Harrasteena Chrysler LeBaron 2.2 Turbo GTC -89

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja HendriXXX, 6.5.2011.

  1. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Morjensta vaan foorumille!

    Tulipas eilen hommattua otsikon kaltainen kesäkulkine. Edellisestä ameriikan ihmeestä onkin vierähtänyt reilu 10v, joten kyllähän se korkea aika oli hommata.
    Kamppeella on mittarissa about 247000km ja tuntuu pelaavan oikein mukavasti. Kaikki sähköhimmelit toimii ja alustakin tuntuu mukavalta. Ilmastointi ei toimi, liekkö aineet loppu vaan mikä on. Selvinnee sitten kun saan tuomion jostaki ilmastointihuollosta.

    Pari ongelmaakin tuossa on, eli ykkösen syncrot korahtaa mutta muut vaihteet toimii hyvin. Tuo kanssa kuitenki pärjäilee kun muistaa olla pysähdyksissä ykköstä laittaessa.
    Kaasussa on joku häikkä kun se tavallaan jumittaa siihen yläasentoon ja sillon pitää painaa aika reilusti että alkaa taas toimia kevyesti. Pitää kattoa vaijeri ja muut siihen liittyvät jos vaikka on kuivana paikat.

    Pitäs vaihtaa kunnon öljyt tuohon ennen ku pukkaa helteet päälle. Mitäs öljyjä raati tuohon suosittelee? Auto on pelkästään kesäkäytössä.
    Suodatinki pitäis jostain hommata. Varmaan vois motonetistäki löytyä ku tietäis mitä hakis.

    Siinäpä tälläerää.
    Pitänee kirjotella välillä tänne miten asiat etenee tuon Paronin kans.

    Linkin takaa löytyy muutama kuvatus Paronista:

    http://hendrixxx.kuvat.fi/kuvat/lebaron/
     
  2. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Tervetuloa heimoon :)
    Jossain vaiheessa joku on haukkunut näitä Lepakoita enemmänkin mutta oman kokemuksen mukaan vähintään yhtä päteviä kulkineita kuin muutkin Ameriikan keksinnöt noin niinq keskimäärin. Perus jenkkijeejee -laitteestahan tämä eroaa melkoisesti kun on etuvetoa, neloskonetta, turboa ja manuaalivaihdetta... Noiden takia sinua ei välttämättä huolita varsinaisiin "jenkkiautopiireihin". Omat kokemukset Lepakosta paremmat kuin saman vuotisesta V8 Firebirdistä, joka siis oli siihen aikaan paljon nuorempi. Suurin "vika" näissä on etuveto, IMO. Joo, Ponussa oli V8:n mukava hyrske ja se takaveto mutta valitettavasti noin niinkuin about kaikissa muissa ominaisuuksissa (sis. suorituskyky) jää Turbo Baronille.
    Baronista on kyllä foorumilla juttua, ja enklanniksi hyvä lähde on www.allpar.com Öljyiksi esim. Teboil Gold 5W-40 (hinta vs. laatu), synteettistä joka tapauksessa.
     
  3. virta

    virta Gearhead

    Ilmastoinnista sen verran että varmaan siinä on aineet kateissa ja sitä voi itsekkin vähän neulaventtiilistä pihauttaa ja kuunnella onko henkeä tallessa.Myös täyttöventtiilit on vanhaa pienempää mallia,modernisoinnista en osaa kertoa sen enempää mitä se vaatisi nykyajan aineille...
     
  4. Aako

    Aako 1st gear

    Tuo venttiilistä pihauttaminen on sitten vihoviimeinen neuvo!!
    Ei tarvi kylmäainetta, kun pikkasen silmään roiskahtaa, tahi kynsille tulla, niin on sitten asiaa polille! Ja jos silmään sattuu roiskahtammaan, niin eipä tarvi ennää sillä silmällä kattella!!
     
  5. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Tattista! :)
    Eipä mua haittaa mitä muut tuosta autosta ajattelee. Itse olen erittäin tyytyväinen hankintaan ja se riittää.
    Muita etuvetoja enemmän ajaneena niin en kyllä itse edes ajossa hoksi tuota etuvedoksi ku ei vetele mihinkään suuntaan. Takavedosta taas en keksi mitään parempaa omiin tarpeisiini.
    Pitihän se vaimon mielipidekkin ottaa tuossa auton valinnassa huomioon ja tuon vehkeen kohilla natsas heti. 8)
    Suorituskyky on kyllä hyvinki riittävä ja ihmeen taloudellinen tuo on ku ajelee nätisti.
    Uspartsista tuntu löytyvän edullisia suodattimia tohon ja öljyksi ne suositteli 10w-30. Muistas miten tuo nyt meni noitten lukujen kans että mikä vaikutti mihinki ominaisuuteen. Pitikö turbokoneelle olla joku eri API luokituskin? Paljokos tuossa on öljytilavuus suotimen kans ku on vielä se manuaali hommaamatta?
    Termostaatiksi ehdottelivat 90 asteista.. mitä oot itse käyttäny omassa? Eikös tuo kone ole vähä lämpöherkkä ni vois kylmempikin termari passata.. ja pitääkös se olla joku high flow versio vai meneekö perus tarviketermari?


