Harrastepajan kompressori

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja mustang66, 10.2.2016.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No pakkasella on toki jäykkää, pitää semmoisessa tilanteessa vähän lämmittää etukäteen, ei tuota pientäkään tarvitse harkita alle -5°C pakkasella käyttää ilman esilämmitystä.
    Tuo, että tuommoinen valovirtakone riittäisi pieneen puhallukseen mutta ei vinkuun...
    Minulla on siis tuommoinen pieni 25l säiliöllä oleva joku onneton tuottoinen kompura satasen tai ehkä vähän toista aikanaan maksoi. Hidas täyttää renkaita, kun jo 195R14C pitää pyörittää jonkun aikaa. No mitään ei tietenkään kannata puhaltaa. Pulttipyssyä voi käyttää, kunhan tiukan pultin kohdalla on säiliö täynnä.
    Ja olen sillä vinkuakin pyörittänyt ja siinä toimii ihan hyvin. Omaa vinkua en omista vaan olen lainannut tarvittaessa ja se on kyllä vissiin oikein laatuvehje.
    Hienoa olisi, jos sillä kompuralla pystyisi vaikka puhallushommia sen verran tekemään, että edes auton vanteet kehtaisi puhaltaa. Ja tietysti voisi kuvitella vaikka, että autoa maalaisi.
     
  2. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Muokattu: 1.4.2016
  3. 42olds

    42olds 2nd gear

    Mihinkäs noissa myyntiteksteissä kannattaa kiinnittää huomiota? Yhdessä mainitaan imutuotto, toisessa ilmanvirtaus, Bilteman vehkeessä vapaasti tuotettava ilmamäärä ja joissain pelkästään tuotto.

    Bilteman katkaisukoneen tiedoissa näyttäisi lukevan, että ilmankulutus on n.127l/min. Maksimi ilmantuotoksi 180l/min ilmoittava kompura (24l) ei ainakaan jaksa tuota pyörittää kuin säiliön tyhjäksi, joten riittääkö mikään 50l kompura tuota pyörittämään kunnolla? Esim. tämmöinen?
     
  4. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Aikas helppo toi ilman tuoton päättely, 1 Kw/100 ltr noin 6 bar jatkuvasti, eli 4 kw 400 ltr jatkuvasti paineellisena.
     
  5. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Pienet (alle 3kw) kompurat eivät riitä paineilmatyökalujen käyttöön eivätkä varsinkaan puhallukseen.

    Ehkä niillä jotain saa aikaan kun jaksaa hangata ja venata säiliön täyttymistä. Mutta koneet ei pyöri tehokkaasti ja kompura kuormittuu.
     
  6. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    1000 €:lla saa kompuran millä sujuu muut hommat paitsi hiekkapuhallus ja kompuran voi odottaa kestävän jopa vuosikymmeniä. Mulla on IKH:n italialainen 4 kw/200l säiliöllä palvellut moitteetta noin 15 vuotta. Lisäksi on toinen 5,5 kilowattinen, ja kun ne laittaa yhteen niin meikäläisen kärsivällisyydellä juuri puhaltelee esim. yhden vannesarjan silloin tällöin. Sitten kun on vielä yksi joutilas 5,5 kw moottori, niin olen ajatellut että jos ostaisi sille sopivan kompurlohkon ja laittaisi vielä senkin puhaltamaan yhteen em. kanssa niin alkaisi hiekkapuhallus sujua kohtuullisesti. 15 kw saattaisi juuri pyöriä tallin 3x25 A sulakkeilla.
     
  7. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    oon työstänyt ammatikseni samanlaisilla mäntäkompuroilla eikä ole hajonnut vielä yhtään,jos sulanut suodatin kotelo veikkaan että pyörimissuunta on ollut väärä eli ei jäähdytys ole toiminut,itse olen vaihtanut vain auton suodatin kotelon kun se vaahtokumi töppö on mitätön ,myös äänet hiljenee huomattavasti,tehon häviäminen johtuu varmaan kannesta vioittuneesta läppäventtiilistä tai ylikuumentuneesta jousesta.
     
