Harrasteena Chrysler LeBaron 2.2 Turbo GTC -89

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja HendriXXX, 6.5.2011.

  1. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    Jaahas uusi hieno topic, täällä melkeen 20 sivua juttua samasta kikottimesta ;)

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=181547&postdays=0&postorder=asc&start=270

    Mutta jatketaas tässä kerran on pinnalla.

    Hei käykö Turbo 2 kansi Turbo 1 koneeseen, molemmat taitaa olla 2.2, entä jos toi ykkönen on 2.5, käykö kansi?

    vastatkaa nopee kiitos, ken tietää :/

    Ainiin mullon tällänen barooni purettavana jos tarvii osia niin löytyy vielä kivasti, kannattaa kattoo nettivaraosasta ilmotus. yv voi kysellä.
     
  2. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Nyt on sitten ajeltu ~550km reissu viikonlopun aikana ja täytyy kyllä sanoa että menee Paroni mukavasti tuolla tien päällä. Nuo penkit on aivan loistavat ja mullakaan ei tuo selkä menny yhtään kipeeksi niinku muilla autoilla. :)
    Tuntus tuota ohituskiihtyvyyttäki olevan aivan riittävästi.

    Tuli sitten tarkistettua tuo ajotietokoneen keskikulutus lukeman tarkkuus..
    Ajotietokoneen lukema=7,9L/100km (50% kaupunki, 50% matkaa)
    Laskettu kulutus= 8,4L/100km
    Eli ihan kohtuu tarkastihan tuo näyttää.

    Nyt sitten 250km matka-ajopätkällä 100km/h lasissa, muutamalla ohituksella. Ajotietokoneen näyttämä= 6,9L/100km. Tuohon jos lisäilee tuon puolen litraa sataselle niin silti kyllä menee vähällä. 8)

    ..ja jotku vielä väittää ettei jenkit osaa tehdä taloudellisia moottoreita.. hah! :D

    Missäs vaiheessa teillä muilla syttyy tuo "low fuel" valo ja kuin pitkiä pätkiä ootta sen voimin ajellu?
    Ajelin jonku reilu 20km valon palaessa koko ajan ja 10Litraa oli vielä tankissa jäljellä. :D
     
  3. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    Ajoin talvella pelkkää matkaa etelästä pohjosempaan 400km, etelässä tankkasi niin 6.5-6.7 näytti ajotietokone keskikulutusta matkalle talvikelissä.

    Puoli litraa saa keskimäärin lisätä.

    Tietääkö joku noista kansista?

    Ps. tolla baronilla oon ajellu tässä vuoden aikana pitkälle +20000km, ja hienosti on toiminut, nyt pientä katsastusremonttia menossa.
     
  4. eski

    eski 1st gear

    Siinä on reilu vara. Ja alussa se yleensä alkaa välillä palamaan ja sammuu kun mennään rajoilla.
     
  5. eski

    eski 1st gear

    Se on sama kansi. Ero 2.2 vs 2.5 on tehty iskunpituudella. Samaa kantta käytetään myös ei turbossa. Erona on vaan eri jouset ja venat.
     
  6. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    Juu niin arvelinkin, mainiota kiitoksia varmistuksesta! 8)
     
  7. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Jaahas, mikähän vaihteisto-/vetopyörästööljy tuohon Paroniin kävis? Auto on siis manuaalilootalla.
    Valvolinen sivut antaa DuraBlend FE 5W-30 suosituksen, mutta tän sivuston http://www.valvoline.fi/tuotteet/voiteluaineet/durablend.html
    mukaan tuo ois moottoriöljyä. :eek:
    Mitäs tuohon nyt kannattais laittaa? Tilavuus ois valvolinen sivujen mukaan 2,1Litraa, pitänekkö paikkaansa..?
     
  8. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    Moottoriööliähän tuohon laatikkoon suositellaan, ite muutun kurpitsaksi ennenkuin moista sinne laitan, kokemuksella erään toisen auton askin melkein pilaamisesta.

    Itse laitoin RedLinen vastaavat, manuaaliloota öly, joka vastaa viskositeetiltaan 10w30

    Kakkosen kurinat hävisi ja loota toimii tosi napakasti, olleet vuoden nytten.

