1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Harrasteena Chrysler LeBaron 2.2 Turbo GTC -89

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja HendriXXX, 6.5.2011.

  1. RaiRai

    RaiRai 2nd gear

    Apukuskin puoleisen vetarin vaihtaneena sen verran vinks vinks että voi olla julmetun tiukassa se sisäpää. Pyörittelemällä ja lekalla sain sen itse pois mitään rikkomatta, mutta joutuu tarkkana olee. Boorit ruostuu kiinni jos ei voidetta ole ollut välissä.
    Lämpöongelman luulis liittyvän termostaattiin. Muutaman vuoden aikana itsellä ei ollut lämpöjen kanssa probleemaa kumpaankaan suuntaan. Ajossa normaali taitaa olla siinä viivassa puolivälin kylmemmällä puolen.
    Yks muu tuli mieleen: rallatus/naputus jakopäästä kun auto tuli mulle. Tämä ongelma häipyi pysyvästi kun vain säädin jakohihnan kireyden oikeaksi. Ihan hyvä maku jäi itselle tuosta motista. No öljyvuotoja jouduin korjaamaan monesta kohtaa, venakopan kansi, jakajan juuri, ö-paineanturi ja ö-pohjan tiiviste ainakin.
     
  2. VintageSpeed

    VintageSpeed 2nd gear

    Joo tota öljyä kyllä tuppaa joka rööristä, eipähän ruostu konetila. Olen myös huomannu että tuo jakohihan kiristäminen on aika tarkka homma ilma sitä oikeaa työkalua. Nyt se viimeinkin tuntuisi olevan kohdallaan, mutta jokusen kerran sitä sai säätää mututuntumalta.
     
  3. autoilija

    autoilija Gearhead

    Itselle tällainen kanssa siunaantui ja aloin tutkimaan palamattomia mittarivaloja, toimimatonta automaatti-ilmastoinnin ohjausta ja mitä siinä nyt onkaan. Mittarivalot löytyi kaikkiin kun uusi polttimot. Message centerissä ei toimi ovien auki valot, digitaalinen kello on ihan pimeä ja se automaatti-ilmastoinnin ohjauspurkki myös melko mykkä. Mittaristosta ei puutu enäänkuin kierroslukumittarin toiminta. Juotoksia käynyt läpi ensialkuun jospa nämä heräisivät henkiin. Kierroslukumittari kyllä värähtää kun virrat kääntää päälle, muttei muuta. Toista liitintä kääntelemällä auton käydessä sain sen vähän värähtämään.
    Tämä on näillä perinteisillä neulamittareilla.
    Täytynee kaiketi vielä ne liittimet yrittää saada tiukemmiksi.
    Check engine- valoa en saanut syttymään vaikka siihen uusin polttimon ja tarkistin sen kannan kontaktin olevan hyvä, ei auta vaikka mitä tekisi. Siihen kaiketi kuuluu syttyä valo kun virrat kääntää päälle?

    Mutta se kysymys.
    Onko 1989- mallisessa olemassa erikseen BCM- yksikköä jossain, ja jos on niin missä se on ja missä sen maadoitus on? Ajattelin jos tässä sellainen on voisin tutkia senkin liittimet kun ohjaus tullee sitä kautta, jos siis sellainen tässä edes on. Maapaikkojen sijainnista olisi myös apua, moottoritilasta löysin yhden. Missä muualla niitä on?
    Siis tämä on 1989 2.5- turbo koneinen 3 vaihteinen automaatti.
     
  4. HendriXXX

    HendriXXX 3rd gear

    Ainaki mulla syttyy check engine valo hetkeksi kunnes motti käynnistyy.
    Maajuttuihin en osaa nyt sanoa mitään kun on ne kaikki manuskat qsamossa..
     
  5. autoilija

    autoilija Gearhead

    Mittasinkin niin check engine- valon polttimolta ei ole kontaktia itse mittarin liittimeen. Nuo varoitusvalot lähtevät mittariston piirilevyltä erillisellä "irtonauhalla" joka on niitattu piirilevyyn. No nyt löytyi yhteys kun juotin hyppylangan välille. Ja vaikka tinaukset teinkin piirilevyyn jo aikaisemmin, niin nyt mitattaessa huomasin ettei kaikilta liittimien nastoilta ole yhteyttä itse piirilevyyn, nekin niittaamalla kiinni. Tässä saa tinata näemmä kaikki uudelleen, josko se sitten toimisi.