  8. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Ihan mielenkiinnosta, että minkälainen hiekkapuhalluspytty sulla on käytössäsi?

    Nimittäin itse olen puhaltanut ihan tuollaisella 4kW/150L kompuralla ja pienellä n. 15L hiekkapuhalluspytyllä Camaron pohjaa ja muitakin laajoja osa-alueita. Mulla homma sujui ihan hyvin, eikä ollut edes tarpeen pitää tuskastuttavan taajaan breikkejä. Ihmettelin tätä itsekkin.

    Puhaltelin tosin jo kertaalleen maalattuja pintoja + korjauspaloja käsittäviä alueita ja hitsaussaumoja. Eli mitään alustamassoja ja tosi paksujen materiaalien puhkiruostuneita kohtia tuolla ei saada helposti puhdistettua. Se vaatii jo järeämmän kompuran. Kuten myös ammattilaisille suunnatut puhalluspytyt.

    [​IMG]

    Tarkoitus ei ollut puhaltaa pohjaa kauttaaltaan puhtaaksi, mutta ehkä mä jonkun 30% pohjan pinta-alasta sillä höngin yhden iltapäivän kuluessa.
    [​IMG]

    Puhalluspytyn suuttimen modifioin sytytystulpasta, joka toimi tosi hyvin käyttämälläni pienemmällä hiekan raekoolla (0.1-0.6 mm). Painetta oli jotain 6-6,5 bar hujakoilla.
    [​IMG]
     
  9. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Kuorma-auton jarrusäiliöstä ite tehty. 50 kg hiekkaa sopii kerralla. Suuttimen koko ratkaisee laitteen tehon ja ilman tarpeen. Nelisen mm on sopiva suutin noille mun 4+5.5kW kompuroille yhdistettynä. Oon mäkin puhaltanut yhden jenkkipickupin kaikki osat runkoa lukuunottmatta tuolla kalustolla ja paljon muutakin. Kai mulla vaan on lyhyt pinna kun millään en viitsi noin tuntia eli paria säkillistä hiekkaa enempää yhdellä rupeamalla puhaltaa. Siinä ajassa neljä ruosteista peltivannetta saa puhtaaksi.
     
  10. mustang66

    mustang66 2nd gear


    Moro,

    Luonnollisesti tarkistan aina 3-vaihe moottoreiden pyörimissuunnan töpselin kytkennän jälkeen. Eli pyörimissuunnasta ei ole ollut kyse. Todennäköisesti vian aiheutti mellapellistä oleva läppäventtiililiuska joka oli katkennut ja tätä kautta aiheutti tarpeetonta ylikuumenemista.

    Oli miten oli niin mielestäni kyseinen vaurio tapahtui liian varhaisilla tunneilla, kuitenkin nyt kompura on korjattu ja on täysin kunnossa.

    Todennäköisesti hommaan uuden tehokkaan ruuvikompressorin tässä lähiaikoina ja jää vanha varalle.
     
  11. voittol

    voittol 2nd gear

    Ostin stanley merkkisen puu-ilosta 299 euroo , 50 litranen säiliö pitäis olla 2 sylinteriä ja hihnan välityksellä pyörii kompressori , en tiiä onko kuulo noin huono nykyään , mutta tuntuu hiljaiselta kalulta , aika tytyväinen toistaiseksi !
     
  12. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Kompressorikeskuksen Puhti ollut pari vuotta. Erinomainen hankinta ja paikallisen Pultti-liikkeen kautta sai vielä siitä hyvän tarjouksenkin. Hintaa oli noin 1500 ja hyvin on pystynyt hiekkapuhaltamaan kaapissa osia ja isommalla pytyllä auton alustaa ja pohjaa niin pitkiä aikoja kun vaan puhaltaja jaksaa, kertaakaan ei oo ilman vähyydestä kärsitty.
     