    Jätän ammattilaiselle nuo ilmastointihommat. Parempi ettei ala pelleilemään asioiden kans joista ei mitään tiedä. :)
     
  6. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Minkähänlainen radiosoitin tuossa on ollu alunperin (kuvia)? Pitäs hommata originaali tuon sonyn tilalle..

    Tuo käsijarru ropleema pitäis kans selvittää. Jotenki hirttää nuo vaijerit jumiin välillä ja korjaantuu aina kun nykäsee vaijereista.
    Jos jollaki on laittaa kuvia tuosta alustan käsijarruvaijeri hässäkästä niin vois vertailla tuohon omaan. Jonkin verran epäilyttää että siinä on joku patenttihomma tehty tuon suhteen..

    Mikähän tuossa on vakio rengastus? Nyt alla 205/55 r16 kumekset ja jotenki tuntuu kovalta. Pitää kattoa nuo rengaspaineet vielä että onko kuin persiillään. Varmaan jossain 2,3-2.5bar paikkeilla ois varmaan soppeli.. vai?
     
  7. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Öljynsuodatin tais olla sama kuin 2.0 Neonissa, kannattaa tsekata, jokatap. löytyy esim. Motonetista. Tilavuus suotimen kans on 4,25 litraa, käytännössä 4 l:n kannu öljynvaihdon yhteydessä riittää. Termostaatista en tiedä kun en ole joutunut koskemaan. Flekti iskee päälle ennen kuin mittari on kerennyt puoliväliin. Soittimena ihan alun perin amerikan maalla on ollut 1½ DIN Chrysler / Infinity -soitin mutta Suomeen on laitettu sellainen adapteri jossa yläpuolella digitaalikello ja soitin joku perus 1-DIN, itserllä oli Clarion kasettisoitin.
     
  8. jakke ja sepi

    jakke ja sepi 2nd gear

    Onneksi olkoon hyvästä hankinnasta. Itsellä hyviä kokemuksia Lebaroonista. Osat naurettavan halpoja. Keväällä uusin justihi kaikki käsijarrunvaijerit. Koko lysti taisi maksaa n.80e. Jumitti tuo kopista tuleva vaijeri eikä auttanu rasvaskaan uittaminen. Kopista tuleva vaijeri yhtyy siinä kuskin persauksen kohralla siihen poikittaas vaijerihi. Siinä on sellaane pellistä rässätty hahlo missä vaijeri liikkuu. Apukuskin puolella taas siinä persustan kohralla tuloo runkosta kierretanko missä on säätöpultti päässä.Oli muuten ruosteessa. . . :rotfl: Vaijeri menee mulla ihmeen läheltä pakoputkia. Pitää koittaa tehrä sille jotain. Omaani olen vaihtanu kuskinpuolen vetarin,minkä otin Saratogasta. En ainakaan huomannu mitää eroa että Turbos olis vahavee vetari. Ja on se sielä yli vuoden jo saanu selekäsaunaa. Nippoja olen rasvaallu aika useen. Moottori ölkät vaihtanu n.8000 km välein. Onhan se tihiäätte mutta se on halapa remontti. Tänä kesänä vaihdan nokkaremmen,vesipumpun ja kannentiivisteen. Meinaa vähä kusta ölijyä.
     
  9. kuolinpesä

    kuolinpesä Gearhead

    Sinulla sattui hyvä säkä vetarin kanssa. Tuohon löytyy kolmea erilaista mallia,ja ristiin ei sovi edes lekalla. Vahvuuksissa ei liene eroja...
    Öljyissäkin kannattaa olla tarkkana. :soosoo:
    LePakot käy kuumana, ja öljyjen viskositeetti saattaa laskea ihan naurettavaksi. Siinä sitä sitten ihmetellään hajonnutta turboa.

    Se "pelottelusta".

    Ihan hauskoja pelejähän nuo. Ja asiallisella huollolla tuntuu olevan varmatoiminen värkki.

