1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Harrasteena Chrysler LeBaron 2.2 Turbo GTC -89

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja HendriXXX, 6.5.2011.

  1. VintageSpeed

    VintageSpeed 2nd gear

    Hei iso kiitos näistä. Tarjoon oluset jos joskus törmätään. :odbiggrin:
     
    isalmela tykkää tästä.
  2. HendriXXX

    HendriXXX 3rd gear

    No problemo! :)
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. isalmela

    isalmela Gearhead

    Pahoittelut pieni ot. Vinkkinä kasari-ysäri harrastajille: uudessa Klassikot-lehdessä Chrysler TC by Maserati, Buick Reatta ja Cadillac Cimarron koeajojutussa.
     
    HendriXXX tykkää tästä.
  4. HendriXXX

    HendriXXX 3rd gear

    Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä..
    Mites noi sisustan takasivuverhoilut pitäisi lähteä irti? Siis nuo jotka tossa takapikkusivulasin ympärillä on. On nii ison näkönen palanen ku näkyy yhtenä osana olevan.
    Pitääkö purkaa puol autoa taas..
     
  5. VintageSpeed

    VintageSpeed 2nd gear

    Takapenkit ja turvavyöt joutuu ottamaan kokonaan veks mekanismeineen. Turvavyön pultit menee niistä pahveista läpi.
     
  6. HendriXXX

    HendriXXX 3rd gear

    Tuli viime viikolla otettua Paroni viimein työn alle. Nyt helpompi tehdä tuota kun auto on samassa paikassa kuin missä asun.. eikä ole sitä 250km välimatkaa haittona.

    Eka homma oli tuon kylkivaurion korjaaminen. Aika hyvin se siitä oikeni loppujen lopuksi. Kitillä pitää vielä hieman siistiä kun hiemanhan siitä pottupelto tuli kun sitä vetelin suoraksi.

    Nyt on edessä ruostevaurioiden korjaamista. Edestä kynnyskotelot renkaan takaa tuntuu olevan rapeana molemmilta puolilta. Samoin takana renkaan edestä.
    Kuskinpuolen takanurkkaa alottelin tutkii tänään ja löyty sieltä lopulta kovaakin peltiä vaikka aluksi syvä huokaisu allekirjottaneelta pääsikin..

    Tarkoitus ois tästä tehä vaimolle ihan oma käyttis. Ens kesäksi leimalle toivottavasti..
     
    isalmela tykkää tästä.
  7. VintageSpeed

    VintageSpeed 2nd gear

    Kandee katsoa sitten onko korisaumamassan alla enää mitään peltiä. Mulla ei ollu ja joutu tekeen molemman puolien lattian saumat uusiksi.
     
  8. HendriXXX

    HendriXXX 3rd gear

    Ok. Pitääpä tutkia.
    Aika hyvä tuo muuten on pelleiltään.. mitä nyt nuo aiemmin mainitut kohdat on hieman happamia. Tietenni mistä tuota tietää missä on pellit kadonnu jos ei pura aivan mutteriksi koko laitosta. En nyt aikonu aivan niin pitkälle mennä.. kuhan sais liikenteeseen ensin. :D

    Tympiny monta vuotta ku ei ole päässyt Paronilla ajelee. Onkohan tuo viimeksi ollu ajossa 2014 tai jotain.. korkea aika jo pelastaa tämäki ennen ku happanee talliin lopullisesti.

    On tuossa melkolailla hommaa ennen ku uskaltaa leimalle ees tarjota. :rolleyes:
     
  9. HendriXXX

    HendriXXX 3rd gear

    Hieman on edistytty tässäki hommassa. Kuskin takanurkka ois valmis. Maalia ja massaa kaipaa tottakai vaan teen ne sitten yhteen soittoon jahka oon kaikki nurkat joskus käyny läpi.

    Nyt menossa vänkärin takanurkka. Siellä oli näköjään enempi hommaa ja useammassa kerroksessa. Nyt se odottaa että saan kaasupulloon täytettä ku loppu kesken. Uus pintapeltiki pitäs huomenna taivutella siihen ja hepata sitte paikalleen.

    Kyllä se vielä tästä. Ompahan joulun ajaksikin jotain järkevää tekemistä. Tallissa se menee kuitenni kuten aina ennenkin.. :D
     
    isalmela tykkää tästä.
  10. VintageSpeed

    VintageSpeed 2nd gear

    Hyvä hyvä. Tääl etelässä on paroni ollu kovassa maatalouskäytössä ja nyt se on kovassa talvikäytössä. Aika toivotanta ajella kitkarenkailla kun 2000 kierroksen kohdalla Garretti pistää kitkan häviään.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    HendriXXX tykkää tästä.
  11. HendriXXX

    HendriXXX 3rd gear

    Edistystä on tapahtunu taas jonku verran.