    Miinuksena, kovimmilla pakkasilla menee muutama kymmenen sekuntia että loota lämpiää, pakki päällä jos ollu parkissa niin ei meinaa löytyä uria kepille ;)

    Mutta hetken päästä toimii taas kuin kesällä. Tosin tiie häntä miten tuo sitten muillakaan öljyillä pelaisi kauheasti ajettukin jo.

    Suosittelen, kallista (17e/l) jokin halvempi voi ajaa saman asian mutta tota laitoin itse. Menee jtn 2-3l vissiinkin, taisi riittää 2l itellä aika tarkkaan.
     
  9. eski

    eski 1st gear

    Aivan oikein. Tuo New Processin laatikko vaatii moottoriöljyä ja vielä jos on dinoa niin parempi. Redline MTL olisi parasta mutta pakkasilla se on alussa vähän jähmeetä. Kesällä rokkaa hyvin.

    Käytimpä eräässä laatikossa puol synteettistä tms ja hyvin toimi. Pakkasella alussa vaan jäykkä mutta kyllä se toimi.
     
  10. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Ok. Talviominaisuuksilla ei ole merkitystä kun autolla ei talvella ajeta. Tuota "dino" kohtaa en tajunnu.. :eek:

    Kai tuo pitää noita Redline MTL/MT-90 öljyjä harkita. Kohtuu kalliita tuntus olevan vaan pitää ne kunnon öljyt laittaa.
    Jos osaatte sanoa hyviä öljyjä vastaavilla ominaisuuksilla, mutta halvempia niin mainintaa vaan. :)
     
  11. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Tuota laatikkoa ei öljyillä parenneta, eikä moottoria eikä periä. <- karkeesti olen tuota mieltä. Sinäkin löydät aika varmasti Baronistasi oleellisempia rahareikiä kuin hifistely öljyjen kanssa. Minä ainakin olen löytänyt. Itse en laita tähän laatikkoon muuta kuin korkeintaan synteettistä 5w-30 moottoriöljyä koska valmistajan suositus on "5W-30 moottoriöljy". Viime kesänä vaihdoin halvat 10W-30 moottoriölpät eikä ole ongelmia ollut edes talvella, toki pakkasilla aluksi se keppi on vähän kankea. En jaksa mitenkään uskoa että tuollainen varsin vähällä rasituksella oleva manuaalilaatikko kärsisi siitä että sinne laitetaan sitä öljyä mitä valmistaja suosittelee. Sitäpaitsi, liekö kaupasta tänäpäivänä edes saatavilla yhtä paskoja öljyjä mitä tuolloin 80-luvulla oli..?
    T.S. se Baroni tuskin laukeaa noihin öljyihin, vaan johonkin ihan muuhun :)
     
  12. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Tuo on kyllä varmasti totta. Eipä ne valmistajat turhaan tiettyjä aineita suosittele.. kyllä niissä yleensä joku tarkotus on.. :)
    Taidampa hakee motonetistä perus synteettiset öljyt ja vaihdan vaikka joka kesälle uudet.

    Aloinpa tutkiskelemaan tuon pirssin "fender tag"/"rpo"- koodilätkää. Näköjään pitäs olla sillä heavy duty- lootalla tuo vehjes (A555 5 spd.).
    Muutamalle koodille en ole löytäny tarkotusta. Jos joku tietää pätevän dekooderin noille niin linkkiä kiitos.

    Perhana ku ei löydy tuosta sitä Build Sheet- lappua. Minne lie seki jääny aikojen saatossa. Tietty jos seki on jemmattu jonnekki verhoilujen väliin.. no kaipa se joskus sieltä löytyy jos on löytyäkseen. :D
     
  13. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Nyt löytyy muutamia kuvia eka postauksesta. 8)

    Piti laittaa linkki galleriaan kun meni tuo sivun layout rikki jos liitti kuvan suoraan sivulle.. :eek:
     
  14. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    Ainakin mielestäni synteettiset ja puolisynteettiset moottoriöljyt leikkaantuu koska niitä ei ole suunniteltu laatikon vaan moottorin ominaisuuksille.

    Valmistajakin suosittaa siis perus mineraaliölyä, muistaakseni.

    Noh pankaa mitä panetta, vahvistettu Getrakkihan näissä on manuaaliaskina. Tätä laatikkoa tuskin saa muuten kuin huonoilla/väärillä/liian vähällä öljyllä rikki. Vakiokoneella.

    Itse laitoin erääseen toiseen autoon puolisynteettiset moottoriöljyt askiin, sitä mitä suositeltiin.