    Pistäisinköhän oman avon liikenteeseen vai myyntiin... :odroll:
     
  10. jakke ja sepi

    jakke ja sepi 2nd gear

    Mitähän eroa niis mahtaas olla? Itte en oo ainakaa mitää huamannu vaikka oon ne aika tarkasti mittaallu?
     
  11. kuolinpesä

    kuolinpesä Gearhead

    Sori,erehdyin.Olikin neljää eri sortimenttia:

    -axle shafts front except C body

    Ei sinne varmaan vääränlaista kiinni saa. (luulisin)
    Omaani kun ostin uudet, niin halusivat liikkeessä ensin vanhan tiskille ennenkuin suostuivat tilaamaan. Erot on kuulemma tosi pieniä...

    Oikeat tuli ensiyrityksellä parissa päivässä.
     
  12. eski

    eski 1st gear

  13. impala67

    impala67 Double Gearhead

    poppikoneet kuten muukin tekninen osasto on samoja kuin saratogassa ja muissa pre-96 mopareissa, eli niistä vaan soveltamaan. uudemmat ei sovi "plug-in", mutta vanhemmat kuin 97 menee siis heittämällä. olen yrittänyt ebaysta ja romiksilta surffata vojakereita joissa olis cd&kasetti-soitin mallia. tallessa on yksi murtovarma malli; vain AM-FM!
    ja 80-90luvun mopperadioista saa parilliset taajuudet sitten kuulumaan painamalla; set.sel.1.1.1.1.1 mutta ei toiminut uudemmassa mopar kasettisoitinradiossani. en tiedä miksi.

    mä voin paiskaa yyveellä , kuvasin koko autoni alustan kun pääsin ostaessa auton alle...
    orggis rengaskoko on 195/70/14 ainakin -91 vakio lebaronissa.
    gtc turbolebikoissa;ssä niissä voi olla matalampi, eikös rengaskoko lue oviaukossa tai jossain?

    mulla on alla sama 205/55/16 ja pidän niissä n.2.5 baria, sen verta olivat rengasfirmassa niihin puhaltaneet ja se on tuntunut ihan sopivalta. onhan se melko sporttinen rengaskoko, mutta sporttityyppinen autokin, varsinkin kun etuiskarit uusii useammin kuin 20 vuoden välein...

    enkä mitenkään häpeile ajella cruisingeissa, ihan komee pelihän lepakko on, vaikka ei olekaan yhtä vanhan näkönen kuin saman ikäinen caprice -tai jotkut muut 70luvulta muotonsa saaneet klassikot...
     
  14. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Kiitosta vastauksista!
    Nyt tuli viikonlopun aikana n. 250km ajeltua ja ei minkäännäköisiä ongelmia ollu. Sievässä nurkka-ajossa (lisäksi pari reissua motarilla) kulutus pyöri vähän alle 9L/100km. Näyttäs tuo ajotietokone näyttävän aikalailla oikein.
    Tuli tuossa muutenki tutkittua autoa ympäriinsä vähä tarkemmin ja mielenkiintoisia ylläreitä tuli hoksittua. Paronissa about kaikki säilytetty alkuperäisenä ja jopa kaikki kajaritki on alkuperäisiä ilmeisesti.

    Pitää ekana saada nuo huollot tehtyä tuohon ja jos sitte alkas metsästämään tuota mankkaakin ja tutkimaan tuota käsijarrua että mikä sitä vaivaa.

    Jos viitsit niin laittele ihmeessä kuvia mulle. Ois tarkotus päästä nosturille kans tällä viikolla ihmettelemään alustaa.

    Mikähän tuossa pirssissä on painojakauma ku ei tunnu ainakaan keulapainoiselta?

    Yllättävän paljo kävi porukka ihmettelemässä Paronia vloppuna. Ei vissiin turhan tuttu näky enää nykyään liikenteessä. Lisäksi tosi hyvä mieli tuli kun porukka kehu auton kuntoa. :D

    Mites lie noitten alkuperäisten äärivalojen laita jos laittaa ne toimintaan niin mitenhän koppalakit suhtautuu asiaan ja katsastuksessa myös?
     