    Onko joku saanut toimimaan tuon automaatti-ilmastoinnin ohjausyksikön, jospa siinäkin samaa vikaa?
     
    Muokattu: 22.1.2018
  6. autoilija

    autoilija Gearhead

    Vastaan itse itselleni. Ilmeisesti löysin BCM.n, tai ainakin sen näköisen laatikon. Sijaitsee kojelaudan yläosassa suoraan radion, message centerin ja travellerin yläpuolella. Ja mittaristossa toimii nyt kaikki, ongelmia tuli vielä mittariston varoitusvalojen kanssa ja kaikkiin joutui tinaamaan hyppylangat. Tuo "ribbon cable"- vai mikä lieneekään ei saanut kontaktia niittauksiensa kautta mihinkään, tai sitten se on vaan niin haurastunut.
    Traveller lähti myös henkiin, ei saanut maata. Maapaikka löytyy sieltä akun vierestä ilmansuodatinhässäkän vierestä, hankalasta paikasta. Toinen on rintapellissä konehuoneen oikeassa laidassa.
     
    isalmela tykkää tästä.
  7. HendriXXX

    HendriXXX 3rd gear

    Hyvä hyvä että alko pelittää! Maaviat on se eka tarkastettava paikka aina. Ne paikat vaan on joskus viheliäisiä löytää..
     
    isalmela tykkää tästä.
  8. autoilija

    autoilija Gearhead

    Ei tullut mieleen ensimmäiseksi koska message- center pelaa ja automaatti-ilmastoinnin yksikkö sekin, jotenkin, ja mittaristokin heräsi henkiin. Eli tuolla travellerilla on oma maadoituspaikka.
    Onko jollakin sen käyttöohjetta, tuo on 2- nappulainen ja jos painaa reset- nappuloita näyttöön tulee jotain Cxx, tai kun painaa toisen kerran Cxxx (numero vaihtuu)?
    Näyttää ETD jotain luokkaa 300km, ja tankki on tyhjä, joten pitäisi saada se nollattua.

    Tuossa mittaristoista manuaalia ; http://oskin.ru/pub/chrysler-dodge/manuals/Service Manuals/1992_AX_Acclaim_Dynasty_LeBaron_Shadow_FifthAvenue/92FWD_8E.PDF

    Akun alle, jonnekin vakionopeussäätimen tienoille menee pieni alipaineletku joka jatkuu sisälle autoon, mikä se on? Letku on poikki. En löytänyt koko letkua mistään kaavioista. Autossa ei ole ahtopainemittaria. Jarrutehostajasta menee myös letku sisälle mutta menee kaiketi lämmityslaitteelle, joten ei ole sekään.

    Kuuluko tässä olla lukkojen kauko-ohjain, ja onkohan tässä joku hälytysjärjestelmä, jospa se purkki minkä löysin onkin jokin sellainen? Siis tämä on edelleen 1989- mallinen.

    Jos joltain löytyy uusi, tai varmuudella ehjä nakutuksentunnistin, ostan jos edullisesti. Uusi on luokkaa 40eur. Tässä johdon pää on varmuudella vuosia roikkunut irrallaan kun tunnistin on käytännössä hapertunut kaikkineen. Mutta ei anna vikakoodia kuitenkaan tästä edes.