  13. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    IKH:lta hain tarjouksen näistä
    http://www.ikh.fi/fi/kompressori-50l-360l-3hp-240v-xt503600
    http://www.ikh.fi/fi/kompressori-hd-50l-440l-2-2kw-240v-xtturbo

    Ei oikein "renkaantäyttö"kompressorin potku riittänyt puhalluskaapin tarpeisiin. Noissa yllämainituissa kuitenkin 100% hintaero (tarjouksessa mitä sain), riittääkö tuo halvempi harrastelijan puhalteluun, muutenkin kuin muniin? Mahdollisuus tietysti jättää vielä se vanha rinnalle. Paineilmatyökaluja ei ole tarkoitus käyttää.

    Joku muu, mikä? Valovirtavehje kuitenkin eikä kovin iso ulkomitoiltaan.

    Niin siis tuollaista on sillä tarkoitus käyttää:
    http://www.motonet.fi/fi/tuote/751015/Hiekkapuhalluskaappi (Puuilossa tosin parisataa halvempi)
     
    Muokattu: 8.6.2016
  14. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Moi,

    Tuon puhalluskaapin yhteydessä suositellaan käytettäväksi 200 litran paineilmasäiliötä, vaikka säiliön kokoa tärkeämpi tieto olisi ilman kulutus jollain paineella (6 bar?). Kompurat, jotka ovat varustettu 200 litran säiliöllä, ovat ihan eri luokkaa kuin nuo linkittämäsi. Noiden tuotto 6 bar vastapaineella on todennäköisesti liian pieni (ei ole kehdattu ilmoittaa?).

    Valovirtakompura ja puhalluskaappi on haasteellinen (lue mahdoton) yhtälö.

    Minulla on Dari Trend 200/890 (voimavirta), jonka tuotto 6 bar vastapaineella on 675 l/min. Tämä ei ole osoittautunut ainakaan liian suureksi. Kompura käy tiheään. Oikeat puhallushommat suoritan traktorin perään asennettavalla Hydorilla ( 2,3 m3/min).
     
  15. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Jep, väittäisin myös että ovat liian pieniä, puhallukseen kuluu sen verran ilmaa kuitenkin... Tuntuu että noissa edullisemmissa kompressoreissa ilmoitetaan aina imutuotto, ei vastapainetuottoa joka merkitseekin jotain. Uskoisin että tommonen valovirtakone käy puhaltaessa jatkuvasti, voi olla että ei ole pitkäikäinen laite?
     
  16. rouskut

    rouskut 1st gear

    Olen tolla pienempi tuottosella 50 litrasella puhalluskaappia käyttäny, järkeä kun käyttää ni kyllä silläkin luonaa mutta isompi kompura ilman muuta jos meinaa enempi käyttää.
     
  17. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Minäkin kävin viimeviikolla IKH:lla kompuroita katsomassa. Tuota Xtturboa suosittelivat mutta hinta on aika suolainen. Tuohon Stronglineen olen varmaankin päätymässä kun käytettyäkään ei ole löytynyt.

    Kumpihan noista Stronglineistä sitten kannattaisi ostaa, 50l vai 100l säiliöllä varustettu? Jotenkin omituinen tilanne, että 50l säiliöisessä on enemmän tuottoa?
    Voimavirtaa ei ole tallissa saatavilla, joten tuollanen 100l kone on maksimi, vaikka sekin on varmaan liian pieni...
     
  18. speedy

    speedy Double Gearhead

    Muokattu: 12.6.2016
  19. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Isompi pömpeli melko tarkkaan samanhintainen kuin saamani tarjous IKH:n järeämmästä, jossa imutuottoa 40 l enempi. Taidan hakea sen, kerran(?) se vaan kirpasee. Hätätapauksessa vielä vanha pikkukompura rinnalle niin eiköhän sillä satunnaiset harrastepuhaltelut hoida.
     
  20. B-66

    B-66 Gearhead

    Muokattu: 15.7.2016

Kerro tästä muillekin!