Harrasteautolehtien tilaushinnoista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja spinneri, 22.8.2011.

  1. spinneri

    spinneri Gearhead

    Tänään julkaistu talousarvioesitys vuodelle 2012 pitää sisällään sen mitä ainakin itse pelkäsin: sanoma- ja aikakauslehtien tilausmaksut siirtyvät arvonlisäveron piiriin.

    Käytännössä tämä tulee korottamaan lehtien tilaushintoja. Mikäli eduskunta hyväksyy talousarvioesityksen, tulee lehtitilausten arvonlisäverokannaksi 9 prosenttia. Tässä muutamia esimerkkejä mahdollisista 12 kuukauden kestotilauksen hinnoista vuonna 2012 (suluissa tämän hetkinen hinta):
    • GTi-Magazine 76,00 euroa (69,10 euroa)
    • Klassikot 60,00 euroa (54,90 euroa)
    • Mobilisti 64,00 euroa (58,00 euroa)
    • Ridin' & Drivin' 38,50 euroa (35,00 euroa)
    • Spinneri Magazine 43,50 euroa (39,50 euroa)
    • Tuning.fi 64,00 euroa (57,90 euroa)
    • V8-Magazine 72,50 euroa (66,00 euroa)

    Hinnat ovat täysin omia arvioitani, eivätkä perustu muuhun faktaan kuin 9 % arvonlisäverokannalla "pönkitettyyn" vuoden 2010 tilaushintaan. Todellisuudessa korotukset tulevat olemaan arvatenkin vielä hieman suurempia, kiitos koko ajan kasvavien kustannusten.

    Lehtitilausten arvonlisävero tullee vaikuttamaan välillisesti myös irtonumeroiden hintoihin. Itse ainakin kuulun siihen kuppikuntaan, jonka mielestä lehden tulee olla vuositasolla tilattuna edullisempi kuin irtonumeroin ostettuna. Vaikka siis irtonumeroiden jo olemassa olevaa arvonlisäveroa ei korotettaisikaan, kohdistuu hintaan muita korotuspaineita.

    Paska tilanne, suoraan sanoen. Mutta. Kuten uusimman numeromme (4/2011) pääkirjoituksessa kirjoitan, on korotus harrasteautolehtien vuositilaushinnoissa kuitenkin varsin pieni. Käytännössä puhutaan euroista. Kuukausitasolla siis senteistä. Lähtökohtaisestikin harrasteautolehden vuositilaus rokottaa kukkaroa vain muutamilla euroilla kuukaudessa.

    Tuskin yhdenkään harrastajan talous siis veromuutoksesta kuralle menee, vaikka postilaatikkoon kopsahtaisikin useampi kuin yksi alan lehti. Enemmänkin pelkään lehtien kustantajien talouden kärsivän muutoksesta – itseäni ainakin pelottaa. Jos tilauskannat romahtavat, on edessä vääjäämättä lehtien alasajoja. Sitä tuskin kukaan meistä (teistä) haluaa..?

    Haluaisin kuulla mielipiteenne. Miten suhtaudutte valtiovallan päätöksen – joka tosin voi vielä kaatua eduskunnassa? Oletteko valmiita tilaamaan kotimaisia harrasteautolehtiä jatkossakin? Vai ovatko harrasteautolehdet juurikin tilausperuutus-listanne kärkipäässä? Mitä mieltä olette yleisesti kotimaisten harrasteautolehtien tilaushinnoista?


    Harrastajalta harrastajalle

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  2. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Eipä muuta mitään, eli pieni on korotus!
     
  3. Hoodooman

    Hoodooman 3rd gear

    Pikkurahoja, lehdet maksaa mitä niiden tekeminen maksaa, plus tarvittavien rahoittajien ja valtiovallan provikat. Jostainhan valtion pitää saada rahaa ja mieluummin sen maksaa vapaaehtoisista harrastuksista, kuin terveyskeskus-, koulutus- tai muissa välttämättömissä maksuissa. Lienee meidän kaikkien etu että Suomen talous pysyy kunnossa.
     
  4. Miksu.1g

    Miksu.1g Gearhead

    Otimpa ja laskin mitä harrasteauto lehdet tulee mulle vuodessa maksamaan.
    (ei olisi pitänyt :argue: )

    Maksan siis nykyhinnoilla harrasteautolehdistä n. 452,- siihen lisää 9% = n.493,- Siis 41 euroo lisää.
    Silti en lopeta tilausiani vaikka/kun korotus astuu voimaan :-?

    Kannan siis oman korteni kekoon suomen harrasteautoilun/harrasteautolehtien puolesta :wink:
     
  5. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Hmm noilla hinnoila voisi vaikka alkaa tilaamaan jenkeistä Hot Rod magazinea ja lopettaa veekasin tilaamisen kun ei siinäkään enää esitellä tavallisten kuolevaisten autoja.
     
  6. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Tämä on totta!
    ...money talks :x
     
  7. Holley

    Holley Gearhead

    Näin kävi, 27 vuotta tuli V8 mag ja tuli harkinnan paikka. Se on loppu nyt!
     