    Hitsaushommista "enää" jäljellä vänkärinpuolen etuosa. Näyttää olevan pahimmassa kunnossa tuo. Pohjaa rapsutellessa löyty useampikin paikka mistä vahingossa meni meisseli läpi. Pieniä paikkoja tullu laiteltua sinne tänne.

    Kuskinoven lukon kans ihmettelin pitkään ku oli niin jumissa muka ettei avainta meinannu saada käännettyä. Loppujen lopuksi syypääksi paljastu keskuslukon moottori joka oli miltei täysin jumissa. Purin pois koko moottorin ja alkopa pelaamaan lukko luikkaasti. Eipä tuota kuskin ovessa tarvii. Vänkärin puolellahan tuo vielä toimii.

    Lasinpesupönttö vuoti ja se tasoanturi ei toiminu. Low lamppu palo kokoajan. Purin anturin ja se kelluva matsku siinä kohossa oli tiensä päässä. Korvasin sen korkki versiolla jonka veistelin hiontatuesta. Vetäsin lopuksi moottorisilikoonit suuteeksi ettei liukene koko korkki pesunesteeseen. Alkohan tuo pelaamaan.. kopkop

    Vaihteistossa on isoin ongelma se kepin sivuttaisliikkeen jumiminen. Uusia vaijereita ei näytä edes saavan joten pitänee yrittää liotella vanhaa jos se auttais. Ensin pitäisi saada se irti. Ompa vaan ahtaan näkönen paikka taas irrotella..

    Jarruissa ei pitäs muuta olla ku käsijarrun saaminen toimintaan. Se on kyllä muistaakseni toiminu aiemmin. Nyt lähinnä jumii eikä palauta kunnolla. Pitänee yrittää liotella niitä. Ihme homma käsijarrussa on että miksi lukittuu kerralla täysin ja paukahtaen. Vähitellen lukittautuminen puuttuu täysin. Sama sinänsä miten tuo toimii kuhan toimii, mut konttorilla ovat muistaakseni aiemmin ihmetelleet toimintaa. Uudet kengät tulossa ku vanhoista oli kitkapinnat osittain irti. Jos se vaikka tekis ton lukittautumisen.

    Jäljellä ois edellä mainittujen lisäksi oikeestaan kyljen kittaus ja maalaus. Pohjan ruostesuojaus paikatuilta kohdin. Öljyt vaihtaa. Talvirenkaat alle+vanteiden siistiminen. Sisustan kasaus.

    Sittehän sitä vois tarjota jo konttorille. :D

    Tallissa kävässeet tutut ja tuntemattomat ovat ihmetelleet että miksi pitää kymmeniä tunteja laittaa omaa aikaansa jonku vanhan paskan korjaamiseen. Ennemmin kuulemma paaliin joutais tuokin.
    Niinpä.. se on hyvä kysymys. Ei taida olla järkeä ei..

    Omasta mielestä tuo kuitenki kannattaa kunnostaa vielä kun se on mahdollista. Ei noita enää liikaa näy liikenteessä. Ja vaimoki on aina tykänny tosta mallista ja sen luonteesta. Saapipahan nyt tosta ihan kohtuu keveesti kulkevan auton jolla nyt ei ihan jalkoihinkaan jää. Tämä jos siis leimasetä on armollinen.. :D
     
    impala67 ja isalmela tykkäävät tästä.
  12. VintageSpeed

    VintageSpeed 2nd gear

    No en mä nyt tiiä. Saa näistä jo ehkä rahaakin kohta puoliin kun korjaa ja myy ulkomaille. :lol:
    Olis kyllä kiva tietää montako näitä Turbo II manuaaleja tuotiin eurooppaan. Täähän on nyt tänävuonna museoiässä. Kuka saa ekan MR-leimaan?

    [​IMG]
     
    HendriXXX tykkää tästä.
  13. HendriXXX

    HendriXXX 3rd gear

    Jep. Hyvä vaan ku säilyy näitäkin "kummajaisia" jokunen jälkipolvillekin ihmeteltäväksi.
    Tämä meidän Paroni on suomiauto. Ehkäpä tuossa ei hirveesti ois museoonkaan tehtävää tän läpikäynnin jälkeen. Sisusta menis tommosenaan. Ulkopintaa ja moottoritilaa pitäis hieman siistiä. Alkuperäiskuntonenhan tuo on aikalailla täysin.