    Ja kun tästä ketjusta löytyy asianharrastajia, neuvoja tarvitaan myös tuon 31TH- lootan kanssa. Siitä on eri ketju vaihteisto- osiossa >
    Mopar A413 (31TH)
     
    Muokattu: 25.1.2018
  9. autoilija

    autoilija Gearhead

    Ja kaikki alkoikin pelittää, travellerikin resetoitui ja automaatti-ilmastoinnin yksikkökin heräisi kaikinpuolin henkiin. Kaikkiin uusin uudet taustavalopolttimot. Mallia lasikantaisia T10 ja T5 ovat. Lämppärin/ilmastoinnin yksikköön menee 5kpl. T5 polttimoita, kaikki muut syö tuota isompaa T10- mallia. Luokkaa +20kpl. menee niitä jos kaikki uusii kuten minä
    Seuraavaksi täytyy tutkia tuo keskuslukkosysteemi kun ei sekään pelaa kuin pitäisi. Tekniikkapuolta myöhemmin. Hitsata ei onneksi tarvi, mikä lienee melkoinen ihme näissä, ja siksi hommasinkin tämän.
     
    Muokattu: 26.1.2018
  10. HendriXXX

    HendriXXX 3rd gear

    Mullaki pitäs alkaa viimein tekee paronia. On vaan ollu motivaatio hieman hukassa sen kans. Peltitöitä pitäs tehä ja tekniikkaaki tietenni vähä roplata. Tarkotus oli tulevalle kesälle saada ajoon mut näyttää siltä ettei tule tapahtumaan. Hommaa vaikeuttaa ku auto on Kuusamossa ja ite asuu Oulussa. Viikonlopussa kerkeä ku pahimmoilleen saada romut levälleen..

    Oon miettiny kyllä siitä luopumistaki, vaan en tiedä raaskisko kuitenkaan.
     
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mihin turbomosan pakosarjassa olevan lambdan piuha menee? Mult se on puuttunut, lambda on poikki, koko omistusajan. Mahtaiskohan sil olla jotain vaikutusta jos vaihtais? Uus ois kyl jo hyllyssä mut tarvis tietää mihin sen kytkee... Jso joku vois omastaan kattoo ja vaik ottaa kuvan?


    '
     
  12. autoilija

    autoilija Gearhead

    Lambda on olennainen osa koko järjestelmässä. Miten sillä on pystynyt edes ajamaan ilman että sitä ei ole? Se on nelipiuhainen kaiketi näissä, eli lämmitettävä kuin yleensä kaikissa.
    Kytketään neliskanttiseen liittimeen luokkaa 2cm x 2cm. Ainakin 2.5- koneessa se liitin on siinä koneen takaosassa oikeassa laidassa. Kai sinulla se liitin siinä on olemassa?
    Se kytkeytyy ECM.n sen liittimen kautta eli ohjausboxiin, eli tietokoneeseen. Lambdan vaihtoväli on 100- 120tml.

    Tuon näköinen liitin;
    [​IMG]

    Vaihtamiseen kannattaa valmistautua hyvin työkaluin, 20- 30 vuotta paikoillaan ollut lambda voi olla vaikea saada irti siitä. Lambda- hylsy ja kunnon jatkovarret että saa voimaa sen avaamiseen, on yleensä kovin kiinni. Se voi olla jo niin haperokin että hajoaa kun yrittää irroittaa.
    Kone ensinnäkin kuumaksi, mitä kuumenpi pakosarja sen helpommin irtoaa, jos mahdollista kylmäsprayta siihen lambdaan ja sitten auki.
    Ja varovasti edestakaisin kitkuttamalla se irti, jos kierteet vahingoittuvat pakosarjasta sen irroituksen yhteydessä, jota voi tapahtua asia menee mutkikkaaksi.
    Maltti on valttia.
     
    Muokattu: 27.1.2018
  13. autoilija

    autoilija Gearhead

    Ovat sen verran katoavaa autokantaa että olisi hyvä että edes jokunen kappale pysyisi tieliikenteessäkin. Ei niin arvostettu laite, kunnes kaikki on paalattuina. Itsellä tuo on ensivuonna museoikäinen ja siihen pyritään että sen sellaisiin kilpiin sitten myös saakin, jollen minä niin sitten joku toinen sen tehköön. En ole vielä päättänyt pidänkö vai myynkö sen sitten kun on kaikinpuolin kunnossa. Arvo alkaa kuitenkaan olemaan jo nousemassa kun kohta ei näitä enään ole missään ajokuntoisena.

