HEI jakajan kytkytys?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja smuige, 22.6.2007.

  1. smuige

    smuige Gearhead

    Mulla olis nyt alipainekellollinen heikunkeikun jakaja joka tarvis saada kytkettyä. Asiahan olis yksinkertainen jos kyseessä olis aftermarket tai 70-luvun värkki jossa vain virta kanteen ja se siitä mutta tämä onkin joku 80-luvun ihme jossa nelinapainen liitin. Mun käsityksen mukaan tähän ei tule virtapiuhaa kanteen ollenkaan vaikka paikka löytyykin vaan liittimen johdot menee tietokoneelle. Kuten sanottu liitin on nelinapainen joista yksi menee maihin jakajan runkoon ja kaksi ovat pelkkiä haaroja niille kahdelle piuhalle jotka tulevat laukaisijasta moduulii ja viimeisestä ei oo tietoo mitä tekee. Oiskohan niin yksinkertaista että tähän viimeiseen johtoon vain +12v ja homma rokkais?
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tulee tuossakin virtapiuha (virta päällä) kanteen, siihen BAT-napaan. Se nelinapainen johto hotaa sytytysennakon säätämisen kokonaisuudessaan, eli siinä ei ole alipaine- eikä keskipakosäädintä ollenkaan. Sitä ei saa toimimaan oikein ilma ECM:ää ja kaikkia sen tarivitsemia antureita (lämpötila, kaasuasento, imusarjan alipaine, ajonopeustieto jne...).
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Nyt kun uudelleen luin tuon viestisi, niin jos siinä tosiaan on alipainekello ja se erillinen nelinapainen liitin, niin voisikohan kyseessä olla joku nakutuksenestolla oleva jakaja ??? Eli turbomoottorille tarkoitettu?
     
  4. smuige

    smuige Gearhead

    emmä oikein jaksa uskoa että olis turbomoottoriin tarkoitettu... Alipinekello ja keskipakoissäädin tosiaan löytyy. Tietokonetta vartenhan se liitin on mutta tarvis saada toimimaan ilman. Kun tosiaan yks piuha menee maihin, eli se on periaatteessa turha. Kaks piuhaa tulee "ryöstöllä" niitten piuhojen väliin jotka tulee siltä tähtipyörää lukevalta anturilta sinne moduliin, voiskohan kyseessä olla just joku nakutuksen esto tai pystyyköhän tietsikka muuttamaan ennakkoa jotenkin signalia muuttaamalla? Sit on vielä se viimeinen tuntematon piuha joka sieltä tulee, oiskohan se sitten kierrosluku tietokonelle vai virta vai mikä? Täytynee kait vain kokeilla ilman liitintä jos herää ollenkaan :odroll:
     
  5. smuige

    smuige Gearhead

    vastaanpa itelleni, googlettamalla löytää ihmeellisiä asioita. Eli kyseessä lienee kohtuu harvinainen 5 pinnisellä moduulilla oleva hei. Näissä on alunperin tietokoneen ohjaama nakutuksen esto/pakokaasujen vähentämis systeemi. Ts. pitäis vissiin toimia ihan ilman tietokonetta, lisättynä bonuksena se että yhden piuhan maadoittamalla vähentää ennakoa n. 10 astetta.
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Vaikuttaa samalta kuin Buick ja Pontiac kaasutinturbovehkeissä 70 ja 80-luvun taitteissa oli. Siinä systeemissä on erillinen nakutuksenestoboksi.

    Sen saa muutettua tavalliseksi vaihtamalla sytytysmodulin jakajan sisälle jos on tarvetta.
     

Kerro tästä muillekin!