  8. jaketin

    jaketin Gearhead

    eihän nuo korototukset maailmaa kaatavia ole, onneksi. Kumminkaan en pidä ajatuksesta, että tähänkin tulee noita veronkorotuksia. Tuntuu vaan, että joka asiaan tulee veronkorotus, joten pienistä puroista tulee helposti iso joki.. Eli en kannata tätäkään korotusta..
     
  9. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Varmaan on kaksi eri asiaa olla tilaamatta , kun lehden sisältö ei ole kiinnostava ja se, että hinta nousee ja mielestäni hemmetin vähän!
     
  10. Putte

    Putte 1st gear

    Itseasiassa ei vaikuta lehtien tilaukseen, kyllä ne on muut seikat mitkä vaikuttaa. Olen jo useamman vuoden odottanutkin tuota lehtitilausten saattamista alv:n pariin, sillä se on ollut niitä harvoja vielä verottomia asioita.
     
  11. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    no just.. tää oli kyl viimeinen niitti.

    tilasin kostoks spinnerin kestotilauksena.
     
  12. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Samaa mieltä, tosin itse kyllä olisin väittänyt että tokihan niistä jo Alvi menee.
     
  13. Putte

    Putte 1st gear

    Itse alalla olleena ja sitä seuraavana tiesin tilanteen.
     
  14. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Älä Jari huoli, tilaan loistavan aviisisi myös jatkossa... :)
     
  15. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Kyllähän suomalaiset lukevat paljon lehtiä ja Suomessa ilmestyy myös
    hienoja"erikoisaiheisia" lehtiä paljon.
    Yleensä kirjoittajat ovat oman alansa asiantuntijoita, jotka haluavat jakaa tietoa aidosti muillekin. Mutta varmasti kentän ääntä kannattaa kuunnella, porukka ostaa tai ei osta!
     
  16. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Noh, nyt täytyy sanoa että keväällä kun tulee v8 tilauksen uusiminen ajankohtaiseksi, niin saattaapi olla että jääpi uusimatta. Eihän tuo summa nyt kuitenkaan hirveä suuri ole, mutta kun aletaan pistämään nippuun asioita mitä tämä nykyhallitus on päättänyt verottaa ja korottaa, niin alkaa se kirpaisemaan ja kun valitettavasti v8-magazinea ei pahemmin tule enää luettua, kun kotiin kannettuna tulee jenkeistä pari lehteä samalla hinnalla, niin jostain täytyy alkaa karsimaan. Ei se kamelin selkä ihan kaikkea jaksa.

    Ja jarille kysymys että onko ollut teidän toimituksessa puhetta ns. iPadi versiosta?
     
  17. Holley

    Holley Gearhead

    Onpas Elky70:llä samantyyppisiä ajatuksia. Olen tilannut V8-lehteä 27 vuotta, mutta nyt se on loppu!
     
  18. spinneri

    spinneri Gearhead

    On ollut. Haasteita sellaisen toteuttamisessa kuitenkin on. Ehkä suurin on sähköisen lehden tilaustenhallinta. Ohjelmistopäivityksiäkin tarvittaisiin niin sivuntaitto- kuin verkkokauppasovelluksiin. Jonkin verran lisätyötäkin tuo tietäisi, ja kun nykyisinkin hommaa on enemmän kuin tarpeeksi yhdelle miehelle, niin...

    Kokonaisuutena ajatus tuntuu houkuttavalta, mutta monelta osin ainakin vielä sen verran haastavalta ja kalliilta, että lähitulevaisuudessa Spinneri Magazine tuskin on tuomassa markkinoille sähköistä lehteä. Vastaavassa tilanteessa taitavat olla monet muutkin pienet lehdet/kustantajat. Valitettavasti. Kaivoon en ajatusta ole kuitenkaan heittänyt!

    Tai jos ihan tarkkoja ollaan, niin olemmehan me sellaisen jo tuoneet valikoimaamme. Niitä aiemmin ilmestyneitä numeroita mitä ei enää ole varastossa painettuna versiona myydään Lehtiluukku.com -sivustolla sähköisinä versioina. He tarjoavat iPad ja iPhone -käyttäjille Lehtiluukku Lite -sovellusta, joka on ladattavissa veloituksetta Apple Storesta.

    P.S. Koska kaikki eivät sitä oletettavasti tiedä, kerrottakoon, että Spinneri Magazine on allekirjoittaneen pääasiassa yksin pyörittämä organisaatio. Apunani minulla on joukko ahkeria avustajia. Lisätyövoiman palkkaamiseen ei ole olemassa taloudellisia edellytyksiä, niin paljon kuin vahvistusta toimitukseen kaipaisinkin.


    Työn palkitsevan pakertaja

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  19. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Täytyy kyllä nostaa miehelle hattua. Ei tuommoinen lehti varmaan ihan vaivatta ulos putkahda.
     
  20. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllä tommoisen lehden teossa on kaikenlaista vaivaa ja jos sitä yksin tekee, on muistettava, että yrityksessä se tuote ei ole ainut mikä teettää töitä. Siinä on paljon muutakin. Tänä päivänä onneksi apuvälineet ovat kehittyneet ja ovat edullisia verrattuna vanhaan teknologiaan eli se kyllä hieman helpottaa, mutta voin taata, että työtä siitä huolimatta riittää jopa enemmän kuin lakia sallii.
     

Kerro tästä muillekin!