  15. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Nyt on sitte uudet öljyt moottorissa. Valvoline Maxlife 10W-40 öljyt tuli laitettua. Nythän tuo nostaa öljynpaineitaki reilummin ja hiljenihän tuo konekki melkoisesti.
    Jää nähtäväksi syökö sitten tuota öljyä kuin kovasti ku ei ole tietoa millä öljyillä ajeltu aiemmin. :)
     
  16. impala67

    impala67 Double Gearhead

    en muista faktaa, mutta muistelisin että kyllä lebaronit on etupainoisia, jopa reippaahkostikin. ettei olis 60/40 luokkaa?
    eihän näitä ruuhkaksi asti näy, ja muotoilu on pitänyt kutinsa yllättävän hyvin. aikanaan tosi moderni sukkula, mutta oli niitä muitakin samanhenkisiä puikuloita 90luvun taitteessa.
    itse laitoin etuäärivalot toimimaan, ja liimasin siihen päälle vilkun tötteröksi jostain ooppelista. ei tarvinnut laikata ehjään loksuun reikää kun erottuu sivulle ja takaviistoon tarpeeksi. vain takana olevista punaisista markereista voivat mussuttaa. mutta palaa mulla nekin ihan täysillä. ei niistä enää tänä päivänä jakseta niin herkästi mussuttaa kuin esim. 10 vuotta sitten...
     
  17. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Ok. Mulla noitten äärivalojen päälle on vedetty joku turkasen maali. Lähtisköhän ne asetonilla tai jollain vastaavalla pois?
    Eilen hoksin ihme homman, rengas ulinaa kuuluu vänkärin puolelta helvetisti enemmän. Tai jos se ei ole rengas niin voisko olla pyöränlaakeri menossa?
    Onkos pahakin homma vaihella semmonen?
    Ääni ei tosin kuulu kuskin paikalle ollenkaan..
    Tietääkös joku suorituskykyarvoja näille vehkeille (0-100km/h, 1/4maili, topspeed)? Tiedän että pellekysymyksiä tämmöset mutta hieman kuiteski kiinnostaa.
    Kulkee tuo ainaki omaan makuun aivan tarpeeksi vaikka en vielä ole edes täyttä kiihdytystä tehny kertaakaan, enkä varmaan tule tekemäänkään.
    :D
    Pitää säästellä tuota pirssiä ni ei kehtaa antaa monoa sille..

    Vänkärin puolen ovipaffi tuntus olevan ylälaidasta oven takalaidasta hieman irti. Mitenhän tuota paffia uskaltas alkaa ottaa irti ja millasiahan kiinnikkeitä siihen sitte tarttis?
     
  18. impala67

    impala67 Double Gearhead

    pyörän laakerin vaihto oli ainakin saksantuonti-autoon helppo homma.
    ongelmana voi olla suomen suolasuihkujen umpeenruostuttamat pultit.

    jarrulevyn takaa(jarrulevy kannattaa irroittaa ensin) irroitetaan 4 isohkoa pulttia jotka ovat (100nm) tiukassa. joten varaudu pitkillä jatkovarsilla, sinne ei oikein mahdu millään pulttipyssyllä.
    muistaakseni iskaritornin alapultteja ei tarvinnut irroittaa vaikka joku chilton/haynes niin neuvoikin...
    laakeri on semmonen könttä, eli suljettu laitos. ei tartte kummemmin rasvojen kanssa tuhrata.

    suoritusarvoja on 3.0V6aut: 0-100 n.10.2 ja huiput n.120mph varttimailista en tiiä.

    tehokkain lienee 2.2. turboII joka voi mennä jopa 7 sekkaa sataseen ja huippujakin paljon yli 200. en muista vaan ulkoa.
     
  19. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    0-100 on noin 8 sek, tsekkaa autotalli.com -> arkisto.

    Ovipahvin irroitus:
    Kampea kahvan ympäriltä paneeli irti jossa on esim. k-lukon nappi, penkin säädöt yms. Esim. talttaruuvari paneelin alle ja siitä kampeamalla ylöspäin (kun osaa niin lähtee myös sormilla). Irroita sähköpiuhat paneelin napeista.
    Reiästä paljastuu vasemmalla ylhäälä ruuvi joka täytyy irroittaa.
    Kaiutinpaneeli vetämällä irti ja sieltäkin yksi ruuvi oikealta alhaalta.
    Ovivalon alapuolella karvan seassa piilossa on 2 ruuvia.
    Keskellä karvaosuutta on 1 ruuvi.
    Pahvi on jostain sivuilta yläreunoista metallinastoilla rungossa kiinni jotka irtoaa ovipahvia vetämällä.
    Muistaakseni tuossa kaikki ja sitten ovivalon piuha sekä kaiutinpiuhat sisäpuolelta irti ja pahvin voi nostaa kaiuttimen kera pois.
     
  20. RaiRai

    RaiRai Gearhead

Kerro tästä muillekin!