    Jonkin aikaa toimi kuin unelma kunnes alkoi kurina

    80W90 manuaalilaatikkoölpät sisään ja kurina väheni sekä tuhoutuminen loppui.

    Toikaan ei varmaan öljyistä johtunna vai?

    Mutta, kannattaa säästää se 20e tässä kohtaa, multa saa ehjän käytetyn laatikon sitten tarvittaessa! ;)
     
  15. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Hmm, no perskeles.. menipäs sitten vaikeeksi. :eek:
    Pitää sitte seurata lootan toimintaa tuon öljyn vaihdon jälkeen.. jos menee huonommaksi tai alkaa ääntämään niin heti lopetella ajot siihen ja alkaa miettii eri öljyjä.
    Jännä homma kyllä jos ei uskalla tehtaan suosittelemia öljyjä laittaa sisään..
    Tarkotus ois "huuhdella" se loota uusilla öljyillä ja ajella jonku verran ja sitte samanmoiset uudet taas sisään. Lähinnä siksi kun ei ole tietoa mitä siellä tällä hetkellä on sisällä.
    Tiedä sitte onko tuokaan järkevää.. :-?
     
  16. eski

    eski 1st gear

    Ihan vaan ihmettelen ääneen.. jos ohjeet sanoo että laita tököttiä X niin eiköhän se ole siihen sopivaa.

    Esim ohjaustehostimeen mopareissa voi laittaa ATF, mutta ei suositella vaan moparilta saa sitä omaa ohjaustehostimeen. Ei maksa paljoa.

    Kyllä itsekkin sitä redlinen mtl:ää epäilin, mutta kehuja oli vain samaan laatikkoon siitä tullu JA purkin takana luki että sopii manuaalilaatikkoon johon laitetaan moottoriölkyä juuri tuolla 5w-30 vai 10w-30 viskolla.

    Oikeilla ölpillä toi laatikko kestää pitkään ja tuota 555 lootaa ei kannata väärillä myrkyillä tappaa. Remontti voi olla mielenkiintoinen, osa osista on NS1 ja vastaavien hakeminen mielenkiintoista :)
     
  17. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Tarkoitus oli mullakin "huuhdella" mutta toinen vaihto on vielä tekemättä :)
    Itse imin vanhat täyttöpropusta sähköpumpulla ulos. Ja kun se täyttö tapahtuu etupyörän takaa niin rengas oli irti ja tunkkasin autoa kuskin puolelta hitusen ylemmäs ennen täyttöä jotta tulee varmasti tarpeeksi uutta sisään.
     
  18. eski

    eski 1st gear

    Tyhjentämistä voi helpottaa että ottaa siitä sivusta irti sen vaihdelaatikon pään. Siinä ei ole mitään muuta tiivistettä kuin tiivistemassa.
     
  19. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    No nytpä sitten oli alkanu jossain vaiheessa laahaamaan oikea takajarru.
    Päästelin sitte jarrusatulan irti aika jumissa tuntu olevan jarrumäntä. Sen tiivisteessä ainaki oli pikku reikä joten vesip*ska on sinne päässy vaikuttaa ja sitte ruostunu. Saa nähä joutuuko vielä hoonaamaan sylinterin..

    Ne jarrujen liukutapitki oli aika jäykät liikkumaan, joten neki pitää putsailla ja laittaa uudet rasvat sinne.(?)

    Samalla sitten tuli hoksittua että jarruletkun pintakumi oli jo revenny ja taivuttamalla näki teräspunoksen sisältä (tosin se kyllä näytti ihan ehjältä). Pitää kuiteski seki vaihtaa samalla ku alkaa tekee..
    Vielä ku löytys jostain vielä osiaki tuohon ja mieluiten hyllystä. Huomenna selviää lisää..

    Mitähän jarrunestettä tuohon pitää laittaa? Liekkö normi DOT-4 ok..
     
  20. eski

    eski 1st gear

    Ihan hyllykamaa pitäisi mäntien ja tiivisteiden olla. Kannattaa vaihtaa ne liukutappien kumit uusiin. Ei tartte eikä pidä rasvaa painaa väliin.

    DOT4:sta vaan sisään. Sinänsä menee DOT5, mutta sitten se on systeemin huuhtelu, mutta nelonen riittää kun kolmoselle toi on speksattu.
     

Kerro tästä muillekin!