Harrastetallin turvallisuusohjeet!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Ylläpito, 29.10.2007.

  1. Ylläpito

    Ylläpito Gearhead Staff Admin

    Mitkä olisivat esim. 10 tärkeintä turvallisuusohjetta harrastetallin seinälle? Mitä tulisi muistaa tallissa työskennellessä, autoja säilytykseen jättäessä ja silloin kun tallilta poistuu rakentelun päätteeksi?

    Kertokaa omat ohjeenne tai mielipiteenne tämän viestin jatkoksi. Koostetaan keskustelun pohjalta sitten tiivistetyt ja ytimekkäät turvallisuusohjeet tallin seinälle kiinnitettäväksi.
     
  2. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Jos/kun tallissa tehdään tulitöitä niin niitä jauhesammuttimia pitää olla useita ja ne pitää olla näkyvällä paikalla ja helposti saatavilla. Autoa hitsattaessa, jos mahdollista, se auto pitäis olla nopeasti työnnettävissä ulos jos se syttyy tuleen ettei se polttais koko tallia. Tulitöitä tehdessä tarttis olla toinen kaveri vahtimassa. Tulenarat tavarat suojataan siirtämällä ne riittävän kauas tai peittämällä. Ajoitetaan tulityöt siten ettei poistuta tallilta heti sen jälkeen vaan voidaan jäädä sinne vielä pariksi tunniksi. Sitten mitä näihin muihin juttuihin tulee niin esimerkiksi sinne auton alle ryömittäessä tarttis käyttää kunnollisia pukkeja eikä ryömitä pelkän tunkin varassa olevan auton alle ja esim. koneita nostellessa ei mennä itse sinne koneen alle
     
  3. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Numero 1 siisteys. Ei rättejä, paperia, avoimia jäteöljy astiota ym palavaa materiaalia tulityö aluella. Ei pelkä tyhjä peltinen autonkori tai betonilattia kauhean hyvin pala. Mutta rälläkän kipinä johonkin rätti tai pahvikasaan niin ainakin lähtökohdat on hyvät. Itselläni on tarkoitus pitää itse talli mahdollisiman ryjä vapaana ja verhoukset yms. herkästi palava säilytetään eri huoneessa. Noita porukkatalleja käytetään lisävarastona. Olenpa nähnyt vanhoja lastenrattaita yms. rojua jota ei ole raskittu heitää pois vaan kärrätty porukkatallille jos vaikka joku joskus tarvitsee.
     
  4. Tupis

    Tupis 3rd gear

  5. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Säästä luontoa - älä käytä puuta

    - Pidä puutavara liiterissä - Älä hitsivehkeiden vieressä
    - Käytä moottorinosturia - Älä kakkosnelosta
    - Käytä metallipukkeja - Älä pinottuja laudanpätkiä
    - Usko maalaisjärkeä - Älä puupäätä
     
  6. Zandmann

    Zandmann Gearhead

    1. Tulityöpisteessä ei palavaa materiaalia ja ämpärillinen vettä kuitenkin varoiksi. Pisteestä poistuttaessa varmistetaan mahdollisten kipinöiden sammuminen.
    2. Lähtiessä valot pois, ylimääräiset sähkölaitteet irti pistorasioista, tulityöpisteen varmistus.
    3. Työkalut paikoillaan, ei pitkin lattioita.
    4. Ei välttämättä rakennusjuomaa väkerrettäessä. Ainakaan paljoa.
    5. Puhelin käsillä, ihan vain varoiksi.
    6. Auto säilytykseen: Akku irti, taputus konepeltiin ja hiljainen kiitos menneestä kesästä.

    Nuo nyt maalaisjärjen lisäksi kävisivät mielessä.
     
  7. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Meillä työpaikalla talonmies kävi tulityökurssin (oliko nimi oikein) ja sai siitä kortin.
    -Sanoi, että eipä uskalla enää missään hitsata tai rälläköidä, vaara on tulipalolle niin suuri!!!
     
  8. VX4/90

    VX4/90 Gearhead

    Kyllä tuo tulityökortti on ihan pätevä kaikin puolin, siellä kurssilla saa kuitenkin jonkunlaisen käsityksen tulipalon vaaroista ja kuinka helposti palo voi syttyä ja kuinkä äkkiä se leviää, sekä perus koulutuksen alkusammutukseen. Suosittelen kaikille harrastajille ketkä tekevät tulitöitä.
     
  9. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Yksi mikä on syytä pitää kunnossa on sammuttimet. Silloin tällöin sammutin käteen ja kumivasaralla pari pientä kopua pohjaan.
     
  10. Damned

    Damned Gearhead

    ...ja muistaa tarkistuttaa sen sammutinhuollossa määrätyin väliajoin. Sammuttimen, ei kumivasaran.
     
  11. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    bensarätit voi syttyä itsekseen jos lämpötila on tarpeeksi korkea, kannellinen peltiastia käyttöön

    ei olisi pahitteeksi olla 200L vesitynnyri ja pari sankoa

    tankki kannattaa tyhjentää esim pa-pumpuksi tarkoitetulla sähköpumpulla niin tyhjäksi kun tulee, ennen irroitusta
     
  12. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Lisätääs nyt vielä semmoinenkin, että kun olet lopettanut tulityön niin lähde pois vasta tunnin-parin päästä...
     
  13. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Ja siihen tauluun johonkin kohtaan isolla se
    TALLIN OSOITE
    sillä tarkkuudella että varmasti se palokunta tai ambulanssi osaa tulla paikalle, oikealle paikkakunnalle, oikealle tontille :-?
     
  14. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Ja eiköhän jonkinmoinen lääkekaappi olisi hyvä pitää näkyvällä paikalla, mistä löytyy vähintään sidonta- ja desifiointitarvikkeet. Se on ikävä juttu ruveta öljyistä rättiä kietoon lapaseen, kun juuri on rälläköinyt puolet sormistaan lattialle.
     
  15. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Tulitöitä tehdessä on hyvä olla myös suojakangasta tallilla parin neliön arkki, voi siirrellä penkkien, lautojen, kojelaudan jne. suojaksi kipinäsuihkulta.

    Älä koskaan mene auton alle niin että se on vain tunkin varassa, pukki aina alle!
     
  16. Putte

    Putte 1st gear

    Jauhesammuttimia parempia ovat vesisumusammuttimet. Ne ovat tehokkaita eivätkä aiheuta turhaa jälkisiivoamista. Samoin sammutuspeitteet ovat halpa investointi ja niillä saa tehokkaasti tukahdutettua palon alut.
     
  17. MustangSally

    MustangSally Gearhead

  18. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Sääntö nro. N) Muista vähintään riittävä ilmanvaihto ellet pysty työskentelemään ulkosalla
     
  19. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Justiinsa sama juttu kävi allekirjoittaneelle. Tai siis tulipalon riskit oli yhtä lailla tiedossa jo ennen kurssia, mutta siellä kyllä aukeni silmät sen suhteen, minkälaisen vastuun ottaa harteilleen tulitöitä tehdessä. Ja rohkenisin väittää, että vähintään 95% harrasteautojen kimpussa tehtävistä tulitöistä ei täytä määräyksiä, jolloin vakuutuksista on ihan turha odotella mitään (tai ainakaan täysimääräistä) apua jos vahinko käy.

    Mutta hyviä ohjeita kyllä tässä. Täytyy väsätä huoneentaulu parhaista paloista, kunhan kerkiää.
     
  20. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Jauhesammuttimen ja vesikanisterin lisäksi SAMMUTUSPEITE! Ja GSM tietysti..
     

Kerro tästä muillekin!