HEI jakajan asennusneuvoa kaivataaan...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja eekoo, 23.8.2006.

  1. eekoo

    eekoo Gearhead

    Vanhan kärkijajajan tilalle olis tarkoitus laittaa HEI. HEI on irroitettu johdot katkaisemalla ja mitään merkintöjä ei ole johdoissa. Kysymys kuuluukin että mitä jakaja tarvitsee toimiakseen, mihin tulee virtalukolta syttyvirta jne ?, sisään mustaan mötikkään menee kaksi nippua, toisessa pun, mus, rus ja toisessa nipussa rus joka menee yksikön liittimeen B, punertava R, valk E ja mus, Mustat menee jakajan runkoon... Kierrosluku mittarikin ilmeisesti saa noista tietonsa.....
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Taitaa olla tietokonemallinen jakaja johtojen määrästä päätellen. Onko siinä alipainesäädintä?

    Jos se on tietokonemallinen ilman alipainesäädintä, niin ei toimi kovin hyvin ilman tietokoneohjausta eikä kannat laittaa kärkijakajan tilalle.
     
  3. Ylli

    Ylli Gearhead

    Pitää myös vaihtaa jakajalle tuleva +-piuha!!! Tai ainakin jos haluaa HEIn pelittävän kunnolla. Kärkijakajalle tulee sulakerasialta ns. resistance wire, joka tiputtaa volttimäärän 9,6V ( :odroll: ), ja HEI vaatii toimiakseen kunnolla sen normaalin yli 12V.
    "Ei tietokone" jakajassa menee yks piuha (eli just +) jakajaan, siinä kopassa on kaks paikkaa....tuolle +-piuhalle, ja tach, eli kierroslukumittari. Tuo johtonivaskahan liitetään liittimellä virranjakajan koppaan.....
     
  4. eekoo

    eekoo Gearhead

    Jakajassa ei ole ap- säädintä, Joo, kun tutkin koko osa laatikon niin... tuo kolmen nippu liitetään jakajan kanteen , se on ok. Kannessa on vielä kaksi tyhjää paikkaa.. Mutta sitten tuo neljän johdon rykelmä, tai kolmen, koska musta on maadoitus ?.. Myyjän mukaan jakaja EI ole ollut tietokoneboxi autossa... :eek:
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Käy kalauttamassa ottaan sitä myyjää ja kysy uudestaan :odroll: , sillä sulle on myyty tietsikkaohjattu jakaja!! Kyllä sekin siellä toimii mutta vakioennakolla!! joka taas ei ole hyvä kadulla ajamiseen.
     
  6. eekoo

    eekoo Gearhead

    HEI oli tuos kaasari 305:ssa kiinni kun ostin koneen ja kone on ilmeisesti? -83 pf caprisesta, käyn kolauttamas jakajalla myyjää ohimoon ja kysyn vielä kerran .. :D
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ennenkuin kolautat niin varmista vielä että; jakajan kanteen menee rungosta se kolmejohtoinen johtosetti. Kannen liittimessä on tämän johtosarjan liittimen vieressä kaksi lattaliitintä erisuuntaan vinossa. Kannen yläpinnassa ko. toisen lattaliittimen päällä on teksti TACH (toiseen tulee +johto).

    Jakajan rungosta sen mustan kopan alapinnanan tasolta lähtee viisinapainen johtosarja tietokoneboksille. Alipainejakajassa ei ole tätä johtosarjaa vaan siinä on alipainekellon kiinnityspaikka. Tietokonejakajassa ei ole myöskään keskipakosäätimiä sisällä pyörijän alla.
     
  8. eekoo

    eekoo Gearhead

    kolmijohtonippu on ok, kannessa on myös tach ja bat .. se toinen nippu on 4 johtoinen, mielestäni ei ole mitään kp- säädinä, HEI tulisi kruisailu autoon (ks alla). jolla ei poljeta. Ennakon vois säätää kiinteästi johonkin sopivaan. Vanha kärrkijakaja on akseliltaan väljä, sen vuoksi laittaisin tiiviin HEIn . ILmeisesti HEIn saisi toimimaan kiinteällä ennakolla laittamalla syttyvirta tuohon kannen BAT liittimeen ja maadoitus jakajan runkoon?? onks noin.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei vaan jakajan akseli on kiinteä eikä anna mitään ennakkoja ulos!! Virta vain siihen Bat:män liittimeen. Voit tällätä niin ison ennakon siihen että lähtee vielä kuumanakin käymään mutta tehoja et siitä kyllä ulos saa kuin 2/3??
     
  10. PauliP

    PauliP 1st gear

    Toimii kyllä, maadoittuu suoraan rungosta, liitä vain syttyvirta siihen BAT napaan, ei muuta. Niinkuin tuolla aikaisemmin todettiinkin, se pitää olla 12V liittäntä ilman esivastusta. Ainakin 60-luvun lopulta noissa GM autoissa ainakin on ollut vastusjohdonpätkä suoraan puolalle tulevassa johdossa, eli varmista ettei ole käyttämässäsi johdossa.

    Sytytys kannattaa säätää mahdollisimman aikaiselle, kuitenkin niin että jaksaa startata kuumana. Se automaattisäätö on aika pieni, joku säätö siinä muistaakseni on vaikkei sitä liitäkään tietokoneeseen, ennakko nousee käsittääkseni hieman jossain 1000rpm kohdalla.
     
  11. eekoo

    eekoo Gearhead

    Kiitos avusta! noilla tiedoilla saanen koneen käymään, täytyy ennakko hakea sopivaksi..
     

Kerro tästä muillekin!