministerivolvossa (960) vain 102+114€=216€/v. Liikennevakuutusten bonukset näissä hinnoissa 30%, 0%, 70%.

    Toisaalta kun Chevyt on vain osan vuotta liikenteessä niin se huomioiden ja näiden pikku alennusten kanssa alkaa Pohjolakin olla tasoissa muiden kanssa :/

    Kehuivat myös keväällä tulevan jonkun muutoksen, että ns. kakkosauto saa samat bonarit kuin ykkösauto, eli tässä tapauksessa toinen Chevyistä sais 70% Volvon ohella.
     
    Muokattu: 10.2.2017
  18. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tuli tehtyä tarjouskierros vakuutuksista: OKT sekä neljän auton + peräkärryn liikennevakuutukset ja matkailuauton kasko. Noista tosin vain 1,5 on harrasteautoja ja niistäkin yksi mr. Selkeästi halvin oli Lähitapiola, toisena If. Nykyisestä Folksam & Pohjola 1153 € vuosimaksuista (seisonta-ajat huomioiden) mentäisiin 824 € tasolle. Uutta hintaa nostaa matkailuauton suunniteltu vuokrakäyttö, jos sen unohtaa (tai ottaa kaskon vain vuokrauksen ajaksi), niin lähtee vielä 150 € pois.

    Vielä vähän saisi ehkä niistettyä jos poimisi halvimmat joka yhtiöstä, mutta ei jaksa. Niin ja taitaa vielä S-bonusta tulla Lähitapiolasta.

    Pohjola oli kallein, 1230 €.
     
  19. Rotten

    Rotten Gearhead

    Jaksa muistaa summia, pop, antoi täydet bonukset, ifillä 35% oli 20 kalliimpi vuodessa!
    Miulle löytyi 15vuotta sitten olleesta autosta 45% jotka otin käyttöön, (täydet ois ollut aikaa sitten, ja vieläkin, mut ne meni ex vaimon mukana, ku auton ostin hänen nimiin aikoinaan)
    Jos en nyt ihan paskaa jauha, niin pitäisi saada sinulla olevilla boonuksilla, vaik 65% kaikki omistamasi autot samalle boonukselle! Et et winkkinä!
    Ei vielä tullut lappuja, mut näin puhelimessa asian käsitin!
     
  20. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tuossa Lähitapiolan tarjouksessa oli kaikki bonukset 80% (nykyisissä korkein 70%). Tänään papereita tekemään.
     

Kerro tästä muillekin!