    Muistelen kysyneeni vuosia sitten Chryslerilta näitten silloisia valmistusmääriä. Taisivat silloin listan laittaa 1989 mallin osalta. Olikohan 1989 GTC Coupeja 2.2 Turbo II 5-vaiht. lootalla tehty kaikenkaikkiaan 1033 kpl tai jotain. Siinä oli värejä myöten eritelty ne määrät. Punainen oli yleisin väreistä.. sen muistan.
    En vaan nyt äkikseltään löytäny sitä listaa maililootasta..
     
  14. RaiRai

    RaiRai 2nd gear

    Aikoinaan kun amerikan foorumilla kirjoittelin, niin jäi käsitys että erityisesti siellä on Turbo II manuaalilla harvinainen ja "näissä piireissä" haluttu. Oisko noita tuotu suhteessa enemmän Eurooppaan, tämmönenkin käsitys jäi...

    Keskuslukituksen moottorin tilalle saa helposti laitettua yleismallisen, kunhan piuhoja sama määrä, ja pitää huolen että se on asemoitu käyttötankoineen siten että vastus ei käy liian raskaaksi. En ny muista vaihdoinko omaani molemmat vai vain kuskin puolen moottorin... Eipä tuolla muuten paljon ole merkitystä mutta sitten jos asentaa jonkun (halvan) kaukosäätöisen k-lukituksen.
     
  15. VintageSpeed

    VintageSpeed 2nd gear

    Juu se on tuo 1033kpl jotka on jenkkeihin rakennettu, mutta missään ei ole ilmoitettu export autojen osuutta.
     
  16. HendriXXX

    HendriXXX 3rd gear

    Tarttis melkeinpä saada uus se vaihteiston crossover-vaijeri. Aika jumissa tuntuu olevan. Kellään tietoa millä varaosanummerolla sattuis oikean mittanen ja vieläpä oikeilla päillä? Ei kehtovais alkaa erimittaista modaamaan paikalleen..

    Laitoin likoamaan polttoöljyyn jos se siitä edes hieman vetristyis. Liotkoon vaikka viikon siellä..
     
  17. VintageSpeed

    VintageSpeed 2nd gear

  18. HendriXXX

    HendriXXX 3rd gear

    Tuota minäki jo kattelin. Mittoja kun eivät ilmota ni menis taas arvaamalla tilaus. Pitää vielä kaivella jenkkifoorumeita jos sais varmistusta..

    Tais olla joo että -87-89 välillä oli tuota a555 lootaa käytössä. Ja varsinki Turbo II moottorin tuo tais olla vakiona..
     
  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mulla kans Lepakko seisonnassa talven yli. Kävin tarjoomas leimalle syksyllä ni alatukivarsiapparin puolella löysällä, meni ihan kiristämällä, sit liikaa jäännöshappee ku putki vuotaa (tosin lambdakin paskana ku en oo saanu viel vaihettuu, eikä oikeen käsitysä mihin johdon pitäis mennä siitä) ja pohjassa ruostevaurioita. Sain ruosteet korjattua, maalattua ja massattua mut sit loppu kelit. Viel pitäis lämppärin motori vaihtaa ku huutaa kuin hyeena, ajattelin sitä koittaa ennenku sisustan kasaa, millanen homma sit lie? Mut keväällä tarkotus laittaa leimaan ja ajoon taas. Laite on muuten aika hyvä, pari pisteosaa, uus väri ja se vois olla museoleimalle tyrkyttämistä vajaa.

    Tuli tos syksyl piiaphdettuu jenkeis drag weekillä leimapäivänä, ja kävin siel rupattelee "2.2" jengin kanssa. Mukana oli neljä autoo, kaks omni/horizonia, yks Daytona ja yks Shadow. Nopein oli kirmannut ysin puolelle vartilla.
     
    12345678910 ja HendriXXX tykkäävät tästä.
  20. HendriXXX

    HendriXXX 3rd gear

    Mukava kuulla että näitä Paroneita on muillaki vielä työn alla. Ei sentään kaikkia paalata romuksi.

    Päivän prkl hakannu päätä seinään tuon vaihdekaapelihomman kans.
    Näyttäs siltä että tuo Pioneer CA8206 on se gear select- kaapeli eli se kepin pituussuunnan kaapeli. CA8207 näyttäs olevan lähempänä tuota crossover-kaapelia. Eipä tuosta varma voi olla kun ei tarkempia mittoja saa mistään. Oman crossover-kaapelin mitta on ~118cm eli n.46,5". Tuo CA8207 on 45". Eli liekkö pahimmoilleen liian lyhyt sitten..
    Pitää huomenna tutkia onko tuosaa nykysessä löysää yhtään.

    Kyllä noista melko nopeita saa jos ameriikan joeita on uskominen.:D
     

Kerro tästä muillekin!