    Ja nyt kun kaikki kabiinin ajotietokoneet ja muut lisälaitteet pelaavat, ja kun otetaan huomioon että auto 1989, jolloin minä saanut just ajokortin... Onhan tuo ollut siihen aikaan aikamoinen teknisen tietotaidon ihme ja kojetaulu on kuin jostain lentokoneesta. Varsinkin kun verrataan muihin sen ajan kulkineisiin. Muotoilu joko ihastuttaa tai vihastuttaa, mutta on aikamoinen teknisen tietotaidon taidonnäyte joka tapauksessa.
    Tuossa on ollut myös optiona puhuvaa tietokonetta ja navigaattoria, maailmassa toisena esitelty heti BMW.n jälkeen.
     
    dpcfani ja HendriXXX tykkäävät tästä.
  14. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Joo, samaa ihmetelly mut kyl se jollain lail toimii ja menny leimastakin päästöistä läpi. Paukuttelee kyl tyhjäkäynnis ja mottijarrutusis mukavan urheilullisesti! Mul ois haaveena jossain vaihees käydä toi läpi, muutaman pisteosan tarttis jos jollain purussa mut muuten auto on ehjä ja hyvä. Tykkään kovasti, toivotaan et ku saa lambadan paikalleen ni voimaakin tulis vähän lisää. Aikomus ois kyllä tehä motti ja vähän piristää, mul on yks irtomosa mitä vois pikkuhiljaa puuhastella. Ajatuksena vähän kantta ja nokkaa ja ehkä ahdinta päivittää. Pari vuotta enää ja sen vois jossain vaihees koittaa sit tyrkätä museoleimaan. Katon joutuu jossain välis ehkä uusimaan, samoin kuskin oenkki vähän palanut jos jollain tietoa varaosavehekistä ni ois hienoo...
     
  15. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Jos jollekin kelpaa, niin mulla olis Haynesin manuska näihin.. 10+postit.
     
  16. dpcfani

    dpcfani 3rd gear

    Tervehdys.Minulta löytyy Tallin periltä ysäriturbo 1989 Le Baron. 2.5.Aikoinaan sen hommasin kun näytti kivan malliselta.Erityisesti komea viininpuna plyyssi verhoilu säväytti.Sekä alusta oli suojattu paksulla massalla.Hyvin vähän toki ollut sillä ajoja.Enimmäkseen ajelin -76 Coupe Monacolla jossa diplomat paketti kattoikkunalla ym.Baroni olisi tarkoitus museo katsastaa.Kylkien isot Le Baron teipit joutuisi poistamaan.Kone tuntuu pirteältä ja vetää nykimättä.Harvinaisiksi nämä alkavat käydä...Ehkäpä omastani jo voisin luopua..?
     
  17. VintageSpeed

    VintageSpeed 2nd gear

    Tulipa heräteltyä tääkin pulkka talvipakkasille ajoon. Muistaakos joku onko Le Baronista tai Daytonasta koeajoa tai mitään juttua vanhoissa Tekniikan Maailmoissa tai vastaavissa julkaisuissa?
     
  18. HendriXXX

    HendriXXX 3rd gear

    Hyvä hyvä! Kateeksi käy!
    Prkl ku pääsis itekki sillä omalla taas ajelee. :(

    Muistelen sillon auton hankinta aikoihin löytäneeni kirjastosta jonku tm testaa ja vertaa jutun.
    En vaan enää muista varmasti oliko tm vai joku muu julkaisija. Muistelen kopioineenikin sen jutun talteen vaan empä tähän hätään sitä enää mistään löytänyt.
     
  19. R2D2

    R2D2 1st gear

    Omassa tallissa odottaa -89 avo paroni museokatsastusta - TM:ssä oli vuonna -89 autoni esittelyssä ja 90 luvulla Roadline lehdessä. Paroni on alkuperäinen tosin rättikatto vaihdettu.
     
  20. RaiRai

    RaiRai 2nd gear

    Piti oikeen mielenkiinnosta kaivaa arkistoista. TM 13/1989, tyypit: Convertible 2,5 turbo. "Katseenvangitsija", yhden sivun juttu. 274 tmk oli näköjään tuolloin auton hinta. Mutta tuon yläpuolellahan on selkeesti vielä GTC. :)
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!